It is currently Thu Mar 28, 2024 12:45 pm



Post new topic Reply to topic  [ 44 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3  Next
Author Message
 Post subject: Re: Standardbrev til barnevernet
PostPosted: Mon Mar 13, 2006 9:53 am 
Offline
Rang: Storbruker

Joined: Wed Feb 08, 2006 8:52 am
Posts: 203
Hva bør det så stå i et slikt brev?

I første brev bør man be om å få utlevert alle sakspapirene samt be om at møter utsettes inntil man har fått tid til å sette seg inn i saken.

Deretter bør man skrive et brev hvor man avviser anklagene i bekymringsmeldingen. Dette kan gjøres ved å henvise til ulike instanser.

Hva som skjer etter dette er opp til barnevernet.[/quote]

Forslag til deg Agrippa, Du har så mange klare og fine tanker, hva om du laget ett utkast? Send det så til noen som PM og få tilbakemeldinger før du legger det ut. Grunnen til den fremgangsmåten er at det blir lettere å finne den rette formuleringen som kan brukes av flere.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Standardbrev til barnevernet
PostPosted: Mon Mar 13, 2006 8:21 pm 
Offline
Site Admin
User avatar

Joined: Sun Feb 05, 2006 7:18 pm
Posts: 7442
Location: Mosjøen, Vefsn kommune på Helgeland.
Nulle wrote:
Forslag til deg Agrippa, Du har så mange klare og fine tanker, hva om du laget ett utkast? Send det så til noen som PM og få tilbakemeldinger før du legger det ut. Grunnen til den fremgangsmåten er at det blir lettere å finne den rette formuleringen som kan brukes av flere.


:idea: God idé.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Alternativ
PostPosted: Tue Mar 14, 2006 7:52 am 
Offline
Site Admin
User avatar

Joined: Sun Feb 05, 2006 7:18 pm
Posts: 7442
Location: Mosjøen, Vefsn kommune på Helgeland.
En god idé er det trolig å utforme en side eller noe for krisehjelp med følgende oppsett:

HJELP! BARNEVERNET!
Hva gjør du om...
1. du pluttselig får skriftlig innkallelse til samtale hos det såkalte barnevernet.
2. det såkalte barnevernet ringer uventet.
3. barnevernsvakten/barnevernspolitiet dukker overraskende opp.
4. helsesøster kontakter det såkalte barnevernet.
5. skolen kontakter det såkalte barnevernet.


Hva er de vanligste alternativene? Noen flere?
Det burde være mulig å dekke 95% av mulighetene med noen få alternativ?

Tenkte brev kan gjerne passe for pkt 1, 4 og 5.

(Skolen kan man innklage til barneombudet og fylkets skolekontor etter kriseløsningen...)

Det hadde vert noe å hatt "standardisert" hjelp for starten med barnevernspakket.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Alternativ
PostPosted: Tue Mar 14, 2006 7:57 am 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Wed Feb 08, 2006 9:48 am
Posts: 3979
Location: Sosialdiktaturet Norge
xbv wrote:
HJELP! BARNEVERNET!
Hva gjør du om...
1. du pluttselig får skriftlig innkallelse til samtale hos det såkalte barnevernet.
2. det såkalte barnevernet ringer uventet.
3. barnevernsvakten/barnevernspolitiet dukker overraskende opp.
4. helsesøster kontakter det såkalte barnevernet.
5. skolen kontakter det såkalte barnevernet.


Jeg vil foreslo at i de tilfeller bv ringer og ber om å få komme opp på 20 minutters varsel, så bør man spørre hva saken gjelder og be om å få anmodningen om husbesøk skriftlig. Man bør presisere at man ønsker å avvente skriftlig anmodning og at det ikke passer for øyeblikket å la dem komme. Deretter bør man straks kontakte advokat og få advokaten til å skrive et brev hvor man viser til telefonisk henvendelse og ber om å få oversendt sakspapirer. Man bør ikke møte bv uforberedt, selv om man dør av nysgjerrighet etter å få vite hva saken gjelder. Således vil man unngå et kompromitterende hjembesøk og barnevernet vil være forpliktet til å forklare seg skriftlig. Faren er jo at de kommer opp med et hastevedtak og tar barna for sikkerhets skyld, men dette er lite sannsynlig dersom man har bedt om skriftlig anmodning. Da har man vist at man er tilgjengelig og samarbeidsvillig, bare på egne premisser.

Dette er brevets innhold. Jeg tar gjerne imot tilbakemelding før jeg skriver utkast.

_________________
“ Whoever may be guilty of abuse of power, be it Government, State,
Employer, Trade Union or whoever, the law must provide a speedy
remedy. Otherwise the victims will find their own remedy. There
will be anarchy.” Lord Denning (1899-1999)


Top
 Profile  
 
 Post subject: Åvervåkningskamera
PostPosted: Tue Mar 14, 2006 9:25 am 
Offline
Site Admin
User avatar

Joined: Sun Feb 05, 2006 7:18 pm
Posts: 7442
Location: Mosjøen, Vefsn kommune på Helgeland.
Charlotte Eriksen wrote:
Det bør vel også kunne være mulig å anskaffe utendørs og innendørs overvåkning som man regulerer selv slik at man kan skru den på når bv dukker opp og av når de forsvinner.

Eventuell utendørsovervåkning bør man ha på hele tiden slik at man kan sjekke om man har vært utsatt for stalkerne når man har vært borte.

Pris og eventuelle utsalgsteder har jeg ikke kjennskap til men man kan sikkert søke på nettet etter dette.


Åvervåkningskamera i fleng - sammenlignende priser


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Standardbrev til barnevernet
PostPosted: Thu Oct 26, 2006 11:19 am 
Offline
Rang: Ivrig bruker

Joined: Wed Oct 25, 2006 1:51 pm
Posts: 109
.....


Last edited by Cecilie Holmen on Thu Jan 04, 2007 5:30 pm, edited 1 time in total.

Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Thu Oct 26, 2006 4:19 pm 
Offline
Rang: Ivrig bruker
User avatar

Joined: Wed Feb 08, 2006 10:08 am
Posts: 124
Dette svaret kommer kanskje forsent, men neste gang bv truer må dere dokumentere truslene via tape.(All kommunikasjon med bv må tapes på bånd)
Det høres ut som om bv utsetter dere for ulovlige trusler. Ren utpressing.
Sånn som jeg har forstått det så kan bv bare ta barna akutt dersom det foreligger en akutt situasjon(men forhør dere med advokat for sikkerhets skyld).
Dere må være iskalde i møte med sånne dyr. Ikke la dere presse og true.
Sjekk via juridisk hold om truslene er tomme eller ikke.

_________________
Charlotte Marie Eriksen


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Standardbrev til barnevernet
PostPosted: Thu Oct 26, 2006 4:29 pm 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Wed Feb 08, 2006 9:48 am
Posts: 3979
Location: Sosialdiktaturet Norge
Cc wrote:
:twisted:
De bruket paragraf 4.12 for å tvinge oss på møte, og vi skal i dag for å høre på "tiltakene" de tror vi vil ha.... Hva skal man gjøre, nåa de sier at hvis vi ikke møter opp, kommer de å tar barna?? De har hatt sin 3mnd undesøkelse i ett år nå, jeg bynner å bli sliten, og jævla forbanna. Men ser jo at her finner jeg styrke, så jeg gir meg ikke så lett....
Vanskelig er de, og vanskeligere blir jeg! :x


Når de sier rett ut til dere at de har tenkt å ta barna dersom dere ikke kommer på møtet, bør dere ta det alvorlig. Da vurderer de sannsynligvis sak for Fylkesnemnda men plikter å først forsøke hjelpetiltak. Det er ikke snakk om dere ønsker tiltakene eller ikke; Dette dreier seg om såkalt "frivillig tvang".

Dere må vurdere om de har nok på dere til å vinne sak i Fylkesnemnda. Det at de har holdt på så lenge, er ikke bra. Hvorfor har ikke advokaten deres stoppet undersøkelsen for lenge siden? Det er mulig at de forsøker å skremme dere, men de kan når som helst fatte et av sine akuttvedtak og komme hjem til dere og ta barna med seg dersom dere ikke "samarbeider". Dra ut av landet og se hva de finner på eller gå på møtet for å høre hva de krever av dere.

_________________
“ Whoever may be guilty of abuse of power, be it Government, State,
Employer, Trade Union or whoever, the law must provide a speedy
remedy. Otherwise the victims will find their own remedy. There
will be anarchy.” Lord Denning (1899-1999)


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Thu Oct 26, 2006 4:43 pm 
Offline
Rang: Ivrig bruker
User avatar

Joined: Wed Feb 08, 2006 10:08 am
Posts: 124
Det kan være at du har rett Agrippa. Det kan være ordinær nemdsak de truer med.Men det kan også være akuttvedtak dersom de sier at de bare skal komme og hente barna. For det må jo foreligge en avgjørelse ifra nemda før bv kan ta barna ,og i en ordinær nemdsak så kan de ikke hente barna umiddelbart mens de i en akutt hastesak kan gjøre nettopp det. Problemet er at bv alltid er diffuse sånn at foreldrene aldri får vurdert trusselnivået i saken sin.De skaper forvirring med vilje sånn at ofrene ikke skal kjenne rettighetene sine.
Men har bv lov til å foreslå akuttvedtak for nemda kun fordi foreldrene ikke møter opp? Jeg betviler ikke at de faktisk er istand til å gjøre det for de driter i lovverket dersom de tror de slipper unna med det. Eventuelt så bruker de muligens sitt såkalte skjønn og fremstiller det som akutt,kritisk og skadelig for barnet at foreldrene nekter "samarbeids"møte med bv.

_________________
Charlotte Marie Eriksen


Last edited by Charlotte Eriksen on Thu Oct 26, 2006 5:00 pm, edited 3 times in total.

Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Standardbrev til barnevernet
PostPosted: Thu Oct 26, 2006 4:51 pm 
Offline
Site Admin
User avatar

Joined: Sun Feb 05, 2006 7:18 pm
Posts: 7442
Location: Mosjøen, Vefsn kommune på Helgeland.
agrippa wrote:
...Dere må vurdere om de har nok på dere til å vinne sak i Fylkesnemnda.

Når 70-90% taper i fylkesnemnda, så er ikke muligheten for å vinne stor!!

_________________
¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯
.
"Vårt" lysebrune-mørkerøde såkalte barnevern stjeler mennesker
> Radikalt forum mot familiedestruksjon: http://forum.r-b-v.net/<


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Standardbrev til barnevernet
PostPosted: Thu Oct 26, 2006 4:59 pm 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Wed Feb 08, 2006 9:13 am
Posts: 1063
Cc wrote:
De bruket paragraf 4.12 for å tvinge oss på møte, og vi skal i dag for å høre på "tiltakene" de tror vi vil ha.... Hva skal man gjøre, nåa de sier at hvis vi ikke møter opp, kommer de å tar barna?? De har hatt sin 3mnd undesøkelse i ett år nå, jeg bynner å bli sliten, og jævla forbanna. Men ser jo at her finner jeg styrke, så jeg gir meg ikke så lett....
Vanskelig er de, og vanskeligere blir jeg! :x


Var jeg dere ville jeg straks ta barna med ut av landet. Det er ingenting å vente på, for hvis barnevernet rekker å fatte vedtak, så vil en flukt til utlandet bli oppfattet som en kriminell handling, og dere vil få internasjonalt politi etter dere.
Det beste er at den ene foreldren reiser med barna uten å varsle noen, mens den andre ordner opp hjemme (eller blir i Norge for å arbeide og for å sikre barnetrygd).


Top
 Profile  
 
 Post subject: Should I stay or should I go...
PostPosted: Thu Oct 26, 2006 5:29 pm 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Wed Feb 08, 2006 9:48 am
Posts: 3979
Location: Sosialdiktaturet Norge
Charlotte Eriksen wrote:
Men har bv lov til å foreslå akuttvedtak for nemda kun fordi foreldrene ikke møter opp? Jeg betviler ikke at de faktisk er istand til å gjøre det for de driter i lovverket dersom de tror de slipper unna med det. Eventuelt så bruker de muligens sitt såkalte skjønn og fremstiller det som akutt,kritisk og skadelig for barnet at foreldrene nekter "samarbeids"møte med bv.


Såkalt "manglende samarbeid" skal ikke være grunn god nok til å fjerne barna. Ofte utløser imidlertid manglende samarbeid en reaksjon hos barnevernet. De opplever det "manglende samarbeidet" som "dramatisk" og reagerer deretter. Derfor anbefaler jeg Cc å enten komme seg ut av landet (slik også Nina skriver) eller gå på møtet for å hindre at de bare kommer og tar barna. På den annen side er det mye lettere for dem å ta barna under et møte i deres egne lokaler! Man leverer barna til dem på sølvbrett. Derfor vil jeg være tilbøyelig til å mene at en flukt er beste løsningen. Da vil man på trygg avstand kunne lese saksdokumentene.

Det er som du sier vanskelig for ofrene å vurdere trusselens alvorlighetsgrad. Vi burde innføre samme system som brukes av USA mot terrortrusler: Red alert, orange alert etc. Melding om bekymring er laveste grad, brev om sak for Fylkesnemnda er høyeste grad etc. Hva som er imellom der bør vi prøve identifisere. Det er mulig at det vil føre til at barnevernerne blir enda mer diffuse og presenterer akuttvedtak før de har vedtatt undersøkelse. Kun et tips om "bekymring" vil bli nok til at familien blir hentet av politiets terrortropper; foreldrene blir satt på glattcelle og barna blir plassert i "beredskapshjem". Ingen får se saksdokumentene før etter 50 år av hensyn til "Rikets sikkerhet" eller en annen lov som skal hindre innsyn i offentlige dokumenter.

_________________
“ Whoever may be guilty of abuse of power, be it Government, State,
Employer, Trade Union or whoever, the law must provide a speedy
remedy. Otherwise the victims will find their own remedy. There
will be anarchy.” Lord Denning (1899-1999)


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Standardbrev til barnevernet
PostPosted: Thu Oct 26, 2006 5:38 pm 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Wed Feb 08, 2006 9:48 am
Posts: 3979
Location: Sosialdiktaturet Norge
Arild Holta wrote:
agrippa wrote:
...Dere må vurdere om de har nok på dere til å vinne sak i Fylkesnemnda.

Når 70-90% taper i fylkesnemnda, så er ikke muligheten for å vinne stor!!


Det jeg mente var at Cc burde vurdere om barnevernet vurderer å fremme sak. Har det først fremmet sak er det bare flukt som gjenstår som mulig alternativ, for, som du skriver, vinner barnevernet opp til 90 % av sakene.

Jeg tror imidlertid mange foreldre godtar "hjelpetiltak" av frykt for at barnevernet ellers vil fremme sak for Fylkesnemnda. Det er feil, mener jeg. Hjelpetiltak er i prinsippet frivillige, og dersom barnevernet ikke har nok på familien til å fremme sak vil det ofte presse familien til å akseptere tiltak som den verken trenger eller ønsker. Si heller nei. Ofte vil "vernet" da henlegge saken. Det er utrolig mange barn i Norge som er på barnevernets tullete "hjelpetiltak". Tiltakene hjelper kun de ansatte i barnevernet med arbeidsoppgaver.

_________________
“ Whoever may be guilty of abuse of power, be it Government, State,
Employer, Trade Union or whoever, the law must provide a speedy
remedy. Otherwise the victims will find their own remedy. There
will be anarchy.” Lord Denning (1899-1999)


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Thu Oct 26, 2006 6:19 pm 
Offline
Site Admin
User avatar

Joined: Sun Feb 05, 2006 7:18 pm
Posts: 7442
Location: Mosjøen, Vefsn kommune på Helgeland.
Husker at vi sa "nei" en gang uten at det fikk konsekvenser.

_________________
¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯
.
"Vårt" lysebrune-mørkerøde såkalte barnevern stjeler mennesker
> Radikalt forum mot familiedestruksjon: http://forum.r-b-v.net/<


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Standardbrev til barnevernet
PostPosted: Fri Oct 27, 2006 1:23 am 
Offline
Rang: Ivrig bruker

Joined: Wed Oct 25, 2006 1:51 pm
Posts: 109
.....


Last edited by Cecilie Holmen on Thu Jan 04, 2007 5:31 pm, edited 1 time in total.

Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 44 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3  Next

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum

Search for:
Jump to:  
cron
Theme designed by stylerbb.net © 2008
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
All times are UTC [ DST ]