It is currently Sun Jun 22, 2025 11:44 am

Post new topic Reply to topic  [ 50 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3, 4  Next
Author Message
 Post subject:
PostPosted: Sun May 13, 2007 5:01 pm 

Ja, jeg husker jo det hun skrev om foreldre som selv hadde hatt en vanskelig barndom, og jeg husker hva AMA har skrevet.

At et barn har vært i barnevernets omsorg, brukes mot en i sak ang egne barn, det er bare så bedritent, og en falitterklæring, for BV sier jo i en slik situasjon at deres egne tiltak ikke er tilstrekkelig til å sikre barn en god nok psyke.

Det husker jeg Killen sa. noen er sikkert glad for omsorgen de fikk av barnevernet, uten å ane hva som ligger i horisonten når de får egne barn.

En ting som er ganske skummelt for mitt vedkommende, er at selv om psykologen mier jeg vil bli helt frisk, så ses en borderline-diagnose som noe man ikke kan bli frisk av noensinne. Dvs at BV vil automatisk regne med jeg er ustabil, svarthvitt-tenkning, aggressiv osv.

Profile  

Post subject:
PostPosted: Sun May 13, 2007 5:10 pm 
Superposter

Sørlandsjente wrote:
Det er rart det der, at det er de som stort sett er mest for abort, er de som er mest for å ta barna fra foreldrene som velger å ikke ta livet av sitt ufødte barn. Det burde heller være positivt at man tillegger sitt barn retten til å leve, selv om ens egen livssituasjon er vanskelig

Ja, det er et tankekors. Det har vel sammenheng med manglende respekt for andres rettigheter generelt, både fosterets rett til å leve og utvikle og foreldrenes rett til å oppdra og ha omsorgen for egne barn.

Det er sannsynligvis en sammenheng mellom det høye antallet aborter og det høye antallet barn som blir tvangsfjernet fra sine foreldre. Man skulle nesten tro det ville vært omvendt, men slik er det ikke. Grusomhet/likegyldighet overfor fostre forplanter seg videre til grusomhet/likegyldighet overfor barn og foreldre, som blir adskilt med tvang. Det er lav terskel for å ta livet av et foster, og det er lav terskel for å "omsorgsoverta" et barn. Disse to tingene henger sammen. Både selvbestemt abort før 12. svangerskapsuke samt tvungen omsorgsovertagelse har samfunnets velsignelse. :idea:

will be anarchy.” Lord Denning (1899-1999)

Profile  

Post subject: Hei
PostPosted: Sun May 13, 2007 7:52 pm 
Superposter

Siden dere alt har startet her med å diskuter meg og den måte bvt og mine foreldre har behandlet meg på ville jeg gjerne bidra litt til diskusjonen din.

Først vil jeg si meg enig med det overstående som er fortalt, samt de råd du har fått av andre. Når det gjelder mine egne foreldre vil jeg si at deres måte å oppføre seg på også har en stor del med deres eindomrett-trang til å kunne kontrollere sine barn også etter fylt myndighetsalder. Når de ikke kan kan kontrollere meg og min søster (hun har vært gjennom det samme) så stempler de oss psykisk syk. Det som er avgjørende er den sosiale status mine foreldre har i samfunnet. Min far har egen familibedrift som selger sykeartikler og utstyr til alle private og offentlige helseforetak og sykehus i norden. Dette medfører at han har god anledning til å bestille sine psykiske diagnoser på sine barn, og at de her vil følgende feilmedisinere i henhold til hans uttalelser. Jeg håper derfor at det er litt oppklarende i forhold til hvorfor det gikk slik det gikk med meg.

Viser her et typisk eksempel på dette i praksis:

(utdrag fra strorestrømt amt sykehus journal)
Fra den 10.01.91 er der givet klorpromazin 25 mg x 3.

Ved innleggelse er hun medicinsederet, usikker på benene, trækker på høyre ben, har smerter etter injektion.

Ved foretaget somatisk undersøkelse findes intet abnormt.

Er stille og rolig ved overflyttelsen, er indforstået med at hun har bruk for at få medicin. Accepterer frivillig den foreslående behandling. Det eneste tvangsovergrep er den nævnte bæltefixering. Har ikke ønsket patientrådgiver.

Jeg har talt med faderen i telefonen.

Faderen ønsker dateren hjem til forækdrenes adresse så hurtig som mulig. Det er praktisk vanskeliggkordt ved, at Agnethe har adresse i Vordingborg og derfor skal behandles i Storestrøms Amt. Faderen har undersøkt muligheder for at ændre disse praktiske forhold, uten at forholdene er endeligt afklaret. Henviser til en social kurator på det sydelige psykriatiske diskrik i bergen på tlf. 009 475 131060.

Jeg aftaler med faderen, at jeg så hurtik som mulig vil kontakte personalet på det nævnte psyriatiske distrikt. Vi er ening om, at datteren forløpigt må være på AHV. Faderen er indforstået med at betale for datterens hjemtransport, hvis dette er nødvendig.

Pa grunn av hendes sederede tilstand vil jeg ikke fortsætte den faste behandling med Prozil, men observere indtil i morgen. Har formodelig bruk for en længrevarende antipsykotisk behandling. Faderen nævner, at datteren altid har vært fantasifuld, at hun i længre perioder har røyket hasj, dels i Norge, men formodelig også i København, hvor hun har gået på teaterskole. Nu er hun meget optaget af okkultisme. Fortæller at sviger moderen har vært indlagt på psykriatisk afd. I Bergen, kender ikke årsaken til indleggelsen.

Har tidligere vært i behandling for anorexi/bulimi, objektivt bærer hun ikke præg af dette på nuværende tidspunkt. Nu står differentialdiagnosen mellom en reaktiv psykose eller en toksisk psykose. Har overfor modtagemde personale på afdeling 11 fortalt om, at hun skulle skrive til Gud for å forhindre, at det opstod krig. Har fortalt om, at hun følte sig påvirket gennem radio og fjernsyn. Jeg har kun selv haft en kort samtale med hende, da virket hun ikke objektivt halliucineret. Da jeg vil tale med hende om eftermiddagen, er hun tungt sovende. Ny samtale imorgen formiddag.
Rp.tabl. prozil 25 mg p.n.
Rp.tabl. akineton 2 mg p.n.

Læge Mogens Fogh/ap

Rekvisjon og svarseddel til medikamentbestemmelse i urin

SetMF 31553

(Dansk sykehus i 1991)

Det min far ikke nevner for legen er at han har bestilt plass på lukket avdeling i Norge som vil holde meg tvangsbehandlet til jeg oppfører meg ydmyket og slutter med å føre et selvstendig liv/inkludert den teaterskole jeg på denne tid gikk på og satte pris på.

Når det gjelder situasjon til sørlandsjenta har jeg stor forståelse av at du i en alder av snart 30 år ønsker eget barn, og den psykobabel diagnose som nå er klistret på deg spiller ikke noen rolle for omhvorvidt du i praksis er en god omsorgperson, noe jeg tror du vil være utfra de innlegg du alt har skrevet. Det som vil spille noen rolle er at du har en stabil forsørgersituasjon, dvs helst gift med barnefar, god økonomi og klarer deg utenfor all offentlig hjelpeapperat, inkludert psykologer/terapi. Og, aldri takker ja til "frivillige" hjelpetiltak fra sosialkontor/barnevernskontor, dersom de prøver seg, still med advokat fra første møte og ta opp alle samtaler på video.

Jeg synes det er en menneskerett å få anledning til å føre et så normalt liv som mulig, inkludert det å få lov som voksenperson det å være foreldre for eget barn. Det at man selv har hatt en vanskelig oppvekst/psykiske problemer/overgrep problematikk gjør deg ikke til en dårlig mor og omsorgperson. Ikke alle har denne mulighet og jeg vil med mine innlegg ved bla Bergen mødrehjem, der jeg viser egen historie gjennom de offentlige rapporter og journaler på hvorfor dette ble fratatt meg.

Dette gjør jeg for å advare andre som er i tilsvarende situasjon, spesielt omkring hvordan offentlige hjelpetiltak fungerer i praksis, slik at andre ikke gjør samme feil jeg gjorde. Jeg var nemelig ikke flink til å forstå mine egne juridiske rettigheter før det var altfor sent.

Skriver på en bokserie under tema "Når barnevernet dreper med loven i hånden"...
Internettside der saksdokumentasjon som benyttes oppdateres regelmessig:

http://www.freewebs.com/amasbvt/

Last edited by Ama on Sun May 13, 2007 10:29 pm, edited 1 time in total.

Profile  

Post subject:
PostPosted: Sun May 13, 2007 8:18 pm 

Ja, jeg har lest veldig mye av din historie, og det må ha vært så utrolig jævlig! Samtidig, i og med at vi har mye likt, så kan jeg se hva jeg må og absolutt ikke må, gjøre.

Å plassere sønnen din hos foreldrene dine var nok et ganske bevisst valg fra BV's side. Når man mister barnet sitt på den måten, som er helt jævlig, så burde man i det minste få godkjenne fosterhjemmet selv.

Profile  

Post subject:
PostPosted: Sun May 13, 2007 8:34 pm 
Superposter

Det er oppmuntrende at du ikke avviser advarsler mot barnevernet men er innstilt på å få vite mere. Og tro meg: Det er IKKE best at du følger slavisk det vi forskjellige her sier, eller at du uten videre mener og tror alt det noen av oss sier. Det aller beste er at du er åpen for informasjon, setter deg godt inn i både enkeltsaker og mer generelle ting om barnevernet, sånn at du blir uavhengig av hva andre (deriblant skribentene på dette forumet) sier, og selv vet.

Det er den beste måten å kunne verge deg selv på hvis du får barn.

Og når du for eksempel leser artikler på BarnasRett eller konkrete barnevernssaker der eller her på forumet, ville det være bra om du informerte andre du kjenner eller møter om det.

Det er den beste måten du kan hjelpe barnevernsofre og potensielle barnevernsofre på. Det er viktig med opplysning mellom mennesker av kjøtt og blod, da er sjansen størst for at den du snakker med, hører etter og tar det du sier alvorlig.

Hilsen Marianne HS

Profile  

Post subject:
PostPosted: Sun May 13, 2007 8:50 pm 

Jeg er ikke imot barnevernet egentlig, bare måten det gjøres på idag. De fleste situasjoner kunne løses på helt andre måter enn idag.

Jeg har snakket med venner som ikke har hatt en eneste natt alene uten barn på 7 år. Hva skjedde med å bli bedt på overnattingsbesøk hos venner? Vi elsket jo det som barn. Mange vil også bli glad for å "låne" barna en helg eller noe slikt. Tenker på tanter, onkler eller besteforeldre. Skulle gjerne lånt min niese og nevø jeg, skjønneste ungene i verden :)

Hva med å bytte tjenester? Nabokona som har leddgikt, kan ikke hun passe barn innimellom mens mor kan gjøre rent som tjenestebytte når det trengs?

Og barnevernet tenker ikke over hva en omsorgsovertakelse egentlig er. Det er ikke bare å få "nye " foreldre, det er å miste alle rundt seg, kanskje også miste den personen som har vært "løvetannen" for barnet? Alle vennene sine, lærerne osv. Derfor er jeg glad bv ikke ble innblandet i min situasjon. Hele bygda var jo der for å hjelpe

Jeg har vært pro-barnevern, men ettersom jeg har lest om bv på forskjellige steder, inkludert her på forumet, så ser jeg hvor steingalt det hele er. Og hvor naiv jeg var. Jeg har også sett det i saker med nære personer. Hvor glad jeg er idag for at ikke bv kom inn i min situasjon, det er umulig å beskrive etter jeg ble klar over hvor stort inngrep det er med en omsorgsovertakelse. Hvor mye jeg ville ha mistet. Når man setter seg inn i tingene, heller enn bare å tro på systemets ufeilbarlighet. Så langt jeg har sett her, er det ikke en eneste person på dette forumet som har fått en fair behanlding av bv.

Last edited by Sørlandsjente on Sun May 13, 2007 9:02 pm, edited 1 time in total.

Profile  

Post subject:
PostPosted: Sun May 13, 2007 9:01 pm 
Superposter

Quote:
Det er oppmuntrende at du ikke avviser advarsler mot barnevernet men er innstilt på å få vite mere. Og tro meg: Det er IKKE best at du følger slavisk det vi forskjellige her sier, eller at du uten videre mener og tror alt det noen av oss sier. Det aller beste er at du er åpen for informasjon, setter deg godt inn i både enkeltsaker og mer generelle ting om barnevernet, sånn at du blir uavhengig av hva andre (deriblant skribentene på dette forumet) sier, og selv vet.

Veldig enig med Marianne her.

Agrippa skrev:

Quote:
Jeg synes ikke det er helt uproblematisk at stor-familien går inn og bestemmer at foreldrene ikke egner seg til å oppdra egne barn.

Slik Sørlandsjenet beskriver ordningen så ser den ut til å være basert på frivillighet. Altså at barnet kunne oppholde/oppsøke tryggheten der den var å finne - enten det var hjemme eller i nabolaget. Dette er lik den ordningen som i tusenvis av år er praktisert blant vanlige mennesker.
Det er elitene som har sendt vekk sine barn.

Profile  

Post subject:
PostPosted: Sun May 13, 2007 9:18 pm 

Ordningen var basert på frivillighet. Nå bodde jeg ikke der så lenge, men en ting må jeg si. Dersom et barn plasseres av familien hos sin bestemor eller onkel eller whatever, er det ekstremt viktig at bv ikke finner det ut. De skal nemlig godkjenne plasseringen etter 2 mnd. Derfor må ikke dette komme dem for øre i det hele tatt. Da blir det helsike

Når det gjelder behovet for besøkshjem bør dette lett kunne løses uten bv's innblanding. Mye bedre for et barn å bo hos onkel en helg i mnd enn å måtte bli kjent med helt andre personer som rapporterer til barnevernet

Profile  

Post subject:
PostPosted: Sun May 13, 2007 9:39 pm 
Superposter

Pål-Andre Grinderud fortalte om hvordan ei dame som selv var en outsider ga han det lysglimtet i livet som bar han gjennom elendigheten.

En hver unge som får oppleve å bli tatt på alvor, som opplever å bli respektert og elsket, om så bare i små glimt, vil næres av dette.

Derfor er det vår plikt, ikke å varsle andre når vi ser noen trenge støtte og omsorg, men å gjøre det selv. Bli kjent med dette mennesket, snakk med det, ta det på alvor.... og tro ikke at dette er et offer, nei, det er oss selv som tjener på det.

Profile  

Post subject:
PostPosted: Sun May 13, 2007 9:47 pm 

Du har åpenbart hørt om løvetannbarna du også :) Man kan faktisk være utsatt for grove overgrep hjemme, bli seksuelt misbrukt av treneren på fotballaget, alvorlig mobbing på skolen eller andre ting. Og det å ha bare 1 person som ser en, så kan man vokse opp og bli en harmonisk person med godt selvbilde.

Som du sier, det er vår plikt å være den personen om vi ser noen sliter, uansett årsak. Det å invitere barnet inn på rundstykker når man treffer barnet på gata er ofte alt som skal til. Ekte omsorg kaller man det :)

For hva gjør det med psyken å bli kicket ut av et fosterhjem når man er 18 og så alt bare var en løgn? Noen fosterforeldre er ikke slik, har vært borti fosterforeldre som virkelig bryr seg og penger er ingenting. (Men som Arild Holta har sagt tidligere, heller adopsjon enn fosterhjem, om ikke familien kan hjelpe. Det er ekte kjærlighet, ikke kjærlighet for penger)

Akkurat derfor er det det er viktig å være en løvetannperson, da risikerer man ikke den usikkerheten det er å bo i fosterhjem.

Bedre å invitere inn barnet på kakao enn å ringe barnevernet

Profile  

Post subject:
PostPosted: Mon May 14, 2007 12:44 am 
Superposter

Sørlandsjente wrote:
(Men som Arild Holta har sagt tidligere, heller adopsjon enn fosterhjem, om ikke familien kan hjelpe. Det er ekte kjærlighet, ikke kjærlighet for penger)

Dette er jeg totalt uenig i. Adopsjon burde ikke forekomme dersom foreldrene fortsatt lever, eller så lenge det fins nære slektninger som kan overta foreldreansvaret etter foreldrenes død.

Ved adopsjon bryter man alle juridiske bånd mellom et barn og dets foreldre/øvrige familie. Dette er slett ikke ukomplisert.

For øvrig har myndighetene åpnet for at også adoptivforeldre kan motta fosterhjemslønn...

Profile  

Post subject:
PostPosted: Mon May 14, 2007 10:33 am 

Får adoptivforeldre lønn slik fosterforeldre gjør? Da blir det steingalt, herremin, skuffende egentlig. Ved adopsjon er barnet deres eget som om det var deres biologiske barn. Lønn for det ødelegger jo en del av hele greia når barnet er "deres"

Profile  

Post subject: Adoptivbarns rettigheter
PostPosted: Mon May 14, 2007 12:12 pm 
Superposter

Nina wrote:
For øvrig har myndighetene åpnet for at også adoptivforeldre kan motta fosterhjemslønn...

Det er vel heller ikke noe hinder for at adoptivforeldrene gir fra seg både foreldreretten og omsorgsansvaret dersom adoptivbarnet skulle vise seg å bli for vanskelig.

Men adoptivbarnet beholder vel likevel arveretten til sine adoptivforeldre?

Profile  

Post subject:
PostPosted: Mon May 14, 2007 1:22 pm 

Det der med arverett vet jeg ikke så mye om. Det jeg dog vet, er at etter det ble lovlig med abort av syke fostre, så har dette forplantet seg til også å gjelde etter fødselen, og et sykt barn kan i verste fall ses på som "defekt vare" man vil returnere

http://www.thehungersite.com/clickToGiv ... s?siteId=1

Profile  

Post subject:
PostPosted: Mon May 14, 2007 2:17 pm 
Superposter

Sørlandsjente wrote:
Det der med arverett vet jeg ikke så mye om. Det jeg dog vet, er at etter det ble lovlig med abort av syke fostre, så har dette forplantet seg til også å gjelde etter fødselen, og et sykt barn kan i verste fall ses på som "defekt vare" man vil returnere

Har du noe dokumentasjon? Såvidt jeg vet, er det strengt forbudt å drepe et sykt barn da dette betraktes som drap.

Profile  

Post new topic Reply to topic  [ 50 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3, 4  Next