It is currently Thu Mar 28, 2024 10:57 pm



Post new topic Reply to topic  [ 8 posts ] 
Author Message
 Post subject: Ny film om barnevernsbarn
PostPosted: Mon Nov 05, 2007 8:59 pm 
Offline
Superposter

Joined: Wed Sep 27, 2006 2:53 pm
Posts: 1149
Location: Danmark
Quote:
I 2005 la regissør Pål Winsents premieren på filmen ”Jenta fra OZ” til filmfestivalen i Os. Nå to år etter har han premiere på dokumentarfilmen ”Problembarna” på samme festival fordi han liker den gode stemningen i Os og Fjellheim.


- Jeg har helt bevisst valgt å legge premieren på ”Problembarna” til den idealistiske filmfestivalen i Os, fordi det er kaldt ute og en veldig god stemning inne i Fjellheim. Noe jeg også håper på i år. Jeg gleder meg, sier Pål Winsents til RadiOs.no.


”Problembarna”
De er barnevernsbarn, og blir gjerne omtalt som verstinger og problembarn [Enfantes terribles]: ”Personer som seier og gjer ting som forskrekkar og valdar skam, særlig for den familien eller gruppa dei høyrer til” (Fra Ordboka). Nå bærer de på en drøm – om å nyansere bildet av seg selv og sin bakgrunn i en bok som de selv ønsker å skrive. Men foran står hverdagen og skygger for Linn Merethe og Erkki. ”Problembarna” er en personlig film om å sette seg i stand til livet etter 18.



http://www.bt.no/lokallokal/osogfusa/ra ... 435873.ece

_________________
AMA

Skriver på en bokserie under tema "Når barnevernet dreper med loven i hånden"...
Internettside der saksdokumentasjon som benyttes oppdateres regelmessig:

http://www.freewebs.com/amasbvt/


Top
 Profile  
 
 Post subject: Barnevernsbarna
PostPosted: Thu Nov 08, 2007 6:12 pm 
Offline
Superposter

Joined: Wed Sep 27, 2006 2:53 pm
Posts: 1149
Location: Danmark
Quote:
For Linn Merethe Terjesen (21) og Erkki Muhonen (23) sitter sårene fra oppveksten fortsatt dypt. Begge de tidligere barnevernsbarna er i 20-årene, og sliter med å tro at problemer ikke er det normale.

Hvorfor griper ingen inn før sårene våre blir synlige? spør de to ungdommene.

- Barnevernet er en etterlevning fra en tid der man ikke så barn og unges oppvekst i sin helhet, men stykkevis og delt, skriver de to ungdommene i et debattinnlegg som publiseres i Aftenposten torsdag.

Nå foreslår de å opprette en overordnet samfunnsinstans, 018, som skal ha kontakt med alle foreldre som venter barn. Denne kontakten skal vare til barnet fyller 18 år og blir myndig.

Les debattinnlegget:
Tenk nytt om barnevern

Myter til livs

Begge bærer de på en drøm om å nyansere bildet av seg selv og sin bakgrunn. Ungdommene føler seg stigmatisert som gruppe fordi de en gang i livet har vært under barnevernet.

I disse dager jobber de sammen med andre ungdommer for å skrive sin historie, om hva som er positivt og mindre positivt med å vokse opp utenfor kjernefamilien.

- Det er mange forskjellige årsaker til at ting har blitt som de har blitt, men vi opplever at alle barnevernsbarn skjæres over én kam. Det er alle mytene om oss vi vil komme til livs, sier Linn Merethe Terjesen til Aftenposten.no.

Terjesen sier det er en annerledes fremstilling av barnevernsbarn og de voksne som jobber innenfor barnevernet, enn den som mediene elsker å formidle.

Nå håper ungdommene at de skal lykkes med å finne et forlag som vil publisere boken, og mener det er på tide at barnevernsbarn får anerkjennelse for sin livserfaring.

Nye stemmer

Bokprosjektet har resultert i dokumentarfilmen «Problembarna», en personlig film om å sette seg i stand til livet etter 18.

Sammen med Erkki Muhonen er Linn Merethe Terjesen hovedpersonen i Pål Winsets nye dokumentar. Filmen har premiere under filmfestivalen i Os på fredag, og 19. november blir den vist på Oslo Dokumentarkino.

- Vi håper at filmen kan bli vist på skoler rundt om i landet, slik at vi kan vise hvordan vi opplever fordommer og synet på unger som er vokst opp i barne-, ungdoms- eller fosterhjem, sier Terjesen.

Mandag fikk barne- og likestillingsminister Manuela Ramin Osmundsen være med på en snikpremiere av filmen sammen med fagavdelingen i departementet.

Hvis vår nye statsråd får det som hun vil, skal det bli en mer systematisk oppfølging av barnevernsbarn over 18 år.

Les også:
- Mer oppfølging



Jeg håper den nye barn- og likestillingsminsterien fikk med seg dette:

Quote:
Livsgleden tilbake

Linn Merethe Terjesen hadde akkurat fylt 15 år da hun flyttet inn i ungdomshjem. Hun var fast bestemt på at hun ikke skulle bo hjemme lenger, og at hun ikke skulle i fosterfamilie. Familie hadde hun, en familie hun var og er veldig glad i.


http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks ... 089343.ece

Jeg tror nok at når hun nå nettopp er utflyttet av ungdomshjemmet ikke er i stand til å se den langvarige konsekensen av dette oppholdet, kanskje forstår hun det først den dag hun selv får barn og brnefjerntupper står på døren, eller forlanger fra første dag graviditet er bekreftet at hun skal ta abort - for hvis ikke tar de ungen ved fødsel. Men, selvfølgelig så kan det jo være hun får tilbudt mødrehjem - hun er alt ferdig utknekket til dette ved ungdomshjemmet....

Uansett, håper jeg mange vil se filmen og lese boken, og at den vil sette fokus på barnevernsbarnas livsvilkår.

_________________
AMA

Skriver på en bokserie under tema "Når barnevernet dreper med loven i hånden"...
Internettside der saksdokumentasjon som benyttes oppdateres regelmessig:

http://www.freewebs.com/amasbvt/


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Thu Nov 08, 2007 10:46 pm 
Offline
Superposter

Joined: Thu Oct 26, 2006 9:47 am
Posts: 1293
Location: Stjørdal
Quote:
Nå foreslår de å opprette en overordnet samfunnsinstans, 018, som skal ha kontakt med alle foreldre som venter barn. Denne kontakten skal vare til barnet fyller 18 år og blir myndig.


Hæ?

_________________
Don't hate the media, become the media!


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Fri Nov 09, 2007 9:36 am 
Offline
Rang: Storbruker

Joined: Fri Aug 31, 2007 8:53 am
Posts: 304
De to som har laget denne filmen ser ut til å være svært så hjernevasket av det systemet som tok dem fra foreldrene og som har tatt seg av dem til de ble "voksne".

Jeg vil ikke uten videre anbefale denne filmen brukt i kampen mot "barneverns" sytemet, selv om deler av den jo beviser at ungene ikke blir voksne når de vokser opp under "barnevernets" vinger er det for mye propaganda for "BV" der til at den er brukelig.


Top
 Profile  
 
 Post subject: hjernevask
PostPosted: Fri Nov 09, 2007 1:45 pm 
Offline
Superposter

Joined: Wed Sep 27, 2006 2:53 pm
Posts: 1149
Location: Danmark
Ja, de unge som er filmskuespillere er nokså hjernevasket - som jeg skrev ovenfor så vil nok i hvertfall piken som blir intervjuet forstå hva dette handler sansynligvis først den dag hun selv blir gravid. Allikevel vil jeg si at man bør ta en tur innom å se filmen, for å så skrive sin ærlige mening om hva de så etterpå. Best ville det jo være om folk løp selv rundt med skjult kamera, og at vi lager vår egen dokumentarfilm....

_________________
AMA

Skriver på en bokserie under tema "Når barnevernet dreper med loven i hånden"...
Internettside der saksdokumentasjon som benyttes oppdateres regelmessig:

http://www.freewebs.com/amasbvt/


Top
 Profile  
 
 Post subject: Debatt om filmen?
PostPosted: Fri Nov 09, 2007 6:23 pm 
Offline
Superposter

Joined: Wed Sep 27, 2006 2:53 pm
Posts: 1149
Location: Danmark
Quote:
I dag er det premiere på Pål Winsents sin film "Problembarna", om deira liv etter fylte 18 år.

– Eg håper at det kan skape debatt om barnevern og ettervern, og at det kan ha noko å seie for dei som kjem etter oss.

Det seier Erkki Muhonen. I barndomen vandra han gatelangs i Oslo, med ei mor som ikkje var i stand til å ta seg av han.

No bur han på Lillehammer og drøymer om å leve som musikar.

Saman med Linn Merethe Terjesen og Pål Winsents vitjar han no Os. Dei skal kaste glans over premiera under Os Internasjonale Filmfestival.

– Filmen tek opp alle utfordringane vi møter, med å få ettervern og å ta vare på oss sjølve, seier Erkki.

Håpet er at filmen skal setje auka fokus på tiltak for tidlegare barnevernsborn.

Kvir seg til premieren
Pål Winsents fortel at det har vore lærerikt å kome så tett inn på desse ungdomane.

– Ein har mange fordommar mot barnevernsborn, men etter å ha blitt kjent med dei er imponert over kor reflekterte og modne dei er.

Han planlegg å halde kontakten med Erkki og Linn Merethe også no etter at filminnspelinga er over.

Arbeidet med "Problembarna" har opna augene hans for den vanskelege situasjonen deira. Winsents håper filmen vil ha ein effekt for å betre dette, men vågar ikkje å håpe på for mykje.

– Ein film kan ikkje gjere nokon konkret skilnad, men kanskje sette i gong ein debatt?


http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/hordaland/1.3999311

Ja, jeg er enig i at det kunne være bra å høre bara selv få anledning til å gi utrykk for hvordan det er å bli oppfattet som et problem og ikke en resurs av samfunnet. Jeg tror som sagt at det er flere sider som vil komme fram, og med å debattere på barnevernsbarnas vilkår betyr at man også må være villig til å lytte og prøve å forstå hvorfor de sier det de gjør...

_________________
AMA

Skriver på en bokserie under tema "Når barnevernet dreper med loven i hånden"...
Internettside der saksdokumentasjon som benyttes oppdateres regelmessig:

http://www.freewebs.com/amasbvt/


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Fri Nov 09, 2007 8:59 pm 
Offline
Superposter

Joined: Thu Oct 26, 2006 9:47 am
Posts: 1293
Location: Stjørdal
AMA skrev:

Quote:
Ja, jeg er enig i at det kunne være bra å høre bara selv få anledning til å gi utrykk for hvordan det er å bli oppfattet som et problem og ikke en resurs av samfunnet. Jeg tror som sagt at det er flere sider som vil komme fram, og med å debattere på barnevernsbarnas vilkår betyr at man også må være villig til å lytte og prøve å forstå hvorfor de sier det de gjør...


Det har du helt rett i!

_________________
Don't hate the media, become the media!


Top
 Profile  
 
 Post subject: Premierer
PostPosted: Sat Nov 10, 2007 1:59 pm 
Offline
Superposter

Joined: Wed Sep 27, 2006 2:53 pm
Posts: 1149
Location: Danmark
Quote:
Hvordan startet det med denne filmen?

- Jeg viste filmen ”Jenta fra OZ” for en som jobbet i Landsforeningen for Barnevernsbarn og han hadde fått noen midler fra helse og rehabilitering og dermed var vi i gang. Vi hadde ikke noen story i utgangspunktet, men så ringte Linn Merethe (20) til landsforeningen og sa at hun drømte om å skrive en bok og jeg tenkte da at dette kunne bli en fin ramme på filmen, sier Pål Winsents til RadiOs.no



http://www.bt.no/lokallokal/osogfusa/article439166.ece

Hva har penger som opprinnelig skal gå til helse og rehablitering med å finaniserer filmprosjekt om barnevernsbarn. Dette er bare så lite akseptabelt, spesielt når man vet at de pengene barnevernet får av staten kun blir brukt på egen propaganda og finaniserer egen lønninger til korrupte barnefjernere som kun er til skade for barna de skal hjelpe og ikke minst deres familier....

_________________
AMA

Skriver på en bokserie under tema "Når barnevernet dreper med loven i hånden"...
Internettside der saksdokumentasjon som benyttes oppdateres regelmessig:

http://www.freewebs.com/amasbvt/


Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 8 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 3 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum

Search for:
Jump to:  
Theme designed by stylerbb.net © 2008
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
All times are UTC [ DST ]