It is currently Thu Mar 28, 2024 1:44 pm



Post new topic Reply to topic  [ 3 posts ] 
Author Message
 Post subject: Samvær...
PostPosted: Sun Jun 21, 2009 11:30 pm 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Wed Feb 08, 2006 9:13 am
Posts: 1063
Vi har hatt mange samvær med Kristoffer gjennom disse 6 1/2 årene han har bodd i fosterhjem. De aller fleste samværene har vært avholdt i bygda der han bor, i en kommunal barnehage. Med vakt, selvsagt. De kaller det for tilsyn. Vi har kunnet forlate barnehagen, men ikke uten å ha med vakta. Kristoffer har ikke fått lov til sitte på med meg i min bil, og vi har ikke fått være alene i et rom eller i en butikk. Vakta har vært tett innpå oss hele tiden, og sittet ved samme bord som oss på kafé, og fulgt oss inn i garderoben på svømmehallen, og selvsagt også inn i svømmehallen.

I den bygda hvor Kristoffer bor er det få innbyggere, og det er laangt å kjøre til neste bygd/by, så det har vært lite å finne på. Samværene har derfor fremstått som innholdsløse og monotone, til tross for at vi har forsøkt å være så kreative vi kan. Og til tross for at kristoffer er en oppvakt og morsom gutt.

Likevel har samværene vært til stor og gjensidig glede. Vi har truffet Kristoffer 6 ganger pr år, 4 ganger det første året. Samværene har hatt fra 3 til 6 timers varighet. Tilsynet har fulgt oss til tross for vekslende domsavgjørelser vedr. barnevernets adgang til å føre tilsyn. Vi har gjennom alle disse årene gitt uttrykk for misnøye med omfanget og gjennomføringen av samværene, og stadig vekk fremsatt krav om mer. Og nå er Kristoffer blitt så stor at også han har tatt opp med barnevernet at han ønsker at samværene må bli annerledes lagt opp. Bl.a. ønsker han å treffe oss der vi bor - og ikke lenger være i en barnehage. Han er tross alt snart 10 år gammel...

Nå kan vi rapportere om forbedringer.

Det er rart hvor takknemlig man blir for selvsagtheter, når disse selvsagthetene har vært utenfor vår rekkevidde. Smuler gjør oss lykkelige, for de er så verdifulle for oss som har vært sulteforet på kontakt med den kjære lille gutten vår. Kristoffer selv er et eneste stort smil. Han var det i hvertfall i hele går og i formiddag før han reiste fra oss.

Sist natt har vi hatt Kristoffer på den første overnattingen siden han ble tatt fra oss i desember 2002. Kristoffer kjente igjen huset og rommene fra år tilbake, og "jeg husker..." det og det og det. Det var så tydelig at han var på hjemmebanen. Jeg fikk nesten ikke sove, men våknet stadig vekk og måtte betrakte det lille vidunderet som sov så trygt hos oss, her han hører hjemme.

Om morgenen satt vi samlet rundt frokostbordet og spiste varme rundstykker med egg, og drakk juice og te. Man kan nesten bli svimmel av lykkefølelse i en sånn stund.

Selvfølgelig er det avgrunn igjen i kveld. Jeg håper at tiden skal gå fort, og at vi snart skal hente Kristoffer på besøk igjen.


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Mon Jun 22, 2009 2:11 am 
Offline
Rang: Storbruker
User avatar

Joined: Fri Dec 22, 2006 1:40 pm
Posts: 978
Location: Vefsn
:D Jeg skal ikke komme med noen "betraktninger", men bare glede meg over det dere opplever og spesiellt dette:
Quote:
Kristoffer kjente igjen huset og rommene fra år tilbake, og "jeg husker..." det og det og det.

_________________
B.E.Bjorbekkmo
[size=75][color=red]
Gjør ALLTID og uten unntak opptak av møter, telefonsamtaler o.l. med BV etc[/color]
Dette har du lovlig og full adgang til iht [url=http://www.lovdata.no/all/tl-19020522-010-017.html#145a]straffelovens § 145a[/url], så lenge du selv deltar i samtalen.[/size]

[url=http://barnevernet.origo.no]Barnevern[/url]


Top
 Profile  
 
 Post subject: Om å huske det som betyr noe...
PostPosted: Tue Jun 23, 2009 10:14 am 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Wed Feb 08, 2006 9:13 am
Posts: 1063
Bjørn Erik wrote:
:D Jeg skal ikke komme med noen "betraktninger", men bare glede meg over det dere opplever og spesiellt dette:
Quote:
Kristoffer kjente igjen huset og rommene fra år tilbake, og "jeg husker..." det og det og det.


Inntil Kristoffer flyttet til fosterhjemmet bodde vi i et stort hus i utkanten av byen. Huset er siden solgt, og Kristoffer hadde besøkt den leiligheten som jeg nå bor i ved én anledning høsten 2005.

Kristoffer hadde lyst til å se igjen "det store gule huset", så vi kjørte bortom. Vi nærmet oss huset, men jeg sa ingenting. Plutselig pekte Kristoffer: "der er det, jeg kjenner det igjen". Så husket han veldig mye som stemmer: hvilket hus kameraten bodde i, hva han het, at de engang hadde gått tur på egen hånd "opp den bakken der", hvor de hadde sittet og spist is osv osv. Jeg ble så overveldet, for han var bare 3 1/2 år da han ble tatt.

Og da vi kom til leiligheten min forklarte han meg veien inn: "svinge inn her, opp en trapp og rett frem den veien" (han viftet med venstre hånd). Og det stemmer. Kristoffer har imidlertid bare vært her ved en eneste anledning tidligere, og nå er det mange år siden. "Jeg husker alt" sier Kristoffer, og "jeg glemmer dere aldri".

Kristoffer ER vår gutt, uansett hva barnevernet og fosterfamilien finner på. Og de har vært kreative i sine forsøk på å bryte alle bånd mellom oss og Kristoffer. De har ikke lyktes, for båndene mellom oss var for solide. Og vi har gjort alt vi kan for å vise Kristoffer at han er elsket, at vi aldri har gitt ham opp. Vi har brukt alle våre muligheter til å holde Kristoffer oppdatert om familien sin, holde ham integrert i familien på tross av avstanden og de mange begrensningene som er satt opp som hindre.

Kristoffer spurte meg om omstendighetene rundt fosterhjemsplasseringen, og jeg sa at han skal få vite alt og lese alle papirene når han blir stor. Han slo seg til ro med det, og jeg sa "Kristoffer, den vonde tiden er over"...


Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 3 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 4 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum

Search for:
Jump to:  
cron
Theme designed by stylerbb.net © 2008
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
All times are UTC [ DST ]