It is currently Tue Mar 19, 2024 11:41 am



Post new topic Reply to topic  [ 29 posts ]  Go to page Previous  1, 2
Author Message
 Post subject: Re: Familieråd ble redningen for barnevernet i Kongsberg
PostPosted: Mon Jan 16, 2017 11:38 am 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Wed Feb 08, 2006 8:48 am
Posts: 6857
Location: Oslo
  

Gjengitt her:

Jan Simonsen:
Håp for barnevernet?
Frie Ytringer, Jn Simonsens blogg, 16 januar 2017

"Tone Risvoll Kvernes er barnevernsleder i Kongsberg. Ved hjelp av familieråd og nettverk har hennes kontor redusert plasseringen i eksterne fosterhjem med nær 90 prosent siden 2012. Nå blir hun hyllet."

_________________
Hjemmeside http://www.mhskanland.net


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Familieråd ble redningen for barnevernet i Kongsberg
PostPosted: Wed Jan 18, 2017 12:50 pm 
Offline
Rang: Storbruker

Joined: Wed May 05, 2010 12:41 am
Posts: 698
Flere henger seg på gladnyheten.

Nye veier i barnevernet
innherred.no 17. januar 2017, debattinnlegg

Debattinnlegg av Johan Fossan, lokalpolitiker Krf, Levanger kommune:
"Dette er en gladmelding om barnevernet."

Det slår meg hvor ufattelig det er ... at når et barnevernkontor følger barnevernloven og etterlever barnevernslovens intensjon ... ja så blir det presentert som en "gladnyhet"!

Det sier sitt om hvor utbredt og alminneliggjort ulovlig praksis og maktovergrep i barnevernet er blitt!

_________________
Never, never, never give up!
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life." (Churchill)


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Familieråd ble redningen for barnevernet i Kongsberg
PostPosted: Wed Jan 18, 2017 3:41 pm 
Offline
Rang: Storbruker

Joined: Fri May 29, 2015 2:49 pm
Posts: 906
Ja det er jo egentlig en paradoksal gladnyhet. Som gir håp, men som samtidig viser hvor trøstesløst elendig nåværende system er. Når barnevernet begynner å forstå at også foreldre ønsker barnets beste, så begynner det plutselig å gå ett lys opp for dem. For en oppdagelse! Foreldre ønsker ikke sine barn noe vondt! Familiene har ressurser! Dermed geniforklares barnevernet i Kongsberg.

En ting skal imidlertid barnevernet i Kongsberg har ros for: Det koster å si systemet imot, og det er nettopp det de gjør. De sier i klartekst at det er ved å kaste barnevernsfaget på søpla at de oppnår resultater.


Når vi ser hvor hjelpeløse politikerne er, så er dette kanskje barnevernets mulighet til selv å rydde opp. Ingenting er egentlig bedre enn at endringene kommer fra systemet selv. Og at det kommer fra grasrota, fra dem som jobber tett med familiene. Det vil hindre at barnevernet på ett eller annet tidspunkt settes under administrasjon eller får pålegg som vil skape masse frustrasjon og bråk, og som ingen politikere uansett ser ut til å ha styrke til å få gjennomført.

Mari Trommald og Bufdir befinner seg mellom barken og veden og vet vel nå ikke hva de skal gjøre. At gode ideer som faktisk hjelper barn og foreldre ikke kommer fra den sentrale norske barnevernsledelsen, er nesten selvsagt. Skal de applaudere endringene i Kongsberg, som bygger mer på fornuft og menneskekunnskap og mindre på det såkalte barnevernsfaglige? Eller skal de forsøke å stoppe det hele? Det lureste de gjør er vel å kaste seg på fortest mulig slik at de også kan ta litt av æren for de positive endringene.

Dette er uansett barnevernets mulighet til å slippe å tape ansikt, så å si.

Så får vi bare håpe at rapportene fra Kongsberg faktisk stemmer, og at resultatene derfra faktisk er så gode som oppgitt. Det er også viktig at antallet omsorgsovertakelser reduseres drastisk, og ikke bare at bruken av eksterne fosterhjem reduseres. En ting er imidlertid sikkert: Når dette først har begynt å spre seg, kan bevegelsen fra Kongsberg bli umulig å stoppe.

Ingrediensene i bevegelsen er disse:
1)Barnevernsfaget tilsidesettes.
2) Familiene anerkjennes som en ressurs for barna
3)Barn og foreldre blir mer fornøyde.
4) Mindre offentlig pengebruk.

Det er en suksessoppskrift som blir vanskelig å argumentere imot.

La oss håpe at bølgene fra Kongsberg sprer seg og videreutvikles, og skaper den indre og høyst nødvendige reformen som er nødvendig for å få et barnevern som tjener barnet og ikke systemet.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Familieråd ble redningen for barnevernet i Kongsberg
PostPosted: Sat Feb 25, 2017 9:59 pm 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Wed Feb 08, 2006 8:48 am
Posts: 6857
Location: Oslo
 

TV2 har oppdaget Kongsberg:

90 prosent færre barn i fosterhjem:
Slik unngikk barnevernet i Kongsberg å sende barn til fremmede fosterhjem

tv2, 21 februar 2017

"TV 2 har denne uken satt søkelys på saker der barnevernet har tatt barn fra foreldrene uten først å vurdere om andre i barnets familie kan hjelpe til.
    Barnevernet i Kongsberg har nå gått i en helt ny retning og innført som et hovedprinsipp at barnet først og fremst skal få hjelp fra nær familie."


"– Vi snakket mye om at vi var skeptiske til at vi skulle invitere noen inn i vårt fag. Fordi når du inviterer noen inn må du være lydhør for det de har å si, du må lytte til det de kommer med. Og vi var nok litt skeptiske til at de kunne være med å bidra inn i så alvorlige temaer som vi jobber i, sier Tone Risvoll Kvernes.
    – Men vi har sett at det kan de absolutt."


  

_________________
Hjemmeside http://www.mhskanland.net


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Familieråd ble redningen for barnevernet i Kongsberg
PostPosted: Sun Mar 12, 2017 8:16 am 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Wed Feb 08, 2006 8:48 am
Posts: 6857
Location: Oslo
  

Video:

Slik avskaffet barnevernet i Kongsberg fosterhjemskøen
Slik avskaffet barnevernet i Kongsberg fosterhjemskøen
tv 2, 20 februar 2017

Tone Risvold Kvernes: "De er virkelig beskytterane til barn – de som er i familie og nettverket rundt barn."

Kvernes sier at når de innkaller familiene/nettverket til familieråd, da bretter disse opp ermene og gjør en innsats på en helt annen gjennomgripende måte enn barnevernet hadde ventet på forhånd. (Hvilket kanskje sier en del om hva slags opplæring barnevernerne har fått i sin utdannelse.)
   Jeg tipper at det skyldes at barnevernet da selv opptrer med fornuft og humanitet, kanskje at de viser til virkelig bekymringsfulle ting angående barna, slik at det er mulig å samarbeide med dem.

*

Morsomt å høre Tone Risvoll Kvernes snakke. Hun høres livlig og åpen ut. Av dialekten er hun åpenbart fra Sør- eller Sørvest-landet. Jeg er ikke god til å ta norske dialekter, men en artikkel i lokalavisen Ryfylke angir Sauda:

Kommuneprofilen frå Sauda
Tone Risvoll Kvernes har ikkje rukke å svare på alle gratulasjonane ho har fått etter at ho blei kåra til årets kommuneleiar. Helga brukte ho heime i Sauda.
Ryfylke, 19 januar 2017

"– Guriland så mykje det har komme på Facebook. Eg har ikkje klart å svare på alle heller. Sånt sett passa det bra med Sauda nå, her får eg iallfall sagt noko til alle som snakkar til meg. Eg kjenner alle eg har snakka med igjen på fjes, men det er nokre namn eg er usikker på. Eg slit mest med dei eg trur er venner av mamma og pappa, seier 37-åringen og smiler.
– Korleis er det å få ei slik verdsetting av jobben de gjer?
– Eg har vel ikkje heilt skjønt at det me har gjort er ekstraordinært. Det er jo bare jobben vår, og me har sett på endringane som naturlege undervegs. Sjølvsagt er det veldig kjekt å få ein sånn pris, men det er ikkje eg som gjer grovjobben. Den er til oss alle, seier Kvernes om barnevernstenesta og dei ho jobbar saman med i Kongsberg kommune."


  

_________________
Hjemmeside http://www.mhskanland.net


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Familieråd ble redningen for barnevernet i Kongsberg
PostPosted: Sun Mar 12, 2017 7:19 pm 
Offline
Rang: Storbruker

Joined: Fri May 29, 2015 2:49 pm
Posts: 906
Den afrikanske moren forteller helt på slutten av innslaget at barna frykter barnevernet når de skal i barnehagen. De er traumatiserte, kanskje for livstid, uten at noen stiller spørsmål ved barnevernets omsorgsevne. TV2 reporteren sier at barna nå er hjemme igjen siden politiet ikke lenger mistenker foreldrene for å ha slått barna.

Det ligger jo implisitt i dette at det er helt greit å ta foreldrene fra barn som blir slått hjemme.

Det er det faktisk ikke. Å ta barn hjemmefra er å utøve alvorlig psykisk vold mot dem. Det er vold som huskes, gjerne resten av livet. Da må minstekravet være at man ikke påfører barna større skade enn de allerede har vært utsatt for hjemme.

Utviklingen i Kongsberg er oppløftende. Men om denne afrikanske familien hadde praktisert oppdragervold/mindre alvorlig vold overfor barna, så rettferdiggjør det ingen akuttplassering, hverken hos slekt eller fremmede, med mindre det er mistanke om alvorlig vold.

Det krever derimot at barnevernet eller andre tar en alvorsprat med familien og hjelper dem til å finne andre måter å oppdra barna på.

En sånn alvorsprat fikk jeg selv. Jeg var skamfull. Men skammen min forsvant da jeg forsto at barnevernet skulle male og tvære på mine feiltrinn i det uendelige og bruke det imot meg ved enhver anledning senere. Da ble jeg forbannet. Fordi jeg begynte å se spillet som foregikk. Barnevernet ville gjerne drive endringsarbeid , men ønsket egentlig ikke endringer. Jeg gikk runden med veileder hos barnevernet, deretter Alternativ til Vold. Fordi min"erkjennelse av å ha utøvd vold mot barna ikke går dypt nok", som saksbehandler uttalte det.

Om jeg hadde lagt meg flat og skrytt terapien opp i skyene, og proklamert at jeg var en voldsmann som trengte all den hjelpen jeg kunne få, så hadde jeg kanskje hatt en sjangs. Men jeg maktet ikke å drive et sånt skuespill.

Mye av barnevernets handlingsmåter preges nettopp av en tabuisering av enhver form for oppdragervold mot barn, og fordømmelse av foreldre som har gjort bruk av slikt. Men ingen barn har glede av at man hopper rett på de mest ekstreme virkemidlene og behandler foreldrene deres som umennesker.

Jeg konstaterer at Kongsberg har vært konstruktive når det gjelder omplassering av barn. De trenger færre eksterne fosterhjem. Det er et svært viktig skritt i riktig retning.

Men jeg håper dette bare er begynnelsen. Og at det som nå skjer i Kongsberg kan endre hele barnevernsfaget, og ikke bare redusere behovet for eksterne plasseringsalternativer.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Familieråd ble redningen for barnevernet i Kongsberg
PostPosted: Fri May 26, 2017 7:23 am 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Wed Feb 08, 2006 8:48 am
Posts: 6857
Location: Oslo
  

Sør-Trøndelag skal lære "metoden" fra Kongsberg:


Barnevernet tar færre barn ut av hjemmet med familieråd
http://www.adressa.no/.../Barnevernet-tar-færre-barn-ut-av-hjemmet-med-familieråd-1477771... (Lenken fungerer ikke. Søk på artikkeltittel.)
Adresseavisen, 25 mai 2017

På to år reduserte barnevernstjenesten på Kongsberg antallet akuttplasseringer med 90 prosent. Nå læres barnevernsansatte i Sør-Trøndelag opp i metoden.


Artikkelen er sperret for ikke abonnenter. Det som kan sees, gir imidlertid grunnlag for noen tanker:

(1) Tenk at de må læres opp i dette, som om det var mystisk, avansert atomfysikk, istedenfor sunn fornuft og forståelse for hvor viktig det er for barn med familietilhørigheten. Det viser, nok en gang, at barnevernere i grunnlaget er lært opp i en fullstendig gal ideologi av forestillinger om barn, foreldre, "bekymring", og barnevernets bruk av makt.

(2) I fortsettelsen av dette: I Trøndelag må de altså lære dette av barnevernere i Kongsberg. De har kunnet få lære det i alle år, fra familier som de isteden har rasert. Ikke har de villet se på enkel statistikk som viser hvor ille det går med utrolig mange barn under barnevernets hånd. Kun fra sine fagfeller vil de høre det.

(3) Det viser til fulle hvor skadelig "utdannelsen" i barnevern er. De nåværende oppleggene som brukes i opplæringen landet rundt, må nedlegges totalt. Det vanskeligste blir så å finne helt andre folk til å starte en fullstendig ny type opplæring, med helt nye typer læremidler, og å hindre fortsatt infisering fra "gamle" kretser i utdannelse og praksis. De gamle aktørene vil komme til å være særs ivrige til å reklamere for sine kunnskaper og sin erfaring i "hvordan barnevern skal gjøres". De vil lede balletten fortsatt.

(4) Politikere og jurister er faktisk enda skyldigere, i å ha støttet herjingene og ødeleggelsene. De kommer trolig aldri til å skjønne hva de har vært med på hvis det ikke kommer storstilt, offentlig oppreisning for mange tusen barnevernsofre, med fremvisning av alt det "konfidensielle" som alle har gjemt seg bak i tiår.

  

_________________
Hjemmeside http://www.mhskanland.net


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Familieråd ble redningen for barnevernet i Kongsberg
PostPosted: Fri May 26, 2017 9:46 am 
Offline
Rang: Storbruker

Joined: Fri May 29, 2015 2:49 pm
Posts: 906
De skal avlæres det de har lært innenfor barnevern. Det var jo ved å sette barnevernsfaget tilside at de klarte å oppnå forbedringer i Kongsberg. Avlæring er en krevende prosess. Men viktig. Barnevernet er som en soldat som fungerer best uten gevær. De praktiserer et fag som gir best resultater når det glemmes. De gjør mest nytte for seg når de gjør minst mulig.

Det må være svært utfordrende å lære barnevernspedagoger og sosionomer at aktiv fortrengning av høyskolepensum gir gladere barn.

Men prosessen i Sør Trøndelag er tross alt positiv. Den står i motsetning til den politikken som føres sentralt, og som går ut på å gi et dysfunksjonelt barnevern som praktiserer et dysfunksjonelt fag stadig mer makt.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Familieråd ble redningen for barnevernet i Kongsberg
PostPosted: Fri Jun 16, 2017 10:12 am 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Wed Feb 08, 2006 8:48 am
Posts: 6857
Location: Oslo
  

Solveig Horne har oppdaget Kongsberg, og skriver fornuftig om det:

"Kommunens plikt til å søke etter fosterhjem i barnets familie og nære nettverk blir lovfestet. Kommunene skal dokumentere at dette er gjort.
For å få til dette må familiene involveres, for eksempel ved bruk av familieråd. Kongsberg kommune fikk ned akuttplasseringer med 90 prosent på denne måten. I 2015 fikk over 50 prosent av nye barn i barnevernet, som trengte kommunale fosterhjem, bo hos slektninger eller i nært nettverk."


Barne- og likestillingsminister Solveig Horne (FrP):
Bedre hjelp der barna bor
Framtid i nord, 15 juni 2017

    

_________________
Hjemmeside http://www.mhskanland.net


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Familieråd ble redningen for barnevernet i Kongsberg
PostPosted: Fri Jun 16, 2017 11:26 am 
Offline
Rang: Storbruker

Joined: Fri May 29, 2015 2:49 pm
Posts: 906
Joda. Jeg applauderer. Men igjen; det er håpløst når en etat som skal hjelpe må holdes i tømme med et detaljert lovverk for å ikke gjøre unødvendig mye skade.

Jeg er enig i at familieplassering er bedre enn fosterhjemsplassering. Men i vår egen sak var omplassering overhodet ikke nødvendig, dersom barnevernet hadde ønsket å lytte og samarbeide. Jeg tror ikke vår sak er fryktelig unik. Dessuten kan barnevernet hevde at de forsøkte både familieråd og familieplassering i vår sak. De kan til og med dokumentere det. Problemet var at barnevernet ikke var interessert og derfor fant de raskt en grunn til at det likevel ikke var mulig. Slik som barnevernet også hevder at de har forsøkt hjelpetiltak men uten at de var til hjelp.

Så lenge barnevernet arbeider i den bakstreverske sfære, vil de alltid klare å omgå ministerens lovpålegg og ønsker.

Derfor velger jeg - for å ikke bli for positiv - samtidig å tolke Hornes lovforslag som en fallitterklæring: Den viser at barnevernet må detaljstyres i riktig retning. Med visse unntak (som nettopp Kongsberg) klarer de - som påberoper seg å ha kunnskap om barn og deres behov - ikke selv å komme på at familier er bra for barn, og at en må gjøre absolutt alt en kan for å hindre at barn skilles fra sine foreldre, dernest fra øvrig familie.

Horne er nå en skulptør som tilsynelatende forsøker å forme noe vakkert ut av et elendig materiale. I lengden må barnevernsfaget og dets ideologi imidlertid byttes ut med helt andre grunnholdninger og et annerledes pensum.

Jeg har sunket så langt ned i skepsisens søle at jeg ikke tror noe blir bedre før jeg faktisk ser det. Men jeg vil likevel ikke utelukke at det vi her ser kan være rykninger som markerer begynnelsen på noe nytt og nødvendig innenfor barnevern.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Familieråd ble redningen for barnevernet i Kongsberg
PostPosted: Fri Jun 16, 2017 4:02 pm 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Wed Feb 08, 2006 8:48 am
Posts: 6857
Location: Oslo
  

Yes, det høres nokså riktig ut, ja. Og naturligvis er jeg enig i at i svært mange tilfelle er det intet behov for at barna skal flyttes på i det hele tatt.

Allikevel kan det kanskje være et skritt i fornuftig retning hvis barnevernet reelt blir nødt til å plassere barn de vil ha tak i, i nær familie eller nære venner. Det er færre saker der familiens eget nettverk er fullt så ivrige til å tro på alle barnevernets falske påstander og ufornuftige idéer. Iallfall vil barnevernet få litt mere bry med å beholde den totale makt da, og mere bry med å dokumentere at de virkelig har prøvet å få til slektsplassering.

Jeg sier dette på tross av at jeg godt kjenner til saker hvor barnevernet riktignok lar barn bo hos nær slekt, men de forlanger da at slekten skal bryte forbindelsen med barnas egne foreldre, og lykkes til dels med å så splid i familien. Jeg er også klar over at selv ikke nokså nær slekt normalt har samme kjærlighet til barna som egne foreldre, og jeg vet at det kan være sjalusi mellom et fosterbarn og fosterslektningenes egne barn, kanskje ikke minst hvis barnevernet lager mye oppstuss rundt fosterbarnets behov (jf 3-åring i fosterhjem drept – ikke uventet).

Vel, fremtiden er uviss. Hva tror dere?

  

_________________
Hjemmeside http://www.mhskanland.net


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Familieråd ble redningen for barnevernet i Kongsberg
PostPosted: Mon Sep 11, 2017 8:01 pm 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Wed Feb 08, 2006 8:48 am
Posts: 6857
Location: Oslo
  

Inviterer folk til å høre om familieråd
Barnevernet i Kongsberg har blitt landskjente for sin bruk av familieråd. Tirsdag kveld kan de som er interesserte høre mer om metoden.
Laagendalsposten, 11 september 2017

"Mellom klokken 18 og 20 tirsdag, kan hvem som helst møte opp i rådhuskantina og høre mer om hvordan barnevernet i Kongsberg jobber med familieråd.
    – Vi ønsker å vise oss litt fram og fortelle om hvordan vi i barnevernet jobber, sier Tone Risvoll Kvernes, barnevernsleder i Kongsberg."


  

_________________
Hjemmeside http://www.mhskanland.net


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Familieråd ble redningen for barnevernet i Kongsberg
PostPosted: Wed Sep 13, 2017 6:12 am 
Offline
Rang: Ivrig bruker

Joined: Sat Feb 02, 2013 11:46 pm
Posts: 76
Synd at jeg ikke ble oppmerksom på denne på forhånd.

I et møte ang barnevern i kommunen her i 2014 presenterte Bufetat sine tilbud. Da jeg etterlyste familieråd fikk jeg høre at dette var noe barneverntjenesten ikke ønsket å bruke. Derfor må vi som er aktive huske på å fortelle folk at det er et alternativ som de må kreve den dagen barneverntjenesten banker på døra med sine bekymringer. Vel å merke dersom man rekker dette før barna er fjernet.

_________________
sannheten skal ropes ut over hustakene


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Familieråd ble redningen for barnevernet i Kongsberg
PostPosted: Wed Sep 13, 2017 8:03 am 
Offline
Rang: Storbruker

Joined: Fri May 29, 2015 2:49 pm
Posts: 906
I vårt tilfelle ble kommunen presset av BUFETAT til å legge til rette for familieråd. De fant raskt en unnskyldning for at det likevel ikke lot seg gjøre. Min egen oppfatning er at barnevernet er bakstreverske og vil sabotere alt som gjør at barn havner hos familie istedenfor fremmede fosterhjem. Jo mer samvær og nærhet barna har til foreldrene, desto tydeligere vil det bli at omsorgsovertakelsen kanskje ikke var nødvendig. Barnet vil kanskje også lure på om foreldrene er så håpløse som barnevernet vil ha det til, og spørsmål om tilbakeføring vil kanskje bli reist.

Det ønsker ikke barnevernet.

Det er lettere for barnevernet å ta barna helt bort og redusere samvær til et minimum, og overvåke samværene slik at man påser at foreldre og barn ikke har meningsfylte samtaler. Da kan man lettere også opprettholde bedraget om at foreldrene er ubrukelige.

Til barnevernets beste, - som ofte er det egentlige hensynet som tas i disse sakene.


Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 29 posts ]  Go to page Previous  1, 2

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 4 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum

Search for:
Jump to:  
cron
Theme designed by stylerbb.net © 2008
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
All times are UTC [ DST ]