It is currently Tue Mar 19, 2024 8:34 am



Post new topic Reply to topic  [ 8 posts ] 
Author Message
 Post subject: Tøvær...
PostPosted: Thu Feb 24, 2011 6:34 pm 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Wed Feb 08, 2006 9:13 am
Posts: 1063
Jeg er nylig hjemkommet fra ferie på Gran Canaria sammen med Kristoffer. Jeg har valgt å plassere innlegget under "Lysglimt", til tross for at jeg avventer å se hva som videre skal skje. Vi hadde jo uansett en fantastisk tur sammen.

Kristoffer ble tatt fra oss da han var 3 1/2 år gammel, etter en farse av en nemndsbehandling. Ingen av oss impliserte var til stede. Min datter (Kristoffers mor) ble fortalt av advokaten sin at hun ikke trengte å stille opp i nemnda (annet enn som vitne), ettersom Kristoffer bodde hos meg. Og jeg fikk ikke partsrettigheter (min advokat ble avvist), så jeg hadde ikke adgang til nemnda. Jeg fikk aldri imøtegå anklagene som ble fremsatt mot meg. Ja, jeg fikk ikke engang vite hva anklagene gikk ut på. Nemnda mente at bvl § 4-12 ikke var oppfylt, men vedtok omsorgsovertakelse etter § 4-8 pga. "den usikre fremtiden" som de skrev.

Vi har blitt kjørt svært hardt av barnevernet disse årene.
Samværene har vært lagt til "nøytrale steder" og vi har hatt tilsynsfører (vakt!) tett på oss. Ikke besøk hjemme hos oss. Ikke overskride omfang/tid. Vi har tapt alle nemnds- og rettsrunder (9 i alt) bortsett fra en samværssak (min sak). Videre ble en sak for nemnda om fratakelse av foreldreansvar trukket i siste sekund.

Det har nå gått mer enn 8 år.
De siste 2 årene har vært bedre for oss. Kristoffer har fått besøke oss hjemme, og vi slipper tilsyn, etter at retten vurderte at tilsynet skal bortfalle.

Kristoffers mor har flyttet til Gran Canaria. Det var barnevernet som spurte meg om å reise med Kristoffer slik at han fikk besøke moren. Vi kom tilbake til Norge for to dager siden.

Jeg undrer meg over dette tøværet...


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Tøvær...
PostPosted: Fri Feb 25, 2011 1:14 am 
Offline
Site Admin
User avatar

Joined: Sun Feb 05, 2006 7:18 pm
Posts: 7442
Location: Mosjøen, Vefsn kommune på Helgeland.
-rom-
Underlig, ja.

Barnevernet er fullstendig uforutsigbart.
-rom-

_________________
¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯
.
"Vårt" lysebrune-mørkerøde såkalte barnevern stjeler mennesker
> Radikalt forum mot familiedestruksjon: http://forum.r-b-v.net/<


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Tøvær...
PostPosted: Fri Feb 25, 2011 11:35 am 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Wed Feb 08, 2006 9:13 am
Posts: 1063
Arild Holta wrote:
Underlig, ja.

Barnevernet er fullstendig uforutsigbart.
-rom-

Man kan i hvertfall slå fast at barnevern ikke er noe fag, for deres vurderinger er hentet fra dagsform og ganske andre forhold enn hensynet til det aktuelle barnet. Jeg undrer meg over hvilke hensyn som ble vektlagt da saken vår fikk denne nye dreiningen. De har aldri vektlagt Kristoffers behov for familien sin. Og de har aldri møtt våre forslag med annet enn arrogante avslag. Så står jeg tilbake med forhold i fosterheimen - hva skjer der???


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Tøvær...
PostPosted: Mon Jan 09, 2012 1:31 pm 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Wed Feb 08, 2006 9:13 am
Posts: 1063
Nina wrote:
Arild Holta wrote:
Underlig, ja.

Barnevernet er fullstendig uforutsigbart.
-rom-

Man kan i hvertfall slå fast at barnevern ikke er noe fag, for deres vurderinger er hentet fra dagsform og ganske andre forhold enn hensynet til det aktuelle barnet. Jeg undrer meg over hvilke hensyn som ble vektlagt da saken vår fikk denne nye dreiningen. De har aldri vektlagt Kristoffers behov for familien sin. Og de har aldri møtt våre forslag med annet enn arrogante avslag. Så står jeg tilbake med forhold i fosterheimen - hva skjer der???


Fosterforeldrene har skilt lag. DET var årsaken til forandringen som fant sted i fjor! Ingen av oss (familien) hadde demonstrert endringer/forbedringer. Tvert om, det var ingen fra barnevernet som i det hele tatt traff noen av oss i fjor. Samvær/besøk ble gjennomført uten at det ble brukt tilsynsfører. Kristoffer kom alene med buss til Oslo, der moren eller jeg møtte ham, og han reiste tilbake til Trysil på samme måte.

Kristoffer besøkte moren på Gran Canaria 2 ganger i fjor. Han fikk være sammen med oss nesten 3 uker av sommerferien, og han har vært hos meg i julen.

Det har vært vidunderlig å få være sammen med Kristoffer på en naturlig måte. Vi har laget mat, dekket bord og spist måltidene sammen. Vi har vært på svømming, på kafe, på tur, på besøk og vi har hatt besøk, sammen med Kristoffer. Vi har sett film sammen, og spilt brettspill. Og vi har snakket om "gamle dager" og alt mulig. Vanlige hendelser og gjøremål - og høyst uvanlige for oss å gjøre sammen med Kristoffer disse årene han har vært i fosterhjem.

Jeg håper og ber om at våre anstrengelser disse vanskelige årene kan beskytte Kristoffer mot de dårlige odds som barnevernets tiltak har tildelt ham, og at dette nye systemet kan gjøre ham tryggere på at han hører til, og at han er elsket for den han er.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Tøvær...
PostPosted: Mon Jan 09, 2012 3:12 pm 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Wed Feb 08, 2006 8:48 am
Posts: 6857
Location: Oslo
  
Det er ikke det første foster"foreldre"-paret som har skilt seg. Jeg kommer øyeblikkelig på 4-5 blatante tilfeller, INKLUSIVE den famøse Stavanger-saken med Carsten Flo, hvor barnevernet til og med sendte guttene tilbake til foster"moren" etter at det forlengst var påvist at foster"hjemmet" var uskikket (enten Flo var der eller ikke).

Og stadig foregår alskens i slike foster"hjem" uten at barnevernet bryr seg. Fortsatt beskriver de foster"foreldrene" som supermennesker og forholdene som en himmel for fosterbarna. Det er bare når virkelige foreldre skiller seg, at det interesserer barnevernet. Dette på tross av at foster"foreldre" som skiller lag, jevnlig har vært i langvarig krangel, særlig OM fosterbarna og om de pengene disse bringer med seg, og det ellers har vært uhygge og bråk i foster"familien".

Det er å håpe, hvis Kristoffer vil konfirmeres, at han og dere setter igjennom at det skal foregå hos dere, og uten innslag av mennesker som har pint og skadet Kristoffer og dere i alle disse årene.

Ett fosterbarn jeg kjenner nektet å la seg konfirmere før hun fikk komme hjem; hun flyktet og klarte også å sette igjennom at hun ikke skulle tvinges tilbake til foster"familien". (Det var forøvrig en av de tilfellene der foster"foreldrene" drev med flere fosterbarn, men da en liten en fikk komme tilbake til sin mor og den konfirmasjonsklare piken flyktet, hadde de ikke lenger noe økonomisk motiv for å holde sammen, og da viste det seg at de heller ikke hadde noe annet samhold. Altså skilte de seg. De bedrev også adskillig omsorgssvikt lenge før skilsmissen - lange fravær etc som ville vært store argumenter mot ekte foreldre, men naturligvis uten at barnevernet hadde innvendinger når det var foster"foreldre" det gjaldt.) Nok av det: Hun ville konfirmeres, men bare hjemme.

I en annen sak jeg kjenner litt til, holdt foster"foreldrene" konfirmasjon. Den ekte familien kom reisende og var til stede i kirken, men ble ikke engang bedt om å være med i feiringen etterpå, og måtte tusle av gårde og ta toget hjem.

Og så har vi saken hvor familien ble jaget/fjernet fra kirken da - det var den saken på nord-vestlandet hvor barnets mor er indisk og kristen. Arild, finnes det ikke noen tråd om den?

Det er dessverre mer enn tydelig at Kristelig Folkeparti ikke er alene i kristelige kretser om å delta for fullt i trakasseringen og ydmykelsen av biologisk familie. Når skal kristelige mennesker riste nederdrektigheten og vanæren av seg og opptre som kristne?

  

_________________
Hjemmeside http://www.mhskanland.net


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Tøvær...
PostPosted: Mon Jan 09, 2012 5:16 pm 
Offline
Site Admin
User avatar

Joined: Sun Feb 05, 2006 7:18 pm
Posts: 7442
Location: Mosjøen, Vefsn kommune på Helgeland.
MH Skånland wrote:
  
Og så har vi saken hvor familien ble jaget/fjernet fra kirken da - det var den saken på nord-vestlandet hvor barnets mor er indisk og kristen. Arild, finnes det ikke noen tråd om den?  

viewtopic.php?f=160&t=4379&start=0

Her er det nevnt av Marianne i en tråd full av andre tullballer:
viewtopic.php?p=19708#p19708

Her er en sak med indisk mor:
viewtopic.php?t=3329

Kjenner ikke til at sakene har noe med hverandre å gjøre, men mangler detaljkunnskaper.
-rom-

_________________
¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯
.
"Vårt" lysebrune-mørkerøde såkalte barnevern stjeler mennesker
> Radikalt forum mot familiedestruksjon: http://forum.r-b-v.net/<


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Tøvær...
PostPosted: Thu Jan 12, 2012 11:46 am 
Offline
Rang: Storbruker
User avatar

Joined: Mon Jul 28, 2008 11:16 pm
Posts: 476
Nina wrote:

Kristoffers mor har flyttet til Gran Canaria. Det var barnevernet som spurte meg om å reise med Kristoffer slik at han fikk besøke moren. Vi kom tilbake til Norge for to dager siden.

Jeg undrer meg over dette tøværet...


Det vil ikke stå ubegrunnet, forhåptenligvis, hvorfor bv nå sannsynligvis handler annerledes. Jeg håper du kan oppnå noen dokumenter i dette anliggende..!

Mulig er jo også at den økende trenden med å ta nyfødte og babyer samt frata foreldreansvar kommer på på en slik måte at de må "frigjøre" litt her og der.

Uansett er det jo gledelig for deres Kristoffer. :)

_________________
- Kjemp for de du har kjær. Kjemp for alt hva du har kjært. -


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Tøvær...
PostPosted: Thu Jan 12, 2012 12:07 pm 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Wed Feb 08, 2006 9:13 am
Posts: 1063
Kristoffer er 12 år nå. Det er enda mange år før han blir myndig. Vi er raske med å ta imot alle tilbud om samvær, og vi sender ofte invitasjoner. Det er viktig å etablere et best mulig utgangspunkt for et videre liv med Kristoffer under barnevernet.
Barnevernet er uhyre påpasselige med "dokumentene". Selv i denne situasjonen skrytes det av fosters. Det blir ikke nevnt at Kristoffer har det fint sammen med oss, og at han selv ønsker å besøke oss. Tvert imot kan det bli skrevet i brev til meg slike ting som at "Kristoffer sier at han er engstelig for at han ikke møtt av noen når han kommer til Oslo med bussen". Hvorpå jeg skriver tilbake at "da må noen følge han slik at han føler seg trygg". Så setter de ham likevel på bussen alene, uten følge. Selvfølgelig skjer det fordi Kristoffer ikke er engstelig for at vi ikke skal dukke opp, for vi har alltid vært der vi skal være i forhold til ham. Men de MÅ kaste skitt på oss. Det er en ryggmargsrefleks hos barnevernet: alltid kaste skitt om biologisk familie!


Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 8 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum

Search for:
Jump to:  
cron
Theme designed by stylerbb.net © 2008
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
All times are UTC [ DST ]