It is currently Thu Mar 28, 2024 11:17 am



Post new topic Reply to topic  [ 13 posts ] 
Author Message
 Post subject: Barnevernet gir IKKE praktisk hjelp der behovet er åpenbart
PostPosted: Mon Sep 08, 2014 9:59 pm 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Wed Feb 08, 2006 8:48 am
Posts: 6857
Location: Oslo
  

Barnevernet gir IKKE praktisk hjelp der behovet er åpenbart og greit å fylle

Alene på krykker med tre bleiebarn
For et år siden ble Marianne Moen enke, og ble sittende igjen alene med tre små barn. Da hun for to uker siden brakk beinet, var det ikke mye hjelp å få.

nrk Hedmark og Oppland, 8 september 2014

— Så ringte jeg barnevernet og helsestasjonen.
   Svaret hun fikk fra kommunen etter to uker var at de kunne gi hjelp to timer i uka.


Nei, moren får nok være glad til at de ikke har dratt av gårde med barna til institusjon eller beredskapshjem — til skyhøy betaling, og påført henne viderverdigheter når hun vil ha barna hjem igjen. Det er nok det barnevernet helst vil. Nyttig arbeid gjør de iallfall ikke. Det de BURDE gjort, var å beordre barnevernsarbeiderne til å assistere moren noen timer hver dag. Andre barn ville også da dratt fordel av å få være i fred for barnevernet.

  

_________________
Hjemmeside http://www.mhskanland.net


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Barnevernet gir IKKE praktisk hjelp ved åpenbart behov
PostPosted: Thu Sep 11, 2014 6:27 am 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Wed Feb 08, 2006 8:48 am
Posts: 6857
Location: Oslo
  

Fornuft fra Norges Kvinne- og familieforbund (det var vel de som tidligere het Husmorforbundet):

Wenche Rolstad (Vara sentralstyret Norges Kvinne- og familieforbund):
Husmorvikar det rette her?
Oppland Arbeiderblad, 10 september 2014

Det er typisk for den grøften Norge har kjørt seg ned i når det gjelder hjelp for barn, at barnevernet bare er fokusert på at alt mulig som de kan stemple som "omsorgssvikt" fra foreldrenes side, mens den nyttige funksjonen husmorvikar er avskaffet. For et molboland vi har.

Norges Kvinne- og familieforbund har forøvrig en del artikler med lovende titler, f.eks "Skal foreldre bare være fødemaskiner for Staten?" Riktignok har de kanskje for stor tiltro til regjeringen, se artikkelen "Omsorgslønn".
  
  

_________________
Hjemmeside http://www.mhskanland.net


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Barnevernet gir IKKE praktisk hjelp ved åpenbart behov
PostPosted: Mon Sep 15, 2014 12:04 pm 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Wed Feb 08, 2006 8:48 am
Posts: 6857
Location: Oslo
  

Her er én til i Norges kvinne- og familieforbund som går inn for å gjeninnføre husmorvikarer, og som har skjønt iallfall litt som berører vårt anliggende også:

Ingunn Thorsen, nestleder, Norges kvinne- og familieforbund, Rogaland krets:
Husmorvikarer i alle kommuner
Aftenbladet, 15 september 2014

Hun skriver:
"Et slikt tilbud må ikke organiseres gjennom barnevernet, slik noen kommuner har gjort. Dette er meget uheldig og kan hindre mange som trenger tjenesten, i å etterspørre den."

Jeg vil si at organisering via barnevernet ikke hindrer at folk henvender seg (de bør ABSOLUTT ikke henvende seg til barnevernet uansett), men slik organisering ville både gi en dårlig tjeneste med mye penger og ressurser anvendt til å "vurdere" og "observere foreldre", men også føre til nye bølger av omsorgsovertagelser. Husk Alvheims 10 bud, bud nummer 4, 9 og 10.

  

_________________
Hjemmeside http://www.mhskanland.net


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Barnevernet gir IKKE praktisk hjelp der behovet er åpenb
PostPosted: Wed Sep 17, 2014 7:42 am 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Wed Feb 08, 2006 8:48 am
Posts: 6857
Location: Oslo
  
Komisk nok: Bergen kommune anbefaler en handikappet alenemor å gå til barnevernet hvis hun har øket behov for praktisk hjelp etter et samlivsbrudd. Så da er spørsmålet hvor mye praktisk hjelp barnevernet ville gi henne, da. I Stavanger kunne de strekke seg til 2 timer i uken. Bergen er heller ikke kjent for å ha noe fornuftig og hjelpsomt barnevern.

- Jeg synes de rett og slett burde sagt unnskyld
Guri Anne Nesdal Egge har cerebral parese og er alenemor. Likestillings- og diskrimineringsombudet mener Bergen kommune diskriminerer henne og bryter plikten til individuell tilrettelegging.
Bergens Tidende, 17 september 2014

   "Forvaltningsenheten i kommunen rådet også Egge å gå til barnevernet da hun fikk økt praktisk hjelpebehov etter samlivsbruddet, ifølge Egge selv."

Bergen kommune har til og med drevet med barneverns-argumentasjon mot denne moren selv:
   "- Det lyste gjennom i ved­taket hvordan de mente jeg burde leve. De stilte også indirekte spørsmål om jeg som er handikappet kunne være en god mor, sier Egge."
   "Kommunens uttalelser avdekker en holdning om at Egge har dårligere omsorgsevne enn en funksjonsfrisk alenemor."
   "Det er en kjent fordomsfull holdning til mennesker med nedsatt funksjonsevne at de har dårlig­ere omsorgsevne enn andre», skriver LDO."


Sammenholdt med saken fra Stavanger ser vi vel et bilde som barnevernsforfulgte kjenner godt, og som her ikke kaster noe godt lys over intelligens og fornuft hos kommunens funksjonærer og politikere:
   Kommunen sender folk med hjelpebehov til barnevernet. Men de, som er barnevernets sjef og derfor har plikt til å ha full oversikt over hva barnevernet foretar seg, må være vel vitende om at barnevernet aldeles ikke hjelper folk praktisk, men tvert imot søler bort tid og ressurser med å overvåke og 'vurdere' dem, hvoretter de går inn for å tvangsfjerne barna, med alt det trekker med seg av skyhøye utgifter, blant annet for kommunen. At norske kommuner sier de har delegert myndigheten til barnevernet og 'ikke kan gå inn i enkeltsaker', illustrerer at de mottar lønn for å være uansvarlige.
  
  

_________________
Hjemmeside http://www.mhskanland.net


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Barnevernet gir IKKE praktisk hjelp der behovet er åpenb
PostPosted: Fri Sep 19, 2014 11:45 am 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Wed Feb 08, 2006 8:48 am
Posts: 6857
Location: Oslo
  
Jeg har lagt ut en litt lengre kombinasjon av disse synspunktene på hjemmesiden min, under tittelen

Praktisk hjelp, husmorvikar, kommunenes og barnevernets oppførsel

Jeg nevner det her, fordi det øyensynlig foregår noe slags boikott / hemmelig sensurering på google? Hjemmesiden min er ihvertfall så godt som forsvunnet derfra.

  

_________________
Hjemmeside http://www.mhskanland.net


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Barnevernet gir IKKE praktisk hjelp der behovet er åpenb
PostPosted: Sun Dec 06, 2015 7:54 pm 
Offline
Rang: Storbruker

Joined: Fri May 29, 2015 2:49 pm
Posts: 906
Her er Norges kvinne- og familieforbund tilbake med krav om husmorvikarer:

http://www.nrk.no/norge/vil-ha-sovehjel ... 1.12690347

SV vil fremme forslag om at alle kommuner skal ha et husmorvikartilbud.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Barnevernet gir IKKE praktisk hjelp der behovet er åpenb
PostPosted: Mon Dec 07, 2015 4:51 am 
Offline
Site Admin
User avatar

Joined: Sun Feb 05, 2006 7:18 pm
Posts: 7442
Location: Mosjøen, Vefsn kommune på Helgeland.
familien-er-samlet wrote:
SV vil fremme forslag om at alle kommuner skal ha et husmorvikartilbud.

Hmm. Den kom uventet. Det ser faktisk ut som om stortingsrepresentant for SV, Karin Andersen har brukt ordet "husmorvikar". Jeg tror det må være en trykkfeil.
-rom-

_________________
¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯
.
"Vårt" lysebrune-mørkerøde såkalte barnevern stjeler mennesker
> Radikalt forum mot familiedestruksjon: http://forum.r-b-v.net/<


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Barnevernet gir IKKE praktisk hjelp der behovet er åpenb
PostPosted: Wed Dec 09, 2015 1:35 pm 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Wed Feb 08, 2006 9:48 am
Posts: 3979
Location: Sosialdiktaturet Norge
Arild Holta wrote:
familien-er-samlet wrote:
SV vil fremme forslag om at alle kommuner skal ha et husmorvikartilbud.

Hmm. Den kom uventet. Det ser faktisk ut som om stortingsrepresentant for SV, Karin Andersen har brukt ordet "husmorvikar". Jeg tror det må være en trykkfeil.
-rom-


Burde ikke alle kommuner få tilbud om husfar-vikar? Vi lever da i 2015, ikke i middelalderen.

_________________
“ Whoever may be guilty of abuse of power, be it Government, State,
Employer, Trade Union or whoever, the law must provide a speedy
remedy. Otherwise the victims will find their own remedy. There
will be anarchy.” Lord Denning (1899-1999)


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Barnevernet gir IKKE praktisk hjelp der behovet er åpenb
PostPosted: Sun Dec 04, 2016 3:14 pm 
Offline
Rang: Storbruker

Joined: Fri May 29, 2015 2:49 pm
Posts: 906
Jeg har selv skrevet en del om hjelpetiltakene vi mottok, og våre egne erfaringer rundt dette.

For å ikke gjenta meg selv, vil jeg beskrive barnevernets hjelp på en litt annen måte:

En mann står i en stige og skal spikre et skilt opp på en vegg. Han har hendene mer enn fulle i det han holder både spiker, hammer og skilt. Og i det øyeblikket han skal slå spikeren inn, mister han hammeren. Den forsvinner i buskene under ham.

En person kommer forbi.

Vedkommende spør: Trenger du hjelp?
Mannen er lettet og svarer at han trenger hammeren som han mistet. Om vedkommende kan være snill å finne den og gi den til ham?

Personen rekker ham et skrujern.

Mannen sier, ganske fortvilt, at det er hammer han trenger for å slå inn spikeren.

Personen smiler og nikker forståelsesfullt og sier: - Jeg hører hva du sier. Og jeg forstår at du mener at du trenger en hammer.

Personen gir ham etter hvert en skiftenøkkel. Deretter en sag. Så en kniv. Hver gang i et forsøk på å være like medfølende og forståelsesfull, men med stigende frustrasjon over mannen i stigen som ikke synes å forstå hvilken hjelp han trenger, og som samarbeider dårlig.

Til slutt faller både mannen, skiltet og stigen ned. Personen som skulle bistå ham kan nå hake av på et skjema at mannen er gitt ulike typer hjelp: Han har fått både skrujern, skiftenøkkel, sag og kniv, men uten at han fikk festet skiltet.

Mannen mister jobben, i tillegg til at han må på legevakten. Han er ubrukelig.

-----------------

I vårt tilfelle oppfattet jeg hjelpetiltakene fra barnevernet akkurat så meningsløse som i denne banale historien.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Barnevernet gir IKKE praktisk hjelp der behovet er åpenb
PostPosted: Mon Dec 05, 2016 8:17 am 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Wed Feb 08, 2006 9:48 am
Posts: 3979
Location: Sosialdiktaturet Norge
Den beste hjelpen man kan få fra "barnevernet", er at det holder seg vekk.

Null hjelp, er best hjelp.

Hjelp fra "barnevernet" betyr kontroll og overvåkning. Jevnlige "stormøter" og "hjemmebesøk" gjør livet utrivelig. I tillegg kommer frykten for at "barnevernet" plutselig skal fatte et av sine fryktede akuttvedtak.

"Barnevernet" er sykt og dysfunksjonelt. Legg ned hele dr*tten.

_________________
“ Whoever may be guilty of abuse of power, be it Government, State,
Employer, Trade Union or whoever, the law must provide a speedy
remedy. Otherwise the victims will find their own remedy. There
will be anarchy.” Lord Denning (1899-1999)


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Barnevernet gir IKKE praktisk hjelp der behovet er åpenb
PostPosted: Fri Mar 17, 2017 9:03 am 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Wed Feb 08, 2006 8:48 am
Posts: 6857
Location: Oslo
  

Litt mer om husmorvikar og lettvint, praktisk hjelp – denne artikkelen er fra 2015, men den er visst ikke postert på Forum RVB før. Den illustrerer hva pengene brukes til:

"Renate Skei i Moss kunne ikke få praktisk bistand til barnestell mens hun var nyoperert. I stedet ble hun tilbudt beredskapshjem til barna i regi av barnevernet."

"Hun trengte hjelp med påkledning av barna om morgenen, levering og henting i barnehagen og bistand med kveldsstellet og legging.
    Firebarnsmoren fikk beskjed om at det er barnevernets oppgave å hjelpe barna. Hun ringte da til barnevernet. Der fikk hun tilbud om at de kunne skaffe beredskapshjem til barna i de 14 dagene mens mor var syk.
    – Det er barna mine jeg lever for, og for oss er det ingen god løsning at barna overføres til et beredskapshjem mens operasjonssåret mitt gror. Jeg vil ha barna mine her hjemme. Det blir dessuten veldig mye billigere for Moss kommune å gi meg tre timer daglig med praktisk bistand til barnestell i hjemmet enn å betale for 24 timers opphold i 14 dager i beredskapshjem for barna mine."


Ble nektet hjelp til barnestellet og bedt om å gå til barnevernet
Moss Avis, 22 juni 2015

  

_________________
Hjemmeside http://www.mhskanland.net


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Barnevernet gir IKKE praktisk hjelp der behovet er åpenb
PostPosted: Fri Apr 28, 2017 4:21 am 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Wed Feb 08, 2006 8:48 am
Posts: 6857
Location: Oslo
  

En annen sak hvor barnevernet ikke gjør noe, men burde – årsaken er helt tydelig: De aner ikke hva de skal gjøre når de ikke kan legge skyld på foreldrene og straffe dem ved å ta barnet ut av hjemmet:

Her gjør barnevernet intet – og avslører seg

  

_________________
Hjemmeside http://www.mhskanland.net


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Barnevernet gir IKKE praktisk hjelp der behovet er åpenb
PostPosted: Wed May 31, 2017 10:53 am 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Wed Feb 08, 2006 8:48 am
Posts: 6857
Location: Oslo
  

Her kan det være minst to mulige årsaker som artikkelforfatterne ser bort fra:

1) Barnevernet er opptatt av helt andre saker – for eksempel psykobabbelsaker - istedenfor å konsentrere seg om saker der barn virkelig lever i en prekær situasjon. (Barnevernet har oftest dårlig gangsyn til å se hva som er hva, og de virkelige sakene gir ikke arbeid for "sakkyndige eksperter", derimot kanskje for politiet.)

2) I en del saker om "alvorlig vold" kan det være sterkt overdrevet hva som regnes for "vold" og "alvorlig". Enkelte aktører regner det at en forelder gjør en brå bevegelse (som ikke er rettet mot barn og heller ikke rammer barnet) som "vold".

Jana Midelfart Hoff og Anette Strand, bystyremedlemmer (H) i Bergen:
Barn må ikke settes på vent
Vi er bekymret over tregheten hos barnevernet i alvorlige voldsaker mot barn.
Bergens Tidende, 31 mai 2017

  

_________________
Hjemmeside http://www.mhskanland.net


Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 13 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 2 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum

Search for:
Jump to:  
cron
Theme designed by stylerbb.net © 2008
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
All times are UTC [ DST ]