It is currently Tue Mar 19, 2024 4:48 am



Post new topic Reply to topic  [ 2 posts ] 
Author Message
 Post subject: Én av fire har ingen eller lav tillit til barnevernet
PostPosted: Tue Mar 27, 2018 10:41 am 
Offline
Rang: Storbruker

Joined: Fri May 29, 2015 2:49 pm
Posts: 906
Ny undersøkelse: Én av fire har ingen eller lav tillit til barnevernet
https://www.nrk.no/norge/ny-undersokels ... 1.13961823

Undersøkelsen er offentliggjort av NRK i dag.

Undersøkelsen er oppløftende for alle som forsøker å opplyse den norske opinionen om forholdene i norsk barnevern.

Undersøkelsen kommenteres av to personer, Vilde Adolfsen fra landsforeningen for barnvernsbarn, og Mari Trommald, leder i Bufdir.

Vilde Adolfsen sier hun blir sint fordi undersøkelsen avdekker at mange ikke vil melde fra til barnevernet dersom de mistenker omsorgssvikt.

Etter min mening viser imidlertid befolkningens holdninger at noen har begynt å forstå hvor risikabelt det kan være å melde til barnevernet. Barnevernet kan hjelpe, eller de kan starte en prosess som kan ende med fullstendig tragedie for familien. Barnevernets treffsikkerhet er så lav at den utgjør en fare for befolkningen, dessverre.

Vilde Adolfsen snur dessverre tingene på hodet. Vi bør ha et barnevern som gjør at ingen kvier seg for å sende bekymringsmelding, og at ingen familier kvier seg for selv å kontakte barnevernet. Et slikt barnevern har vi dessverre ikke, og det er ikke kritikernes og brukernes feil!

Mari Trommald reagerer som hun pleier: – Vi tror at enkeltsaker enten i media, eller det flere leser på sosiale medier, kan farge inntrykket av barnevernet. Vi har sett noen Facebook-grupper hvor uttalelsene er ganske skarpe. Det kan også være ganske kritiske og hatske utfall mot dem som jobber i barnevernet, forteller Trommald.

Mari Trommalds reaksjon er både rasjonell og forståelig. Når det blir for vanskelig å vende blikket innover, fordi svikten i systemet hun bestyrer er gjennomgående, velger hun å vende skytset utover og går til angrep på de som kritiserer barnevernet på nett.

Undersøkelsen er en av få oppløftende nyheter innenfor barnevern på lenge. Fordi endringer innenfor barnevern starter med holdningsendringer i befolkningen. Vi kan jo håpe at kritikken som også fremkommer på dette forumet bidrar til å opplyse nordmenn. Aller mest tror jeg likevel at Norge er et så lite land at svært mange ser barnevernets fremferd ved selvsyn, eller på annen måte får førstehånds opplysninger om barnevernets fremferd overfor familier i slekt eller nettverk.

Jeg har selv sett barnevernet gå løs på egen familie, og fått erfare hvordan klageinstanser og alle man kunne henvende seg til stort sett sitter med hendene i fanget, uansett hva man presenterer av saksbehandlingsfeil eller lovbrudd.

Mistilliten mot barnevernet er reell, og ingen fiktiv konstruksjon på sosiale medier. Den totale fornektelsen fra øverste leder er på mange måter symptomatisk for krisen barnevernet befinner seg i.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Én av fire har ingen eller lav tillit til barnevernet
PostPosted: Thu Mar 29, 2018 10:49 pm 
Offline
Rang: Ivrig bruker

Joined: Wed Dec 16, 2015 7:14 pm
Posts: 82
Jeg måtte rett og slett bare le da jeg hørte nyhetene i bilen. At det er mulig å snu fakta så fullstendig på hodet. Men dette er jo helt normalt, og måten myndighetene tar tilbakemelding fra folket. Jeg ser at dette er "gjengs over hele linja". Det er mye i dette landet som ikke tåler dagens lys. PR. I dag har jeg enda en fot i Norge, men nå har jeg en fot utenfor også. Det skal bli godt å trekke norgefoten opp av gjørma og kunne sette begge beina på tørt land.


Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 2 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 4 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum

Search for:
Jump to:  
cron
Theme designed by stylerbb.net © 2008
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
All times are UTC [ DST ]