It is currently Thu Mar 28, 2024 7:01 pm



Post new topic Reply to topic  [ 8 posts ] 
Author Message
 Post subject: En meget viktig rapport kommer fra Europarådet
PostPosted: Wed Feb 18, 2015 2:51 pm 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Wed Feb 08, 2006 8:48 am
Posts: 6857
Location: Oslo
 

En meget viktig rapport kommer fra Europarådet

Her er i foreløpig form en rapport med anbefalinger fra en komité i Europarådet. (Det er viktig å huske at Europerådet ikke har med EU å gjøre; i Europarådet er en større gruppe land med, også Norge.)

Anbefalingene i rapporten er enstemmig vedtatt i komitéen, og går, så vidt jeg vet, så til behandling i den Parlamentariske Forsamling.

Social services in Europe: legislation and practice of the removal of children from their families in Council of Europe member States (Sosialtjenester i Europa: lovgivning og praksis ved fjerning av barn fra deres familier i Europarådets medlemsstater)
Report - Provisional version (Rapport – foreløpig versjon)
Januar 2015

Rapportøren, som har ledet arbeidet med rapporten, er russisk. Det er bra fra vårt synspunkt, for Russland har et åpent blikk for alle overgrepene utført av barnevern i vestlige land.

Russland anmeldte tvangsfjerninger i EU-landene til Europarådet for et par år siden:
Russland tar tvangsfjerninger av barn til Europarådet.



(Her vil det komme noen kortere sitater fra rapporten i norsk oversettelse.)

April 2016: Dessverre har ikke tiden strukket til. Jeg beklager.
MHS


  

_________________
Hjemmeside http://www.mhskanland.net


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: En meget viktig rapport kommer fra Europarådet
PostPosted: Sun Apr 24, 2016 12:55 pm 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Wed Feb 08, 2006 8:48 am
Posts: 6857
Location: Oslo
  

Dette er ikke ovennevnte rapport, men en rapport om spesielt Bodnariu-saken (jf De fem barna til en rumensk-norsk familie tatt av barnevernet i Norge):

- Å fjerne barn fra deres foreldre, skal bare gjøres som en siste utvei og for en veldig kort periode
Europarådets menneskerettighetskommisær kritiserer Norge.
Dagbladet, 24 april 2016

"Nils Muiznieks, var, ifølge The European Post, svært kritisk i sine uttalelser da han denne uka besvarte spørsmål fra parliamentsmedlem Valeriu Ghiletchi i Moldova om en norsk barnevernsak hvor en norsk-rumensk familie er fratatt sine barn."

    

_________________
Hjemmeside http://www.mhskanland.net


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: En meget viktig rapport kommer fra Europarådet
PostPosted: Mon Jul 25, 2016 9:40 pm 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Wed Feb 08, 2006 8:48 am
Posts: 6857
Location: Oslo
  

Det går videre fremover i Europarådet:

Jan Simonsen:
Kampen mot barnevernsovergrep fortsetter internasjonalt
Frie Ytringer, Jan Simonsens blogg, 24 juli 2016

_________________
Hjemmeside http://www.mhskanland.net


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: En meget viktig rapport kommer fra Europarådet
PostPosted: Tue Sep 06, 2016 7:54 am 
Offline
Rang: Storbruker

Joined: Fri May 29, 2015 2:49 pm
Posts: 906
Europarådet skal granske barnevernet:
https://www.nrk.no/sognogfjordane/europ ... 1.13121237

Nestlederen i den norske delegasjonen, Lise Christoffersen (Ap) føler seg sikker på at konklusjonen ikke vil bli at Norge bryter menneskerettighetene:

– Men er du ikkje redd for at det i rapporten blir slått at norsk barnevern bryt menneskerettane?

– Nei, det føler eg meg veldig sikker på at konklusjonen ikkje blir. Vi veit ikkje kor brei rapporten blir, men det kjem sikkert til å kome fram enkelte døme på at barnevernet har vurdert feil.


Det kommer vel helt an på hvor objektiv granskningen blir. Antagelig er det større sjanse for at Europarådet vil avdekke systemsvikt og menneskerettsbrudd, enn at den pågående "granskningen" i regi av Helsetilsynet vil gjøre det.

Saken er egentlig ganske enkel: Norge bortplasserer barn i store antall -med de enorme konsekvenser dette får for barn, foreldre og familien -uten å føre noen som helst bevis for at flesteparten av barna får det bedre. Tvert imot er resultatene av barnevern nedslående.

Dersom Europarådet ser dette, noe det er grunn til å forvente, kan granskingen bli et viktig steg i prosessen for å få bort dagens barnevern.

Europarådet, under ledelse av Thorbjørn Jagland, har tidligere kommet med nokså krass kritikk av barnevernet i Norge, og det er derfor etter min mening grunn til en viss optimisme.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: En meget viktig rapport kommer fra Europarådet
PostPosted: Tue Sep 06, 2016 4:12 pm 
Offline
Rang: Storbruker

Joined: Wed May 05, 2010 12:41 am
Posts: 698
Siterer litt mer:

"Rådmann i Naustdal, Øyvind Bang-Olsen, ønskjer ikkje å la seg intervjue om at barnevernssaka i kommunen hans er bakgrunnen for ei internasjonal gransking av norsk barnevern.

Men i eit e-post skriv han følgjande: «Vi har ikkje kjennskap til dette og ei internasjonal gransking ligg dessutan utanfor vårt naturlege område å kommentere». Ordføraren i Naustdal har ikkje vore tilgjengeleg for kommentar."


Nåvel. Rådmann Bang-Olsen er ikke fullt så eplekjekk lenger. Den tidligere vi-tar-ingen-selvkritikk-rådmannen i Nausdal, Bang-Olsen, ønsker ikke lenger å la seg intervjue.

Ordfører Håkon Myrvang, Arbeiderpartiet, har vært ordfører i Naustdal siden kommunevalget i 2007. Ordfører Myrvang er muligens ikke så eplekjekk lenger han heller. Ordføreren har iallfall ikke vært tilgjengelig for kommentar.

Det er muligens ikke bare i barnevernstjenesten det skorter på kompetanse i Naustdal.

_________________
Never, never, never give up!
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life." (Churchill)


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: En meget viktig rapport kommer fra Europarådet
PostPosted: Tue Sep 06, 2016 8:18 pm 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Wed Feb 08, 2006 8:48 am
Posts: 6857
Location: Oslo
  

Også i mange andre aviser og nettsteder (uten mere informasjon enn det vi så ovenfor – det er en NTB-artikkel). Her er et par:

Europarådet skal granske barnevernet
Europarådet skal granske om norsk barnevern bryter menneskerettighetene etter den mye omtalte barnevernssaken i Naustdal.
VG, 6 september 2016

Europarådet skal granske barnevernet
Europarådet skal granske om norsk barnevern bryter menneskerettighetene etter den mye omtalte barnevernssaken i Naustdal.
Dagsavisen, 6 september 2016


    

_________________
Hjemmeside http://www.mhskanland.net


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: En meget viktig rapport kommer fra Europarådet
PostPosted: Fri Sep 09, 2016 8:13 am 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Wed Feb 08, 2006 8:48 am
Posts: 6857
Location: Oslo
  

Jan Pedersen, Søgne:
Europarådet skal granske norsk barnevern
Norge IDAG, 8 september 2016

"... den rumenske delegaten til Europarådet, Niben Ony Ardeldan har tatt opp saken om granskingen og har fått støtte av 11 delegater fra 5 andre land i Europa til dette i komiteen for sosiale saker. Bakgrunnen er den såkalte Naustdalsaken.Og nå vil altså et samlet Europaråd granske norsk barnevern. Rådet vil nå lage en rapport om norsk barnevern og ikke bare om Naustdalsaken!
    Hva er de skal granske? Selvsagt selve hovedsaken: bryter Norge menneskerettene?"


"Min første konklusjon er at landets 11 barnehus fjernes og at det opprettes Ressurskontorer som er tjenesteytende for familiene."

"I den nærmeste fremtid bør politi og barnevern rette seg atter at det er gjort gale vedtak, siden Norge granskes på denne måten."

  

_________________
Hjemmeside http://www.mhskanland.net


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: En meget viktig rapport kommer fra Europarådet
PostPosted: Fri Sep 09, 2016 6:45 pm 
Offline
Rang: Storbruker

Joined: Wed May 05, 2010 12:41 am
Posts: 698
MH Skånland wrote:
  

Jan Pedersen, Søgne:
Europarådet skal granske norsk barnevern
Norge IDAG, 8 september 2016

"... den rumenske delegaten til Europarådet, Niben Ony Ardeldan har tatt opp saken om granskingen og har fått støtte av 11 delegater fra 5 andre land i Europa til dette i komiteen for sosiale saker. Bakgrunnen er den såkalte Naustdalsaken.Og nå vil altså et samlet Europaråd granske norsk barnevern. Rådet vil nå lage en rapport om norsk barnevern og ikke bare om Naustdalsaken!

    Hva er de skal granske? Selvsagt selve hovedsaken: bryter Norge menneskerettene?"



  


Jeg håper Europarådets granskning vil gå detaljert inn i de fem akutte omsorgsovertakelsere i Naustdalsaken, og ettergå og etterprøve det rettslige grunnlaget barnevern og kommuneadvokat Roar Vegsund la frem for fylkesnemnd og tingrett. Som både fylkesnemnd og tingrett godtok i første omgang.

Og jeg håper at Europarådets granskning vil slå fast at akutt-omsorgsovertakelsene var urettmessige. Fordi barnevernet i Naustdal og kommuneadvokat Vegsund har silet, fordreid, forvansket og fortoket opplysninger slik at de ikke lenger stemte med virkeligheten.

Deretter, jeg antar at det må finnes dommeravhør av Bodnariu-barna som var tenkt å utgjøre det rettslige grunnlaget i de varslede staffesaker mot Bodnariu-foreldrene. Jeg håper granskningen vil gå nøye igjennom dommeravhørene. Og avsløre ledende spørsmål. Avsløre at barna ble forledet, truet eller lokket til å overdrive "oppdragervolden" fra foreldrene. (Husk Bjugn-saken!)

Jeg frykter at det er det som har skjedd.

(Jeg frykter også at Naustdal kommune ved barnevern og advokat nå håper at de varslede straffesakene vil løpe ut i sanden. Bli glemt. Ikke bli noe av. Slik at man slipper å legge frem disse dommeravhørene i det hele tatt.)

Det skulle ikke forundre meg om en del sentale personer i Naustdal kommune ser seg om etter ny jobb. Eller kanskje føler seg syke av mediepresset, og må sykemelde seg.

_________________
Never, never, never give up!
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life." (Churchill)


Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 8 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 9 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum

Search for:
Jump to:  
Theme designed by stylerbb.net © 2008
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
All times are UTC [ DST ]