It is currently Tue Mar 19, 2024 12:30 pm



Post new topic Reply to topic  [ 5 posts ] 
Author Message
 Post subject: Brudd på taushetsplikt?
PostPosted: Fri Jun 15, 2007 6:56 pm 
Offline
Rang: Ivrig bruker

Joined: Tue May 22, 2007 9:37 pm
Posts: 87
Nå er vel de fleste her enige i at det er at problem at barnevernet tviholder på taushetsplikten sin. Men nå opplever jeg at barnevernet aldeles ikke holder taushetsplikten. Dette er situasjonen:

Jeg har vært arbeidsledig en stund. Har altså hatt en masse "hyggelig" kontakt med Nav Arbeid. Har i det siste fått mange mindre morsomme brev fra Nav Tygd fordi de har fått opplyst fra barnevernet at jeg ikke lengre har rett til stønader/trygd for barnet mitt, da barnevernet har foretatt akuttplassering og midlertidig har "daglig omsorg". Uheldigvis har barnevernet gitt Nav Trygd feil dato for akuttvedtak, så Nav Trygd mener jeg har vært uten daglig omsorg mye lengre enn det som er tilfelle. Nav Trygd mener altså at jeg har snyltet på systemet og krever pengene tilbake.

Jeg har svart Nav Trygd at de nok er feilinformert av barnevernet, og har lagt ved dokumentasjon fra barnevernet som bekrefter dato på akuttvedtak etc. Imidlertid er det svært lite "sensitiv" informasjon gitt fra meg til Trygd.

Her om dagen ble jeg oppringt av Nav Arbeid som var bekymret for meg og mente jeg burde ta sykemelding. Årsaken til bekymringen var info Nav Arbeid hadde fått fra Nav Trygd om min "vanskelige livssituasjon". I tillegg viser det seg at Nav Trygd (både per telefon og brev) er informert om min "vanskelige livssituasjon" av Barnevernet.

Det er nå bare sosialkontoret som mangler info om hva barnevernet bedriver i min sak. De får vel vite om det snart, de også, tatt i betraktning den økonomiske belastningen min "vanskelige livssituasjon" påfører husholdningen - særlig ved hjelp av velvillig info fra barnevernkontor med dateringer som går måneder forut for reellt akuttvedtaksdato.

Kan de forskjellige etatene bare prate sånn med hverandre? Er dette lovlig? Noen som har kjennskap til regler for utveksling av info mellom Trygd, Arbeid og Barnevern?

_________________
Forøvrig mener jeg at Barnevernet bør brennes...


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Fri Jun 15, 2007 7:59 pm 
Offline
Rang: Storbruker
User avatar

Joined: Wed Mar 21, 2007 7:17 pm
Posts: 288
Nå kjenner ikke jeg mer til din sak, enn det lille som du har gitt av informasjon her på forumet.
Jeg håper du har en dyktig advokat som du kan stole på, dersom ikke så skaff deg en ny.

Det første du bør gjøre er å sende brev til bv.-tjenesten om hvilken lovhjemmel de bruker når de sender ut uriktig dato til trygdeetaten for når akuttvedtaket kom, og du ble fratatt omsorgen. Videre skal du be om all logg og korrespondanse bv. har hatt med NAV Trygd her skal de også oppgi lovhjemmel for informasjon utveksling.

Videre bør du skrive til NAV Trygd og be de redegjøre for telefonen du fikk fra NAV arbeid, Hvilke lovhjemler de bruker når de er av den oppfatning at NAV Arbeid bør videreformidle til deg at du bør sykmelde deg.

Nå er det no en gang slik at bv-tjenesten ikke har medisinskfaglig bakgrunn. De har kun kvasi Kari Killen bakgrunn i det store og det hele. De kan ikke uttale seg om din helsetilstand.
Jeg vill i alle fall fraråde deg på det sterkeste å bli sykmeldt, det vil bli brukt mot deg senere.

I barnevernsaker kan du glemme alt som heter lov og rett. Hadde lov og rett fungert som det skal, så hadde barnebortføringer ikke funnet sted. I barnevernsaker er det korrupt råttenskap som råder.


Top
 Profile  
 
 Post subject: barnevernets taushetsplikt kontra opplysningsplikt
PostPosted: Fri Jun 15, 2007 8:30 pm 
Offline
Superposter

Joined: Wed Sep 27, 2006 2:53 pm
Posts: 1149
Location: Danmark
Det du opplever her er helt almindelig. Selv har barnevernet sendt ut "hyggelige" brev omkring meg og min "Psykose" fra 1991 til samtlige offentlige etater, arbeidsteder og utdanningsteder gjennom hele mitt liv. De fortsetter også etter at barn er fjernet. Det du skriver er helt vanlig, men selvfølgelig ulovlig. (Det går under § 13 i personvernloven), det bare det at ingen tar en barnevernsklient alvorlig om du klager.

Du kan regne med at barnefjernkontoret har sendt info omkring sin omsorgsovertakelse både til sosialkontor og dersom du har en bidragsituasjon. NAV om det gjelder tidligere trygdekontor eller aetat er BIG samarbeidpartnere her.

Du bør også sjekke ut bank og forsikringselskaper (her finnes ofte også noen "hyggelig" brev. ALT for at du ikke lenger skal ha noen måte å opprettholde livseksistens på, du skal i hvertfall ikke ha anledning til å økonomisk kunne ha egen advokat (selvvalgt).

Kjære deg, husk å be om innsyn i egne sakspapirer. Har du f.eks lån i SPAREBANKEN VEST så skift hurtigst mulig, se organisasjonslisten til Mona Lyngre.

Når det gjelder det med sykemelding så bør du kun gå til en fastlege som du muligvis har en smule tilitt igjen til, du ber da ikke om sykemelding, men UFØRETRYGD. Barnefjerngalskapen er en meget langvarig affere, de fleste saker tar det generasjoner å komme seg ut av. Det er en alvorlig lang nedtur det hele.

Har du UFØRETRYGD kan du idet minste komme deg UT AV LANDET, og dermed overleve nedturen. Dersom du har mulighet til KIDNAPPE ungen din tilbake, tar du han med. Ikke tro du vil få han/hun tilbake gjennom DAGENS RETTSYSTEM.

_________________
AMA

Skriver på en bokserie under tema "Når barnevernet dreper med loven i hånden"...
Internettside der saksdokumentasjon som benyttes oppdateres regelmessig:

http://www.freewebs.com/amasbvt/


Top
 Profile  
 
 Post subject: Takker
PostPosted: Sat Jun 16, 2007 12:18 am 
Offline
Rang: Ivrig bruker

Joined: Tue May 22, 2007 9:37 pm
Posts: 87
Dess mer jeg selv erfarer i møte med barnevernet, dess mer ordløs blir jeg...

Takk for råd. I samråd med min lege (som forøvrig kaller barnevernets vedtak mot meg og mitt barn for justismord) er jeg nå sykemeldt. Det er også et økonomisk spørsmål. Jeg makter ikke finne meg en jobb nå, og ukene som gjenstår med dagpenger løper fra meg - uansett livssituasjon bruker barnevernet det mot meg.

Jeg har fått meg en bra advokat, men han er forbasket travel. Jeg hadde en elendig advokat som hadde tid - men hva hjelper det når han ikke ville anke, ikke ville føre vitner og ikke ville sørge for at barnet mitt kom hjem.

Jeg har bedt barnevernet om utlevering av alle dokumenter i saken. Jeg har ringt, skrevet faks, sendt brev, brukt advokat, kontaktet rådmann... BUT NO. Jeg har vel fått utlevert sånn omlag halvparten av dokumentene.

Rådmannen presterte til og med å si at jeg kanskje ikke hadde krav på å få utlevert noen dokumenter, fordi de kunne være taushetsbelagt. Jeg prøvde å forklare at jeg er part i en rettsak mot barnevernet og at de er lovpålagt å gi meg kopi av dokumenter... Men, nei.

Vurderer uføretrygd, men jeg har pokkern ikke lyst. Regner med at uføretrygd garantert vil bli brukt mot meg. Det er temmelig risikabelt akkurat nå ettersom fylkesnemndas hovedargument for å ikke gi meg barnet mitt er at nemnda regner med at jeg vil være for sliten og fortvilet på grunn av akuttvedtak og forestående omsorgssak. Derfor kan jeg ikke få barnet tilbake. Fantastisk logikk.

Jeg gir ikke opp håpet, men jeg innser at du har helt rett, Ama. Med dagens rettsystem er det lite trolig at jeg får barnet mitt tilbake.

_________________
Forøvrig mener jeg at Barnevernet bør brennes...


Top
 Profile  
 
 Post subject: uføretrygden
PostPosted: Sat Jun 16, 2007 12:59 am 
Offline
Superposter

Joined: Wed Sep 27, 2006 2:53 pm
Posts: 1149
Location: Danmark
Søk uansett uføretrygden og be fastlegen begrunne den med barnevernets sak og det stress det har medført. Dette kan advokaten også bruke som argument for deg, både i barnefjern saken og eventuelt senere ved erstattningsaken. Husk du er også velkommen til å bli med i gruppesøksmålet som sendes stratsburg over sommeren. Ta gjerne kontakt privat over email om du trenger hjelp videre, og om det blir for personlig å ta det direkte på forumet. Husk at barnefjerner også leser det som står her.

Angående uføretrygd. Det vil ta tid også her å få vedtak (ca 1/2 til 1 år) og høyst sansynlig vil de starte med midlertidig uføretrygd på 1 eller 2 år. Husk at du vil fortsatt gå gradvis ned i inntekt som gjør at du overlever også her en stund. Men din livskvalitet vil ikke endre seg, for det press du er i nåverende situasjon er ulevelig i lengden.

Uføretrygd kan også omgjøres om din livsituasjon endrer seg, men du vil ha bedre muligheter utenfor Norge å klare deg - også ved det å etablere deg på nytt.

De kan ikke bli ved å nekte deg innsikt i egen saksdokumentasjon, men ved det du hittil har beskrevet, er dette typisk utmattelseskrig de nå bruker, og det de gjør her med at du skal tibakebetale tygd ol det er noe de også typisk bruker - de vil nemelig aller helst ha deg inn i straffeloven, for slik kan de lovlig nekte deg innsyn i egen saksdokumentasjon (inntil sak er henlagt - og her bruker politiet gjerne 2-3 år)...

La dem for all del ikke gå så langt, og send brev tilfylkesmann med gjevne mellomrom. Husk at du sender alle instanser et skriftlig brev om innsynn i henholdt til forvaltningsloven eventuelt helseloven §§ 18 og 19.

Du har mennesker i samme situasjon både på forumet og ved forskjellige organisasjoner (som ved Mona Lyngres forening). Meld deg inn i disse og prøv å gjøre nytte av den erfaring andre har slik at de ikke får det like ille.

Dersom du ikke er istand til å få med deg sønnen/datteren din når du forlater landet første gang, kan jeg anbefale Danmark (Her blir du i det minste beskyttet i henhold til ytringsfrihet). Din advokat kan fortsatt kjempe for deg og ditt barn selv om du ikke lenger å bo i Norge. Takk og pris for telefon og internett...

Jeg forstår mye av hva situasjon du er i selv om du ikke har nevnt så mye detaljer, de fleste barnevernsaker har dessverre mange fellestrekk.

_________________
AMA

Skriver på en bokserie under tema "Når barnevernet dreper med loven i hånden"...
Internettside der saksdokumentasjon som benyttes oppdateres regelmessig:

http://www.freewebs.com/amasbvt/


Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 5 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum

Search for:
Jump to:  
cron
Theme designed by stylerbb.net © 2008
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
All times are UTC [ DST ]