It is currently Thu Mar 28, 2024 4:45 pm



Post new topic Reply to topic  [ 5 posts ] 
Author Message
 Post subject: Georg Apenes er mer bekymret for "Store mor" enn &
PostPosted: Fri Sep 26, 2008 6:33 pm 
Offline
Site Admin
User avatar

Joined: Sun Feb 05, 2006 7:18 pm
Posts: 7442
Location: Mosjøen, Vefsn kommune på Helgeland.

Mer bekymret for "Store mor" enn "Storebror"


Digi.no har lagt ut et foredrag av datatilsynets direktør, Georg Apenes.

Quote:
Mens vi alle tar bestemt avstand fra ’Storebror’, har vi etter hvert kommet til å ha adskillig sans for ’Store Mor’. Ja, hun har et helt knippe velyndere på Stortinget. Det er slettes ikke sant at SV og Fr.P. representerer motpoler i norsk politikk. I stedet er de adventslys i en krans sammen med alle de andre.

Mens vi alle tar bestemt avstand fra ’Storebror’, har vi etter hvert kommet til å ha adskillig sans for ’Store Mor’.
Store Mor ønsker oss alt godt. Hun representerer på sett og vis velferdsstatens overideologi. Dr. Nesehorn er hennes fatlege, konsulent – og ideal. Hun er en kløpper til å formulere rettigheter for oss alle for enhver situasjon og ethvert behov.

Veien til helvete er brolagt med gode intensjoner.

Quote:
De totalitære ideologiene, i brutale innpakninger, ligger nok i dag bak oss. Men det betyr jo ikke på noen måte at de mildere, mer humane, men på mange måter like ensrettede og autoritære samfunnsformer kanskje ligger oss nærmere enn hva vi liker å tro ?

Her er han så alt for rosenrød. Han kjenner tydligvis ikke de som blir fratatt sine barn. Dette er svært avslørende mht at han nok forholder seg mest til "sossen".

Quote:
For: Store Mor er mild. Hun jevner veien, hun deler ut fleece-tepper, hun lindrer sorg, hjelper naboen og sørger for å utdanne store mengder terapeutisk kompetanse som hjelper til med å regulere, harmonisere og holde jevn varme gjennom finurlige, institusjonelle termotater.

Men det er ikke bare den enkeltes tarv som interesser Store Mor: Forleden opptrådte hun i kulturminister Trond Giskes forklædning og ga beskjed om at tiden nå var inne til at statens kulturinstitusjoner ble satt til å fremme et konkret samfunnsmål: Mangfoldet. Slikt kan ikke lenger overlates til fri meningsbrytning og agitasjon. Heller ikke til idealisters og amatørers overbeviste dugnader for å fremme toleranse, kulturelt mangfold osv. Kulturen, som hittil har vært betrakte som en arena som ligger særlig dårlig til rette for politisk styring, har fått politisk hjemmelekse.

Noen ble sur, på Kristenblogg, når jeg kalte Giske fascist. Men dettte er da alt annet enn tenkning hentet fra frihetselskere...

Quote:
Store Mor er en storforbruker av personopplysninger. De er råstoff og byggestener, oksygen og proteiner. De som kjemper for det enkelte menneskets frihet og ansvar i forhold til de kjente og klassiske ideologiene – de som avviser ethvert spekulativt system som averterer opprettelsen av et paradis på jorden, må rimeligvis også forholde seg til det faktum at hun trenger stadig flere og stadig mer omfattende og intime personopplysninger for å kunne hjelpe og administrere oss. Omsorg i offentlig regi er blitt et nærmest konturløst begrep. Eller ’mangetydig’. Ikke bare de som lider, skal hjelpes. Også de som kan komme til å lide må det være beredskap for. Og ikke bare ulykker og elendighet, men ethvert avvik skal Store Mor ta seg av og betrakte som en spire til fremtidig elendighet.

Det er ikke bare skolen min, huset mitt, nyrene mine og pensjonen min som angår henne: Det er hele meg; hele min personlighet.

Når jeg på sikt ser mørkt på personvernets fremtid, og jeg mener da ’personvern’ slik det er definert gjennom lov og Datatilsynets praksis, er altså årsaken rett og slett den at personvern er et frihetsuttrykk – en begrensnings-verdi og en lukkemekanisme som vil vise seg mer og mer provoserende utfordrende i forhold til velferdsstatens ønsker, ambisjoner og siktemål. Personvernet gir prioritet til den enkeltes selvvalgte preferanser og forestillinger.

- Slikt kan bli dyrt, sier Finansministeren.

- Slikt kan bli veldig upraktisk og tungvint, legger Administrasjonsministeren til - sekundert av Helseministeren.

- Ja, og så kan det bli direkte farlig, føyer Justisministeren til.

Illustrerer godt at de rødgrønne er verstinger i overvåkingssamfunnet. Men de konservative er absolutt ikke til å stole på. Moderata samlingspartiet (tisvarer Høyre) stod jo for den vanvittige overvåkningsloven i Sverige. (Loven er nå endret.)

Quote:
Når vil begeret være fullt? Når skal den enkelte bli reetablert som mål i seg selv og ikke bare være en del av en helhet?

Den som søker i Stortingets referat-database på ’dr. Nesehorn’ får ingen tilslag.
Søker man på ’frihet’ uten prefiksene ’religions-’, ’nærings’-’ eller presse’- blir resultatet like magert.

Det burde bekymre flere.

Så absolutt!

_________________
¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯
.
"Vårt" lysebrune-mørkerøde såkalte barnevern stjeler mennesker
> Radikalt forum mot familiedestruksjon: http://forum.r-b-v.net/<


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Georg Apenes er mer bekymret for "Store mor" e
PostPosted: Sat Sep 27, 2008 9:25 am 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Wed Feb 08, 2006 9:48 am
Posts: 3979
Location: Sosialdiktaturet Norge
Arild Holta wrote:

Mer bekymret for "Store mor" enn "Storebror"


Digi.no har lagt ut et foredrag av datatilsynets direktør, Georg Apenes.


Istedenfor "Fader vår" har vi fått "Store mor". Det kvinnelige dyrkes på alle arenaer i samfunnet. Kvinnen er god, vakker og omsorgsgivende mens Mannen er slem, brutal og voldelig. Kvinner kvoteres inn i styrer, selv om de ikke har eierskap. Kvinnen krever det avgjørende ord i familien. Slik undergraves mannen, og vi får et samfunn basert på falske verdier.

Kjønnsrollene byttes om: Kvinnen er ute og jobber mens mannen er hjemme og skifter bleier. Man tenker seg at dette er et mykt, "mangfoldig" samfunn, men det er et samfunn hvor heksene i "barnevernet" får fritt spillerom. Når mannen er fratatt sin rolle som beskytter og forsørger, trer heksene inn i familien og ødelegger den.

Det er løgn at kvinnen er så mye bedre enn mannen. Tvertimot var det kvinnen som fristet mannen, og ikke omvendt. I et perverst samfunn som det norske "sosialdemokratiet", skal alle bøye seg og be for Kvinnen. Hun er blitt vår nye guddom og har tatt plassen fra Vår herre. Er det underlig at antall barn i "barnevernet" (landets største kvinnearbeidsplass) bare øker år for år?

_________________
“ Whoever may be guilty of abuse of power, be it Government, State,
Employer, Trade Union or whoever, the law must provide a speedy
remedy. Otherwise the victims will find their own remedy. There
will be anarchy.” Lord Denning (1899-1999)


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sun Sep 28, 2008 6:38 pm 
Offline
Superposter

Joined: Thu Oct 26, 2006 9:47 am
Posts: 1293
Location: Stjørdal
Jeg hørte en gang noen som sa at syndefallet også var profetisk. Den moderne kvinnens fall er knyttet til ønsket om tre inn i mannen sted. Som om det er noe å trakte etter?

Vi er ikke fornøyd med å ha makten i familien, vi krever den i samfunnet utenfor også.

_________________
Don't hate the media, become the media!


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sun Sep 28, 2008 8:55 pm 
Offline
Site Admin
User avatar

Joined: Sun Feb 05, 2006 7:18 pm
Posts: 7442
Location: Mosjøen, Vefsn kommune på Helgeland.
Hvor lenge ville en høvding kunne detaljstyre medlemmene i stammen før han hadde hatt et spyd i ryggen?

Mht makt lever vi i et utrolig merkelig samfunn.

_________________
¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯
.
"Vårt" lysebrune-mørkerøde såkalte barnevern stjeler mennesker
> Radikalt forum mot familiedestruksjon: http://forum.r-b-v.net/<


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Mon Sep 29, 2008 10:34 pm 
Offline
Superposter

Joined: Thu Oct 26, 2006 9:47 am
Posts: 1293
Location: Stjørdal
Ja, vi lever i et merkelig samfunn. Jeg har hørt det omtalt som Absurdistan, som jeg synes er et ganske dekkende navn.

Dog - det er mange tegn som tyder på at dette korthuset kommer til å falle nå. La oss håpe det.


Jeg vet det kan virke skremmende - det som skjer nå - og det er en reell fare for at USA tar det siste skrittet mot facismen. Med Norge på slep - antar jeg.

Vi har jo infrastrukturen på plass allerede og i daglig bruk (barnevernet f.eks.).

På den annen side kan det vise seg å bli den sjansen mange har ventet på - til å ta tilbake makten over seg selv og de en er glad i.
Jeg satser i hvertfall på det :)

_________________
Don't hate the media, become the media!


Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 5 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum

Search for:
Jump to:  
Theme designed by stylerbb.net © 2008
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
All times are UTC [ DST ]