It is currently Thu Apr 18, 2024 2:14 pm



Post new topic Reply to topic  [ 4 posts ] 
Author Message
 Post subject: Intelligens og plassering i søskenflokk
PostPosted: Fri Jun 22, 2007 10:28 am 
Offline
Superposter

Joined: Thu Oct 26, 2006 9:47 am
Posts: 1293
Location: Stjørdal
Noen forskere har funnet at de eldste i søskenflokken er mer intelligente.

Selvfølgelig tror de at dette har med at disse barna blir mest stimulert ved at foreldrene har bedre tid. Noe som kan være tilfelle.
Men... de er også "pilotprosjektet" og derfor også mer utsatt for prøve og feile- metoden (jeg vet for jeg er eldst :wink: ).

Det jeg har merket meg er at eldre søsken ofte er mer vant til å ta ansvar og derfor er tryggere på egen evner - jeg kunne ønske at noen hadde sett mer på dette aspektet!

Min oppfatning er at jo mer du bruker hodet, jo bedre blir det! Og jo mer erfaring du har med å bruke hodet, jo mer tør du å stole på det!

_________________
Don't hate the media, become the media!


Top
 Profile  
 
 Post subject: Intelligens
PostPosted: Fri Jun 22, 2007 11:26 am 
Offline
Rang: Storbruker
User avatar

Joined: Sun Sep 24, 2006 2:11 pm
Posts: 401
Dette er et gammelt tema, men i aviser blir det omtalt som ny "forskning", antakelig fordi forskningen er norsk. Det finnes også studier som har vist det stikk motsatte.

http://www.indiana.edu/~intell/birthOrder.shtml


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sat Jun 23, 2007 8:33 am 
Offline
Superposter

Joined: Thu Oct 26, 2006 9:47 am
Posts: 1293
Location: Stjørdal
Personlig er jeg ikke så opptatt av hvor mye en har i huet, som hva en bruker det til jfr. "mange idioter med IQ over 110".

men jeg har observert( ikke målt) at det er en sammenheng mellom posisjon i søskenflokk og evnen (viljen?) til å ta ansvar. Dette kan selvfølgelig være ulikt i ulike søskenflokker - spesielt nå, når det er tabu at barn tar ansvar generelt.

På en måte ligger det i sakens natur at de eldste fremstår som mer intelligente siden det generelt er en forventning om at "du som er eldst forstår dette bedre" og derfor får en selvforstålelse som innebærer at bruk av hodet i seg selv er mer naturlig.

Så jeg lander på tesen om at interaksjonen skaper mer sirkulasjon i hjernebarken. Dersom du blir ansett som dum er det nettopp det du blir.

_________________
Don't hate the media, become the media!


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Tue Jun 26, 2007 11:21 am 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Wed Feb 08, 2006 9:13 am
Posts: 1063
Professor og forskningsleder Petter Kristensen ved Statens arbeidsmiljøinstitutt sier:
Quote:
- Det er nok forhold som har med sosial dynamikk som forklarer dette. Man kan tenke seg at når man har ett barn, så har man mer tid og ressurser til å stimulere det ene barnet, sier Kristensen.


Likevel tror de barnefaglige fullt og fast at barnehager er nødvendig for normalutvikling - en barndom i digre støyende flokker.

:shock: :shock:


Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 4 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 6 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum

Search for:
Jump to:  
cron
Theme designed by stylerbb.net © 2008
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
All times are UTC [ DST ]