It is currently Fri Mar 29, 2024 12:34 am



Post new topic Reply to topic  [ 18 posts ]  Go to page 1, 2  Next
Author Message
 Post subject: Fortvilt mor rømmer med barnet
PostPosted: Sat Nov 28, 2015 12:42 am 
Offline
Site Admin
User avatar

Joined: Sun Feb 05, 2006 7:18 pm
Posts: 7442
Location: Mosjøen, Vefsn kommune på Helgeland.
-rom-
Fortvilt mor rømmer med barnet

http://www.nrk.no/sorlandet/ettaring-bo ... 1.12676731

Ser NRK bruker begrepet "bortføring" som er litt mindre hysterisk enn det som tidligere har vert feilaktig brukt i media, "kidnapping".
-rom-

_________________
¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯
.
"Vårt" lysebrune-mørkerøde såkalte barnevern stjeler mennesker
> Radikalt forum mot familiedestruksjon: http://forum.r-b-v.net/<


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Fortvilt mor rømmer med barnet
PostPosted: Mon Nov 30, 2015 4:20 pm 
Offline
Rang: Storbruker

Joined: Fri May 29, 2015 2:49 pm
Posts: 906
...ja bortføring er kanskje et bedre ord enn kidnapping.

De kunne også hatt overskriften "Mor tok barnet sitt tilbake", "Mor hentet barnet mot barnevernets vilje" eller "Ikea nektet å delta i barnevernsjakt". Det ville ikke være mindre nøytralt. Og om de ville være riktig radikale, kunne de laget overskriften "Mor og barn sammen igjen!"

Har jeg misforstått om jeg sier at moren her ikke har gjort noe ulovlig?

NRK velger likevel å mistenkeliggjøre moren gjennom å bruke ordet "bortføring", og de fremmedgjør henne ved å kalle henne "biologisk mor". De stiller seg på maktens side, opptrer politisk korrekt, og risikerer ikke noe annet enn å trykke denne moren ytterligere ned i fortvilelsen.

Jeg må ta forbehold om at jeg ikke kjenner saken. Utifra det vi vet om prognoser og risiko ved å havne i barnevernets omsorg, er det likevel en stor ironi at man på et generelt grunnlag må kunne si at moren her kan ha handlet på en måte som både på kort og lang sikt faktisk ville være til barnets beste. Det er det nok få journalister om ønsker å drøfte.

Her kunne "den fjerde statsmakt" ha stilt politisk ukorrekte spørsmål og skapt litt uro i rekkene. I stedet fremlegges saken på en måte som ikke skaper noen form for ubehag hos makthaverne.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Fortvilt mor rømmer med barnet
PostPosted: Mon Nov 30, 2015 10:41 pm 
Offline
Site Admin
User avatar

Joined: Sun Feb 05, 2006 7:18 pm
Posts: 7442
Location: Mosjøen, Vefsn kommune på Helgeland.
-rom-
For leserne av Forumet. Litt mer om saken her:

viewtopic.php?f=146&t=8073

_________________
¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯
.
"Vårt" lysebrune-mørkerøde såkalte barnevern stjeler mennesker
> Radikalt forum mot familiedestruksjon: http://forum.r-b-v.net/<


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Fortvilt mor rømmer med barnet
PostPosted: Tue Dec 01, 2015 12:22 am 
Offline
Rang: Ivrig bruker

Joined: Sat Feb 02, 2013 11:46 pm
Posts: 76
Gjenforening er jo det beste ordet, og jeg vil tro at det er mange som angrer for at de ikke har gjort det samme som denne moren.

For mange er avhengigheten av hjelpeapparatet og NAV en hindring for at de ikke gjør som henne.
Og dessverre er det også mange som ennå ikke forstår at det ikke hjelper om sannheten kommer frem i fylkesnemnda eller i retten. Folk klamrer seg til et håp fram til det går opp for dem at barna er revet bort fra familien fram til de blir voksne, og at det er begrenset med samvær i disse årene.

_________________
sannheten skal ropes ut over hustakene


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Fortvilt mor rømmer med barnet
PostPosted: Tue Dec 01, 2015 9:11 am 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Wed Feb 08, 2006 8:48 am
Posts: 6857
Location: Oslo
    

Politiet har funnet ut at morens flukt med barnet ikke er straffbar. Fylkeslegen våser sentimentalt om "barnas beste".

Fylkeslegen følger barnebortføringen tett
Barnet som ble bortført av sin biologiske mor forrige uke, er ennå ikke kommet til rette. Politiet har nå avsluttet etterforskningen. Fylkeslegen i Aust-Agder sier de vil følge saken tett.
nrk Sørlandet, 30 november 2015


Her kommer fylkeslegen med tiraden vi kjenner så godt (– du verden så mye vi vet om barns "beste" i hendene på barnevernet):

"Fylkeslege Syvertsen sier denne saken har fått stor oppmerksomhet.
    – Barnas beste og deres rettssikkerhet skal ivaretas gjennom tiltakene til barnevernet. Det handler om barnas vern, sier hun."



Et lyspunkt:

"Mandag besluttet påtalemyndigheten at politiet ikke skal etterforske saken videre.
    – Påtalejuristen har vurdert at forholdet ikke er straffbart etter straffeloven, sier lensmann i Lillesand, Kjetil Nygård."


Det er denne straffefriheten Ulf Leirstein (FrP) er så triumferende glad for vil bli avskaffet ved nyttår (– Vi tetter smutthull i loven).

*

Henlegger barnebortføring fra Ikea
Agderposten, 30 november 2015

"Moren som i helgen bortførte ettåringen barnevernet hadde tatt fra henne, gjorde ikke noe straffbart, sier politiet."

Artikkelen i Agderposten er bare tilgjengelig for lesing av abonnenter.

_________________
Hjemmeside http://www.mhskanland.net


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Fortvilt mor rømmer med barnet
PostPosted: Tue Dec 01, 2015 10:17 am 
Offline
Rang: Storbruker

Joined: Fri May 29, 2015 2:49 pm
Posts: 906
Det var i sannhet gode (og nye) takter fra politiet.

Ikea og politiet opptrer rett og slett fornuftig i denne saken.

Kanskje dette kan være begynnelsen på at politiet begynner å tenke litt selv i barnevernssaker?

De er kanskje også lei av ukritisk å effektuere hjerteskjærende oppdrag fra barnevernet.

Vil vi som samfunn at offentlig politijakt skal være standard når foreldres kjærlighet til barna tar overhånd som i denne saken? Ønsker vi ytterligere kriminalisering av foreldre som ikke begår andre forbrytelser enn å være sammen med egne barn? Jeg håper virkelig at politikerne tenker seg om før de vedtar endringer i denne delen av loven.

Et lite PS til det fylkeslegen her sier: I vår egen sak, der vi flyktet til utlandet for å unnslippe forhandlinger i nemnda, har vi erfart at barnevernet verken har ivaretatt våre barns beste eller deres rettssikkerhet.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Fortvilt mor rømmer med barnet
PostPosted: Tue Dec 01, 2015 1:32 pm 
Offline
Rang: Ivrig bruker

Joined: Sat Feb 02, 2013 11:46 pm
Posts: 76
Det er vel stadig fler som oppdager at barnevernet rett og slett ikke fungerer. Også politiet.

_________________
sannheten skal ropes ut over hustakene


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Fortvilt mor rømmer med barnet
PostPosted: Tue Dec 01, 2015 11:15 pm 
Offline
Site Admin
User avatar

Joined: Sun Feb 05, 2006 7:18 pm
Posts: 7442
Location: Mosjøen, Vefsn kommune på Helgeland.
-rom-
Saken provoserte meg såpass at jeg sendte denne til Barne-, likestillings- og inkluderingsdepartementet (BLD)

https://docs.google.com/document/d/1Fhu ... sp=sharing

Legger det inn også nedenfor.
-rom-

_________________
¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯
.
"Vårt" lysebrune-mørkerøde såkalte barnevern stjeler mennesker
> Radikalt forum mot familiedestruksjon: http://forum.r-b-v.net/<


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Fortvilt mor rømmer med barnet
PostPosted: Tue Dec 01, 2015 11:23 pm 
Offline
Site Admin
User avatar

Joined: Sun Feb 05, 2006 7:18 pm
Posts: 7442
Location: Mosjøen, Vefsn kommune på Helgeland.
-rom-
(Har rettet et lite avsnitt som kom litt feil og feilstavelse.)

Moren som flyktet med sitt barn - og FrP

Her har vi en praktisk illustrasjon på hvordan FrP svikter.

Moren stakk av med barnet fra barnevernet. Forskning og statistikk tilsier at om moren lykkes så er det kanskje 80-90% sjanse for at det er det beste for barna.

http://www.nrk.no/sorlandet/ettaring-bo ... 1.12676731

Men dette skal altså ny lov hindre.

Hvorfor betyr ikke forskningen som knuser bv mer enn at dere løper med strømmen? Kjenner dere ikke til forskningen?

Det er DOKUMENTERT - senest i Danmark - at omsorgsovertakelser ikke virker på gruppenivå. Senest i Danmark 2011, hvor forskerne sa at resultatet deres var tilsvarende som internasjonal forskning.

De kognitive biasene "fagmiljøene" lider under kan illustreres med prof emerita Marianne Skånlands ord:

[Elisabeth Backe-Hansen] tror det trengs mere forskning for å klarlegge grunnen til at det går slik og sånn. Det gjør det neppe; alt Kvilhaug har vist til og mere til er lett tilgjengelig og mye av det har vært det lenge, uten at Elisabeth Backe-Hansen har funnet det. Grunnen til at hun er så uvitende, ligger trolig i den måten barneverns-tilknyttet arbeid foregår på: i en UHYRE LYKKET SIRKEL av folk som bygger på en forfeilet ideologi, og som KUN FORHOLDER SEG TIL HVERANDRE og ikke til verden utenfor egen krets.

(Mine fremhevelser)

viewtopic.php?p=36174#p36174

Dette kalles kognitiv bias, og er velkjent.

En kognitiv bias är ett sätt hjärnan fungerar på som kan ge en skev verklighetsuppfattning och leda till irrationella beslut och tolkningar.

http://www.vof.se/skepdic/kognitiv-bias/

Det er vel neppe en eneste av biasene under som ikke dette fagmiljløet lider under:

https://snl.no/bias_i_psykologi

Bekreftelsesbias/Confirmation bias må fremheves.

Løsninger for sosiologi-, psykologi- og barnevernfagene:
Tving historiens/arkeologiens psykologiske/sosiale "røde tråder" inn i fagene ved hjelp av kraftig betoning på biologi, evolusjonspsykologi, VITENSKAPELIG antropologi, o.l i utdanningene. Og krev at konstruksjonisme ikke skal gå på tvers av dette.

Tving også inn moderne forskning på genetisk arv.

Løsningen generelt:
Tving vitenskapskritikk og logikk inn fagene. Dette er filososfiske fag som ligger til grunn for hele vitenskapen. Uten dette så faller hele den vitenskapelige tenkningen. Det holder ikke bare med en generell økt betoning på matematikk og naturfag på et mer grunnleggende plan.

Mennesker som jobber for maksimal makt over andre mennesker, i troen på at slikt automatisk er barnets beste, er samfunnsødeleggere på samme måte som voldtekter, overfall, osv. Men dette nekter man konsekvent å forholde seg til. Slikt skal ikke ha politiets automatiske hjelp. Det er blandt den styggeste strukturelle volden og ikke fag. Når 80% av akuttvedtak kan være ulovlige og et tilsvarende tall for omsorgsovertakelser er skadelig for barnet (foreldrene gir man jo blanke i), så er makten blitt en grov overgriper.

Det holder selvsagt ikke å ha et subjektivt "erfaringsfag" til å ødelegge familier. Det er regelrett galskap å sette makt bak slikt. Det forteller hele historien og forskning på makt. Det må være reelt fakta- og forskningsbasert.

Men DET er selvsagt en trussel mot unødvendige arbeidsplasser.

Poenget hans [Dawes] her er egentlig åpenbart: Når fagpersoner kan gjøre en bedre jobb enn andre, er det fordi de har lært gode og nyttige teknikker. De kan ikke si noe med høyere presisjon enn det som er mulig med de verktøyene de bruker.

Fra Faglig overtro.

http://www.minervanett.no/faglig-overtro/

Forstår dere hva slikt betyr for barnevernet? Det er den kliniske psykologien barnevernet henter mesteparten av liksomfaglighet fra. ,

Har maktens kvinner og menn på Stortinget og regjering satt seg inn i maktens virkning på mennesket? Dette finnes det moderne forskning på og berømt forskning på tilbake til 60-tallet. Jeg tipper de fleste i "maktens korridorer" forkaster dette.

Her har jeg samlet litt av forskning og verdens fremste autoriteters påstander. Det kommer jeg til å spre i forskjellige former. Det slakter selvsagt organiseringen i barnevernet:

https://docs.google.com/document/d/1MYa ... sp=sharing

I tillegg til alt dette kommer kunnskap om menneskerettigheter. "Den nordiske modellen" med barn dekontekstualisert fra familien er pent sakt en underlig historisk parantes.

Med hilsen
Arild Holta
-rom-

_________________
¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯
.
"Vårt" lysebrune-mørkerøde såkalte barnevern stjeler mennesker
> Radikalt forum mot familiedestruksjon: http://forum.r-b-v.net/<


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Fortvilt mor rømmer med barnet
PostPosted: Wed Dec 02, 2015 11:04 am 
Offline
Rang: Storbruker
User avatar

Joined: Mon Jul 28, 2008 11:16 pm
Posts: 476
Nå er det kan hende ikke slik at politiet forstår eller tenker mer, men det faktum at akuttvedtak ikke er omsorgsovertakelse, jf dom i HØYESTERETT. Denne dommen ligger på forumet. Dermed er det ennå ingen kriminell handling å redde barna sine.

Nylig skrev media om dette, men i denne saken først etter at politiet tok barna til barnevernet nok en gang. Det var en familie som ble tatt i Danmark hvorpå politiet i etterkant stod frem med at foreldrene ikke gjorde noe ulovlig ved å hente barna sine. Det er en riktig opplysning så langt. Nå vil de imidlertid kriminalisere dette også ved ny lov til høring.

Prop. 143 L (2014 - 2015).

_________________
- Kjemp for de du har kjær. Kjemp for alt hva du har kjært. -


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Fortvilt mor rømmer med barnet
PostPosted: Wed Dec 02, 2015 6:54 pm 
Offline
Site Admin
User avatar

Joined: Sun Feb 05, 2006 7:18 pm
Posts: 7442
Location: Mosjøen, Vefsn kommune på Helgeland.
Svane wrote:
Prop. 143 L (2014 - 2015).

https://www.regjeringen.no/no/dokumente ... id2422887/

_________________
¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯
.
"Vårt" lysebrune-mørkerøde såkalte barnevern stjeler mennesker
> Radikalt forum mot familiedestruksjon: http://forum.r-b-v.net/<


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Fortvilt mor rømmer med barnet
PostPosted: Wed Dec 02, 2015 10:01 pm 
Offline
Rang: Storbruker

Joined: Fri May 29, 2015 2:49 pm
Posts: 906
Dette lovforslaget er jo fullstendig tragisk. Når denne loven er vedtatt, skal altså foreldre arresteres, og eventuelt settes i fengsel når de stikker av med egne barn etter samvær på Ikea.

Det er påfallende at barnevernet selv ønsker en utvikling med økende kriminalisering av foreldre. Det bekrefter inntrykket som mange av oss foreldre allerede har etter å ha vært utsatt for barnevernets mobbing, beskyldninger og krenkelser.

Barnevernets ord blir lov.

I handling må vel den nåværende regjeringen være verre enn noen foregående regjering, selv om de innimellom kommer med lovnader som kan klø i øret. Vi må se hva politikerne gjør, og ikke hva de sier.

På kort sik vil dette virke avskrekkende og lammende på alle som tenker på å sette seg opp mot barnevernet. På lengre sikt vil det føre til økt frustrasjon, gi mer motstand og enda mer mistillit mot dette systemet.

Det er åpenbart totalitære trekk i det vi nå ser. Jeg forstår dem som er pessimister, men velger likevel å tenke at et system som hardner slik til, i realiteten er i ferd med å miste grepet. Men det betyr også at anstrengelsene for å få bukt med det jeg oppfatter som en skamplett for et velferdssamfunn, må fortsette med uforminsket styrke.

Professor M.H. Skånland har for øvrig en god oversikt på sin hjemmeside over hvilke lovforslag som nå ligger på bordet. Også foreldre som jeg selv, som forlater landet med familien før nemndforhandlinger, ønsker regjeringen å kriminalisere.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Fortvilt mor rømmer med barnet
PostPosted: Thu Dec 03, 2015 6:47 am 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Wed Feb 08, 2006 8:48 am
Posts: 6857
Location: Oslo
familien-er-samlet wrote:
Også foreldre som jeg selv, som forlater landet med familien før nemndforhandlinger, ønsker regjeringen å kriminalisere.
Ja, og alle mulige slike ting som vedtas, og sjakktrekk barnevernet bruker for å drive familier til ruin og vanvidd, er det uhyre viktig at folk setter seg inn i. Jeg egner meg slett ikke for dette arbeidet – mine medmennesker blir bare sure og sinte når jeg sier at det er nødvendig å følge med, så det kreves nok helt andre personlighetstyper enn min for å vekke folk i tilstrekkelig antall!

Men men – for å snakke enda mer om meg selv: Jeg har da lykkes i å få myndigheters stempel på meg som gal og inkompetent i alt, inklusive språkvitenskap (som barnevernet og psykofantastene ofte fekter med i barnevernssaker). Det er ikke så lite til "berømmelse", det!

Quote:
Professor M.H. Skånland har for øvrig en god oversikt på sin hjemmeside over hvilke lovforslag som nå ligger på bordet.
Der tror jeg du gir hjemmesiden min ufortjent reklame – er det ikke heller her på forumet, sånt som denne?:
Noen barnevernsrelaterte forslag på Stortinget

  

_________________
Hjemmeside http://www.mhskanland.net


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Fortvilt mor rømmer med barnet
PostPosted: Sat Dec 19, 2015 9:12 am 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Wed Feb 08, 2006 8:48 am
Posts: 6857
Location: Oslo
  

Ettåring trolig utenlands - ber politiet om hjelp
Ettåringen som ble bortført av sin biologiske mor på IKEA, er ikke kommet til rette. Barnevernet er nesten sikre på at barnet er brakt ut av landet.
NRK Sørlandet, 18 desember 2015

NRK's artikkeltittel og ordbruk er avslørende for NRK. Den skal vel få det til å virke nærmest som om det er ettåringen som ber om hjelp til å komme vekk fra sin mor!

Hvis moren er en normal mor med normal foreldrekjærlighet til sitt barn, dreier det seg nok ikke om "bortføring". Kanskje det isteden er slik at barnet er kommet til rette – det er jo hos sin mor? At barnevernet bedømmer henne som uegnet er jo langt fra noe man kan stole på, det vet alle som har sett barnevernets mange omsorgsovertagelser uten skylapper. Og uansett hvordan foreldre måtte være, er det å utsettes for barnevernets "hjelp" noe av det forferdeligste som kan vederfares en familie. Vel, Norge er jo på barnevernsområdet blitt litt av et tvangssamfunn, men fortsatt er det kanskje lovlig å sende en mor som antagelig elsker sitt barn og behandler det godt, en vennlig tanke?

Ulykkelig posisjon politiet i Norge er kommet i, forresten. For et dusin år siden var det noen lensmannsfolk på Vestlandet som måtte få "terapi" etter med tvang å ha tatt to store barn fra deres mor.
    Enda et tiår eller to tidligere sto vel politiet friere til å bruke sunt skjønn og humanitet. En lensmann oppe på Østlandet fikk beskjed fra et barnevern i Oslo om at han vær så god skulle hente ut et barn som var hos sin mor i kirkeasyl. Han dro til kirken og snakket med moren, og sa etter dialogen med henne at "Nei, jeg kunne ikke gjøre det å ta barnet." Men etter den tid er det kommet nye ordninger og direktorater, som antagelig holder tjenestemennene i mer av en skruestikke.

"Nå har barnevernet sendt en skriftlig anmodning til politiet om å bistå i letingen, selv om etaten tidligere har valgt å henlegge saken som intet straffbart forhold."

"Påtaleleder i Agder politidistrikt, Terje Kaddeberg Skår….
    – Vi bistår stadig etater i mange ulike saker selv om det ikke foreligger straffbare forhold. Overfor barnevernet stiller vi opp hvis det er gjort risikovurderinger som tilsier at politiet bør være tilstede under tilsyn."

"… bortføringssaken er så alvorlig at Helsetilsynet i Aust-Agder vurderer å opprette egen tilsynssak mot barnevernet."

_________________
Hjemmeside http://www.mhskanland.net


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Fortvilt mor rømmer med barnet
PostPosted: Sat Dec 19, 2015 5:58 pm 
Offline
Rang: Storbruker

Joined: Fri May 29, 2015 2:49 pm
Posts: 906
Er denne moren virkelig farlig for barnet sitt?

Eller er hun bare nok en forelder som er blitt veiet og funnet for lett av barnevernet, - i likhet med mange av oss andre?

Dessverre er det ingen journalister som forsøker å trenge inn i materien og finne ut hva som egentlig er galt med denne moren. De velger heller å fungere som et lite støttehjul på maktapparatet.

Kanskje sitter moren i dette øyeblikk på IKEA i Danmark, og gir ungen sin oppvarmet barnemat? Eller i en to-romsleilighet i et tidligere østblokkland og gleder seg til jul?

Uansett hvem du er, eller hvor du er: God jul og godt nytt år til både deg og barnet ditt!


Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 18 posts ]  Go to page 1, 2  Next

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 3 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum

Search for:
Jump to:  
cron
Theme designed by stylerbb.net © 2008
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
All times are UTC [ DST ]