Ja,det er en veldig trist og tragisk historie.Nå på lørdag 5 oktober hadde
Sigbjørn Andreas fyllt 18 år og det er en viktig alder når en bor i fosterhjem og vil hjem.Det var helt umulig for Sigbjørn og holde ut i 2 og et halvt år til han ble 18 år.
Han tok livet sitt 15 år og 5 mnd gammel i livets tidlige vår. Da han ikke kunne vere mere i fosterhjemmet,og ikke fungerte hjemme ,så ble det institusjon neste.
Der plasserte de ham uten å snakke med oss foreldre eller med gutten selv.
En ting jeg synes er så rått i barneverns systemet er at de kaller barnas foreldre for biologiske foreldre,det skule ikke være lov.Jeg er da barnas mor og faren far.Det går ikke an å ha to virkelige foreldre.
Jeg vet at små jentene mine tenker på oss som mamma og pappa,og de er de eneste av mine 11 barn barnevernet har grep om nå.
Vi ringte ned og gratulerte hun minste med bursdagen nylig,vi får kun ring 2 ganger i året. Jeg spurte om hun ville treffe oss neste gang det var satt opp samvær,og da svarte hun jeg vet ikke om jeg tør for jeg blir så vill og urolig etterpå,og får slike reaksjoner ,og jeg kan ikke hjelpe for det.
Jeg tenkte å nei,skal jeg ikke få se henne neste gang heller,det er nå over 1 år siden jeg vi så henne sist.
Så sa jeg ,vet du ikke kan hjelpe for det,men det er vel så følelses messig påkjenning å møte oss,at det er vel derfor du får reaksjoner.
Så skulle hun snakke med sin pappa,og så sier faren det var så kjekt å snakke med deg.Så svarer vårt minste barn på 12 års dagen sin.Ja det var så kjekt å snakke med deg pappa,jeg ble så glad for det.
Hun sa også tidligere i samtalen jeg blir så urolig ,men jeg vil jo treffe dere.
Da Sigbjørn levde høsten 05 hadde vi små søstrene hemme på besøk under tilsyn av 2 damer. Jeg hadde sjokoladekake,skillings boller og smørbrød.Vi satt rundt spisebordet ,med tilsynet i sofaen.Jeg var helt knust innvendig ,hadde et par timer før fått telefon fra saksbehandler, barneverns ledre i sokndal kommune berit kopperud,om at jeg måtte få mine 3 sønner ut av huset til små jentene kom. De hadde nemlig ikke lov til å møte sine to søstre,men det står ikke skrevet noen plass i noen dom.
Jeg som mor skulle hive mine 3 sønner ut av huset de 4 timene jentene var hjemme,og vi skulle feire bursdag til hun minste.????? hilken mor kan gjøre noe slikt,jeg nektet selvfølgelig,og Sigbjørn ble helt taus da jeg fortalte det til ham.Det er mangen ting som jeg aldrig kommer til å glemme.....
Kjære Sigbjørn Andreas ,gutten vår!
Snart skulle du fyllt 18 år,og i graven ligger du på 3 år.
Det er ikke til å fatte,at det er sant at du er død
Du var jo sånn en livs glad gutt,slik kjennte vi deg,
Det ble formangen skuffelser og prøvelser for deg,
gutten vår,som kunne blitt hundrede år,
Da måtte du fått vokse opp i trygghet hos familien din,
du fikk så mangen problemer som barn ikke skal ha,
og det ble formangen år,over 5 i barnevernets grep,
og de rammet deg hardt og var nådeløse,
ser deg for meg gutten vår,mamma og pappa sin flotte,
prins, prinsen av skarås,
Der du ser på klokken din og teller ned på minuttene,
du gikk fra en helg i måneden til 6 timer en lørdag i mnd.
Da ble du tynn ,og utviklet spise forstyrrelse.
du hadde helt mistet en viktig kontroll over ditt liv,
en kontroll som er en menneske rett,retten til å
vere sammen med egen familie og søsken,når en vil.
_________________ MAY-BRITT TYSNES
|