Diamanten wrote:
1. Mor tar i mot veiledning en gang i uken frem til jul og deretter en gang hver 14 dag
frem til sommeren 2009.
2. Mor tar i mot eventuelle veiledningstilbud fra BUP som kan bidra til at Barn får en god
nok omsorg.
3. Mor samarbeider med BUP i forhold til de behandlingstiltak som BUP har foreslått
overfor Barn
4. Mormor engasjeres som besøkshjem en gang i mnd.
5. Tilbakeføringene skal skje gradvis i samarbeid med fosterhjemmet og slik at Barnskal
være flyttet hjem til mor før jul.
6. Tiltakene evalueres i løpet av juni 2009.
Dersom mor samtykker til denne kontrakten vil barneverntjenesten gi sin tilslutning til
tilbakeføring av barn
Jeg synes det var tøffe vilkår i denne kontrakten. Det minner om en slags leilendingskontrakt. Jeg trodde vi avskaffet leilendingssvesenet i forrige århundre. Er "barnevernet" liksom godseieren som eier alle barna til de livegne? Skal vi stå med luen i hånden og hilse pent når "barnevernsleder" raser forbi i sin bil? Jeg trodde det var andre verdier som skulle gjelde i Norge.
I Norge anno 2008 er leilendingsvesenet gjeninnført. Det gjelder ikke lenger jord, det gjelder barn. Foreldre må leie barna sine av godseieren, som er "barnevernet". For å få lov til å ha kontakt med barna sine, må foreldrene oppfylle visse plikter for "barnevernet" og det settes opp kontrakt.