It is currently Fri Mar 29, 2024 9:11 am



Post new topic Reply to topic  [ 1 post ] 
Author Message
 Post subject: Tvillinger giftet seg intetanende
PostPosted: Sat Jan 12, 2008 10:36 am 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Wed Feb 08, 2006 8:48 am
Posts: 6857
Location: Oslo
  
Giftet seg uten å vite at de er tvillinger

Det lyder dramatisk at domstolen ar annullert ekteskapet, men jeg tror faktisk det er helt riktig. Riktignok er tvillingene ikke éneggede (det kan de ikke være siden de er av forskjellig kjønn), men de er helsøsken og deler da statistisk sett 50% arvestoff. Det er ikke heldig hvis de skulle få barn.

Annulleringen av ekteskapet bekrefter at incest-forbudet er biologisk motivert, ikke sosialt, slik mange sosialvitere tror. Jeg vil gjerne få sitere noe jeg skrev et annet sted:

Nært slektskap mellom foreldre fører til lavere fertilitet og dårligere overlevelsesmulighet for avkommet. Det er tydeligvis så genetisk uheldig at komplekse arter har utviklet avverge-reaksjoner mot innavl. Unngåelse av incest både mellom foreldre/barn og mellom søsken er påvist i mange arter av pattedyr, så som rhesus-apekatter, mus, præriehunder. Studier av barn oppdratt idealistisk som om de var brødre og søstre i israelske kibbutzer har vist at de ikke har inngått kjærlighetsforhold til hverandre, og blant flere tusen gifte voksne ble det ikke funnet et eneste ekteskap mellom partnere oppdratt sammen. I en spesiell form for ekteskapsinngåelse på Taiwan blir paret viet allerede som små barn og blir oppdratt sammen. Slike ektepar har rapportert større vanskeligheter med seksuallivet, mere utroskap, flere skilsmisser og færre barn enn vanlig.
Er biologisk slektskap irrelevant for menneskenes liv?

  

  

_________________
Hjemmeside http://www.mhskanland.net


Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 1 post ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 3 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum

Search for:
Jump to:  
cron
Theme designed by stylerbb.net © 2008
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
All times are UTC [ DST ]