It is currently Thu Mar 28, 2024 11:11 pm



Post new topic Reply to topic  [ 3 posts ] 
Author Message
 Post subject: Alvheims ti bud
PostPosted: Wed Feb 22, 2006 9:57 pm 
Offline
Site Admin
User avatar

Joined: Sun Feb 05, 2006 7:18 pm
Posts: 7442
Location: Mosjøen, Vefsn kommune på Helgeland.
Gode råd mot barnevernsovergrep:

http://www.barnasrett.no/Nyttig/alvheims_ti_bud.htm


Top
 Profile  
 
 Post subject: En klok uttalelse fra Alvheim
PostPosted: Wed Feb 22, 2006 10:50 pm 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Wed Feb 08, 2006 8:48 am
Posts: 6857
Location: Oslo
*
Jeg har akkurat skaffet meg biografien om Alvheim skrevet av Arvid Møller. Den ser både interessant og lettlest ut. Det ser ikke ut til å være noe spesielt om barnevern der (boken mangler dessuten dessverre en innholdsfortegnelse eller indeks som ville gjøre det lettere å finne frem), men på side 176 sier Alvheim noe som i et nøtteskall forteller oss hva dagens sose-med-barn-samfunn ikke er. Det gjelder barneoppdragelse og omsorg:

"I oppdragelses- og omsorgsoppgaven ligger ikke bare omsorgen for det daglige brød, men foreldrene har også en klar plikt til å oppdra barna sine til frie, selvstendige og ikke minst ansvarsbevisste mennesker. Barn og ungdom må tidligst ulig lære seg å stå på egne bein og ikke andres, de må lære forskjellen på rett og galt, på mitt og ditt – og de må lære å ta ansvar for egne handlinger og egne valg."

Da ville det ikke bli mye plass for de barnefaglige, nei.
*


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Wed Feb 22, 2006 10:50 pm 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Wed Feb 08, 2006 8:48 am
Posts: 6857
Location: Oslo
Et sitat til fra boken om Alvheim, dette er fra side 155 i kapittelen "Nær døden på et hotellrom":

"I september 1993 frontkolliderte John Alvheim med en annen bil på riksvei 360 i Tinnegrend i Telemark. Politikerens bil kom over i feil kjørebane, han måtte ta på seg skylden for ulykken, og ble ilagt bot. Alvheim var på vei hjem fra en begravelse etter en far som tok livet sitt som følge av en vanskelig barnevernsak som politikeren hadde engasjert seg sterkt i.

Ja, når jeg tenker på hvor skrekkelig behandling og skrekkelig fordømmelse mennesker møter når de kommer i barnevernets klør, så er det ikke så underlig at noen ikke orker å leve videre. Det er også mange som da blir rammet av fysisk sykdom, sikkert som et resultat av belastningene, og dør etter hjerneslag eller hjerteattakk. Jeg beundrer alle de foreldre som klarer å leve videre. Jeg er sikker på mange holder ut nettopp av hensynet til barna.

Det er vel karakteristisk for Alvheim at han reiste til en slik begravelse. Kanskje bilulykken etterpå nettopp skyldtes at også han følte inderlig ved tragedien. Andre menneskers ulykker med barnevernet har vært en stor belastning for Alvheim også, det vet jeg han sa.

Marianne


Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 3 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 2 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum

Search for:
Jump to:  
Theme designed by stylerbb.net © 2008
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
All times are UTC [ DST ]