It is currently Tue Mar 19, 2024 10:29 am



Post new topic Reply to topic  [ 1 post ] 
Author Message
 Post subject: NAV og bruk av sakynndige Dagbladet
PostPosted: Fri Jun 15, 2007 8:13 pm 
Offline
Superposter

Joined: Wed Sep 27, 2006 2:53 pm
Posts: 1149
Location: Danmark
Ikke direkte relatert til barnefjernere, men mange barnevernsoffre ender opp med uførepensjon og i NAV liker de gjøre livet deres så vanskelig som mulig. Man skal for all del ikke bli trodd...

http://www.dagbladet.no/nyheter/2007/06/15/503667.html

Min uførepensjon er heldigvis basert på at jeg har mistet all tilitt til psykologer og deres like, og derfor nektet jeg å la meg utredde flere ganger hos psykobablere, NAV nektet derfor å lage vedtak på uførepensjon da den midlertidige uførepensjon utløp inntil fastlegen min i Bergen tok affere. Han skrev dette brevet:

12.03.06 Brev fra Fastlege (Nesttun i Norge) til Trygdekontor for utlandssaker

Nesttun Allmenpraktis
Østre Nesttunvei 10
5221 Nesttun
Telefon: 55117050
Telefaks: 55117051

Folketrygdekontoret for utlandssaker
Postboks 8138 Dep
0033 Oslo

pasient: Mehn-Andersen, Agnethe
adresse:
poststed: 7600 Struer
født: 27.03.68-

diagnose:

Jeg har mottatt kopi av et brev adressert til pasienten hvor hun bes kontakte psykolog/psykiater for erklæring, da erklæring fra undertegnede ikke anses som tilstrekkelig.

Dette er ikke mulig for henne og jeg håper at mer utfyllende opplysninger herfra kan være et alternativ.

Det dreier seg om mangeårig psykriatisk sykdom. Hun har i lengre perioder vært behandlet hos psykolog og i psykriatisk institusjon, i tillegg til kontakten her. Til tross for behandling i diverse psykriatiske institusjoner og forsøk på attføring ike førte til at hun gjenvant arbeidsførhet, skal en psykolog angivelig ha ment at det var mulighet for bedring av arbeidsevnen. Jeg vet ikke hvordan dette har vært begrunnet, men det står i kontrast til at hun var mye dårligere da hun ble utskrevet fra psykriatisk spesialisthelsetjeneste, enn da hun ble innlagt.

Behandlingsforholdet i psykriatisk spesialisthelsetjeneste ble avsluttet etter at hun betrodde seg om tanker/drømmer om at hun tok livet av foreldrene sine. Dette førte til at politiet ble varslet, hun satt fire uker i varetekt, og barnevernet gjorde vedtak om omsorgsovertagelse for sønnen. Hun har mistet all tillitt til psykiatrien spesielt og helsevesen generelt. Hun har vurdert klagesak, men orker ikke. Hun har vedvarende mye selvmordstanker, men har foreløpig valgt en annen strategi. Å reise til Danmark hvor hun har et godt miljø/vennekrets, har vært et ledd i dette.

Det er ikke mulig på frivillig basis å gjenoppta kontakt med psykiatrien, verken i Norge eller Danmark. Å tvinge henne til dette, med trussel om tap av trygdeytelser, vil være et nytt alvorlig overgrep, som om mulig må unngås. Hennes situasjon har bedret seg noe, men hennes situasjon hva angår arbeidsevne er ikke endret. Hun er varig fullt arbeidsufør pga sykdom. Hun har en vedvarende sårbarhet i form av paranoid beredskap og suicidalitet. Man kan på forhånd forutse at å påtvinge henne fornyet kontakt med psykiatrien vil påføre henne en ytterligere forverring som i verste konsekvens kan utløse suicid.

Med vennlig hilsen

Lege Trond Egil Hansen

_________________
AMA

Skriver på en bokserie under tema "Når barnevernet dreper med loven i hånden"...
Internettside der saksdokumentasjon som benyttes oppdateres regelmessig:

http://www.freewebs.com/amasbvt/


Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 1 post ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 3 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum

Search for:
Jump to:  
cron
Theme designed by stylerbb.net © 2008
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
All times are UTC [ DST ]