It is currently Thu Mar 28, 2024 4:01 pm



Post new topic Reply to topic  [ 261 posts ]  Go to page Previous  1 ... 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11 ... 18  Next
Author Message
 Post subject: Re: De fem barna til en rumensk familie tatt i Norge
PostPosted: Fri Feb 12, 2016 2:12 pm 
Offline
Rang: Storbruker

Joined: Fri May 29, 2015 2:49 pm
Posts: 906
MH Skånland wrote:
  

"Barnevernet has taken a breastfeeding infant from his mother’s breast at the age of 3 months. Nowhere in the history of the brutal Romanian communism have we heard of such a crime. This is unacceptable in any era, in any society, and in any culture."[/color][/i]
(Barnevernet har tatt en diende baby fra sin mors bryst ved en alder av 3 måneder. Ingen gang i den brutale rumenske kommunismens historie har vi hørt om noen slik forbrytelse. Dette er uakseptabelt i enhver tisalder, i ethvert samfunn, i enhver kultur.)
  
  

Det er jammen bra at der finnes noen mennesker der ute som har bevart perspektivene. Jeg tror vi i Norge har blitt så fremmedgjorte og indoktrinerte at vi rett og slett ikke ser galskapen.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: De fem barna til en rumensk familie tatt i Norge
PostPosted: Fri Feb 12, 2016 10:50 pm 
Offline
Rang: Storbruker

Joined: Fri May 29, 2015 2:49 pm
Posts: 906
Ny leder fra i dag og mer klar tale fra avisen Norge i Dag:

Kritisk lys på makten

http://idag.no/aktuelt-oppslag.php3?ID=24775


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: De fem barna til en rumensk familie tatt i Norge
PostPosted: Sat Feb 13, 2016 9:05 am 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Wed Feb 08, 2006 8:48 am
Posts: 6857
Location: Oslo
  

Leserbrev fra barnas besteforeldre:

Besteforeldra til dei 5 borna, Naustdal:
Held forsvarslause born i fangenskap
Norway Return the children to Bodnariu Family, 10 februar 2016


Disse besteforeldrene har oppfattet det meste av de sentrale tingene, kanskje bortsett fra at det langt fra er enestående for barnevernet i Naustdal, men foregår over hele landet, og at det har pågått i flere tiår på samme måte.
    Besteforeldrene får utmerket frem hva skolens rektor gjør, hva rådmannen sier, unnfallenheten hos de norske pressefolkene, barnevernets taktikk med beskyldninger, press og trenering.
    Det er et storveies leserbrev. Besteforeldre i Norge som opplever akkurat det samme: Forén dere!


"Vi kan berre forsikre at vi aldri har sett at det har vore brukt vald mot barna, knapt nok at dei har vore høgrøysta med dei. Barna sjølve har heller aldri fortalt oss at foreldra har vore stygge med dei. For oss som er så glade i barnebarna våre ville det vere utenkeleg å vite at dei ikkje hadde det godt utan å gripe inn."

"... rådmannen seier at «barnevernet i Naustdal har gjort ein god jobb»."

"Vi oppfatta det slik ut ifrå innlegg i leiarspalta at redaktøren har valt side i barnevernssaka. Han nemner spesielt dette med kristen oppseding, og skriv at dette «sjølvsagt er reint oppspinn». Vel, då får vi sjå på kva rektoren på skulen ifølge saksdokumenta seier i telefonen i samtale med barnevernet den 13. oktober.
    «Skulen fortel at det er ein svært kristeleg familie, spesielt mormor i familien er veldig kristeleg med sterk tru, syndstenking, straff frå Gud. Alle tanter og onklar deler dette synet. Rektor tenker dette hemmer barna.» Er dette oppspinn!? Og så kan sin spørje kvifor dette vert dratt inn i meldinga frå skulen?"

"Det er litt spesielt å registrere at utanlandske media har forstått kva som har skjedd i Naustdal kommune i denne saka, mens norske media har ikkje forstått, eller rettare sagt, vil ikkje forstå. …..
    Redaktøren i Firda seier i leiarspalta at ein må ha «tillit til at barnevernet prøver å gjere det som er til barnas beste»."

"Her held ein forsvarslause barn i fangenskap borte frå heimen mot si vilje. Vi finn ikkje ord for kva vi føler. Og dette kallar rådmannen i kommunen, sitat: «at barnevernet i Naustdal har gjort en god jobb»."

" Barnevernet har ein arbeidsmetode som psyker ut både barn og vaksne. Det kan ikkje ha anna til hensikt enn at barna og foreldra skal bryte saman."

"Du får ha oss unnskyldt, rådmann, men vi har eit godt råd. No er tida inne då du bør vurdere å gå. Og ta barnevernet med deg."


  

  

_________________
Hjemmeside http://www.mhskanland.net


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: De fem barna til en rumensk familie tatt i Norge
PostPosted: Sat Feb 13, 2016 10:11 am 
Offline
Rang: Storbruker

Joined: Fri May 29, 2015 2:49 pm
Posts: 906
Leserinnlegget MH Skånland viser til, er ikke egentlig et leserinnlegg fra to besteforeldre på Vestlandet. Det er et leserinnlegg fra alle berørte besteforeldre i hele Norge.

Denne saken handler på samme måte ikke lenger bare om Naustdal barnevern. Den handler om norsk barnevern. Jeg ser ikke bort ifra at kampen rundt disse fem barna er viktigere enn vi aner, og at ringvirkningene av den kan nå resten av landet.

Barnevernet er i ferd med å bli avkledd. Hadde de vært raske på banen og returnert barna, kunne barnevernet kommet ut av dette uten å ha lidd noe større nederlag. Isteden begynner det nå å bli tydelig for alle at de aktuelle foreldrene er offer for mistenkeliggjøring og demonisering, så sant det ikke skulle dukke opp opplysninger om mer alvorlig omsorgssvikt enn det som allerede er kjent. Det blir tydelig at barnevernet ikke tar noen selvkritikk, og isteden barrikaderer seg. Kommuneadministrasjonens tilsynelatende blinde støtte til barnevernet avsløres. Norsk offentlighet kommenterer saken på en byråkratisk og fjern måte som bare stimulerer protestene.

Saken skal etter hvert behandles i en Fylkesnemnd der betimelige spørsmål rundt habilitet og uavhengighet kan reises.

Norge formidler til omverdenen at dette er en helt ordinær barnevernssak.

Det tror jeg norske myndigheter har helt rett i.

Og jeg tror det er nettopp det som er problemet.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: De fem barna til en rumensk familie tatt i Norge
PostPosted: Sun Feb 14, 2016 7:56 am 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Wed Feb 08, 2006 8:48 am
Posts: 6857
Location: Oslo
  

Ettersom detaljer i barnevernets og andre norske myndigheters oppførsel kommer frem, skjønner rumenerne og andre utlendinger mer og mer. Det er bra.

Norway: Other Serious Concerns in Bodnariu Case (Norge: Andre Alvorlige Bekymringer i Bodnariu-saken)
Armonia Magazine – USA, 13 februar 2016

Oversettelse kommer

"Matei had a very bad scratch on his back and bruises, while Ioan had bruises on his face. When questioned by the parents for details, Barnevernet representatives didn’t give many explanations, downplaying these aspects. Their explanations were that of his own fault, Matei fell on his back, while Ioan tripped and hit his face on the stairs.
    We ask ourselves, if the children had these bruises on them at the time when they were taken into custody, would Marius be a free man today? Would Barnevernet have accepted such explanations from the parents? We are entitled to ask if these children are safer now than at home, with their parents, and how much they are taken care of where they are?
    And if these things just happen, why is Barnevernet no longer so worried about their well being? "


"It is more and more clear that Barnevernet does not look for the superior interest of the child, but operates to systematically diminish the authority of the parents, especially that of the father. The destruction of the family traditional values, breaking the ties between children and parents, this is the mission and existential scope of Barnevernet!"

  

_________________
Hjemmeside http://www.mhskanland.net


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: De fem barna til en rumensk familie tatt i Norge
PostPosted: Mon Feb 15, 2016 8:45 pm 
Offline
Rang: Storbruker

Joined: Fri May 29, 2015 2:49 pm
Posts: 906
En av nestorene innenfor barnevernspsykologi, professor Mørch, er kritisk til at barnevernet splitter søskenflokken i Naustdal.

Professor kritisk til at barnevernet splittar søskenflokk

http://www.nrk.no/sognogfjordane/profes ... 1.12803834

Jeg er helt enig i det professor Mørch her sier.

Men jeg får samtidig et helt annet bilde på hjernen:

Sett at jeg skal male stuen. Jeg kjøper inn plastruller til å dekke møblene med, og kjøper inn maling. Jeg skaffer tape til å bruke langs kanter og lister. Deretter henter jeg noen unger som leker i gaten, og sier: Hør her, jeg skal male stuen, kan dere hjelpe meg? Jeg forklarer dem hva de skal gjøre mens jeg står utenfor huset. Det blir brus og boller når jobben er gjort! Så gir jeg dem nøkkelen, og stikker avgårde på hytta. Det er et fantastisk vintervær, jeg står på ski og koser meg, og kommer tilbake etter en uke.

Huset ser selvsagt ikke ut innvendig. Sofaen er ødelagt, og det persiske teppet kan jeg bare kaste. Og selve malingen må jeg gjøre om igjen. Ungene hadde overhodet ingen forutsetninger for å kunne gjøre jobben.

Det blir nokså absurd, når jeg senere kritiserer ungene for dårlig arbeid når folk kommer innom og ser hvordan det ser ut. Jeg forteller besøkende at "her skulle de jo ha dekket til møblene" og " her har de jo sølt maling utover teppet" og "det skal jo ikke forekomme".

Mørch har vært en av premissleverandørene til norsk barnevern i flere tiår. Barnevernet, som har begrenset kompetanse, har blitt satt til å gjøre vurderinger og utføre oppgaver som de ikke har forutsetninger for, og har fått en makt som ikke på noen måte står i forhold til den kunnskap de forvalter. Istedenfor å gjøre oppgaver som er nyttige, og vurderinger som er enkle men viktige, har barnevernet blitt en slags psykologiens uskolerte fotsoldater som i stor grad opererer på egenhånd. Det er jo ingen overdrivelse å si at resultatet av dette er det opprøret vi nå ser mot norsk barnevern i ulike deler av verden.

Det blir litt absurd og kanskje også litt tragikomisk når de samme premissleverandørene nå med jevne mellomrom dukker opp i mediene og er kritiske til barnevernet, - som helt som forventet og ganske uunngåelig utfører sitt arbeide på en kritikkverdig måte.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: De fem barna til en rumensk familie tatt i Norge
PostPosted: Tue Feb 16, 2016 11:13 am 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Wed Feb 08, 2006 9:48 am
Posts: 3979
Location: Sosialdiktaturet Norge
familien-er-samlet wrote:
En av nestorene innenfor barnevernspsykologi, professor Mørch, er kritisk til at barnevernet splitter søskenflokken i Naustdal.

Professor kritisk til at barnevernet splittar søskenflokk

http://www.nrk.no/sognogfjordane/profes ... 1.12803834


Mørch meiner at dei fem borna i Naustdal snarast råd må få flytte saman att.

– Ja, det er ingen formelle hindringar i å gjere om på eit vedtak.


De fem Bodnariu-barna er ikke bare skilt fra sine foreldre. De er også skilt fra sine søsken. Barnevernet i Naustdal har plassert de to eldste jentene, Eliana og Naomi, i en fosterfamilie, de to guttene Matei og Ion i en annen fosterfamilie og minstemann Ezekiel i en tredje fosterfamilie.

Hvor vanskelig hadde det vært å la alle barna komme til én familie og sette inn litt ekstra ressurser? Barnevernet kunne engasjert en miljøterapeut på heltid som kunne hjulpet til i beredskapsfamilien den tiden plasseringen varer. Kanskje er det hensynet til beredskapsfamilien som er satt høyest, for hvor morsomt er det egentlig å få en miljøarbeider inn i familien på fast basis? Det er selvfølgelig mye enklere å splitte søskenflokken opp i små enheter, som er lette å plassere. Men til barnets beste er det neppe. Det er selv professor Willy-Tore Mørch enig i.

Anekdoten til Familien-er-samlet er forøvrig meget treffende.

_________________
“ Whoever may be guilty of abuse of power, be it Government, State,
Employer, Trade Union or whoever, the law must provide a speedy
remedy. Otherwise the victims will find their own remedy. There
will be anarchy.” Lord Denning (1899-1999)


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: De fem barna til en rumensk familie tatt i Norge
PostPosted: Tue Feb 16, 2016 6:20 pm 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Wed Feb 08, 2006 8:48 am
Posts: 6857
Location: Oslo
  

De to foregående har nok tatt temperaturen på Mørch bra, ser jeg. Han har vært premissleverandør, han ja, og meget "forbeholden" overfor foreldre, i min erfaring. Jeg har aldri hørt ham mene at et barn som barnevernet og psykofantastene har kastet sine øyne på, har noe i sin familie å gjøre.

Familien-er-samlet har et utmerket og festlig bilde, men Mørch har ikke dratt på hytta heller, han har kjøpt inn stadig nye spann med maling, synes jeg! Se hvem som har vært medlem her:

NOU 2012:5  Raundalen-utvalgets innstilling

*

Litt senere:

I en annen sammenheng fant jeg dette:
Vi må velge mellom foreldrevern og barnevern

Gjett tre ganger hvem som uttaler seg.

  

_________________
Hjemmeside http://www.mhskanland.net


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: De fem barna til en rumensk familie tatt i Norge
PostPosted: Tue Feb 16, 2016 6:35 pm 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Wed Feb 08, 2006 8:48 am
Posts: 6857
Location: Oslo
  

To artikler fra Jurnal de Nord, som er en rumensk publikasjon i Norge


John Volosen:
A letter to the Norwegian people
Jurnal de Nord, 24 januar 2016

Han sitter øyensynlig borte i Texas, men har gravet frem svært mye bra stoff, og resonnerer klart.

*

Claudiu Mihaiu:
I am a Romanian who lives in Norway … 
Jurnal de Nord, 15 februar 2016

Dette er en rumener i Norge, som liker Norge og nordmenn så godt og har det så bra her, at han har så vondt for å tenke seg at noen kan gjøre noe så vondt som å ta barnet fra dem unntatt ved en slags feil – han tror at noen har overreagert i Bodnarius tilfelle. Han virker som en vennlig sjel, og resonnerer nesten slik som uvitende nordmenn gjør når det gjelder barnevernet. Det gir innsikt i en vanlig tankegang å lese beretningen hans.
  
  
  

_________________
Hjemmeside http://www.mhskanland.net


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: De fem barna til en rumensk familie tatt i Norge
PostPosted: Tue Feb 16, 2016 10:29 pm 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Wed Feb 08, 2006 8:48 am
Posts: 6857
Location: Oslo
  

Klaps er ulovlig men ikke nødvendigvis skadelig
Norsk barnevern tar for ofte barn ut av hjemmene sine etter meldinger om klaps og oppdragervold. Det mener en psykolog og rettssakkyndig.


"Forrige helg skrev BT om hvordan en barnevernssak i Naustdal har ført til massive demonstrasjoner mot norsk barnevern i 22 land verden over. Saken handler om foreldre som har innrømmet mild bruk av oppdragervold. Barna ble akutt omplassert.
    I en lignende sak fra Bergen skulle det gå tre år fra barna ble tatt før foreldrene fikk to av dem tilbake."


  

_________________
Hjemmeside http://www.mhskanland.net


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: De fem barna til en rumensk familie tatt i Norge
PostPosted: Tue Feb 16, 2016 10:40 pm 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Wed Feb 08, 2006 8:48 am
Posts: 6857
Location: Oslo
  

«Vi legg oss med saka og vaknar med den. Vi får ikkje tankane vekk frå saka»
nrk Sogn og Fjordane, 16 februar 2016
NAUSTDAL (NRK): Vintersola skin over det idylliske småbruket i Naustdal. Men barneleiken i tunet har stilna. – Vi forstår det framleis ikkje, seier besteforeldra.


"– Fryktar du at borna ikkje kjem tilbake?
– Då har vi eit regime i landet, som ikkje er vårt demokrati verdig. Noko så gale tenkjer eg aldri kan skje."


Besteforeldrene er dessverre helt uvitende, men det er de jo ikke alene om i Norge.
  
  

_________________
Hjemmeside http://www.mhskanland.net


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: De fem barna til en rumensk familie tatt i Norge
PostPosted: Tue Feb 16, 2016 11:41 pm 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Wed Feb 08, 2006 8:48 am
Posts: 6857
Location: Oslo
  

Vårt Land sier fortsatt at Bodnariu-saken intet har med religion å gjøre, og at det er det eneste som rumenere i Norge behøver å interessere seg for.

Rumenere rømmer Norge – frykter barnevernet
http://www.vl.no/nyhet/rumenere-rømmer-norge-frykter-barnevernet-1.687248
Vårt Land, 15 February 2016


Her har journalist Friestad intervjuet en rumensk prest i Norge, Beniamin Ciuciu, og en annen rumener, Alexander Cuc, som er meget IMOT det som kalles "aksjonen mot barnevernet", og som mener at "Så lenge de vet at de ikke har gjort noe galt mot barna sine, har de ingenting å frykte".

Den ene sier til og med: "Det hjelper ingen å reise tilbake til Romania og la mannen være igjen for å jobbe. Da blir jo familien splittet likevel."

Du verden, de høres helt fornorskede ut. Jo, det hjelper alle hvis barna enten har den ene forelderen hos seg i Romania, og kan ha brev- og telefonkontakt med den andre når som helst, ikke bare et par ganger i året, som barnevernet vil, og/eller barna bor hos besteforeldre eller andre i storfamilien, og likeledes kan ha kontakt med foreldrene, og slippe å høre at foreldrene er foraktelige og ikke bryr seg om dem – igjen slik barnevernet ynder at det skal være.

  

_________________
Hjemmeside http://www.mhskanland.net


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: De fem barna til en rumensk familie tatt i Norge
PostPosted: Wed Feb 17, 2016 4:37 pm 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Wed Feb 08, 2006 8:48 am
Posts: 6857
Location: Oslo
  

Barnevernsaken som ryster verden
Frie Ytringer, Jan Simonsens blogg, 17 februar 2016

  

_________________
Hjemmeside http://www.mhskanland.net


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: De fem barna til en rumensk familie tatt i Norge
PostPosted: Thu Feb 18, 2016 10:45 am 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Wed Feb 08, 2006 8:48 am
Posts: 6857
Location: Oslo
    

Psykologspesialist slaktar barnevernet
– Ein tragedie og eit overgrep mot borna. Slik skildrar psykologspesialist Einar C. Salvesen måten barnevernet tok fem born ut av heimen sin i Naustdal.
nrk Sogn og Fjordane, 18 februar 2016

"Han er ikkje i tvil om at det var ei grov feilvurdering då barnevernet aksjonerte og tok borna ut av heimen sin."

"– Det er ein tragedie for borna. Denne saka er så sår og hjarteskjerande at det nesten ikkje er til å halde ut. Eg er ikkje i tvil om at barnevernet har gjort feil i denne saka, seier Salvesen."


Rådmannen Øyvind Bang Olsen kommer med det vanlige, intetsigende forsvaret for alt barnevernet og kommunen gjør:

"…. men understrekar at vedtaket til kommunen er stadfesta av fylkesnemnda. Han tykkjer kritikken frå Salvesen er hard.
– Den er kanskje litt hard i høve til den røynda som tilsette står i når dei skal vareta borna sine behov og vern, foreldra sine ynskje om tilpassingar og vi skal forvalte det som er forvaltningspraksis på området, seier han."


Det er standard for rådmenn at de bare forsvarer de ansatte, som kommunen er arbeidsgiver for, uten å ta det ansvaret som følger med i å påse at de ansatte handler riktig. Tvert imot påstår denne rådmannen i Naustdal at alt de gjør, nødvendigvis er riktig:

"– Dei langsiktige tiltaka for born, som er underlagt akuttvedtak, er under behandling. I alle slike saker er det sakkunnige personar som vurderer det langsiktige behovet borna har for vern, og familien sine hjelpebehov. Det er viktig å understreke at rettstryggleiken er vareteke gjennom ordningar og lovverk som barnevernet jobbar under."

Det er slik Norge ivaretar rettssikkerhet, ja.

*

Psykolog Salvesen uttaler seg imidlertid også (i tillegg til juristen Gro Hillestad Thune) i en artikkel i Firda:

Refsar barnevernet
Firda, 17 februar 2016

"– Her er det all grunn for barnevernet til å ta aksjon, men det er måten det skjer på eg er djupt og inderleg ueinig i.
    Salvesen har vore sakkunnig i mange barnevernssaker og har arbeidd tett med barnevernet.
    – Om det er nødvendig å gripe inn, korleis burde ein gjere det?
    – Dei kunne ha sett inn ein fagperson i heimen, eventuelt 24 timar i døgnet. Det ville koste mindre, avklare samspelet mellom foreldre og barn, og det kunne vere ein læringssituasjon, seier Salvesen."


Det er et spørsmål om det "samspillet" man snakker om, er et begrep med noe hold i, og hvordan noen skal kunne "observere" det hvis familien skal overvåkes 24 timer i døgnet. Eller er det igjen psykologers overtro på at de selv er egnet til å bedømme? Erfaringen tyder ikke på at psykolog-virksomhet i barnevernssaker har noe for seg i det hele tatt. Det gjør heller ikke vitenskapelige studier av psykologers kliniske virksomhet.

  

_________________
Hjemmeside http://www.mhskanland.net


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: De fem barna til en rumensk familie tatt i Norge
PostPosted: Thu Feb 18, 2016 1:54 pm 
Offline
Rang: Storbruker

Joined: Fri May 29, 2015 2:49 pm
Posts: 906
Ja, akuttvedtaket har gått gjennom i Fylkesnemnda. Så var det spørsmålet om Fylkesnemndas uavhengighet, da.

Kanskje det spørsmålet fortjener litt oppmerksomhet? Kanskje rumenerne bør be norske myndigheter redegjøre for objektiviteten og rettssikkerheten i beslutningsorganene?

Norge i Dag understreker det som også er beskrevet her på forumet, at nemndslederen for Hordaland og Sogn og Fjordane Geir Kjell Andersland har fartstid som BUFETAT-leder, og har markert seg med støtte til barnevernet i den offentlige debatten. Politikeren Jan Simonsen har også trukket frem dette. Nemndslederen fremholder i innlegg i Aftenposten at Fylkesnemnda er nøytral og uavhengig, noe barnevernet sikkert er enig i, men som kanskje ikke beroliger foreldrene. Men saksgangen i omsorgsovertagelsessaker er heller ikke konstruert for at foreldre skal ha noen tillit til dem, og spesielt gjelder det i nemnda.

http://www.aftenposten.no/meninger/deba ... 72655.html

For oss som står på andre siden i disse sakene, og skal slåss mot barnevernet i nemnda, inngir ikke det vi ser av disse prosessene tillit. Vi er vettskremte når vi ser hvordan systemet ukritisk definerer sin egen nøytralitet.

I vårt tilfelle førte det til at vi flyktet fra landet før saken rakk å komme til behandling. Hadde disse beslutningsinstansene gitt inntrykk av å være objektive og upartiske, hadde vi antagelig blitt i Norge og tatt kampen i Fylkesnemnda.

NB: Det er verd å merke seg at psykolog Einar Salvesen ifølge linken i forrige innlegg har innsyn i saksdokumentene og møtt foreldrene, noe som styrker teorien om at barnevernet her har overreagert.

  


Last edited by familien-er-samlet on Thu Feb 18, 2016 6:46 pm, edited 3 times in total.

Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 261 posts ]  Go to page Previous  1 ... 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11 ... 18  Next

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 14 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum

Search for:
Jump to:  
cron
Theme designed by stylerbb.net © 2008
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
All times are UTC [ DST ]