It is currently Thu Mar 28, 2024 2:38 pm



Post new topic Reply to topic  [ 14 posts ] 
Author Message
 Post subject: Ateisme.
PostPosted: Fri Apr 27, 2007 10:12 am 
Offline
Superposter

Joined: Thu Oct 26, 2006 9:47 am
Posts: 1293
Location: Stjørdal
G.K. Chesterton (han med den stillferdige fader Brown), skal ha sagt:

Den som ikke tror på Gud, tror ikke på ingenting, men på hva det skal være.

_________________
Don't hate the media, become the media!


Top
 Profile  
 
 Post subject: Chesterton
PostPosted: Fri Apr 27, 2007 10:28 am 
Offline
Rang: Storbruker
User avatar

Joined: Sun Sep 24, 2006 2:11 pm
Posts: 401
Takk for å ha børstet vekk støvet fra Chesterton. Han var en klartenkende samfunnskritiker, kristen humanist og glimmrende essayist.

Her finner du en samling av hans skrifter:
http://www.cse.dmu.ac.uk/~mward/gkc/books/index.html

Her uttrykker han seg skeptisk til Evgenikk:

Chesterton: Evgenikk


Top
 Profile  
 
 Post subject: Menn og kvinner
PostPosted: Fri Apr 27, 2007 10:37 am 
Offline
Rang: Storbruker
User avatar

Joined: Sun Sep 24, 2006 2:11 pm
Posts: 401
Men noen kvinner vil nok ta anstøt av noen av hans kommentarer: :)

Quote:
Men's debating clubs
have a pedantic phrase which exactly expresses this truth:
they talk of `speaking to the motion'. It is true;
men do speak to a motion, not about it; they talk to a topic.
Women talk to each other; that is why their conversations
are frightfully fascinating, but too terrible for us to listen
to for long without running away.


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Fri Apr 27, 2007 11:30 am 
Offline
Superposter

Joined: Thu Oct 26, 2006 9:47 am
Posts: 1293
Location: Stjørdal
Jeg vet ikke det med anstøt, det er en ganske god beskrivelse av virkeligheten synes jeg :wink:

Allikevel finnes det menn som snakker på "kvinnemåten" og kvinner som er mer "mann". Noen ganger er de homofile, men de fremstår alltid som litt androgyne.

_________________
Don't hate the media, become the media!


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Fri Apr 27, 2007 1:57 pm 
Offline
Site Admin
User avatar

Joined: Sun Feb 05, 2006 7:18 pm
Posts: 7442
Location: Mosjøen, Vefsn kommune på Helgeland.
Man må ha en sterk tro for å være ateist.

Summerer man det ikke-forklarbare, så er det vanskelig å komme utenom en Gud.

Det finnes ingen forsvar for barnetyverier i Bibelen. De kristne som forsøker bruke bibelen slik, må ty til argumentasjon og fortolkninger av bibelvers - fortolkninger som ikke har noe å gjøre med konteksten.

Blant syndene som fører fortapt er det imidlertid listet opp "menneskerov" i Det Nye Testamentet. Ordet oversettes litt forskjellig i forskjellige bibeloversettelser. Begrepet fra grunnteksten skal bety noe slikt som barnerov eller menneskestjeling.

Nå er det jo Jesu budskap at synd er det tilgivelse for. Det står at Jesus kom med to ting: Nåde og sannhet. (Det siste er en årsak til at jeg betuner logikk og fakts så høyt.)

I Det Gamle Testamentet er det flere vers som sier helt klart at barn tilhører foreldre.

Tanken om at barn tilhører staten, har slått igjennom i moderne tid. Det kan jo ha sine røtter tilbake til Platon, men har ikke fått gjennomslag før forrige århundre.

_________________
¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯
.
"Vårt" lysebrune-mørkerøde såkalte barnevern stjeler mennesker
> Radikalt forum mot familiedestruksjon: http://forum.r-b-v.net/<


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Mon Nov 17, 2008 4:09 am 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Sun Jul 06, 2008 6:28 pm
Posts: 1530
Det ble sikkert stille på Golgata høyden da Jesu mor gikk bort til korset, støttet av en av Jesu disipler. Hånsordene forstummet. En mor skulle ta det siste farvel medsin sønn. I slike stunder passet det ikke å spotte Jesus. Vi kan se mange lysstreif over dødens Golgata. Mon tro om ikke dette var det vakreste?

Over tretti år tidligere hadde Maria båret sin første fødte sønn til Herrens tempel. Hun og Josef skulle gjøre det som loven forlangte. Der i templet var de blitt møtt av Simeon, den underlige mannen. Simeon tok barnet i sine armer og lovpriste Gud. Men med profetisk klarhet hadde han velsignet foreldrene, og til Maria hadde han sagt: Se denne er satt til fall og oppreisning for mange i israel, og til et tegn som blir motsagt, men også din egen sjel skal et sverd gjennombore.

Dette forsto nok ikke den unge Maria den gang. Men her ved foten av Jesu kors kjenner hun sorgens sverd som gjennomborer henne. Jesus så sin mor stå der, og Johannes ved siden av henne. For en vakker stund det måtte være når Jesus skilles fra sin mor, og i sann kjærlighet sørger for hennes framtid og sikkerhet ved å overlate ansvaret til Johannes. La oss ikke glemme dette solfylte øyeblikk. Jesus ønsket å vite at hans mor fikk det trygt og godt. Han ventet døden. Men først måtte han sørge for sin mor.

Det var aldri noen på jord som Jesus.


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Mon Nov 17, 2008 10:39 pm 
Offline
Site Admin
User avatar

Joined: Sun Feb 05, 2006 7:18 pm
Posts: 7442
Location: Mosjøen, Vefsn kommune på Helgeland.
Måtte tenke lenge for å få noen sammenhang til det såkalte barnevernet. Var poenget med innlegget å si noe om familiens selvstendige rett eller mot det såkalte barnevernet.

Dette forumet heter (og handler om) Kristen tro mot barnevernsovergrep.

Historien belyser jo båndene mellom mor (Maria) og sønn (Jesus). Disse båndene tror ikke bv mye på.

_________________
¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯
.
"Vårt" lysebrune-mørkerøde såkalte barnevern stjeler mennesker
> Radikalt forum mot familiedestruksjon: http://forum.r-b-v.net/<


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Mon Nov 17, 2008 11:24 pm 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Sun Jul 06, 2008 6:28 pm
Posts: 1530
Tråden heter kristen tro mot barnevernsovergrep. Barnevernet tror ikke på bånd mellom mor og barn,men jeg gjør det.

I vår sak var det nettopp min kristne tro også din som gjorde at vi klarte overleve barnevernsovergrepet. dette belyser noe barnevernet ikke tror på "min kristne tro" Og at troen i seg selv er sterk nok til å beseire et barnevernsovergrep.

Når barnevernet herjet som værst hadde jeg akkurat Jesus så nært. det har preget meg hele tiden etterpå. jeg fant en plass jeg mente å kunne utrykke hvor mye det har betydd for meg.

At jesus viste sin store kjærlighet til meg.Ved å beseire barnevernet. det ligger i mitt hjerte og det er godt for meg å skrive det.

Så var dette på kristen tro mot barnevernsovergrep.Det passet for vår sak. verset handler jo bare om tro, tro som ikke barnevernet tror på.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Ateisme.
PostPosted: Tue Nov 18, 2008 12:13 am 
Offline
Site Admin
User avatar

Joined: Sun Feb 05, 2006 7:18 pm
Posts: 7442
Location: Mosjøen, Vefsn kommune på Helgeland.
Anne Brit Raaen wrote:
G.K. Chesterton (han med den stillferdige fader Brown), skal ha sagt:

Den som ikke tror på Gud, tror ikke på ingenting, men på hva det skal være.


Tråden heter "Ateisme" og TEMA bestemmes av første posting, som jeg siterte.

Men for folk som ikke er vane med forum, så er det ikke enkelt å skille mellom begrep som "tråden", "forumet", "seksjonen" etc.

Her er forumet:
Kristen tro mot barnevernsovergrep

Tråden er derimot:
Ateisme

Disse to sakene begrenser TEMA som diskuteres akkurat her.

_________________
¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯
.
"Vårt" lysebrune-mørkerøde såkalte barnevern stjeler mennesker
> Radikalt forum mot familiedestruksjon: http://forum.r-b-v.net/<


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Tue Nov 18, 2008 9:12 am 
Offline
Rang: Storbruker

Joined: Fri Aug 31, 2007 8:53 am
Posts: 304
Jeg er ateist..... :D Jeg tror altså på "ingenting", i alle fall tror jeg ikke på det som hevdes før det fins håndgripelige og vitenskapelig etterprøvbare bevis..........

Jeg tier stille når andre fremmer sin tro og går noen runder med mine moralske kompanjonger, samvittighet og hensynsfullhet. Min siste kompanjong, rettferdighet, sitter på hylla og venter høflig på ordet.........


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Wed Nov 19, 2008 8:25 pm 
Offline
Rang: Storbruker
User avatar

Joined: Wed Jul 18, 2007 12:31 pm
Posts: 462
Location: Fredrikstad
Bestemamma wrote:
Jeg er ateist..... :D Jeg tror altså på "ingenting", i alle fall tror jeg ikke på det som hevdes før det fins håndgripelige og vitenskapelig etterprøvbare bevis..........

Jeg tier stille når andre fremmer sin tro og går noen runder med mine moralske kompanjonger, samvittighet og hensynsfullhet. Min siste kompanjong, rettferdighet, sitter på hylla og venter høflig på ordet.........


Jeg må også ha håndgripelige og vitenskapelig etterprøvbare bevis....
så jeg er da en ateist?

_________________
Jeg fører ingen krig.
Det er det Fredrikstad kommune v barneverntjenesten som gjør.
Jeg forvarer det som er rettmessig mitt.
Det er kun jeg som har båret mine 4 barn under mitt hjerte i 9 mnd, for så å sette dem til verden.
Jeg krever å få tilbake mitt liv, som Fredrikstad kommune v barneverntjenesten urettmessig har fratatt meg.


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Thu Nov 20, 2008 1:36 am 
Offline
Site Admin
User avatar

Joined: Sun Feb 05, 2006 7:18 pm
Posts: 7442
Location: Mosjøen, Vefsn kommune på Helgeland.
Jeg er faktaorientert og logisk...

Men så mye som ikke kan forklares da... vitenskapen har jo til dags dato hatt problemer med å forklare tyngdekrafen. Ja, og så helbredelser, forutsigelser og slikt.

Og Guds hjelp i både det ene og andre.

Mange opplever, uansett forklaringer av virkligheten (fakta), Gud som en styrke og moralsk ballast.

Så dette er ikke så enkelt.

I barnevernsaken vår, var overbevisningen om Guds hjelp og kontroll, av uvurderlig betydning.

Jeg finner da også at fakta tilsier dette med "mer mellom himmel og jord". Det skjer så mye rart...

_________________
¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯
.
"Vårt" lysebrune-mørkerøde såkalte barnevern stjeler mennesker
> Radikalt forum mot familiedestruksjon: http://forum.r-b-v.net/<


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Thu Nov 20, 2008 2:49 pm 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Sun Jul 06, 2008 6:28 pm
Posts: 1530
Det er også litt intresangt at man i blant kan se at vitenskapen kommer frem til en del ting som bibelen gjennom årtusener har hevdet.

Jeg er et jordnært menneske, har lest at noen vitenskapsmenn har blitt frelst på sin reise her på jord.

Ikke kan vitenskapen klare forklare alt. Jeg er og et fakta orientert menneske og forholder meg til sannheten.

"jeg er veien sannheten og livet, ingen kommer til faderen foruten gjennom meg" Jesus Kristus.

Hva som er logisk gjelder og i mitt liv. Stadig flere menneskelige teorier om skaperverkets begynnelse faller i grus.


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Wed Nov 26, 2008 10:41 am 
Offline
Superposter

Joined: Thu Oct 26, 2006 9:47 am
Posts: 1293
Location: Stjørdal
Jeg har vel aldri vært en overbevist ateist. Men jeg anså meg som agnostiker i mange år.

Jeg søkte hele tiden etter et stødig etisk fundament , men jeg fant det ikke. Jeg hadde hele tiden en viss formening om hva som var rett og hva som var galt, men det var vanskelig å definere og enda vanskeligere å praktisere.

Jeg brukte å si at jeg ville leve slik at jeg kunne se meg i speilet og si at det var godt nok. Men siden jeg ikke visste helt hva godt nok var og verden rundt påvirket mine prinsipper hele tiden, ble det til slutt FOR vanskelig.

Jeg begynte å studere for å finne ut mer om dette - men der fant jeg bare mer av den samme forvirringen. Til slutt begynte jeg å tenke på hva min sønn (som leste en gammel bibel for å få sove da han var tolv) fortalte (jeg hadde aldri lest noe i den selv), og hva jeg hadde lært på barneskolen (av min eneståenede lærer).

Etter å ha tygd på dette en stund opplevde jeg en slags fysisk fornemmelse av Jesus der han spurte meg om jeg var klar nå, så jeg begynte å lese i Det nye testamentet (den gamle Bibelen er fullstendig herpa) og nå vet jeg at dette er det mest fornuftige jeg noen sinne har lest.

_________________
Don't hate the media, become the media!


Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 14 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 2 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum

Search for:
Jump to:  
Theme designed by stylerbb.net © 2008
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
All times are UTC [ DST ]