It is currently Tue Mar 19, 2024 3:34 am



Post new topic Reply to topic  [ 2 posts ] 

Bør man aktivt motarbeide barnevernet fra første stund?
Ja 92%  92%  [ 11 ]
Nei, man bør heller samarbeide 8%  8%  [ 1 ]
Total votes : 12
Author Message
 Post subject: Gode råd fra vestlandsjente
PostPosted: Sat Mar 18, 2006 3:26 pm 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Wed Feb 08, 2006 9:48 am
Posts: 3979
Location: Sosialdiktaturet Norge
Jeg kom over denne svært matnyttige kommentaren fra Vestlandsjente, kommentar nr. 2, da jeg leste bloggen til tre-barns-far fra Troms.

http://www.vgb.no/2533/perma/7801/#kommentarer

Her ut noen utdrag fra de beste partiene:

Å gi samtykke til det vil jeg advare alle mot. Har fått utlevert alle saksdokumenter gjennom advokat, fikk ikke innsyn i papira hos BV alene da skulle de gjennomgå de sammen med meg, noe jeg motsatte meg. Det ville jeg gjøre på egenhand.

Jeg har opplevd det samme, nemlig at barnevernet ikke ønsker å utlevere dokumenter uten å først gjennomgå dokumentene sammen med klienten(!?). Her blir man forventet å møte opp hos barnevernet før man aller nådigst får lov til å lese sine egne sakspapirer mens en barnevernansatt sitter og noterer hver minste reaksjon. Barnevernet har sin helt spesielle fortolkning av forvaltningsloven - de bryter forvaltningsloven uten å blunke.

Kom hjem til tomt hus dagen etter og måtte starte direkte med å kjempe om å få barnet hjem. Etter 8 dager skjedde det heldigvis, etter mye skitt fra BV. Fikk beskyldninger om alkeholmisbruk og urimelige krav som jeg ikke gikk med på heldigvis.

Når barnevernet forsøker å presse deg til å akseptere plass på mødrehjem, psykologisk utredning av deg og barnet eller andre inngripende tiltak i ditt privatliv, så skal du bare blåse det en lang marsj.

Det ble satt i gang undersøkelsessak og innhenting av opplysninger fra alle innstanser,som både gikk på meg og barnet, uten mitt samtykke. Etter de opplysningene jeg har fått nå både fra Fylkesnemda og Advokat er det noe de bare kan gjøre om de har planer om å fremme sak for fylkesnemda om omsorgsoverdragelse. Å gi samtykke til det vil jeg advare alle mot.

Det hun snakker om her er paragraf 4.12 som gir barnevernet rett til å innhente opplysninger mot din vilje og som brukes når de planlegger tvangsfjerning av barna. Det er ingen taushetsplikt, bare opplysningsplikt til barnevernet.

Spesielt merket jeg meg de avsluttende ordene hennes:

Min erfaring er at det lureste en gjør er å motarbeide BV det en klarer, ikke snakk med de hverken på tlf eller alene. Sørg for å ha vitne på alt som blir sagt. Skaff advokat med en gang, ikke nøl og tru at dette ordner seg!!!

Det er som om jeg skulle ha sagt det selv. Ikke tro at du kan vinne frem ved å samarbeide med barnevernet.

Sammendrag:

Skaff advokat med en gang, ikke nøl og tro at det vil ordne seg

Ikke gi samtykke til innhenting av opplysninger

Ikke gå med på urimelig krav som opphold på mødrehjem, psykologisk utredning, psykiatrisk behandling eller barnehageplass

Motarbeid barnevernet alt du klarer

Ikke snakk med dem verken på telefon eller direkte

Ikke la barnevernet presse deg til å gjennomgå saksdokumenter sammen med dem. Du har krav på alle sakens dokumenter men ofte vil barnevernet unnlate å sende dem.

_________________
“ Whoever may be guilty of abuse of power, be it Government, State,
Employer, Trade Union or whoever, the law must provide a speedy
remedy. Otherwise the victims will find their own remedy. There
will be anarchy.” Lord Denning (1899-1999)


Top
 Profile  
 
 Post subject: insynn i egne dokumenter i bvsaker
PostPosted: Thu Nov 16, 2006 5:37 pm 
Offline

Joined: Thu Nov 16, 2006 4:33 pm
Posts: 17
Location: porsgrunn
foreldrene som har den daglige omsorgen for barnet skal ha mulighet til innsynn i egne dokumenter, hjemført &18 i forvaltningsloven, dette gjelder også i undersøkelsesfasen. Det vet barnevernet men du blir ofte nektet det! Da går man til advokat, men husk barnvernet er ikke pliktig og vise det som står i notatbøker og de bruker denne regelen for alt denne er verdt! sett fokus på brukermedvirkning - alle avgjørelse skal drøftes/foretaes i samarbeid med brukeren- og kommunikasjon som er grunnlaget for god samarbeid! Har selv erfaring med dette: etter å blitt nektet innsynn i dokumenter dro jeg fram noen paragrafer og navnet på advokat -da foreslo bvleder å henlegge saken...... men ikke bli lurt eller fristet til dette..... saken kommer fort opp igjen, du gir dem bare tid å rette opp feil de har gjort i fht saksbehandling. Forlang skriftlig rapport etter hver møte slik at du kan rette den opp og sende i retur men behold alle originaler og kopier----- alt som er skriftlig er gull verdt når saken kommer i fylkesnemnda! :lol:

_________________
vic


Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 2 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 3 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum

Search for:
Jump to:  
Theme designed by stylerbb.net © 2008
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
All times are UTC [ DST ]