It is currently Thu Mar 28, 2024 6:54 pm



Post new topic Reply to topic  [ 61 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3, 4, 5  Next

Bør barnevernets overgrep i størst mulig grad offentliggjøres?
JA 96%  96%  [ 43 ]
NEI 4%  4%  [ 2 ]
Mulgvis...? 0%  0%  [ 0 ]
Total votes : 45
Author Message
 Post subject: Re: åpenhet
PostPosted: Wed May 02, 2007 1:27 pm 
Offline
Rang: Storbruker
User avatar

Joined: Sun Sep 24, 2006 2:11 pm
Posts: 401
agrippa wrote:
Hva er den egentlige årsaken til et barnevernet unnlater å sende foreldrene kopi av vedtak? Hvis foreldrene forventes å samarbeide om hjelpetiltak eller annet så må de i hvertfall få vite at det er fattet vedtak om hjelpetiltak.

Jeg lurer på hvor mange vedtak om såkalt "frivillige hjelpetiltak" som er fattet uten foreldrenes skriftlige samtykke. Det kan ikke være få.

Hva kan man gjøre når barnevernet unnlater å sende dokumenter etter at advokat har tilskrevet dem og bedt om å få tilsendt dokumentene? Etter hva jeg har forstått har ikke Fylkesmannen instruksjonsmyndighet overfor barnevernet så det er liten vits i å klage dit.


Jo mindre foreldrene vet om hvilke opplysninger bv sitter på, og grunnlag for bvs vedtak, jo lettere blir det for barnevernet å viklet snoren rundt intetanende foreldre. Bare det å få tak i envher smule av opplysninger som barnevernet sitte på, vil svekke bvs sak. For da har man muligheten til å kommentere/bestride barnevernets versjon av saken. Dette følger av kontradiksjonsprinsippet, som innebærer at en part i saken har rett til å kommentere motpartens påstander. Når foreldrene besitter all informasjon som barnevernet tenker å bruke med dem, vil bv kanskje tenke seg godt om før de fremmer saken for fylkesnemnden. Grunnen til at de ofte er så skråsikre i sine saker er at de bevisst tilbakeholder informasjon fra foreldre.

Når det er fattet vedtak er klagefristen vanligvis 3 uker fra skriftlig melding om vedtak er mottatt. Hvis bv drøyer med å levere kopi av vedtaket er det for å forpurre evt. klager. Av den grunn er det bedre å bruke advokat, enn å skrive selv.

Fylkesmannen er klageinstansen, men hvorvidt fylkesmannen griper inn, og hvorvidt kan gjøre, finnes det delte meninger om, også på dette forumet. Det er riktig som du sier, Agrippa, at fylkesmannen ikke har formell instruksjonsmyndighet overfor bv, men det betyr ikke at det ikke nytter å klage til fylkesmannen. Se diskusjonen om fylkesmannens rolle i følgende dokument, pkt 2.1 Fylkesmannens ansvar:
http://www.stortinget.no/inno/2002/200203-064-003.html


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Wed May 02, 2007 3:35 pm 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Wed Feb 08, 2006 8:48 am
Posts: 6857
Location: Oslo
  
Det funker ikke i praksis, Rinna, fylkesmannens vedtak har ingen praktisk følge for hva barnevernet gjør. Er det svært delte meninger om det her? Kanskje jeg har oversett det.

Derimot er det nok viktig at folk sender klager over barnevernets gale virksomhet til Fylkesmannen, fordi klager / mangel på klager viser seg på statistikkene. Klager folk ikke, blir dette brukt av myndighetene til å hevde at nesten alle er såre fornøyd.

  

_________________
Hjemmeside http://www.mhskanland.net


Top
 Profile  
 
 Post subject: Klager
PostPosted: Wed May 02, 2007 6:43 pm 
Offline
Rang: Storbruker
User avatar

Joined: Sun Sep 24, 2006 2:11 pm
Posts: 401
Jeg vil nødig villede noen med mine oppfordringer om å klage til fylkesmannen, så jeg vil bruke anledningen til å fastslå at fylkesmannen ikke har myndighet til å foreta en faglig vurdering av bvs vedtak.

Det en kan håpe på å oppnå ved å klage til fylkesmannen er, som Marianne sier, at en klage vil gi utslag i statistikken. Hvorvidt klagen fører frem er det umulig å vite fra dokumentasjonen som blir offentliggjort. I årsrapporten for 2006 fra Fylkesmannen i Hordaland finner jeg følgende statistikk over inkomne klager:

Quote:
Behandla i 2006 78 saker
Desse sakene var slik fordelt 42 saker -§2-3.3.ledd –tilsynsklager
11 saker - § 6-5 –klage på hjelpetiltak
10 saker – vedk. dokumentinnsyn
10 saker – klager frå bebuar i institusjon
1 sak – saksomkostningar fvl. § 36
4 saker – anna


Opplysninger finnes kun angående klager fra beboere i institusjon:

Quote:
Bebuar har fått medhald i fire klager, og delvis medhald i to klager. Fleire av klagene var knytt
til Fylkesmannens oppfølging av Bergen Ungdomssenter. Institusjonen vart stengt i ein periode i 2006.


Kilde:
Fylkesmannen _Hordaland_Årsrapport2006


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Wed May 02, 2007 7:30 pm 
Offline
Superposter

Joined: Thu Oct 26, 2006 9:47 am
Posts: 1293
Location: Stjørdal
Rinna skrev:

Quote:
Når det er fattet vedtak er klagefristen vanligvis 3 uker fra skriftlig melding om vedtak er mottatt.


Melding om vedtak sendes rekommandert ikke sant?

_________________
Don't hate the media, become the media!


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Wed May 02, 2007 7:37 pm 
Offline
User avatar

Joined: Mon Nov 27, 2006 11:41 pm
Posts: 40
Nei.

Meldinger om vedtak kommer ikke rekomandert.
Hjelpetiltak får man tilsendt i posten, vedtak i fra fylkesnemda får man tilsendt i posten.
Som vanlig B-post.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: åpenhet
PostPosted: Wed May 02, 2007 9:07 pm 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Wed Feb 08, 2006 9:48 am
Posts: 3979
Location: Sosialdiktaturet Norge
Rinna wrote:
Når det er fattet vedtak er klagefristen vanligvis 3 uker fra skriftlig melding om vedtak er mottatt. Hvis bv drøyer med å levere kopi av vedtaket er det for å forpurre evt. klager. Av den grunn er det bedre å bruke advokat, enn å skrive selv.


Foreldrene mottar ikke kopi av vedtaket - de mottar original vedtaket. Derfor kan det ikke være for å forhindre at foreldrene klager på vedtaket at barnevernet lar være å sende det ut.

Et vedtak om, for eksempel, frivillige hjelpetiltak vil ikke være gyldig uten foreldrenes skriftlige aksept. Dette selv om vedtaket kom foreldrene i hende først flere måneder etter at det var fattet. Barnevernet blir nødt til å kjenne vedtaket ugyldig dersom foreldrene klager.

Kan det ha noe å si om foreldrene klager selv eller er representert ved advokat? Ikke på annen måte enn at barnevernet kanskje blir forsiktigere dersom det ser at motparten er representert ved en som kjenner landets lover.

_________________
“ Whoever may be guilty of abuse of power, be it Government, State,
Employer, Trade Union or whoever, the law must provide a speedy
remedy. Otherwise the victims will find their own remedy. There
will be anarchy.” Lord Denning (1899-1999)


Top
 Profile  
 
 Post subject: Frivillige hjelpetiltak
PostPosted: Wed May 02, 2007 9:17 pm 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Wed Feb 08, 2006 9:48 am
Posts: 3979
Location: Sosialdiktaturet Norge
pumamor wrote:
Nei.

Meldinger om vedtak kommer ikke rekomandert.
Hjelpetiltak får man tilsendt i posten, vedtak i fra fylkesnemda får man tilsendt i posten.
Som vanlig B-post.


Jeg har et spørsmål til pumamor: Aksepterte du frivillige hjelpetiltak før vedtak om hjelpetiltak ble fattet?

Var den eventuelle aksepten muntlig eller skriftlig?

Årsaken til at jeg spør et at barnevernet ynder å fremstille det som om alle som er på hjelpetiltak er det frivillig, men jeg har en mistanke om så ikke er tilfelle.

Ved å svare kan du hjelpe andre til å unngå i bli presset inn i uønskede hjelpetiltak. Barnevernet har en lure-taktikk for å narre intetanende foreldre inn i hjelpetiltak, det er jeg overbevist om. Vi kan knekke koden deres.

_________________
“ Whoever may be guilty of abuse of power, be it Government, State,
Employer, Trade Union or whoever, the law must provide a speedy
remedy. Otherwise the victims will find their own remedy. There
will be anarchy.” Lord Denning (1899-1999)


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Thu May 03, 2007 12:29 am 
Offline
User avatar

Joined: Mon Nov 27, 2006 11:41 pm
Posts: 40
Det blir for vanskelig og komplisert å svare konkret på det.

Jeg sa, nei jeg trenger ingen hjelpetiltak,
jeg klarer dette selv med veiledning og støtte i fra PPT.

Men etter flere år spress i fra bv sa de:
hvis jeg ikke tok i mot hjelpetiltak ville de gå lenger med saken.
Så jeg sa ja til noe og nei til noe, muntlig under press.
Jeg tenkte:
bedre med ett hjelpetiltak enn trusselen om rettsak hengende over hode.
Men har aldri skrevet under på noe.

En gang søkte skolen bv om ekstra ressurs til barnet,
uten at jeg var blitt spurt eller informert.
Så bv betalte assisten til skolen på bekostning av mitt barn i 1 år.
Og det kom i posten som ett hjelpetiltak.
Noe jeg ikke hadde søkt eller snakket med skolen om.

Så i korte trekk, ingen ting er frivillig.
Vill du ikke, så skal du! :wink:


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Thu May 03, 2007 4:53 am 
Offline
Rang: Storbruker

Joined: Thu Aug 10, 2006 11:11 pm
Posts: 206
Location: Fredrikstad
Det er godt å se at du er tibake på forumet,jeg vet hvor mye du sliter,da jeg er så heldig å ha mobilkontakt med deg.

Vi trenger å bakke opp hverandre en del ,så jeg vil nå foreslå det at flere av oss som skriver innpå her tar kontakt med hverandre.

Jeg beundrer den styrken mange av alenemødrene har ,da de kjemper alene mot dette maktapparatet.


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Thu May 03, 2007 7:56 am 
Offline
Superposter

Joined: Thu Oct 26, 2006 9:47 am
Posts: 1293
Location: Stjørdal
FREDRIKSTADSAKEN skrev:

Quote:
Jeg beundrer den styrken mange av alenemødrene har ,da de kjemper alene mot dette maktapparatet.


Men når vi støtter hverandre er vi ikke lenger så alene. Og det bidrar til å bygge selvtillit og pågangsmot. Kjemper en alene kan en lett begynne å tvile på seg selv, og dette kan i verste fall føre til at en begynner å tro at det er en selv det er noe galt med.

"Sammen så veier vi flere tonn, med litte grainn hjølp gjør det litte grainn monn"

_________________
Don't hate the media, become the media!


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Thu May 03, 2007 8:24 am 
Offline
Rang: Storbruker

Joined: Thu Aug 10, 2006 11:11 pm
Posts: 206
Location: Fredrikstad
Jeg regner med det at de fleste har noen å støtte seg til i kampen mot bv selv om de er alenemødre,men jeg syns det er beundringsverdig.

Vi er to voksne om det og allikevell er det så fryktelig tøfft.hva blir det ikke da for en alenemor/far.

Derfor håper jeg flere innpå forumet her kan ta kontakt med hverandre.
Det kan jo være fint å få råd i fra noen,og det er kanskje ikke alt man vil legge ut om innpå her ang.saken sin.


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Thu May 03, 2007 8:47 am 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Wed Feb 08, 2006 9:48 am
Posts: 3979
Location: Sosialdiktaturet Norge
pumamor wrote:

Men etter flere år spress i fra bv sa de:
hvis jeg ikke tok i mot hjelpetiltak ville de gå lenger med saken.


Hvilken status hadde saken din i disse årene med flere års press? Ble saken henlagt gang på gang eller ble den aldri offisielt henlagt av barnevernet? Barnevernet har ikke lov til å holde en undersøkelse gående i mer enn maks. seks måneder. Dersom saken aldri ble henlagt så betyr det at de har iverksatt hjelpetiltak, sannsynligvis "råd og veiledning". Hva slags press ble dere utsatt for i disse årene? Hvis saken er henlagt så er det ikke naturlig å ha noe kontakt med barnevernet i det hele tatt.

pumamor wrote:
Så i korte trekk, ingen ting er frivillig.
Vill du ikke, så skal du! :wink:


Rent juridisk, så er hjelpetiltak frivillige. Derfor er det så viktig at flere foreldre blir klar over sine rettigheter, slik at barnevernet ikke klarer å manipulere dem inn i hjelpetiltak uten deres vitende og eksplisitte vilje.

Hvis barnevernet skal klare å tvinge en familie til å ta imot hjelpetiltak, så må de ha hjemmel for å omsorgsovertagelse, og det betyr Fylkesnemnda. Det skal i prinsippet ikke være mulig å presse en familie til å ta imot hjelpetiltak uten å gå veien om Fylkesnemnda. Det er derfor barnevernet påstår at flesteparten av foreldrene har frivillig akseptert hjelpetiltakene, fordi foreldrene har latt seg lure inn i det uten kanskje helt å fatte hva de går til.

_________________
“ Whoever may be guilty of abuse of power, be it Government, State,
Employer, Trade Union or whoever, the law must provide a speedy
remedy. Otherwise the victims will find their own remedy. There
will be anarchy.” Lord Denning (1899-1999)


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Thu May 03, 2007 7:54 pm 
Offline
User avatar

Joined: Mon Nov 27, 2006 11:41 pm
Posts: 40
Jeg ønsker ikke å gå så detaljert inn i min sak.

Men ja, det ble henlagt gang på gang.

Men da klanen hadde bestemt seg for å ta rotta på meg sendte de inn bekymringsmeldinger gang på gang.
Alle sakene ble henlagt da det ikke var noe å sette fingeren på.
Null omsorgssvikt, null hjelpebehov.

Ett eksempel:
Det ble sendt inn melding til bv for at min og noen andre barn hadde helt salt i en cola flaske til ett barn.
Kun mitt barn ble meldt = Ny undersøkelse, etter 3mnd = henlagt.

Slik har nå årene gått.

Og til dere der ute!
Ja i kjelleren har bv dyttet meg, men ikke tro at jeg har bosatt meg der. Jeg er oppe å går. :wink:


Last edited by pumamor on Fri May 04, 2007 9:12 am, edited 1 time in total.

Top
 Profile  
 
 Post subject: Hjelpebehov null, omsorgssvikt null
PostPosted: Thu May 03, 2007 11:31 pm 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Wed Feb 08, 2006 9:48 am
Posts: 3979
Location: Sosialdiktaturet Norge
pumamor wrote:
Jeg ønsker ikke å gå så detaljert inn i min sak.

Men ja, det ble henlagt gang på gang.

Men da klanen hadde bestemt seg for å ta rotta på meg sendte de inn bekymringsmeldinger gang på gang.
Alle sakene ble henlagt da det ikke var noe å sette fingeren på.
Null omsorgssvikt, null hjelpebehov.


Det er greit, det var ikke meningen å spørre deg ut for utspørringens egen skyld. Jeg bare lurte på om saken virkelig var blitt henlagt mellom hver undersøkelse.

Jeg synes det er utrolig at barnevernet har henlagt gang på gang fordi det ikke har konstatert "hjelpebehov" for så å gjenåpne ny sak på grunn av en bagatell. Det hender at barnevernet henlegger, ikke fordi det mener "hjelpebehovet er null" men fordi foreldrene nektet å ta imot "hjelpen"; Det som kalles for "manglende samarbeid". Man skulle tro at det var ved manglende samarbeid fra foreldrenes side at barnevernet var mest troendes til å iverksette ny undersøkelse, for da må det jo klø i fingrene deres etter å finne på nye ting å bekymre seg for. Samtidig kan det være omvendt: De foreldrene som samarbeider vil få stadig nye bekymringsmeldinger mot seg helt til barnevernet får nok på dem til å bruke tvang. De foreldrene som nekter samarbeid hindrer barnevernets innsyn i den grad at det ikke klarer å finne nok på familien til å kreve tvang.

Alle familier som kommer i ufrivillig kontakt med barnevernet blir rådet til å samarbeide. Samarbeid skal liksom være til familiens beste. Likevel er det først når familien slutter å "samarbeide" at den kan klare å løsrive seg fra barnevernets kvelertak.

_________________
“ Whoever may be guilty of abuse of power, be it Government, State,
Employer, Trade Union or whoever, the law must provide a speedy
remedy. Otherwise the victims will find their own remedy. There
will be anarchy.” Lord Denning (1899-1999)


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Fri May 04, 2007 9:41 am 
Offline
User avatar

Joined: Mon Nov 27, 2006 11:41 pm
Posts: 40
agrippa skrev:
Det hender at barnevernet henlegger, ikke fordi det mener "hjelpebehovet er null" men fordi foreldrene nektet å ta imot "hjelpen"; Det som kalles for "manglende samarbeid".

Ja, det var vel også det som var var tilfelle med meg også i enkelte saker her. Det kunne stå at jeg kunne få støttekontakt til barnet, men hva skulle barnet med det. Når barnet ikke trenger det og har ett godt nettverk rundt seg? Jeg ønsket forandring, riktig hjelp til mitt barn med støtte i fra ppd men det ble min fallgruve.

Det kunne stå at det ikke var behov for hjelpetiltak, men bv ville følge med videre og være behjelplig hvis det var behov for hjelp.

Men når man kritiserer skolen for den jobben de gjør og når skolen jobber hånd i hånd med bv må man tråkke varsomt. Desverre gjorde ikke jeg det. Og når alle er i slekt med hverandre eller gode venner er det vanskelig å bli hørt.

Bv sa mange ganger til meg: Du opptrer som en god forsvars advokat og det sa bv flere ganger i fylkesnemda også.:P

Så da er jeg vel det da. :wink:


Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 61 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3, 4, 5  Next

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 0 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum

Search for:
Jump to:  
Theme designed by stylerbb.net © 2008
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
All times are UTC [ DST ]