It is currently Mon Aug 04, 2025 10:52 pm

Post new topic Reply to topic  [ 216 posts ]  Go to page Previous  1 ... 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12 ... 15  Next

Er Bergen Mødrehjem = Et kvinnefengsel
Ja 100%  100%  [ 3 ]
Ja 0%  0%  [ 0 ]
Nei 0%  0%  [ 0 ]
Nei 0%  0%  [ 0 ]
Total votes : 3
Author Message
 Post subject:
PostPosted: Thu Aug 09, 2007 3:46 pm 
Rang: Ivrig bruker

Nytt forum mot bv her!

www.freewebs.com/henrikquam/

-------------------------------------
Her er min nyhets side bare om barnevernet
www.freewebs.com/barnevernsnyheter

Profile  

Post subject: Er blitt medlem
PostPosted: Thu Aug 09, 2007 4:03 pm 
Superposter

Hei Henrik. Har nettopp meldt meg inn som medlem i fourme du har startet. Trenger litt tid å finne ut av hvordan jeg bør ordlegge meg her, forstår at du er opptatt av at det skal være for barn og unge i barnevernets regime totur. Siden jeg er voksen og mor som er frattatt under tvang all samvær og kontakt med min sønn (som bor forstatt i Bergen, Fana) så vil jeg legge innlegg som ikke blir skrevet for voksne hos deg, slik mine innlegg på dette forum er...

Jeg håper det er ok for deg, og at du klarer deg, til tross for den måten vokterne på øvstunsenteret behandler deg. Tenker masse på deg og sender en tsor klem digitalt til deg og alle dere andre som lider under disse barnefjernvokterenes regime, der totur og menneskelig lidelse og forakt er dagligdagen..

Skriver på en bokserie under tema "Når barnevernet dreper med loven i hånden"...
Internettside der saksdokumentasjon som benyttes oppdateres regelmessig:

http://www.freewebs.com/amasbvt/

Profile  

Post subject: 26 uke Bergen Mødrehjem
PostPosted: Fri Aug 10, 2007 7:54 pm 
Superposter

"Sommerferie" er over og jeg er tilbake til Kvinnefengselet Bergen Mødrehjem, og ved ankomst er mine foreldre meget opptatt av å informere om til "hvor stor hjelp" de hadde vært, og hvor mye avlastning jeg har fått med hensikt å informere igjen om at de vil gjerne nå være dette weekendhjem som mine hovedkontakter nå er så opptatt av at jeg har behov for. Jeg føler fortsatt at mitt og min sønns største behov er å ha et eget hjem og spør så om det er slik at denne treningsleiligheten står klar, for så flytter vi inn der om det er det som trengs.

Jeg har fortsatt mine fødslespenger i behold og har planlagt å ta turen til de forskjellige banker, som husbanken uten å informere om dette til noen av de som er på mødrehjemmet. Mine forekdre har stilt en betingelse med å hjelpe meg med innskudd til egen bolig, og det er at jeg totalt slutter å snakke om å reise tilbake til Danmark og fortsette min skuespillerutdanning, noe jeg tilsist har akseptert...

På mødrehjemmet er man nå fortsatt opptatt av å skulle få min sønn, om de ikke klarer å få meg fremsatt som funksjonshemmet på en eller annen måte. Jeg tror ikke jeg informerer "huslege" Davidsen om det direkte, men vi blir enig om at jeg kan få observere min sønn selv angående dette med at han bruker høyre side mer, enn venstre, jeg tror det ender med å jeg skifter om på hvilken sde av sengen han ligger når han sover. Som oftes dersom han var våken i sengen snudde han seg altid rundt mot meg. Han er blitt en aktiv og smilende barn. Jeg elsker å pusle om han, men det var ofte fra høyre side, så jeg forsøker å skifte litt på dette...

Den forakten enkelt på mødrehjemme omtaler meg i rapportene, er ikke noe som ikke er åpenlyst i kontakt med dem, men jeg skriver om det i dagboken og min sønn reagerer med å bli urolig og griner dersom enkelte personer på mødrehjemmet nærmer seg ham, dette gjelder spesielt Vigdis og Kari Åås. De er i øvrig også dem som er så opptatt av dette orion prosjektet som jeg har informert om at jeg ønsker avsluttet.

Min sønn kan gjerne reagere på dette, slik føler jeg det i hvertfall, og han er mye våken, blid og opptatt av verden rundt seg - spesielt liker han å pusle rundt en uro jeg har hengt opp over sengen. Grøt gjør underverker slik...

26 uke Bergen Mødrehjem

Mottatt 29.08.05 av Bergen Mødrehjem, fylkesarkivet, etter skriftlig forespørsel om innsyn i egne sakspapirer den 14.06.05 i henhold til § 18 og § 19 i forvaltningsloven.

02.08.92 Bergen Mødrehjem, dagsrapport

Bergen mødrehjem
Dagsrapport
Dato: søndag, 02.08.1992
Sett ring rundt: dag/kveld/natt
Navn på
mor: Agnethe
barn: OT
Formiddag:

Agnethe og ( Datatilsynet krevde sletting av fornavnet ) kom kl 13:30. Ble kjørt av sine foreldre.

SF

Ettermiddag:

Agnethe og OT kom ned til kaffe kl 15:00. OT lå for det meste i lekegrinden. Jeg holdt han ½ time mens Agnethe var på røykestuen, hun holdt han ikke noe selv. Han ble lagt opp kl 16:00. Agnethe var blid og i godt humør. Det hadde vært ok på hytten, foreldrene hennes hadde stort sett tatt seg av OT, mating, bading, turgåing og lignende.. Hun synes det var godt å få så mye avlastning i to uker. Likevel var hun glad for å være tilbake. Hun lurte på om om hun var tildelt trenigsleilighet, sa det ikke var avgjordt ennå. OT ble badet 17:30 og fikk grøt pluss melk kl 18. Han satt i stolen sin mens Agnethe spiste kvelds. Hun var lite oppmerksom på ham under matingen, spesielt flasken, hadde sjelden øyenkontakt og snakket ikke med han. OT ble lagt kl 19. Etter det vasket Agnethe flasker.

Grete

Natt:

Merthe satt på røykestuen frem til kl 23. Gikk så på rommet for å lese. Ikke hørt fra mor/barn i natt.

Evy

(Evy var en av de ansatte som ikke klarte å huske navnet mitt og ble ved å kalle meg Merete)

03.08.92 Bergen Mødrehjem, dagsrapport

Agnethe satt seg i røkestua og opholdt seg der hele kvelden, hun leste og pratet med Beate. Hun var oppe og så til OT i løpet av kvelden.

MF

Bergen mødrehjem
Dagsrapport
Dato: mandag, 03.08.1992
Navn på
Formiddag:

Agnethe og OT kom til frokost kl 08:30. OT på lekestuen, Agnethe på husmøte. OT ble lagt ut kl 10:45 og sov til kl 12:00. Agnethe ba om samtale med Vigdis i morgen.

Hilde

Ettermiddag:

Agnethe var nede til kaffe og hadde OT med seg. Jeg holdt han en stund og fikk god kontakt med han. Han konsenterte seg om meg og smilte til tross for at det var mye mas på stuen. Han satt bein under seg en gang. Han var veldig med på alle måter og smilte og lo. Agnethe gav han flaske kl 16:15 og satt med han på fanget etterpå. Hun sa at han var veldig kosete og hun prøvde å være oppmerksom på det med å la han være litt for seg selv, så han ikke skulle bli brælete. Jeg kommenterte aktiviteten til OT når han veivet med armene, og Agnethe grep da tak i dette og sa at han var så aktiv for tiden, nesten for mye av det gode. Jeg sa at hun skulle være glad når han var aktiv og gjerne stimulere han da. Jeg sa også at jeg ikke synes han var særlig aktiv nå. Da sa hun at det var enkelte dager han var spesielt aktiv. Agnethe la OT i lekegrinden 16:45, han lekte med uroen og lagde litt lyder. Når Anne Lise kom ned kl 17:15 og pratet med han ble han tatt opp. OT fikk grøt kl 19:45. Det likte han tydlegvis, armene og bein gikk og han gapte og spiste ivrig. (150 ml).

Tone

Natt:

Agnethe satt seg i røkestua og opholdt seg der hele kvelden, hun leste og pratet med Beate. Hun var oppe og så til OT i løpet av kvelden.

MF

04.08.92 Bergen Mødrehjem, dagsrapport

Bergen mødrehjem
Dagsrapport
Dato: tirsdag, 04.08.1992
Navn på
Formiddag:

Jeg vekket Agnethe kl 08:45. OT var da våken. De kom til frokost kl 09:30. OT var på lekestuen. Tone observerte tydelig stress ved øyenkontakt. Han vred hodet bort og begynte å grine. Roet seg med en gang han ble lagt under uroen. Fulgte godt med på den og smilte og lo. Agnethe har vasket gangen.

Grete

Ettermiddag:

OT illskrek da jeg kom på gangen kl 15. Jeg banket på og gikk inn. Agnethe stod ved stellebordet og byttet på OT. Hun verken hørte eller så meg, og det virket ikke som hun” hørte” OT. Hun kom ut på kjøkkenet kl 15:30 med OT på armen. Hun sa at OT hadde sovet en liten ½ time. De kom ned i stuen til kaffe, og OT fikk flaske kl 16. Jeg holdt OT mens Agnethe tok en røyk. Det var ikke vits å legge han i grinden, sa hun, for han bare griner. Hun sa også at han gråt fra 02-05 i natt. Jeg fikk flott kontakt med OT, men etter et par minutter vek blikket unna. Agnethe fikk besøk av mormor og morfar kl 18 til 19. OT fikk grøt mens de var der, og flasken kl 19:30. Ble lagt etterpå. Agnethe har dekket kveldsbord, ryddet og vasket.

MK

Natt:

Agnethe oppholdt seg for det meste på røkeren i går kveld. Hun var oppe innimellom og hørte til OT. Hun tok seg litt sol før hun la seg kl 23:30. ikke hørt fra mor og barn i natt.

Ingunn

05.08.92 Bergen Mødrehjem, dagsrapport

Bergen mødrehjem
Dagsrapport
Dato: onsdag, 05.08.1992
Navn på
Formiddag:

Agnethe satt i sykroken og gav OT flaske kl 08:30. Hun gikk deretter for å bytte bleie på han og de kom tilbake til frokost. OT satt i stolen på gulvet mens Agnethe spiste. OT har vært på lekestuen i dag, og Agnethe har vært med Anna på kjøkkenet og laget pasta til middag.

Tone

Ettermiddag:

Agnethe pratet med Davidsen angåend OT og hans vestre arm som han bruker lite. Davidsen ba Agnethe om å observere OT i forskjellige situasjoner. Skulle så komme tilbake til saken neste onsdag. Davidsen sa til meg at han ønsket å høre Agnethe sin mening/observasjon av gutten (uavhengig av personalet). Agnethe og OT var på stuen og drakk kaffe med oss andre. Hun badet OT før kvelds. Han fikk grøt og melk kl 19:30.

Hilde

Natt:

Agnethe har satt og lest på røykestuen i kveld. OT har sovet på rommet. Agnethe i seng ca kl 00:30.

Evy

06.08.92 Bergen Mødrehjem, dagsrapport

Bergen mødrehjem
Dagsrapport
Dato: torsdag, 06.08.1992
Navn på
Formiddag:

Agnethe kom til meg i gangen og spurte om jeg kunne ringe lege til OT, han hostet så stygt, sa hun. Jeg sa vi fikk se det an litt. Selv gikk hun ned på røykerommet, var der ca ½ time. OT låg i sengen. Agnethe kom til frokost, OT sov under frokosten. Agnethe ga beskjed på lekestuen at hun tok sol, OT låg og sov. Hilde gikk opp kl 9:45, da låg OT våken i sengen, uten en lyd. OT har vørt våken på lekestuen. Hilde fikk små frikvenser med blikk kontakt med OT, han løftet venstre arm opp for å ta en leke, han brukte lengre tid med venstre arm, enn hæyre arm, han lager lite lyder. Grete gav OT flaske kl 11, Agnethe sa at hun skulle ta noen telfoner. Agnethe spurte Hilde angående hosten, Hilde svarte at hun ikke hadde hørt at OT hostet, var han feberfri kunne Agnethe ta han med til byen. Agnethe målte tempraturen. Jeg vet ikke hva den var, men hun dro til byn kl 11:40, hun skulle på ligningskontoret, tilbake til kvelds.

Vigdis

Etermiddag:

Agnethe kom fra byen kl 18:00. Det første hun sa da hun kom tilbake var at hun ville ringe til lege til OT. Hun var bekymret for at han hadde fått lungebetennelse uten å ha feber. Hun hørte ingen pipelyder fra bystet. Jeg hadde hørt ( Datatilsynet krevde sletting av fornavnet ) hoste i kveld. Det er etter mine vurderinger ikke behov for å kontakte lege, men han må følges med. Hosten er løs, og det virker ikke på meg som det plager han. OT fikk grøt kl 19, ris med banan. Han spiste grøt av 150 ml melk, alt gikk ned på høykant. Agnethe sier han vil ikke ha melk etterpå, men først etter 1 time.

AIT

Natt:

Agnethe har sittet og lest på røykerommet hele kvelden, men har vært oppom og sett til OT innimellom. Gikk til ro kl 24:00.

Ingunn

07.08.92 Bergen Mødrehjem, dagsrapport

Bergen mødrehjem
Dagsrapport
Dato: fredag, 07.08.1992
Navn på
Formiddag:

Agnethe er oppe og ordnet med flaske til OT kl 7:30. hun kom ned på røykestuen 7:50 satt der med Inger Lise til 8:35. Jeg hentet henne til frokost. OT var på lekestuen kl 9:30. Han sovnet ute kl 10 og sov fremdeles da lekestuen var ferdig 11:30. Jeg har nesten ikke sett dem siden.

Grete

Ettermidag:

OT fikk melk kl 16:00. drakk 100 ml. Agnethe laget melkeblanding før hun kom ned til kaffe kl 16:30. Hadde OT med. Hun gikk opp og la han kl 17, han sov til kl 18:50. Hun holdt han på rommet mens hun så på TV, og spurte om jeg ville holde han mens hun laget grøt. Hun var blid, smilte og ”pratet” til meg. Spiste grøten fint og Agnethe pratet fint med han mens hun matet. Etterpå la hun han i grinden, og han ble tatt med opp da Agnethes bror med venninde kom kl 20:00. De har vært på rommet siden (OT skulle få melken før han ble lagt.

MK

Natt:

Agnethe sitt besøk gikk kl 22:40. Agnethe satt på røkeren fra til kl 23:40, da tok hun solarium. OT våknet og fikk flaske kl 00:10. Agnethe kom ned og hadde en siste blås etter måltidet. Agnethe kom på kjøkkenet for å varme flaske til OT kl 04:20. Hun varmet den i microbølgeovnen og det gjorde jeg henne oppmerksom på ikke var tillat. Hun ble litt perflex.

Skriver på en bokserie under tema "Når barnevernet dreper med loven i hånden"...

Profile  

Post subject: Ja, du snakker meg
PostPosted: Fri Aug 10, 2007 9:56 pm 
Superposter

Ja, du snakker meg om kvinnefengsel, Ama,

jeg synes det er ille,

og jeg ser overhodet ikke poenget med denne "journalskrivningen", eh, vel, bortsett fra at det teller som bevis mot mødre i fylkesnemnda,

denne institusjonen skulle helst vært nedlagt i går. Men, denne og lignende skal vekk om et par ti-år i det minste. For det er ikke på denne måten man behandler mødre og deres barn.

Profile  

Post subject: mødrehjem nedlegges
PostPosted: Sat Aug 11, 2007 12:57 pm 
Superposter

Ja til at mødrehjem nedlegges, dessverre tror jeg det bare blir mer og mer av lignende slag, se f.eks sos barnebyer - hvem tror du vil skrive rapporter om hvem hvem her og ikke minst hvordan vil disse rapporter se ut. Rappotene er helt almindelig - alle som har bodd på Bergen Mødrehjem vil kjenne seg igjen, tror jeg, fikk mail fra noen som skrev at de er nettopp slik det er og slik de skriver - de leser det høyt for mødrene. Forakten de har overfor de mødre og barn som de er ansatt av Bergen fylkeskommune til å "hjelpe" er til å ta og føle på- Her er det kun å oppholde seg i samme rom med diss barnpleiere/miljøarbeidere og du vil forstå hva jeg mener. At det skjer justismord og at vårt rettsystem er korrupt eringen nyhe - rapporten viser hvorfor og hvordan dette skjer daglip i barnevernsaker - husk alle som arbeider på slike steder er barnevernere på sitt værste - og selfølgelig årsak til at man ikke er opptatt av å raportere objektivt, men tvert om rapporterer utfra hva som er bestilt av det enkelte barnefjern/sosialkontor, og i mitt tilfelle dreier det seg om Fana barnvern/sosialkontor. I 1992 mente Fana sosialkontor/barnevernskontor at alle som skiller seg ut fra normalen er satanister og brenner ned kirker - i 2004 har de utdanne spesialister på sitt banfjernkontor for å underbygge dette. At man har sluttet å brenne hekser er noe disse kuratorer ikke har fått med seg, i øvrig er deres taktikk forsatt å sørge for at den klient de er satt til å skulle "hjelpe" skal helst hjelpes til å begå selvmord frivillig - dette er ingen løgn - men hvordan Fana barneverntjeneste arbeider til daglig...

Profile  

Post subject:
PostPosted: Sun Aug 12, 2007 1:39 pm 

Det er jo rene fengselet å bo i et mødrehjem. Jeg fikk tilbud om å flytte inn i et mødrehjem, men takket nei... Det er vel derfor bv tok guttene mine da de ble født... :( Kan bv ta barn fra en mor hvis hun nekter å ta imot hjelp? Hvor står det i lovverket? Hvis det ikke står i lovverktet, kanskje jeg kan bruke det mot barnevernet? Kan noen hjelpe meg?

Profile  

Post subject: hei
PostPosted: Sun Aug 12, 2007 1:53 pm 
Superposter

Hei, å bli frattatt ungene dine ved fødsel er det dessverre mange som gjør, og de pleier å si at om du bare gjør sånn og sånn, bor på mødrehjem inntil vi er fornøyd (dvs at de har skrevet tilstrekkelig mye dritt om deg og ungen din slik at de alikavel kan tvangsfjerne ungen fra deg ved fylkesnemda).

Egentlig skal du være glad du ikke gikk inn i ett årlangt helvete med mødrehjem som sannsynligvis i tillegg til de problemer du har fra før vil gi det varig skade - både sjelig, psykisk og fysisk. (Rapportene sørger for at du hverken vil få et almindelig og normalt arbeid - og sannsynlivis tar ryktespredning og sladder seg av resten. Det er dessverre ikke mange som overlever mødrehjemsopphold - at de du blir kjent med her tar selvmord etter utskrivelse og fratagelse av ungen er også vanlig.

Helt tilsist vil jeg si at nei, bvt har sjeldent lov (i loververket) til å frata deg ungen din ved fødsel - men det er forstatt ingen som inntil i dag har vært i stand til å sørge for at barnfhjernindustrien må følge lovverket, se bare på Adele saken i EMK som nettopp handler om dette.

Til tross for at hun vinner datteren sin tilbake i EMK, velger det norske barnefjernindustrien å ikke overholde menekrettighetens dom og i stedet adopterer de nå vekk datteren hennes og sier hun ikke har tilknytting til moren. Tja - hvorfor har ikke hennes barn tilknytting til den moren hun mistet ved fødsel - det var noen som sa samværsordning - kall meg en krakk. Samværsordning er kun satt opp for at barnefjernkurator kan skrive mer dritt om deg som foreldre og omkring ditt barn.

Profile  

Post subject: Avslag på "tilbud" om mødrehjem førte til tvangsfj
PostPosted: Mon Aug 13, 2007 3:40 pm 
Superposter

Christine wrote:
Det er jo rene fengselet å bo i et mødrehjem. Jeg fikk tilbud om å flytte inn i et mødrehjem, men takket nei... Det er vel derfor bv tok guttene mine da de ble født... :( Kan bv ta barn fra en mor hvis hun nekter å ta imot hjelp? Hvor står det i lovverket? Hvis det ikke står i lovverktet, kanskje jeg kan bruke det mot barnevernet? Kan noen hjelpe meg?

Barnevernet kan stort sett gjøre som det vil. Du skulle ha tatt imot "tilbudet" om mødrehjem og kanskje unngått av guttene dine ble tatt. Ja, barnevernet kan vedta akutt tvangsfjernelse av barna dersom det mener at hjelpetiltak ikke vil være tilstrekkelig. Derfor er det veldig skummelt når barnevernet foreslår mødrehjem, for man vet ikke hva de har i tankene.

Barnevernsloven er en fullmaktslov som legitimererer de fleste tiltak mot barn og foreldre. Uttrykket fullmaktslov betyr at Stortinget har gitt forvaltningen tilnærmet diktatorisk makt over barn og foreldre innenfor rammene som barnevernsloven gir. Jeg mener at barnevernsloven er udemokratisk og i strid med Grunnloven, men ennå er det ingen, såvidt vites, som har prøvd barnevernsloven for retten. Gruppesøksmålet mot barnevernet har tenkt å gjøre akkurat dét.

will be anarchy.” Lord Denning (1899-1999)

Profile  

Post subject: RE
PostPosted: Mon Aug 13, 2007 11:35 pm 
Superposter

Hei igjen. Å ta i mot tilbud om å bo på mødrehjem vil ikke hjelpe i sak der barnevernet er i bildet, tvert om vil det gjøre de fleste saker lagt verre stilt. Som jeg jeg har nevnt tidligere er det de færreste som får beholde ungen sin ved utskrivelse fra denne type kvinnefengsel, utover den/de nye belastningene mentalt og fysisk (ikke minst sjelig) vil også et stort flertall av de mødre som har vært gjennom denne form for hjelpetiltak ta sitt eget liv frivillig (slik barnefjernindustrien ønsker) når den fulle konsekvens av hva oppholdet på denne form for institutisjon har for resten av den gjeldenes liv. Jeg vet ikke om det er mulig for andre mennesker som ikke selv har opplevd hva det vil si å ha hyller med rapporter og sakspapirer liggende på et barnefjernkontor med utdeling til de resten av den offentlige forvaltning, rettsystem samt de utdanningsforsøk/arbeidgivere du i fremtid møter...

Jeg kan fortelle at skaden er uopprettelig. Dersom noen ser i rapprtene noe som minner om at de ansatte faktisk arbeider for å "hjelpe" pågjeldende mødre og deres barn i det jeg hittil har publisert, så bare korriger meg...

Jeg er enig i at det viktigste når det gjelder alle som på ett eller annet vis er under barnefjernindustriens lupe, ja så flykt ut av landet mens du ennå kan, og meld deg på Gruppesøksmålet som nettopp tar sikte på å snu trenden omkring hvem som begår lovbrudd - både innefor straffeloven, grunnloven, menneskrettigheter og ikke minst selve utformingen av barnevernsloven som i seg selv går i mot FNs barnekonvensjon og deres anbefalinger...

Det som kanskje er viktigst her er at man ikke står alene mot Goliat (Norsk barnefjernindustri og Norsk stat med dennes rettsystem), men at man her står samlet og som gruppe kan man påvise at systemsvikten ved lovbrudd begått av de som arbeider i barnefjernindustrien ikke er enkelsaker - men er et gjennomarbeidet og meget utspekulert system tilrettlagt for å tjene penger på barna våre (se menneskehandel) samt en særdeles onskapsfull måte å manipulere almindelige borgere til å forbli trell i vårt samfunn uten noen form for rettigheter eller for den saks skyld menneskeverdighet.

Det er med andre ord på tide å få satt overgriper og lovbrytere i den Norske forvaltning under lås og slå, med fengselstraffer som medfører at de prevantivt ikke lenger har mulighet til å skade og drepe almindelige mennesker i kraft av deres offentlige stilling. Den Norske Grunnlov har pargrafer og minimum 6 års fengselstraff når mennesker som i regi av sin offentlige stillig (uansett hvor i det offentlige forvaltningsystem man ser hen) utnytter denne posisjon til å forvolde skade eller utnytte borgere økonomisk mm. Det vi her må gjøre er å sørge for at loven opprettholdes og at de som benytter sin offentlige stilling til å begå kriminelle handlinger, som selfølgelig vil ende opp med at både barn og voksne blir skadelidende (ofte for resten av livet), ender i fengsel.

Med andre ord at de lover vi har brukes og er gjeldende også for overgripere i den offentlige regi. Her tenker jeg ikke kun på på barnevernere, men også "helsepersonel", kommuneadvokater, fylkensnemdledere, fylkesmenn og ikke minst det meget synlige korrupte politiet...

Profile  

Post subject: 27 uke Bergen Mødrehjem
PostPosted: Tue Aug 14, 2007 7:12 pm 
Superposter

Selv om det nå er avgjordt fra Kvinnefengselet Bergen Mødrhjem med Fana sosialkontor at jeg skal i deres "treningsleilighet" i september er dette ikke noe man velger å informere meg om, så jeg er fotsatt på boligjakt på dette tidspunkt. Min far har endret sin utallelse om at han skal hjelpe meg med eget innskudd (utover det jeg selv kan betale med mine til nå oppsparte penger til at han vil stille som kauksjonist ved et husbanklån. Jeg tar derfor kontakt med husbanken og får her informasjon om at fordi jeg har for lav inntekt (basert på hva man mottar i morstrygd/overgangstønad) til å få lån her.

Videre blir jeg uretigmessig beskylt av en av de andre mædre for å stjele vaskepulver (Vi har lik merke og pakke) Noe jeg selvfølgelig ikke har gjordt, da jeg ikke stjeler. Jeg sier til henne at om jeg ved en feiltagelse har tatt fra feil pakke, så må hun gjerne ta tilbake det hun mener er tatt fra hennes. Noe hun gjør, og senere vil levere tilbake fordi hun da har funnet ut hvem tyven var - og at det ikke hadde vært meg. Kersti er ung men også en dyktig dektetiv når det det gjelder...

Jeg mottar også 9000 kr i etableringstipend fra sosialkontoret. Nå vet jeg ikke om jeg har nevnt dette før, men jeg eide ingen egne ting til å utstyre en leilighet med på dette tidspunkt. Mine egne eiendeler var på dette tidspunkt en koffert med klør, en koffert med kostymer og treningsutstyr, en del bøker og dakbæker samt en walkmann. Etter en tid på mødrehjemmet har jeg også i min brsittelse en del barneutstyr og klør. Ttreeningsleiligheten er umøblert. Det eneste som jeg ikke trenger å kjøpe er et kjøleskap og vaskemaskin. Ellers skal jeg altså utsyre en helt tom leilighet med alt som trengs, fra seng, sofa, kjækkenutstyr hyller osv for disse 9000. Dette må jeg senere "bevise" ovenfor de ansatte ved mødrehjemmet er mulig, de vil også helst bestemme hva jeg skal kjøpe og og hvor det skal kjøpes (som om det var deres egne private lommepenger), min mor er også opptatt av dette. Hun velger blandt annet ut noen meget dyre gardiner som jeg personlig føler er totalt unødvendig å bruke så mye penger på. Ut over dette skal regskap med alle kvitteringer gjemmes og vises frem til sosialkontoret som skal ha kopi av dette og nå lage budsjett med meg fremover omkring hva jeg får lov å bruke pengene mine på. Regnskap og kvitteringer må selvfølgelig fremvises ved videre møter med dem. Den 1 time samtale jeg har med dem i løpet av en måned går derfor i all hovedsak til dette.

27 uke Bergen Mødrehjem

Mottatt 29.08.05 av Bergen Mødrehjem, fylkesarkivet, etter skriftlig forespørsel om innsyn i egne sakspapirer den 14.06.05 i henhold til § 18 og § 19 i forvaltningsloven.

08.08.92 Bergen Mødrehjem, dagsrapport

Bergen mødrehjem
Dagsrapport
Dato: lørdag, 08.08.1992
Navn på
Formiddag:

Agnethe spiste frokost kl 9. OT lå i lekegrinden sammen med Steffen Andre, han var blid og pratet mye. Han ble lagt i sengen kl 9:30 og sov til kl ca 12. Agnethe kom på stuen og ga han flasken. Hun sa ikke et ord til han, verken under måltidet eller etterpå. Var opptatt av tv. De gikk opp kl 12:30 og Agnethe kom ned alene 10 minutter. Så gikk hun opp for å farve en jakke. Da hun kom til middag sa hun at OT var fornærmet for å bli lagt i sengen igjen.

MK

Ettermiddag:

Agnethe og OT var på stuen fram til hun gikk opp for å bade OT kl 15:30. Han lå i lekegrinden det meste av tiden før de gikk opp. Etter bading kom Agnethe ned med OT hun satt med han på armen i stuen, men virket uintressert i å leke og kose med han og sa direkte til Grete at hun var i dårlig humør. Senere tok hun seg litt sammen og tok seg bedre av OT mens jeg satt sammen med henne på stuen. Agnethe ga OT grøt kl 19:00 og han ble deretter lagt til sengs. Han sovnet kl 19:45. Han sover nå kl 21:30, men skal ha melk hvis han våkner. Vi er barnevakt til kl 01:30.

MF

Natt:

Agnethe kom hjem kl 01:30. Hun hadde hatt sånn ”passelig”, for hun hadde ikke truffet noen hun kjente. Hun var også temmelig iritert over hvor dyrt det var å ta drosje, og ville ta utetidene opp på husmøte. Hvis utetidene ble forelenget, kunne mødrene ta nattbussen i stedet for drosje. Agnethe tok seg et par røyk før hun gikk til ro kl 01:50. OT sov fint hele kvelden ikke sett/hørt noe fra mor/barn senere i natt.

Ingunn

09.08.92 Bergen Mødrehjem, dagsrapport

Bergen mødrehjem
Dagsrapport
Dato: søndag, 09.08.1992
Navn på
Formiddag:

Jeg vekket Agnethe kl 9. Da lå OT våken og blid i sengen sin. De kom til frokost 15 minutter senere. Gikk og la seg etterpå. Agnethe hadde hatt hodepine, men den forsvant da hun fikk sove litt. OT fikk flaske kl 9:30. Det var 70 ml igjen på flasken. Jeg mente han var urolig fordi han ikke fikk smokken riktig inn i munnen. Agnethe så til helt andre kanter, men hun mente han var mett. Agnethe gikk så ned på røykestuen ½ time mens OT satt i stolen på spisestuen. Han fikk resten av melken da hun kom opp. De to kom til middag kl 13. de var da i godt humør. Hadde som sagt fått sove litt.

Grete

Ettermiddag:

OT sov litt til kl 16:30. Han var med på tur for å leie film. Han fikk grøt kl 19, og ble lagt i sengen etterpå. Jeg hørte at han gråt og gikk på røykestuen etter Agnethe. Jeg får gå opp å gi han flasken – sa hun.

Natt:

Agnethe satt å så på rederfilmen i går kveld. Satt deretter og leste mens hun tok seg noen røyk. Agnethe i seng kl 00:15.

KG

10.08.92 Bergen Mødrehjem, dagsrapport

Bergen mødrehjem
Dagsrapport
Dato: søndag, 10.08.1992
Navn på
Formiddag:

Agnethe var oppe og tok seg en røyk og kaffe kl 06:45. Kl 08:50 vekket jeg Agnethe, OT våknet og var blid. Agnethe sovnet igjen og blei vekket av Anna kl 09:15 OT kom på lekestuen ca 09:45. Fikk mat av Agnethe kl 10:30 og kom ned igjen. Har vært våken hele tiden på lekestuen, og ble båret opp til mor kl 11:35.

Tone

Ettermiddag:

Agnethe og OT var med Synnøve til sparkjøp. Tilbake kl 17:30. Agnethe spurte etter nr til lege kl 14, hun mente OT var blitt dårligere. Han hadde ikke feber, og jeg tror hun lot være å ringe. Agnethe satt på stuen og leste og OT lå i lekegrinden. Kom opp kl 18 til kvelds. OT fikk grøt kl 18:45, ble lagt. Ville ikke roe seg, så han fikk melk og Agnethe sang til han. Agnethes far var innom 10 minutter kl 21.

MK

Natt:

Agnethe kom opp i en heftig diskusjon med Kjersti angående beskyldninger om at hun hadde stjålet vaskepulver fra Kjersti. De var temmelig høyrystet inne på røykerommet, så jeg ba dem slutte og krangle. Det var ikke en kragel, men en diskusjon, sa Kjersti. Agnethe gikk til ro like etter ”diskusjonen” kl 23:00.

11.08.92 Bergen Mødrehjem, dagsrapport

Bergen mødrehjem
Dagsrapport
Dato: mandag, 11.08.1992
Navn på
Formiddag:

Agnethe kom til frokost kl 09:00. Agnethe sa til Hilde at OT var kraftig forkjølet. Bortimot asmatisk bronkitt. Vi vurderte det videre som lett forkjølelse. OT kom på lekestuen kl 9:30. vanskelig å oppnå øyekontakt over tid. Han snur seg bort, griner når vi presser ham til kontakt. Agnethe brukte tiden til å vaske korridren og dusjet deretter. Tone gikk opp til henne da OT virket sliten. Agnethe var da i dusjen, og ville at Tone skulle gi OT flaske. Det var ca halv flaske, rest fra forrige måltid. Da OT hadde drukket det som var, virket han mer sulten. Agnethe sa at OT ikke skulle få noe mer. Dette fordi han skulle få mat igjen om to timer. Agnethe hentet OT på lekestuen kl 10:30. Reiste så til oasen. Tilbake kl 12:30.

SF

Ettermiddag:

OT låg ute i vognen og sov fra kl 15 til 16:30. Agnethe satt på røykerommet, var oppe og ryddet ut av oppvaskemaskinen. OT fikk flaske kl 17, drakk alt. Agnethe spiste kvelds, gikk ned på stuen etterpå, hadde OT på fanget mens hun såg TV. Jeg passet OT mens Agnethe tok en røyk. OT laget masse lyder mens han satt på fanget til Agnethe, jeg hermet med han, Agnethe sa ikke noe. OT fikk grøt kl 20, Agnethe ville ikke gi han flaske, da hun sier OT drikker ikke noe etter grøten. OT ble lagt kl 20:15, han skulle få flaske senere i kveld. Jeg har sagt til Agnethe at hun får flytte i treningsleiligheten, at vi skal avtale utflytting når Gerd kommer tilbake sammen med sosialkontoret, at vi skal lage kontrakt for oppholdet. Agnethe har utført sine husmorplikter uten sure kommentarer i dag, ikke noe åking og stønning.

usignert

Natt:

Agnethe har for det meste lest på røykestuen. OT har sovet på rommet. Agnethe pratet en del om treningsleiligheten, gleder seg stort. Ikke hørt fra mor/barn i løpet av natten.

Evy

12.08.92 Bergen Mødrehjem, dagsrapport

Bergen mødrehjem
Dagsrapport
Dato: onsdag, 12.08.1992
Navn på
Formiddag:

Agnethe kom til frokost kl 9 og OT kom på lekestuen kl 9:30. Han var kvikk og opptatt av leker som Anne Lise ga han. Han lå en stund på magen, med leke foran seg, vi tok armene frem og det gikk fint etter en stund, men så stakk venstre armen ut. Han var med på tur og sov 1 time. Han fikk mat kl 11:30. Agnethe har vært med Anna på kjøkkenet.

MK

Ettermiddag:

Agnethe har vært hos Davidsen, Davidsen kune ikke finne ut at OT hadde noen fysisk skade, OT smilt og pludret, Davidsen hadde fått god øyenkontakt med OT, OT knep godt med begge hendene, var litt slapp i beina, sparket ikke så godt i fra. Agnethe er blitt fortalt og vist av Davidsen hva hun skal gjøre med OT. Davidsen vil sjekke OT hver onsdag fremover. OT er ikke syk, surklingen mente Davidsen var tennene. Agnethe ville ikke fortelle mg hva Davidsen hadde sagt, hun sa at OT var helt fin og det med surklingen. Jeg har hatt en samtale med Agnethe i ettermiddag, der Agnethe sier at ingenting blir gjordt på dette huset, at hun vil flytte med en gang. Hun ble fortvilet og skrek til meg at dette var et gamlehjem, kunne tro de var 60 år. Vi fikk laget en plan over når tid vi kunne handle inn til leiligheten, men jeg fikk ikke snakket til henne om leiligheten, og vår bekymring angående OT. OT fikk grøt kl 19, de gikk på rommet etterpå. Mor, søster og broren kom hit kl 19:30, de gikk på rommet til Agnethe. Søsteren og broren gikk kl 19:45, mor til Agnethe er her nå kl 20:30, de oppholder seg på rommet.

Natt:

Agnethe oppholdt seg på røykestuen i går kveld, leste og pratet med Beate fram til sengetid kl 24:00, hun var oppe og sjekket OT i løpet av kvelden. Ellers stille hos mor og barn i natt.

MF

13.08.92 Bergen Mødrehjem, dagsrapport

Bergen mødrehjem
Dagsrapport
Dato: torsdag, 13.08.1992
Navn på
Formiddag:

Agnethe kom på kjøkkenet etter kaffe kl 7:15. gikk på røykestuen, kl 8 var hun ferdig kledd. Hun lurte på om hun kunne bruke melkeblandingen hun hadde kokt i gårkveld, men glemt å sette i kjøleskapet. Jeg sa at hun burde lage ny, og det var hun enig i. Jeg så ikke OT. Hun gikk på helsestasjonen kl 8:40. kl 9:30 kjørte Vigdis bort og hentet dem for å kjøre til Åsane. Agnethe spiste ikke frokost, og hun har sagt til Anna i går at hun ikke skal ha middag i dag.

MK

Ettermiddag:

OT lå i lekegrinden mens vi drakk kaffe på stuen. Han pratet/lo, var svært aktiv med ben/armer. Begynte å gråte da Ruben lagde så høy lyd. Agnethe tok han straks opp for å roe/trøste. Han ble lagt kl 17:00, da han virket trøtt, men han gråt og ville kke roe seg, Agnethe ga han så melk, selv om det bare var gått 2 timer siden sist måltid. Agnethe til kvelds kl 18:00, OT satt da i stolen sin. Hun badet han kl 19:00. Grøt pluss melk kl 20:00. Agnethe pluss OT sitter nå i stuen og ser på film. OT er blid og prater og koser seg.

Hilde

Natt:

Agnethe så på tv, film, mens OT satt i stolen sin og var i topp form, han pludret og sprelte med armer og bein og lot ikke til å være trett i går kveld. Han fikk litt melk før Agnethe gikk opp med han ved 22:00 tiden. OT roet seg i sengen og sovnet godt, etter en stund. Agnethe satte seg i røykestua for å lese fram til sengetid kl 24:00.

MF

13.08.92 Kontaktregister, helsestasjon

Mottatt av Slåtthaug skolehelsetjeneste etter skriftlig forespørsel om innsyn i egne sakspapirer i henhold til § 18 og § 19 i forvaltningsloven den 10.05.06

Dato for undersøkelse: 13/8-92
Barnets alder: 5 mnd
Helsestasjonens initialer: MHP
Legens initialer:
Ledsager: mor

Barnet

Sykdom: T
Aktivitet: V
Søvn: V
Morsmelk:
Ernæring: T
Fluor:
Generell utvikling: V
Bekymring/problem: T

Familien

Trivsel/helse:
Kontakt familie/venner: T
Bekymring/problem:

Helsesøsters vurdering

Trivsel: V

13.08.92 Helsestasjonen, journal

Notater, resymé av viktige sykdommer, skader
Mottatt av Slåtthaug skolehelsetjeneste etter skriftlig forespørsel om innsyn i egne sakspapirer i henhold til § 18 og § 19 i forvaltningsloven den 10.05.06

13.08.92

Snur hodet fint til begge sider. Vært litt forkjølet med hoste. Dr. Davidsen lyttet på han forgje onsdag, alt vel. Tendens til å holde armene bakover. Har god kraft i dem begge. Snakker med mor om å ikke å låse armene bak ryggen når hun mater han. Har vært på hytte med foreldrene til mor i sommer. Mor skal begynne på friundervisning til høsten. Mormor skal passe OT. Skal flytte til treningsleilighet til september. Ser frem til dette.

14.08.92 Bergen Mødrehjem, dagsrapport

Bergen mødrehjem
Dagsrapport
Dato: fredag, 14.08.1992
Navn på
Formiddag:

Agnethe kom på stuen med OT på armen kl 7;30. OT fikk flaske. OT låg i lekegrinden på stuen kl 8:30, han smilte og pludret, sprelte med armer og bein. Agnethe satt på røykerommet. De gikk opp kl 9, Agnethe spiste da frokost. Agnethe, OT reiste til byn med Anne Lise kl 9:30, de skulle på kunstutstilling, tilbake kl 13:30. jeg har snakket med Fana sosialkontor i dag, avtalt møte med de i september. De tok vår bekymring angående OT alvorlig. Agnethe har fått innvilget etableringslån på 9000 kr. De skulle komme i posten de nærmeste dagene.

Vigdis

Ettermiddag:

Agnethe har vært mye på stuen med OT i ettermiddag. OT fikk flaske kl 17 og sov en times tid etter måltidet. OT var blid og pludrete inne i stuen fram til grøt-måltid kl 20. Agnethe kom ned på stuen kl 21:15, hadde da varmet seg et ostesmørbrød. Sitter nå og ser på tv.

Ingunn

Natt:

Agnethe så på tv fram til sengetid kl 23:30, hun var oppe og så til OT noen ganger i løpet av kvelden, han sov godt.

MF

Profile  

Post subject: 28 uke Bergen Mødrehjem
PostPosted: Thu Aug 16, 2007 1:19 pm 
Superposter

Etter avslaget i husbanken gjær jeg nye forsøk på å komme i kontakt med Bergen kommens boligavdeling. Det er ikke mulig å få snakket med noen, de er alle syke, eller alle på møte og du måringe en annen dag. Når du ringer den andre dag får du igjen beskjed om at de er alle syke og på møter osv..

Videre får jeg beskjed om at vaskemaskin i treningsleilighet ikke virker, så denne må også køpes på 9000 kr budsjettet. Nå som blir gjord - en vaske maskin på tilbud som varte i 2år og som hadde så mange problemer at de blir tilbakekalt som følge av dette.

Jeg legger videre merke til at Hovedkontakter nå er i telefonsamtaler med Fana sosialkontor og uten noen form for legeerklæring/utdannelse er de istands til å sette diagnose depresiv tilstand - festlig - dette har de ikke informert meg om. De har nok sikker godt rundt på forhånd og spurt om ikke jeg er litt lei meg i dag, men så mange år i ettertid, er dettte ikke noe jeg husker...

Det jeg derimot har skreve om i dagboken er at jeg etter å ha blitt opplest deres rapporter sier at de er vekk og helt fjer når de driver å beskriver hva eventuelt humør jeg og min sønn har. OT er i øyeblikket som et speilbilde av mitt eget humør - noe jeg finner han er til han er ganske så gammel. Dette blir selvfølgelig hovedkontaktene fornærmert over å høre. Tenk at jeg kan motsige deres "observasjoner".

Min mor har nå fått jobb som avlastningshjem fra Fana barneverntjeneste og skal ha ham hver tirsdag mens jeg går på et oljemalingskurs ved friundervisningen...

28 uke Bergen Mødrehjem

15.08.92 Bergen Mødrehjem, dagsrapport

Bergen mødrehjem
Dagsrapport
Dato: lørdag, 15.08.1992

Navn på

Formiddag:

Agnethe var nede på røykerommet 08:45 i morges. OT lå i lekegrinden på stuen – nystelt og kjempeblid. Agnethe og OT var med til frokost kl 09. Agnethe ville være hjemme og vaske rommet i formiddag. Hun er blid og trives med å være alene på huset. Hun har vært lenge med OT på lekestuen. OT har vært blid og i godt humør i dag. Han søker kontakt og er pratsom. Agnethe sier han fikk mat 8 og 12 og skal ha igjen kl 16. han ble lagt ut i vognn kl 14 og sovnet raskt.

Kari Aa

Ettermiddag:

Når jeg kom satt Agnethe på røykerommet og leste, og OT sov i vognen like utenfor. Hun gikk opp med ham kl 15:45 og de kom ned igjen til kaffe 16:30. OT hadde da fått mat og stell. Agnethe pratet mye med OT og begge var i godt humør. Kl 18:00 gikk hun for å bade ham og de kom ned igjen. Agnethe spurte om jeg ville holde ham mens hun røykte. Etter 15 minutter blei han sutrete og jeg hentet mor. OT fikk da grøt og melk. Han drakk 100 ml melk rett etter grøten, var veldig trøtt.

Tone

Natt:

Agnethe satt på røykesten, og lest, slik hun har pleid i det siste. Så også nattfilmen (med John Eikemi) som hun koste seg med. OT sov. Agnethe i seng etter filmen.

Evy

16.08.92 Bergen Mødrehjem, dagsrapport

Bergen mødrehjem
Dagsrapport
Dato: søndag, 16.08.1992

Navn på

Formiddag:

Agnethe var oppe kl 8:30 og varmet flaske, og gikk på rommet og matet OT. Hun kom og hentet seg en kopp kaffe kl 9:15, ville ikke ha frukost kl 10:00 låg mor og barn våkne i sengen til Agnethe og koste seg. 11:45 sov begge to, jeg vekket Agnethe og hun var sur og gretten, ville ikke stå opp. Men kom nedfor å røyke 12:10. Tok deretter opp OT og gav han mat. Kl 13:00 var Agnethe på røykerommet i 20 minutter mens OT låg i lekegrinden. Begge to kom til middag. Agnethe er ikke i humør, OT blid og OK

Tone

Ettermiddag:

Agnethe var til kaffe 15:30-17:15. Hun var noen små turer på røykestuen. Har tatt seg fint v OT og gitt ham oppmerksomhet. Han ble badet 17:15 og sov litt etter det. Agnethe vekket han kl 19 circa. Han fikk grøt 19:30 og har vært våken siden det. Ville ikke ha noe melk etter grøten. Agnethe og OT gikk opp 20:30.

Natt:

Agnethe var på røykerommet fram til sengetid kl 23:30, hun var oppe og så til OT flere ganger i går kveld. Stille hos mor og barn i natt.

MF

17.08.92 Bergen Mødrehjem, dagsrapport

Bergen mødrehjem
Dagsrapport
Dato: mandag, 17.08.1992

Navn på

Formiddag:

Agnethe fortalte meg at OT hadde våknet kl 06:30 i morges. De kom til frokost kl 8:45. OT kom på lekestuen kl 9:30, sovnet ute på tur, sov fra kl 10:00 til kl 11:30. Agnethe spurte meg om det var OK at hun tok Ingrid sin kjækkentjeneste i dag, da hun skal på handletur på onsdag formiddag med Vigdis. Jeg sa at det var kreit. Agnethe har avtalt med Elin om å få se på treningsleiligheten i morgen.

Hilde

Ettermiddag:

Agnethe gav OT flaske kl 15:30, vi reiste i Åsane etterpå, var på Ikea og kim. Agnethe fikk handlet en god del kjøkkenutstyr. Vi kom tilbake litt over kl 18, Agnethe spiste kvelds, laget melkeblanding. Mormor og morfar og moren kom hit kl 18:30, de har vært på rommet hele tiden. Mormoren og morfaren gikk kl 19:45. Mor til Agnethe er her nå kl 20:30. Agnethe kom på kjækkenet kl 20:15 sa deat OT hadde fått græt og blitt badet. Hun hentet en flaske som hun ville præve å gi OT.

Vigdis

Natt:

Agnethe satt på røykerommet i går kveld, jeg var ine å pratet en stund med henne. Hun skulle få kjøleskap av besteforeldrene sine. Var i godt humør, pratet for det meste om leiligheten, men var også opptatt av at JL ikke var kommet tilbake.

Evy

18.08.92 Bergen Mødrehjem, dagsrapport

Bergen mødrehjem
Dagsrapport
Dato: tirsdag, 18.08.1992

Navn på

Formiddag:

Agnethe kom på røykerommet kl 7:00. OT hadde våknet kl 5:30. Agnethe hadde menssmerter og la seg igjen. OT kom til lekestuen kl 9:30 og var i strålende humør. Ville ikke ligge på mandrassen og leke. Han ville opp og kose seg med ”hopping” på fanget. Sov ute i vognen fra kl 10:00 til 10:45. Våknet og fikk mat av Agnethe. Deretter gikk mor og barn til Ellen i treningsleiligheten. Tilbake kl 1:20.

Vigdis E

Ettermiddag:

Agnethe og OT var på stuen kl 15, de gikk opp etter ½ time, Agnethe ryddet ut av oppvaskmaskinen. Kari Aa og Vigdis har hatt samtale med Agnethe i dag. Agnethe laget til påsmurte skiver til kvelds som vi koste oss med på stuen. Mor til Agnethe kom hit kl 19:30. OT var med på samtalen i dag, han stor koste seg laget masse lyder, sprelte med armer og ben. Under kveldsmåltidet låg OT i lekegrinden, laget lyder for å få oppmersomhet. Agnethe, OT og moren gikk opp kl 20, skulle legge OT, han hadde fått grøt kl 18:30, ville ikke ha noe melk kl 19:45.

Vigdis

Natt:

Agnethe satt på røykerommet og pratet fram til leggetid kl 24.

Inngun

19.08.92 Bergen Mødrehjem, dagsrapport

Bergen mødrehjem
Dagsrapport
Dato: onsdag, 19.08.1992

Navn på

Formiddag:

Agnethe oppe kl 7:15, hun spiste frokost 8:30, OT på lekestuen 9:30. Agnethe hadde lagt han fra seg der inne, så han lå og gråt da personalet kom inn. Han roet seg raskt, sovnet kl 10 i vogna. Agnethe tok han opp kl 11:30, han fikk mat og ble med Vigdis og Agnethe på handletur. Agnethe har deltat på husmøte.

AIT

Ettermiddag:

Agnethe og OT var på stuen til kaffe kl 15:30 til 17:00, da gikk de på lekestuen og var der ½ timer. Agnethe snakket mye om hva hun trengte i leiligheten, og at hun hadde kjøpt vaskemaskin i dag, Davidsen kom på stuen og pratet med Agnethe og OT. OT fikk grøt kl 18:00, ble så badet og lagt. Agnethe sa til meg at han kom nok til å våkne opp senere i kveld og at han da skulle få melken som han ikke greide kl 18:00. Fikk besøk av sin mor og morfar kl 19:30, lagde te og smørbrød som hun serverte gjestene på rommet.

Hilde

Natt:

Agnethe satt på røykestuen og leste fram til sengtid kl 23:30, stille hos mor og barn i natt.

MF

19.08.92 Telefonsamtale Mødrehjem og Fana BVT

Journalnotat Barneverntjenesten i Fana: OT. F. 160392

Mottatt av Fana barneverntjeneste 11.01.06 etter brev vedrørende manglende saksdokumenter ved innsyn i henhold § 18 og 19 i forvaltningsloven den 07.11.05.

Telefonsamtale 19.08.92

Vigdis – Bergen mødrehjem
Unni Grønås – Barnevernet

Vedrørende: AMA/OT.

Mødrehjemmet er bekymret for gutten. Han er lite aktiv. Det har imidlertid forandrer seg noe siste uken – moren gir nå mer respons. Moren er også usikker med henhold til treningsleilighet. Moren virker lettere, har en depressiv sinnstilstand. Hun sier at hun ikke har det bedre, men at hun ikke vil snakke om det.

Mor har ordnet seg med at bestemoren skal være barnevakt hver tirsdag mens mor går på malekurs.

Unni Grønås.

Signert

20.08.92 Bergen Mødrehjem, dagsrapport

Bergen mødrehjem
Dagsrapport
Dato: torsdag, 20.08.1992

Navn på

Formiddag:

Agnethe og OT kom til frokost kl 8:45. OT hadde våknet tidlig i dag, men fikk ikke flaske før kl 8, om på lekestuen kl 9:30, ble lagt ut kl 10:15 og sov til kl 11:45. Agnethe har ringt boligkontoret for å få en time der, skulle ringe igjen mandag. Agnethe gav OT flaske kl 12. Agnethe har vært en del på røykerommet i formiddag, har blant annet pratet med Hege. Agnethe var en tur på butikken med OT før middag.

Vigdis

Ettermiddag:

Agnethe og OT var på stuen og drakk kaffe fram til faren kom for å kjøre dem på fretex kl 17,-. De kom tilbake kl 18:30. Agnethe spiste kvelds med oss. OT fikk grøt og ble lagt kl 19. OT sovnet fint, men våknet opp igjen kl 20:00. OT fikk da flaske og er nå innepå stuen sammen med Agnethe

Ingunn

Natt:

Agnthe var på røykerummet fram til sengetid ca 23:30. stille hos mor og barn i natt.

MF

21.08.92 Bergen Mødrehjem, dagsrapport

Bergen mødrehjem
Dagsrapport
Dato: fredag, 21.08.1992

Navn på

Formiddag:

Agnethe var en tur på røykestuen kl 7-7:15. kom ikke til frokost. Jeg gikk inn på rommet kl 10:30. OT var våken, blid og sprudlende, og Agnethe sov godt. Hun kom på lekestuen med OT kl 10:45. han fikk mat kl 11:30. Agnethe kom på lekestuen 11:20, da lå OT på matten, og Agnethe la seg ned ved siden av han og koste seg godt med han. Agnethe har stresset litt etter hun stod opp. Hun skal vaske røykerommet og ta fredagsrengjøringen på rommet.

MK

Ettermiddag:

OT fikk gulrot pure ca kl 15:30 og melk etterpå nede i stuen. Han sov ute fra 16-17, ble badet og satt i stolen sin og pludret og pratet da mor spiste kvelds. ( Datatilsynet krevde sletting av fornavnet ) fikk grøt ca kl 19. han sov godt kl 20:000. Agnethe har oppholdt seg på røykerommet med en bok etter at sønnen sovnet. Hun sier at hun ville legge seg tidlig.

AIT

Natt:

Agnethe satt på røykestuen og leste fram til hun la seg kl 23. Hun kom ned på røykestuen for å ta seg en bås kl 07:00.

Ingunn

Profile  

Post subject: 29 uke Bergen Mødrehjem
PostPosted: Thu Aug 16, 2007 1:19 pm 
Superposter

Jeg finner studenten utalelse merkelig her, jeg er åpen om min oppvekst og skal ordne opp omkring farskapsak pga OT kanskje har rett på arv... For det første er det lenge siden jeg er blitt tvunget til å oppgi farens navn til trygdekontor og lennsmannskontor, og det er disse som uten min viten starter farskapssak (selv har jeg opplyst at jeg ikke ønsker dette). Dette er i øvrig noe jeg kommer tilbake til senere. Nå kan det være at studenten eller noen fra personalet har opplyst studenten om dette og at de ønsker hun skal skrive dette med at OT muligvis er berettighet til arv fra sin far - noe han ikke er og dette vet jeg på dette tidspunkt. Jeg vil i hvertfall opplyse om at jeg aldri har nevnt noe om dette i dagboken - og slike ting ville være naturlig for meg å skrive om, dersom det var slik jeg tenkte.

Jeg har nok heller blitt grundig utspurt omkring mitt forhold til mine foreldre - og her har nok jeg svart meget klart og tydelig omkring min oppvekst - da mitt forhold til mine foreldre på dette tidspunkt er meget dårlig. I dagboken har jeg skrevet at min mor blir ved å fortelle meg at nå kan jeg se hvor dum jeg var som ikke valgt abort, og at jeg må oppgi hele mitt liv og alle mine drømmer om fremtiden (skuespiller drømmer) fordi jeg er blitt mor...

De beskriver at jeg er i godt humør/strålende humør ol. Jeg vil påpeke at dette står i meget stor kontrast til hva som står i dagboken min fra denne tid. Her vil jeg si at jeg er meget oppgitt og føler meg under voldsomt press fra personalet på kvinnefengselet Bergen Mødrehjem omkring alle deres merkverdige påfunn. Jeg har informert bl.a. om at jeg ikke lenger vil delta i deres Orion prosjekt lenger - noe som selfølgelig ikke blir respektert. Jeg har også i dagboken vurdert å finne advokat slik at jeg kan få hjelp å komme meg vekk fra mødrehjemme. Jeg begynner å tro jeg må bli boende her til min sønn er myndig (18 år). Jeg har i dagboken også vært meget opptatt av at jeg ikke vil til psykolog og antar at de her har begynt med denne form for press i tillegg - dette fordi de mener jeg er "så lei meg..."

Jeg har protestert helt vilt om dette og valgt derfor å fortelle den skrekkhistorie jeg nå engang har omkring disse psykologene og deres "behandling" som i de fleste ører vil kunne definereres som grov mishandling. Dette er imidlertid noe jeg vil komme tilbake på ny blogg som vil omhandle spesielt dette (psykologisk forhistorie) og igjen være basert på innhentet saksakter fra de forskjellige instanser. Denne blogg har jeg tenkt å legge under korrekt tema som er psykologi her på forumet.

29 uke Bergen Mødrehjem

22.08.92 Bergen Mødrehjem, dagsrapport

Bergen mødrehjem
Dagsrapport
Dato: lørdag, 22.08.1992

Navn på

Formiddag:

OT fikk mat ca 7:30 og igjen 10:30 Agnethe fortalte at han hadde vært mye våken i natt på grunn av forkjølelse. Hun vegret seg en del for å ta han ut i formiddag, men ble rådet til at gutten ikk hadde vondt av frisk luft når han var forkjølet. ”Mildt press trenges”. Turen gikk så til lange skogen. OT sov nesten hele veien. Agnethe var åpen og snakket mye om seg selv og om oppveksten sin. Fortalte også at hun bekymret seg en del over fremtiden. I neste uke ville hun ordne opp i dette med far til OT og farskapet. Dette begrunnet hun med at OT antagelig hadde krav på arv i fremtiden.

Marit, stud

Ettermiddag:

Agnethe og OT var på stuen i ettermiddag, det sovet i lekegrinden til 15:30, sov der ½ time. Agnethe mente det fikk vere nok med den lille luren før leggetid for kvelden. Foreldrene til Agnethe kom hit kl 16:15. Satt en halv time på stuen før de ble med Agnethe opp, da hun skulle bade OT. Foreldrene gikk kl 17:30. Agnethe gav OT grøt kl 18:30. Han ble deretter laget våknet til igjen kl 20:30. Fikk da flasken med melk som han skulle hatt til måltidet kl 18:30

SF

Natt:

Agnethe satt og så på TV det neste av kvelden. Hun hadde seg små turer inn på røykerommet og opp for å se til sønnen. Men lagde melkeblanding før hun gikk til ro kl 00:50.

Ingunn

23.08.92 Bergen Mødrehjem, dagsrapport

Bergen mødrehjem
Dagsrapport
Dato: søndag, 23.08.1992

Navn på

Formiddag:

Agnethe satt i spisestuen og gav OT flaske kl 09:00. Spiste så frokost og gikk inn igjen på rommet. Kom på køkkenet og varmet flaske til OT kl 12:00. Han hadde da sovnet fra kl 10:00-12:00. Agnethe spurte meg, hvem jeg syntes OT lignet på. Sier hun lurer på om hvem han ligner av slekten på. Agnethe var på røykerommet fra kl 12:45-13:45. OT lå da i lekegrinden.

SP

Ettermiddag:

OT fikk gulrot pure kl 15. han sovnet etterpå, Agnethe var ca ½ time på røykerommet, kom ned med OT. Agnethe koser og smiler til OT, men prater lite med han. OT gulpet kraftig så Agnethe valgte å bade han. Kl 17 var Agnethe på røykestuen OT var oppe. Agnethes søster kom kl 17:10. kl 17:30 dro Agnethe, søsteren og OT til Danmarksplass for å ta ut penger. De var tilbake igjen kl 18:00, søsteren dro med en gang. Agnethe fortalte at søsteren var kommet for å låne penger og hun var sur fordi hun mente søsteren kunne besøke henne uten å ha denne type ærend. Jeg støttet Agnethe på det. Agnethe sa senere ved kvelden at hun var misunnlig på søsteren som var så flink på skolen og kunne så mye. OT fikk grøt kl 19:15 og ble lagt etterpå (jeg vet ikke om han fikk melk). Agnethe vasket røykerommet etter at OT var lagt.

Natt:

Agnethe kokte flasker og laget melkeblanding. Siden var hun på røykerommet og leste frem til kl 23:30, stille hos mor og barn i natt.

MF

24.08.92 Bergen Mødrehjem, dagsrapport

Bergen mødrehjem
Dagsrapport
Dato: mandag, 24.08.1992

Navn på

Formiddag:

OT fikk sitt første måltid kl 7:20. Begge til frokost kl 8:30. Agnethe på husmøte, OT på lekestuen. OT fikk mat kl 11:30, etterpå reiste de en tur til byn, skulle betale husleien.

Hilde

Ettermiddag:

Agnethe og ( Datatilsynet krevde sletting av fornavnet ) kom kl 18:00. Begge var til kveldsen. Agnethe var oppglødd og i godt humør etterbyturen. Hadde truffet mange kjente folk, var blitt satt på gjesteliste til et band som skal spille på Garasj lørdag 29/8. dette var storveis, og fortalte stolt og kry dette til de andre mødrene/personalet. Agnethe gav utrykk for at hun er misfornøyd med tilværelsen, slik den er nå, utalte dette med å si at: ”Når en får barn blir det et sjokk. Da ser en hvor mye det ikke er lenger mulig å gjøre.” Agnethe gav OT grøt kl 18:45. Matingen går fort og automatisk. Ny grøtskje blir ”pjattet” inn før han har svelget unna. OT ble lagt etter måltid, var ikke sovnet kl 20:30. Agnethe mente det var fordi han hadde sovet mye i vognen. Agnethe spurte Anne Lise om hun skulle begynne å gi OT grøt til morgenen.

SF

Natt:

Agnethe oppholdt seg i røykestua fram til sengetid kl 23:00. OT sov godt hele kvelden.

MF

25.08.92 Bergen Mødrehjem, dagsrapport

Bergen mødrehjem
Dagsrapport
Dato: tirsdag, 25.08.1992

Navn på

Formiddag:

Agnethe kom på kjøkkenet kl 7:15 etter flaske til OT. Hun og OT kom til frokost kl 8:30. OT satt på gulvet i stolen sin mens moren spiste frokost, blid og pratsom. Jeg har filmet Agnethe og OT – orion lekerommet før lekestuen. Agnethe har vasket gangen i formiddag. Hun har husmordag. OT på lekestuen, ble lagt ut litt før kl 10 og sov til kl 11. Agnethe gav OT flaske kl 11:30.

Ettermiddag:

Agnethe og OT har vært i godt humør i ettermiddag/kveld. OT fikk flaske kl 15. De kom på stuen og drakk kaffe. OT ble lagt ut i vognen kl 15:30 og ble vekket kl 17. Agnethe satt en stund på røykeromet og leste mens OT sov. Hun badet han før kvelds. Han fikk grøt og melk kl 18:30 og ble lagt etterpå. Agnethe tok en røyk etter å ha ryddet av kveldsbordet. Har vært oppe på rommet siden.

MK

Natt:

Agnethe var på røykestuen fram til sengetid kl 22:00, stille hos mor og barn i natt.

MF

26.08.92 Bergen Mødrehjem, dagsrapport

Bergen mødrehjem
Dagsrapport
Dato: onsdag, 26.08.1992

Navn på

Formiddag:

Agnethe oppe kl 7:15. Trøtt. Ga OT mat og gikk for å røyke, mens OT var i sengen. Agnethe spiste frokost og OT satt i stolen sin. Fikk en del opmerksomhet av Agnethe. Han laget masse lyder. Agnethe var på undervisning med Anns, OT på lekestuen. Reiste så til Gamle Bergen. Det virket som Agnethe syntes dette var OK. OT sov i sengen under turen.

Ettermiddag:

Agnethe gav OT flaske på barnkjøkken kl 15:15, OT satt i babystol mens han fikk flaske. Agnethe vært hos Davidsen, skal ringe i morgen for å få time til å ta vekk noen føflekker. Jeg kom på lekerommet kl 17:45, da låg OT på lekemadrassen, han hadde tårer på kinnet, Agnethe kom inn etter 15 min, ”å er han våken”, sa hun. Han sov da jeg gikk for å røyke, sa Agnethe. Besteforeldrene til Agnethe kom hit kl 18:15. De gikk ned på stuen kl 19:30. OT ble lagt kl 19:30 og sovnet fort. Agnethe kom på stuen kl 19:45, tok med seg kake på røkeromet, er i godt humør i dag.

Vigdis

Natt:

Agnethe satt på røykerommet og pratet med Beate fram til leggetid kl 23:40. Hun var oppe og så til OT innimellom. Hun var i strålende humør hele kvelden.

Ingunn

27.08.92 Bergen Mødrehjem, dagsrapport

Bergen mødrehjem
Dagsrapport
Dato: torsdag, 27.08.1992

Navn på

Formiddag:

Agnethe på røykestuen kl 8:30. OT i lekegrind. De kom til frokost kl 8:45. OT sin stol var ikke i spisestuen så han ble lagt i lekegrind. Agnethe pratet og satt til 9:30 ved frokosten, godt humør. OT fikk oppmerksomhet noen ganger. OT på lekestuen 9:30, Agnethe fikk låne telefon for å ringe Davidsen. Hun skulle bestile time for å få fjernet noen føflekker. OT sov fra 10:00, fikk melk av Agnethe før de gikk til helsestasjonen kl 11:30. OT har fått sprøyte i dag. Jeg har bestilt billetter til Hellemyrsfolket til Agnethe og Beate og Øystein. Agnethe skal hente billettene.

AIT

Ettermiddag:

OT fikk melk kl 15, og ble lagt i sengen etterpå. Agnethe vasket rommet, og sa at OT ikke hadde sovet mens hun vasket. Kl 16:30 gikk hun for å kjøpe røyk på kroa, og vi hørte etter OT som da sov. Han våknet kl 17, og var på mors fang til vi gikk opp for å spise kvelds. OT satt blid og fornøyd i stolen. Han fikk grøt kl 19, og ble lagt . kl 20 våknet han, og skrek. Agnethe tok han opp og satt med han oppe på stuen. Han fikk flaske kl 20:15.

MR

Natt:

Agnethe var på tv stuen og så på film i går kveld. Da den var slutt satte hun seg på røykestuen. Der satt hun til leggetid kl 00:15. Det har vært rolig hos mor/barn i natt.

KG

27.08.92 Kontaktregister, helsestasjon

Dato for undersøkelse: 27/8-92
Barnets alder: 5,5 mnd
Helsestasjonens initialer: MHP
Legens initialer:
Ledsager: mor

Barnet

Sykdom: T
Aktivitet: V
Søvn: V
Morsmelk:
Ernæring: T
Fluor:
Bekymring/problem: V

Familien

Trivsel/helse:
Kontakt familie/venner:
Bekymring/problem:

Helsesøsters vurdering

Trivsel: V
Leges vurdering

Hud/slimhinner: V
Øyne, skjeling: V
Ører: V
Munnhule, svelg: V
Hals/brystkasse: V
Hjerte. V
Lunger: V
Mage: V
Kjønnorganer: V V
Rygg, hode: V
Hofter, Ekstremiteter: V
Reflekser, tonus, motorikk: T

27.08.92 Helsestasjonen, journal

Notater, resymé av viktige sykdommer, skader

27.08.92

Holder ikke lengre armene bakover. Fin sprudlende unge i dag, smiler og babler. Grøt om kvelden + grønnsaker om ettermiddagen. Tillegg til øvrige måltider. Melk ca ½ liter i døgnet. Gjerne gi litt kokt vann i mellommåltidene.

28.08.92 Bergen Mødrehjem, dagsrapport

Bergen mødrehjem
Dagsrapport
Dato: fredag, 28.08.1992

Navn på

Formiddag:

Agnthe kom på køkkenet og varmet flaske kl 7:30. De kom til frokost, OT satt i babystol under frokosten. OT på lekestuen. Agnethe skal til byn i dag, reiser etter lekestuen, tilbake til kvelds.

Vigdis

Ettermiddag

Agnethe og OT kom fra byn kl 18:40. begge var i strålende humør, Agnethe spiste kveldsen etterpå fikk OT grøt og melk. Stelt og lagt kl 20:00. Agnethe på stuen og så dektektimen kl 21:00.

Milda

Natt:

Agnethe var på røykerommet framtil sengetid kl 23:15. stille mor og barn i natt.

MF

Profile  

Post subject: Re: 28 uke Bergen Mødrehjem
PostPosted: Sun Aug 19, 2007 11:47 am 
Superposter

Ama wrote:
Min mor har nå fått jobb som avlastningshjem fra Fana barneverntjeneste og skal ha ham hver tirsdag mens jeg går på et oljemalingskurs ved friundervisningen...

Kunne ikke moren din vært barnevakt for barnebarnet sitt uten å få betalt av barnevernet? Ærlig talt! Hva slags samfunn har vi fått når besteforeldre skal ha betalt av samfunnet for å passe sine egne barnebarn noen timer?

Og hvorfor skal det absolutt kallles "avlastning"? Hva er galt med det gamle og godt innarbeidede ordet "barnevakt"? :roll:

Det neste blir vel at det stilles krav om "pedagogisk riktig avlastning". Jeg ler.. :lol:

will be anarchy.” Lord Denning (1899-1999)

Profile  

Post subject: Avlastning
PostPosted: Sun Aug 19, 2007 12:51 pm 
Superposter

He he, det kan du si - men, bakgrunn til at hun senere "mister" sin avlastningjobb er fordi hun ikke klarer å følge opp i henhold til avtalen. Jeg har som skrevet startet på et aftenkurs på friundervisningen 1 kveld i uken - fordi min mor har liten respekt for at jeg faktisk har noe jeg skal gjøre denne bestemte kvelden, jeg nå skal få avlastning, ender det opp med at jeg kun får med meg ca 1/2 av kursene. Min mor har nemelig det med å melde avbud da hun er syk, alene fordi min far er på forretningsreise osv...

-I dag får mine foreldre utover barnetrygdt og minstebidraget også pleielønn av barnevernet for å ha min sønn boenende, selv har jeg tenkt de får ekstra betalt for å ødelegge all kontakt og samvær mellom oss, samt sørge for at også han får stempelet psykisk syk (i perioder er han blitt medisinert så han er blitt meget overvektig)...

Det er et meget sykt system. Dette er jeg helt enig i.

Profile  

Post subject: Tøft
PostPosted: Sun Aug 19, 2007 1:14 pm 
Superposter

Tøft,

Profile  

Post new topic Reply to topic  [ 216 posts ]  Go to page Previous  1 ... 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12 ... 15  Next