It is currently Thu Mar 28, 2024 12:43 pm



Post new topic This topic is locked, you cannot edit posts or make further replies.  [ 19 posts ]  Go to page 1, 2  Next
Author Message
 Post subject: Erfaringer med BUP
PostPosted: Thu Mar 29, 2012 10:25 pm 
Offline

Joined: Thu Mar 29, 2012 3:26 pm
Posts: 2
Hei,
Samboeren min har en sønn på seks år. Han er etter vår mening en oppgående og grei gutt å ha med å gjøre på hjemmebane. Og vi merker ikke noen problemer med oppførselen som går utover normalen.

Skolen er dog av en annen oppfatning. I møte i dag ble vi informert om at gutten har fått innvilget 27 timer per uke med PPT støtte. Dette synes jeg og min samboer høres helt sprøtt ut. I beslutningsgrunnlaget står det svært lite konkret. Men konflikter og dårlig impulskontroll er nevnt som årsak.

Men til poenget. Under møtet i dag og flere møter tidligere har det blitt maset konstant om at det bør gjøres en utgreiing hos BUP. Etter å ha googlet litt rundt, så finner jeg at enkelte har dårlige erfaringer med dette. Er BUP første steg til en prosess som er vanskelig å komme seg ut av? Skolen sa at dersom vi ikke godtok dette, så ville de sende bekymringsmelding til barnevernet.

Hvilke retter har vi og hva bør vi gjøre? Setter veldig pris på alle innspil!!!


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Erfaringer med BUP
PostPosted: Fri Mar 30, 2012 1:45 am 
Offline
Rang: Storbruker
User avatar

Joined: Sun Mar 11, 2007 12:06 am
Posts: 478
Det mangler opplysninger, for å kunne svare. Det blir ikke plutselig innvilget 27t i uken PPT uten at foreldrene har tatt del i prosessen og vet hvorfor. Når skolen truer med å sende bekymringsmelding til barnevernet er dere i en alvorlig farlig situasjon. Skolen bruker trusler, for å få dere til å gjøre som de vil. Og har allerede avsatt dere som kompetente og ansvarlige foreldre. Dere vet ikke hans beste=BUP.

Dere er allerede viklet langt inn i en situasjon som er nærmest håpløst å ta seg ut av igjen. Dere er avsatt, som foreldre. Allerede. Av PPT og skolen, såfremt det du skriver på forumet er korrekt.

En gjetning, og her på forumet er vi gode til å spå: PPT og skolen har snakket en god del med barnevernet om problemene allerede. De har mange møter der de drøfter saker "uformelt" (alle vet hvem og hva det gjelder, bare at ingen nevner navn). Problemene, merk deg dette!! Er foreldrene. Uansett hvor gode foreldre dere er. Det hjelper ikke!

Les mest mulig på forumet, mist ikke fokus, spis sunt, sov om natten, gjør hyggelige ting sammen, dere er i ferd med å bli invadert og ganske sikkert sitter barnevernet bak her og trekker i trådene. Det kommer til å ta lang tid å komme seg utav det. Med 27tuken PPT og krav om BUP. Og trusler om barnevernet.
Du er i en ganske vanlig situasjon for oss her. En begynner å ane uråd, hva er dette? Du er er kommet til en erfaringsbank, vi gjenkjenner historien din i tusener av andre. Derfor vet vi.

Til slutt: Det er mange raringer på forumet her. For å ta deg seriøst: Hvilken diagnose har han, som har gitt vedtak om 27 t ukentlig hos PPT? Hvis dere ikke vet dét, enten er dere utrolig sløve og røyker for mye hasj. Eller tar ikke vare på barnet, fordi barn skal beskyttes mot offentlige myndigheter. Derfor har du plikt til å holde deg orientert. Ha en mening. Samboeren din, er hun naiv,? Hvis ja, stå sammen med henne utad uansett! Som dere var étt. Innad, konfronter henne med realitetene.

Og husk at selv om han ikke er sønnen din, har du plikt til å beskytte han fordi han er knyttet til deg og glad i deg. Og fordi du som alle andre har en plikt til å se barn i nød. Og barn er i nød, når foreldre trues med barnevern. Så er du sikkert glad i moren og bekymret for henne, lag kaffe på sengen, ta vare på hverandre.

Si minst mulig selv, IKKE utlever dere på noen som helst måte, det vil bli brukt mot dere senere. Ikke la de oppdage at dere har avslørt dem. Da tar de gutten på akuttvedtak.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Erfaringer med BUP
PostPosted: Fri Mar 30, 2012 4:15 am 
Offline
Rang: Ivrig bruker
User avatar

Joined: Fri May 14, 2010 9:41 pm
Posts: 179
Kanskje gutten enda ikke har fått noen diagnose, men skolen mener at han bør få en diagnose pluss medisinering?

Hvis dere går inn i en konflikt med skolen og Bv, vil sikkert Bvs barnesakkyndige komme inn i bildet for å utrede sønnen deres. Noe som vil være ille, men dere vil fortsatt ha muligheten til å nekte sakkyndige adgang til hjemmet deres.
Eventuelt vil Bv sikkert true med å sende saken til Fylkesnemnda, noe som vil være en stor prøvelse for familien.
Jeg vet ikke hvordan en slik sak vil ende, hvis barnesakkyndig gir gutten deres en diagnose og skolen er vitne, og de ikke har noen psykologisk utredning av foreldrene.

Tror forresten at barnesakkyndig ikke kan kreve å snakke med barn under 7 år. Det er neppe mange måneder til han fyller 7 år, men teoretisk sett kan dere hindre utredning denne gangen, hvis det er mer enn tre måneder til han fyller. Faremomentene er at Bv kan utvide undersøkelsen til seks måneder, eller at skolen kan sende en ny bekymringsmelding seinere.

For de fleste fortoner det seg som det enkleste å "hoppe når BUP sier hopp". Hvis dere etter hvert vil bort fra skolen og BUP, kan det kanskje være en løsning å søke ham over til en privatskole? De er kanskje mindre raske med å true med bekymringsmelding?


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Erfaringer med BUP
PostPosted: Fri Mar 30, 2012 7:57 am 
Offline
Rang: Storbruker
User avatar

Joined: Sun Mar 11, 2007 12:06 am
Posts: 478
Til Per12345:
Les Svanes svar 100 ganger.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Erfaringer med BUP
PostPosted: Fri Mar 30, 2012 8:10 am 
Offline

Joined: Thu Mar 29, 2012 3:26 pm
Posts: 2
Han har ikke fått noen diagnose. I utgangspunktet hadde han seks timer per uke med PPT. Vi har ikke fått noe god årsak til at han skal få øke tallet så mye per uke. Bare slik det er sagt, vi har begge høyere utdanning og god økonomi.

På en måte kan det fremstå som at skolen ønsker å kjøre gjennom BUP til enhver pris for å få en diagnose. Så spørs det da hva som skjer deretter. Vår oppfatning er at han av og til kan opptre umodent ettersom han er født meget sent på året. Men dette nekter de å ta hensyn til. De skal ha en diagnose for å forklare dette virker det som. Spørsmålet er om de backer av da eller om det da går videre.

Min oppfatning er at skolen absolutt ikke har avskrevet oss som foreldre. Jeg er utdannet lærer selv og fikk faktisk tilbud om jobb da jeg var i møte der. Så det er ikke et tema vil jeg anta. Problemet vi reagerer på er tvangsbruken....


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Erfaringer med BUP
PostPosted: Fri Mar 30, 2012 11:05 am 
Offline
Site Admin
User avatar

Joined: Sun Feb 05, 2006 7:18 pm
Posts: 7442
Location: Mosjøen, Vefsn kommune på Helgeland.
-rom-
Forstår jeg det rett, så er det på skolen ungen får ekstra hjelp. Slikt er jo til stor hjelp for lærere. Desto flere elever med diagnoser, desto mer hjelp i timene.

Barn oppfører seg ofte ikke likt hjemme og på skolen. Men så stor forskjell er det ikke at ikke foreldrene skulle se om barnet virkelig behøver en diagnose.

For mange høres det enkelt ut med en diagnose. En diagnose er imidlertid noe barnet skal ha med seg senere i livet. Hva vil en diagnose senere i livet bety for selvbildet, mulighet til å finne seg kjæreste, mulighet for å ha barn uten barnevernsbråk, etc.

Hvem på skolen truer med barnevernsmelding? Noen skoler ønsker å gjøre dette gjennom rektor. Har dere fått prosedyrene for hvordan skolen gjør dette? Er det mulig å få rektor til å sette en overivrig lærer på plass? Selv om rektor utad holder med læreren, så kan de innad korrigere.

Krev en grundig skriftlig begrunnelse fra skolen for hvorfor barnet skal ha PPT-hjelp.

En mulighete er å utrede barnet selv hos noen man har tillit til. Det er gjerne slik innad i systemet at PPT lytter til lærerne og lar seg påvirke. BUP igjen lytter til lærerne og PPT. Dermed ruller snøballen.

Jeg vet jo om folk som har fått medhold mot lærere og barnevern. Det er imidlertid et sjansespill.

I barnevernet så er man generelt miljødeterminister som gir barnets hovedmiljø, foreldrene ofte all skyld for at barnet er som det påstått er. Tanker om at aktivitetsnivå, manglende konsentrasjon, litt sen utvikling etc skyldes gener og biologi, forkastes gjerne systematisk. Sakt på en annen måte: I deres forestillinger er det DERE som er skyld i guttens påståtte adferd.

Hjelpetiltak i regi av barnevernet betyr at sjansen for omsorgsovertakelse er 20-25%. Dette vet ikke folk flest. Heller ikke at av de direkte utgiftene til barnevernet går rundt 5/6 deler til omsorgsovertakelser. Resultatene for barn under barnevernet er gjerne skrekkelige. Ofte blir både barndom, skolegang og framtid ødelagt. Ingen vil ha en slik gambling med sine barn.

I teorien skal ikke skolen kunne tvinge dere til utredninger. Maktmennesker finner imidlertid alltid muligheter for å legge press på foreldrene. For læreren er det en fordel med barnevernsmelding. Det gir vedkommende en mulighet til å bli kvitt barnet vedkommende har hengt seg opp i. Alternativt utvidet hjelp i timene. Altså sparer læreren tid og krefter med slikt. Sånn sett er det bukken som passer havresekken.
-rom-

_________________
¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯
.
"Vårt" lysebrune-mørkerøde såkalte barnevern stjeler mennesker
> Radikalt forum mot familiedestruksjon: http://forum.r-b-v.net/<


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Erfaringer med BUP
PostPosted: Fri Mar 30, 2012 1:46 pm 
Offline
Rang: Ivrig bruker
User avatar

Joined: Fri May 14, 2010 9:41 pm
Posts: 179
Det er vel nettopp fordi du har høyere utdannelse og er lærer, at de forventer at du skal være lydig mot systemet. Hvis de virkelig er bekymret for gutten (noe det virker som), vil de ikke akseptere "foreldre som unnlater å bringe barnet til nødvendig behandling".
Regelen er jo at det er ressurssvake som angripes av Bv, men det skjer også at folk med høyere utdanning kommer i søkelyset.

Selv om dere har høyere utdannelse, har gutten opplevd et samlivsbrudd og veksler muligens mellom to hjem i dag. Dette kan "de" påpeke. Likevel er det jo positivt at dere har et stabilt forhold.
Det er interessant å få vite detaljer om saken deres, men jeg syns nesten du har skrevet for mange detaljer allerede, sett i forhold til om "uvedkommende" kan kjenne dere igjen på dette forumet.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Erfaringer med BUP
PostPosted: Fri Mar 30, 2012 3:12 pm 
Offline
Rang: Storbruker
User avatar

Joined: Sun Mar 11, 2007 12:06 am
Posts: 478
Vær klar over at de fleste alvorlige barnevernssaker - ofte med utgangspunkt i PPT/Skole/BUP, starter på den vennlige måten. Lar foreldrene seg manipulerere? Instansene er alltid hyggelige i starten, plutselig oppstår en uenighet, foreldrene er ikke enige med BUP/Barnevern/Skole lenger. Men har andre tanker om hva som er til det beste for sitt barn. Foreldrene sier nei takk til "hjelpen".

Da kommer barnevernet inn. Eller snur brått, hvis de har gitt hjelp en stund allerede. Forfølgelene starter brått og med full kraft. "Foreldrene evner ikke å se barnets beste".

Har de en "svak" sak, er risikoen for akuttvedtak overhengende. Da får man IKKE barna tilbake. Traumereaksjoner på tvangsfjernelsen noteres, og tilskrives skader foreldrene har påført barna.

Sørg for å ha båndopptak av ALLE møter, også med skole og PPT hvor dere har et godt samarbeid. Altfor mange foreldre mistet barna, og barna mistet foreldrene, fordi de skjønte det forsent.

Ikke fortell om normale problemer dere har, det kan bli brukt mot dere senere i forvridde versjoner. Les på forumet. Tertnes tråden for eksempel. Den er et eksempel på (Kafka)prosessene barn av svært ressurssterke foreldre, kan bli utsatt for.

Og er enig med Arild Holta. Det er gitt nok opplysninger. Uvedkommende leser. Samtidig må forumet være åpent. Nye foreldre gjenkjenner hva de er oppe i og noen vil forstå i tide. Mens det er ennå er tid, til å redde sine barn. Husk! De kan snu brått og på en fryktelig måte. STÅ SAMMEN! Utad! Bruk båndopptaker! Kan ikke få sagt det mange nok ganger.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Erfaringer med BUP
PostPosted: Fri Mar 30, 2012 6:38 pm 
Offline
Rang: Storbruker
User avatar

Joined: Fri Dec 22, 2006 1:40 pm
Posts: 978
Location: Vefsn
Ang adgang til å benytte skjulte lydopptak- se link på signaturen "§ 145a"

_________________
B.E.Bjorbekkmo
[size=75][color=red]
Gjør ALLTID og uten unntak opptak av møter, telefonsamtaler o.l. med BV etc[/color]
Dette har du lovlig og full adgang til iht [url=http://www.lovdata.no/all/tl-19020522-010-017.html#145a]straffelovens § 145a[/url], så lenge du selv deltar i samtalen.[/size]

[url=http://barnevernet.origo.no]Barnevern[/url]


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Erfaringer med BUP
PostPosted: Sun Apr 01, 2012 1:59 pm 
Offline
Rang: Storbruker
User avatar

Joined: Mon Jul 28, 2008 11:16 pm
Posts: 476
athene wrote:
Til Per12345:
Les Svanes svar 100 ganger.


Athene.. du mente vel "Skuffet"? :D

_________________
- Kjemp for de du har kjær. Kjemp for alt hva du har kjært. -


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Erfaringer med BUP
PostPosted: Sun Apr 01, 2012 2:07 pm 
Offline
Rang: Storbruker
User avatar

Joined: Mon Jul 28, 2008 11:16 pm
Posts: 476
per12345 wrote:
Hei,
I møte i dag ble vi informert om at gutten har fått innvilget 27 timer per uke med PPT støtte. Dette synes jeg og min samboer høres helt sprøtt ut. I beslutningsgrunnlaget står det svært lite konkret. Men konflikter og dårlig impulskontroll er nevnt som årsak.

Men til poenget. Under møtet i dag og flere møter tidligere har det blitt maset konstant om at det bør gjøres en utgreiing hos BUP. Etter å ha googlet litt rundt, så finner jeg at enkelte har dårlige erfaringer med dette. Er BUP første steg til en prosess som er vanskelig å komme seg ut av? Skolen sa at dersom vi ikke godtok dette, så ville de sende bekymringsmelding til barnevernet.

Hvilke retter har vi og hva bør vi gjøre? Setter veldig pris på alle innspil!!!




Dette er press. Utilbørlig press fra off. tjenestemann- og som har sitt grunnlag i tjenestmannsloven. Den kan du gjerne google. Samt Straffeloven, § 325.

Når dette er sagt lurer jeg veldig på h v o r d a n skolen tør påstå noe slikt. (jada, jeg VET- de "kan" alt de ønsker..)

Når du som skriver forteller at du er utdannet lærer undres jeg stort på følgende: Kjenner du ikke Opplæringsloven?

I Opplæringsloven står nemlig at f ø r det blir satt i gang spesialundervisning OG sakkyndig utredning, så skal det innhentes samtykke fra foreldrene.

Jf. Oppll. § 5-4. http://www.lovdata.no/all/tl-19980717-061-006.html#5-1

Dersom dere ikke har samtykket er dette ulovlig praksis.

Det samme gjelder vr. BUP: foreldre må samtykke.

Det bør dere ikke gjøre.

_________________
- Kjemp for de du har kjær. Kjemp for alt hva du har kjært. -


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Erfaringer med BUP
PostPosted: Sun Apr 01, 2012 4:16 pm 
Offline
Rang: Storbruker
User avatar

Joined: Mon Jul 28, 2008 11:16 pm
Posts: 476
http://www.malvik.kommune.no/hvordan-fa ... 43.no.html

Når andre enn foreldrene ønsker at barnet skal ha bistand fra PPT, skal alltid foreldrene ha gitt sitt samtykke til dette. PPT krever skriftlig samtykke fra foreldrene før vi kan starte undersøkelser.
Foreldre/foresatte som vil henvise sitt barn eller voksne som skal henvise seg selv kan ta direkte kontakt.

_________________
- Kjemp for de du har kjær. Kjemp for alt hva du har kjært. -


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Erfaringer med BUP
PostPosted: Mon Apr 02, 2012 12:22 am 
Offline
Rang: Storbruker
User avatar

Joined: Sun Mar 11, 2007 12:06 am
Posts: 478
Svane wrote:
athene wrote:
Til Per12345:
Les Svanes svar 100 ganger.


Athene.. du mente vel "Skuffet"? :D


ok :( "Skuffet", beklager.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Erfaringer med BUP
PostPosted: Wed Apr 11, 2012 12:15 pm 
Offline
Rang: Storbruker
User avatar

Joined: Mon Jul 28, 2008 11:16 pm
Posts: 476
per12345 wrote:
Hei,
Samboeren min har en sønn på seks år. Han er etter vår mening en oppgående og grei gutt å ha med å gjøre på hjemmebane. Og vi merker ikke noen problemer med oppførselen som går utover normalen.

Skolen er dog av en annen oppfatning. I møte i dag ble vi informert om at gutten har fått innvilget 27 timer per uke med PPT støtte. Dette synes jeg og min samboer høres helt sprøtt ut. I beslutningsgrunnlaget står det svært lite konkret. Men konflikter og dårlig impulskontroll er nevnt som årsak.

Men til poenget. Under møtet i dag og flere møter tidligere har det blitt maset konstant om at det bør gjøres en utgreiing hos BUP. Etter å ha googlet litt rundt, så finner jeg at enkelte har dårlige erfaringer med dette. Er BUP første steg til en prosess som er vanskelig å komme seg ut av? Skolen sa at dersom vi ikke godtok dette, så ville de sende bekymringsmelding til barnevernet.

Hvilke retter har vi og hva bør vi gjøre? Setter veldig pris på alle innspil!!!



Jeg har tidligere stilt spørsmålet : Som lærer, kjenner du opplæringsloven?

Og tilknyttede lovverk og forskrifter?

Som lærer kjenner du også prosedyrene mht. spes.ped, ppt o.l.?

Som lærer kjenner du også til BUP og andre "instanser" som støtter læreres påstander?

Din kone er også høyt utdannet, skriver du.

"Høye" utdannelser forutsetter også kunnskap om lovgivning.

Så? Har du kommet til noen løsninger?

_________________
- Kjemp for de du har kjær. Kjemp for alt hva du har kjært. -


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Erfaringer med BUP
PostPosted: Sun May 29, 2016 11:14 pm 
Offline

Joined: Fri May 27, 2016 6:18 pm
Posts: 2
Ser at denne tråden har rukket å bli noen år gammel, men antar at den er like aktuell i dag.

Vi har dessverre fått stifte bekjentskap med BV etter en bekymringsmelding fra såkalt helsepersonell. Ønsker ikke å gå i detaljer, men meldingen bestod hovedsakelig av svært merkelige momenter som etter mitt skjønn ikke har noe særlig med barns oppvekstvilkår å gjøre.

Barnevernet åpnet sak og holdt den gående i 3 måneder. De holder seg ikke til den aktuelle bekymringsmeldingen, men gjennomfører en rekke egne undersøkelser, intervjuer og hjemmebesøk, inkludert et par ganske ubehagelige opplevelser, mye bekymring og mye frustrasjon over unødig tidsbruk.

Barnevernet vender mange steiner på sin vei, og plukker med seg det de måtte kunne bruke mot deg, fra din nåtid, din fortid og ditt meningsrepertoar. Uansett hvor lite det måtte ha med barns velferd å gjøre. Uansett hvor lite det måtte bety for dagliglivet.

Etter at vi takket nei til foreslåtte hjelpetiltak, fikk vi etter nye 6 måneder uventet ny innkalling til møte, til tross for at det ved forrige runde ettertrykkelig var blitt informert om at hjelpetiltak er frivillig, og at saken var henlagt.

Fra denne erfaringen trekker jeg følgende konklusjoner:
Si minst mulig. Ikke gi dem noe som helst å henge seg opp i. Prøv å være hyggelig. Prøv å gi inntrykk av at dere liker dem, og at dere deltar i disse evinnelige besøkene og møtene med glede. Har de 1 ting å bekymre seg videre over, vil de gjøre det, og saken vil kansje aldri ta slutt...


Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic This topic is locked, you cannot edit posts or make further replies.  [ 19 posts ]  Go to page 1, 2  Next

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 4 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum

Search for:
Jump to:  
cron
Theme designed by stylerbb.net © 2008
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
All times are UTC [ DST ]