It is currently Thu Mar 28, 2024 6:02 pm



Post new topic Reply to topic  [ 27 posts ]  Go to page 1, 2  Next
Author Message
 Post subject: Besteforeldre som fosterforeldre
PostPosted: Fri Feb 02, 2007 10:23 am 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Wed Feb 08, 2006 8:48 am
Posts: 6857
Location: Oslo
  
Besteforeldre

Jeg vet ikke helt i hvilken seksjon dette passer best, men jeg tror dette er et brukbart sted. Det dreier seg jo om å hjelpe barn som er i nød, i dette tilfelle i den nød som inntreffer når de berøves sine foreldre. Hvem har de da?

Bør besteforeldre være fosterforeldre?

Normalt vil det naturligvis være best for et barn å fortsatt være hos sin egen slekt, hvis nå barnevernet har klart å trumfe igjennom at det ikke skal få være hos egne foreldre. Når barnevernet innbitt setter seg imot slektsplassering, har det å gjøre med ganske andre ting enn barns beste.

Jeg er fullt klar over at barns besteforeldre ikke alltid viser den beste forstand i en barnevernskonflikt. Men noe av problemet er også på dette punkt barnevernets krav, blant annet om at de skal vende seg mot barnas foreldre og stå på barnevernets side.

Jeg synes det kommer frem i denne artikkelen. Den er ganske bra, men altfor ydmyk overfor barnevernets synspunkter. Legg merke til at den gjør knefall for Vigdis Bunkholdt. Hun er en av de uvederheftige psykologene som stadig utstyrer barnevernet med argumenter uten basis i forskningen. Selv kan hun ikke lese innenat. Hun har til og med prestert å skrive at Bohman/Sigvardsson's forskning viser at utviklingen opp igjennom tenårene frem til ung voksen alder stadig viser gunstig utvikling for fosterbarna! Er det noe akkurat den forskningen viser, så er det det motsatte.
  
  

_________________
Hjemmeside http://www.mhskanland.net


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Besteforeldre som fosterforeldre
PostPosted: Fri Feb 02, 2007 10:44 am 
Offline
Rang: Storbruker
User avatar

Joined: Sun Sep 24, 2006 2:11 pm
Posts: 401
MH Skånland wrote:
  
Når barnevernet innbitt setter seg imot slektsplassering, har det å gjøre med ganske andre ting enn barns beste.


Dette "andre ting" er ideologien som underkjenner biologiske slektsbånd. Når besteforeldre ikke får være fosterforeldre, så er dette planlagt av barnevernet. De færreste besteforeldre vet om sine rettigheter:

http://www.dagsavisen.no/innenriks/article956786.ece


MH Skånland wrote:
Hun har til og med prestert å skrive at Bohman/Sigvardsson's forskning viser at utviklingen opp igjennom tenårene frem til ung voksen alder stadig viser gunstig utvikling for fosterbarna! Er det noe akkurat den forskningen viser, så er det det motsatte.


"Bunk" på engelsk kan oversettes med "tøv","tøys". Hennes lesning av Bohman/Sigvardsson er i så måte tro til sitt navn. Damen oppviser en farlig kombinasjon av maktsyke og dumhet, som vil gjøre et tenkende menneske oppgitt: Gegen die Dummheit kämpfen Götter selbst vergebens.


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Fri Feb 02, 2007 10:59 am 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Wed Feb 08, 2006 8:48 am
Posts: 6857
Location: Oslo
  
Ja, bunkum!
  

_________________
Hjemmeside http://www.mhskanland.net


Top
 Profile  
 
 Post subject: Psykologene Vigdis Bunkholdt og Terje Galtung
PostPosted: Fri Feb 02, 2007 1:25 pm 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Wed Feb 08, 2006 9:13 am
Posts: 1063
Bare en liten opplysning om psykologen Vigdis Bunkholdt.

Da saken vedr. omsorgen for Kristoffer var oppe i Borgarting Lagmannsrett, ble barnevernet kritisert av dommerne. De mente at barneverntjenesten hadde hatt "unødvendig hastverk" med å overflytte Kristoffer. Det var ikke satt av tid til "myk overgang", men planlagt og gjennomført overflytting på en brutal måte, med dramatiske følger for Kristoffer. (Se for øvrig hva jeg skrev om dette i forbindelse med Maya-saken: Kampen om Maya.)

Barnevernet forsvarte sin fremgangsmåte med at de hadde rådført seg med "barnefaglige", som hadde anbefalt at overflyttingen ble som den ble. Nå vet ikke jeg hvilken situasjon de såkalt barnefaglige fikk forespeiling om (det får imidlertid være deres eget ansvar å underrette seg), men metoden de ga sin tilslutning til var svært hard for en liten 3-åring, som ikke var i noen dramatisk situasjon fra før.

De "barnefaglige" medskyldige var:

psykolog Vigdis Bunkholdt
psykolog Terje Galtung


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Fri Feb 02, 2007 10:24 pm 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Wed Feb 08, 2006 8:48 am
Posts: 6857
Location: Oslo
  
Redaktøren av nettstedet for besteforeldres interesser liker ikke kritikk. Han foretrekker å mene at jeg ikke har lest.

***********************************************************
Fra: post@besteforeldre.no
Emne: Re: Besteforeldre som fosterforeldre
Dato: 2. februar 2007 21.36.21 GMT+01:00
Til: mariannehs@mhskanland.net

Din påstand om "alt for ydmyk over barnevernets synspunkter" og "knefall for Vigdis Bunkholdt" tyder på at du ikke kan ha lest artikkelen særlig godt!
Mvh
Oddbjørn Evenshaug
***********************************************************

Dette innløp som svar på min mail:

***********************************************************
Fra: mariannehs@mhskanland.net
Emne: Besteforeldre som fosterforeldre
Dato: 2. februar 2007 10.34.51 GMT+01:00
Til: post@besteforeldre.no

De av oss som kjenner godt til barnevernets aktiviteter, mener nok at
dere er for ydmyke i forhold til dem og øvrige myndigheter, se

"Besteforeldre som fosterforeldre"
http://forum.r-b-v.net/viewtopic.php?t=1891

Det finnes mengder av stoff, både på nettet og i form av artikler og
bøker, som skulle få besteforeldre til å gå adskillig kraftigere ut
mot myndighetenes familiesprengninger.

Hilsen
Marianne Haslev Skånland
***********************************************************


  

_________________
Hjemmeside http://www.mhskanland.net


Top
 Profile  
 
 Post subject: Ydmyk
PostPosted: Fri Feb 02, 2007 11:50 pm 
Offline
Rang: Ivrig bruker

Joined: Thu May 04, 2006 4:36 pm
Posts: 107
Location: Fakse.DK
Jeg er enig at barnaverns offer er alt for ydmyk der må meget mer håndgriblig aktion til.

Læs på www.sfm.no om brev til ministeren Karita

_________________
svend-aage
Godhavnsdreng


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sat Feb 03, 2007 12:17 am 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Wed Feb 08, 2006 8:48 am
Posts: 6857
Location: Oslo
 
Ikke minst er det jo sånn at ganske mange besteforeldre tar kontakt med oss og spør fortvilet hva de skal gjøre – deres barnebarn er att av barnevernet, og barnevernet avviser dem totalt.
  

_________________
Hjemmeside http://www.mhskanland.net


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Mon May 14, 2007 10:45 am 
Offline

Joined: Fri May 11, 2007 4:06 pm
Posts: 45
Dersom bv hadde vært mer aktiv med å plassere barn hos slektninger i nærheten av sine foreldre (slektninger mor godkjenner) så ville ikke fosterhjemsplassering vært så ille, for man mister ikke nettverket sitt. Og foreldrene kan ha god kontakt med barnet sitt.

Hovedårsaken til at jeg er imot fosterhjemsplassering er at det umulig kan være til barnets beste å miste slektningene sine, vennene sine, klassekameratene sine, lærerne sine osv

I tillegg er det feil barn som tas fra foreldrene. Hvorfor ser ingen barna til psykopatiske foreldre? Det er de som trenger hjelp, ikke barn av foreldre som sliter med psykiske lidelser, økonomi, aleneforeldre osv. De kan få hjelp av slektninger. De har tross alt foreldre man vet er glad i dem og vil deres beste.

Men klart, de er jo så fine utad, og er bestevenninne med helsesøster, søskenbarnet til sosialleder ol.


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Mon May 14, 2007 12:03 pm 
Offline
User avatar

Joined: Mon Nov 27, 2006 11:41 pm
Posts: 40
Sørlandsjente skriver:
Men klart, de er jo så fine utad, og er bestevenninne med helsesøster, søskenbarnet til sosialleder ol.

Det som om jeg skulle ha sagt det selv.
Du er inne på noe der. :wink:


Top
 Profile  
 
 Post subject: "Psykopatiske" foreldre
PostPosted: Mon May 14, 2007 12:20 pm 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Wed Feb 08, 2006 9:48 am
Posts: 3979
Location: Sosialdiktaturet Norge
Sørlandsjente wrote:
I tillegg er det feil barn som tas fra foreldrene. Hvorfor ser ingen barna til psykopatiske foreldre? Det er de som trenger hjelp, ikke barn av foreldre som sliter med psykiske lidelser, økonomi, aleneforeldre osv. De kan få hjelp av slektninger. De har tross alt foreldre man vet er glad i dem og vil deres beste.


Jeg tror det er like vanlig å beskylde foreldre for å være psykopater som alt det andre man beskylder dem for. Psykopati er en av personlighetsforstyrrelsene, og barnevernerne ynder å tillegge foreldre en slik "diagnose". Det trenger ikke være så mye i det. Især kvinner har en tendens til å kalle sin tidligere ektemann for "psykopat". I likestillingens navn har også menn begynt å kalle sin tidligere hustru for "psykopat".

_________________
“ Whoever may be guilty of abuse of power, be it Government, State,
Employer, Trade Union or whoever, the law must provide a speedy
remedy. Otherwise the victims will find their own remedy. There
will be anarchy.” Lord Denning (1899-1999)


Top
 Profile  
 
 Post subject: BVT's bruk av biologisk famile for plassering
PostPosted: Mon May 14, 2007 7:01 pm 
Offline
Superposter

Joined: Wed Sep 27, 2006 2:53 pm
Posts: 1149
Location: Danmark
Selv er jeg overbevist om at BVT kun benytter annen biologisk familie somk plassering for barn dersom det er til hjelp i deres egen sak om å ydmyke/få negativ informasjon om berørte foreldre, dessverre.

De besteforeldre som er en ressurs og hjelp for berørte barn og barnabarn blir "straffet" og trakkasert av offentlig myndigheter, både mentalt og økonomisk.

_________________
AMA

Skriver på en bokserie under tema "Når barnevernet dreper med loven i hånden"...
Internettside der saksdokumentasjon som benyttes oppdateres regelmessig:

http://www.freewebs.com/amasbvt/


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Mon May 14, 2007 7:39 pm 
Offline

Joined: Fri May 11, 2007 4:06 pm
Posts: 45
Man kan jo ikke se bort fra at noen foreldre _er_ psykopater, men det er som regel de som ikke kommer i bv's søkelys, mens foreldre som sliter men er glad i barna sine, der kommer BV inn og roter...

_________________
Gjøre noe gratis for et medmenneske?

http://www.thehungersite.com/clickToGiv ... s?siteId=1


Top
 Profile  
 
 Post subject: Sliten
PostPosted: Mon May 14, 2007 8:24 pm 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Wed Feb 08, 2006 9:48 am
Posts: 3979
Location: Sosialdiktaturet Norge
Sørlandsjente wrote:
Man kan jo ikke se bort fra at noen foreldre _er_ psykopater, men det er som regel de som ikke kommer i bv's søkelys, mens foreldre som sliter men er glad i barna sine, der kommer BV inn og roter...


Det å beskylde foreldre for å være "slitne" er en av barnevernernes vanligste anklager. Foreldrene er liksom som et nedslitt hus som trenger fullstendig rehabilitering.

Jeg synes denne "sliten"-diagnosen er noe ordentlig vås. Hva vet barnevernerne om foreldrenes fysiske form og psykiske styrke? Nada. Det er bare svada fra barnevernernes store kjefter, som vanlig.

Barnevernerne kan finne på å tvangsfjerne barna til maratonløpere, "for de virket så slitne".

På den annen side er det ikke rart at foreldre blir psykisk slitne av å høre på tullet til barnevernerne. Hjelpetiltak fra barnevernet er nok den sikreste måten å nedbryte et menneske.

_________________
“ Whoever may be guilty of abuse of power, be it Government, State,
Employer, Trade Union or whoever, the law must provide a speedy
remedy. Otherwise the victims will find their own remedy. There
will be anarchy.” Lord Denning (1899-1999)


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Mon May 14, 2007 9:06 pm 
Offline

Joined: Fri May 11, 2007 4:06 pm
Posts: 45
Jeg tror du misforstår litt av det jeg sier egentlig. Det jeg mener er at det er feil foreldre bv er ute etter. De tar vanlige foreldre som er glad i barna sine, ikke psykopatene som ser så bra ut utad men lager et helvete hjemme.

Jeg snakker av erfaring... De som er de dårligste foreldrene etter mitt syn, de tar aldri barnevernet fordi de er for ressurssterke til at noen mistenker dem. Men en mor som må ha sosialhjelp en måned, eller har en ex som melder en på dritt, de tar de. Kvalmt

_________________
Gjøre noe gratis for et medmenneske?

http://www.thehungersite.com/clickToGiv ... s?siteId=1


Top
 Profile  
 
 Post subject: resursterke psykopat foreldre
PostPosted: Tue May 15, 2007 1:09 am 
Offline
Superposter

Joined: Wed Sep 27, 2006 2:53 pm
Posts: 1149
Location: Danmark
Jeg misforstår ikke hva sørlandsjenta sier her og er svært enig med henne. Kanske det med det at "psykopater" (er ikke psykolog) taler godt sammen. Foreldre som ønsker å kontrollere sine barn gjennom barnevernskuratoren finner her en verdifull samarbeidspartner, det er intet bvtkurator liker bedre en å gratis få alt mulig dritt som de igjen kan bruke for å psyke ned og nedverdige det egentlige mål, nemelig foreldre til det barn de ønsker å overta omsorg for. Den som blir utsatt for dette vil føle seg helt alene i verden, uten famile, uten nettverk med venner, og til sist, uten sitt elskede barn. Nedslidd og helt alene er også selvmordsterskelen høy.

Når dette er sagt tror jeg at det i barnevernsaker er mest almindelig at biologisk famile/besteforeldre som ønsker å hjelpe barn og barnebarn blir like så utstøtt og fratatt mulighet til å være tilstede i den utsatte families liv. Her på forumet opplever jeg svært mange foreldre og besteforeldre som nettopp ønsker å hjelpe, men ikke får lov.

Dette er mennesker som bryr seg og blir nektet samvær og kontakt med sine barn og barnebarn. Jeg ønsker å si takk for at dere våger å ytre dere offentlig og stå på for alles beste. Heldigvis vil flertallet av foreldre sine barn det beste. Ved å arbeide for nedleggelse av barnevernet gjør man noe for alle barnevernsofre, selv om man er nektet å være tilstede i eget berørt barn/barnebarns liv.

Kanskje er dette den beste støtte man på dette tidspunkt kan gi? Av og til har jeg også lurt på om ikke man burde lage støtteforening for biologisk familiemedlemmer (ofte er de resurssterke) som ønsker å hjelpe, men ikke får lov. Dermed kunne man hjelpe hverandre - uten at bvt kan ødelegge for den person det gjelder.

_________________
AMA

Skriver på en bokserie under tema "Når barnevernet dreper med loven i hånden"...
Internettside der saksdokumentasjon som benyttes oppdateres regelmessig:

http://www.freewebs.com/amasbvt/


Last edited by Ama on Thu Jun 14, 2007 6:48 pm, edited 1 time in total.

Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 27 posts ]  Go to page 1, 2  Next

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 0 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum

Search for:
Jump to:  
Theme designed by stylerbb.net © 2008
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
All times are UTC [ DST ]