It is currently Tue Mar 19, 2024 3:29 am



Post new topic Reply to topic  [ 6 posts ] 
Author Message
 Post subject: Sinnsforvirret artikkel og/eller forvirret rapport?
PostPosted: Fri Oct 16, 2015 7:21 am 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Wed Feb 08, 2006 8:48 am
Posts: 6857
Location: Oslo
  

Sinnsforvirret artikkel og/eller forvirret rapport?

Av og til lurer man på om man selv er mindre begavet. Eller hva med uttalelsene i denne artikkelen? De ser ut til å slå hverandre i hodet, mildest talt.

Barnevernet gir minst hjelp til dem som trenger det mest
Familiene med de vanskeligste problemene får minst hjelp i barnevernet. – Barna står ikke nødvendigvis i sentrum når barnevernet tar beslutninger, sier forsker.
Forskning.no, 16 oktober 2015

Studien ser ut til å ha vært omfattende, med 700 familier, hvorav 100 har vært fulgt over flere år.

"– Flere av barna som forskerne har snakket med, forteller at de ikke blir hørt av barnevernstjenesten, forteller Willy Lichtwarck, forsker ved Nordlandsforskning. Han har også vært prosjektleder for prosjektet Det nye barnevernet."

"– Multiproblemfamiliene får ikke tiltak som skal bedre familienes omsorg for barna. Skjevfordelingen av innsats som vi har avdekket, er noe som barnevernets medarbeidere ikke kan rette opp. Det tiltaksrepertoaret som barnevernstjenesten rår over, passer ikke familiens problemer. Derfor overvåkes familiene på avstand, sier Lichtwarck."

Allikevel uttaler forskningslederen:

"Forskerne skriver i sluttrapporten at de gjennom intervjuene med foreldrene har godt nok grunnlag for å hevde at vi har fått et nytt barnevern i Norge. Et barnevern som i korte trekk kan karakteriseres som en familieorientert tjeneste som svarer på behov hos barna og ikke minst foreldrenes behov."

Man må spørre seg hva som er nytt ved det barnevernet Lichtwarck har studert. At barnevernets "tiltaksrepertoar" er mest sludder, adskillig av det skadelig og slitsomt for både barn og foreldre, det har da vært klart i alle år. "Familieorientering" – i betydning hjelpsom service, med forståelse av hvor viktig og verdifullt det er at familiens medlemmer holder sammen og har hverandre – er temmelig usynlig for barnevernets ofre. Men muligens mener Lichtwarck noe helt annet med "familieorienteringen" i barnevernet?

Med familien-er-samlet's analyse av en annen barneverns-entusiastisk studie i friskt minne er jeg tilbøyelig til å anbefale like stort forbehold overfor denne forskerens påstand om et nytt, familieorientert barnevern, som man bør ta overfor andre studier som åpenbart springer ut av utilfredsstillende kunnskaps- og faktagrunnlag, og, for alt vi vet, kanskje skjevt grunnlag for hvilke familier som er intervjuet. Jeg har da også sett sånne påstander i alle år: "Barnevernet er ikke slik . Det var bare før. Nå er det helt annerledes." Osv osv.

Artikkelen er presentert av en informasjonsrådgiver ved Forskning.no, Hanne Risa, og sies å komme fra Nordlandsforskning. Så hvis noen ser samme forvirring som jeg gjør og dertil kanskje er nysgjerrige, kan de jo ettersøke logikk fra en av disse.
    Artikkelen har forøvrig kommentarfelt, for dem som måtte føle seg fristet, men Forskning.no truer stadig med å fjerne innlegg de ikke liker, og jeg husker fra gammelt av å ha sett at de fjerner mye som ikke er politisk korrekt, til og med en artikkel de selv først hadde publisert som var kritisk til en psykologs aktiviteter og påstander og forskningspretensjoner.

   

_________________
Hjemmeside http://www.mhskanland.net


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Sinnsforvirret artikkel og/eller forvirret rapport?
PostPosted: Fri Oct 16, 2015 10:18 am 
Offline
Rang: Storbruker

Joined: Fri May 29, 2015 2:49 pm
Posts: 906
Utifra det jeg har lest av barnevernsforskning, så virker det som at forskerne ofte må forklare hvorfor det de har funnet, ikke betyr det de fleste tror det betyr.

Men denne artikkelen var jo spesielt selvmotsigende.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Sinnsforvirret artikkel og/eller forvirret rapport?
PostPosted: Fri Oct 16, 2015 11:11 am 
Offline
Rang: Storbruker

Joined: Wed May 05, 2010 12:41 am
Posts: 698
Denne "forskningen" er fra i fjor, og her er et eksempel på hvordan den er blitt presentert.

https://www.fylkesmannen.no/Documents/D ... ndheim.pdf

Det er altså ikke barna som står i sentrum når barnevernet tar avgjørelser. Hva da? Kommuneøkonomien?

Mulitproblemfamilier får ingen tiltak for å bedre familiens muligheter til å gi barna en bedre omsorg. De som har det verst, får minst hjelp.

Ikke rart at barnevernet sliter med tillit og legitimitet.

_________________
Never, never, never give up!
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life." (Churchill)


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Sinnsforvirret artikkel og/eller forvirret rapport?
PostPosted: Fri Oct 16, 2015 1:25 pm 
Offline
Site Admin
User avatar

Joined: Sun Feb 05, 2006 7:18 pm
Posts: 7442
Location: Mosjøen, Vefsn kommune på Helgeland.
-rom-
Det er vel denne:
http://www.nordlandsforskning.no/getfil ... 8_2009.pdf

Jeg trengte ikke lese mange linjene før problemene rundt forskningen stod i kø.

Skulle ha gått grundigere inn temaet forskningsdesign. (Og statistikk og språk og... :-) ) Men det kommer sakte...

Det undrer meg hva som er kompetansen til alle disse som lager underlig forskning. Jeg har generelt inntrykk av at Nordlandsforskning er svært systemtro.

"Man finner privatisering av ansvar på den ene siden samtidig som en ser en stadig økende vilje til å okkupere det private rom, noe som kan tolkes som tegn på motsigelser i systemet."

Slik snakker gjerne mennesker som ligger under for ideologiske biaser.
-rom-

_________________
¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯
.
"Vårt" lysebrune-mørkerøde såkalte barnevern stjeler mennesker
> Radikalt forum mot familiedestruksjon: http://forum.r-b-v.net/<


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Sinnsforvirret artikkel og/eller forvirret rapport?
PostPosted: Fri Oct 16, 2015 2:24 pm 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Wed Feb 08, 2006 8:48 am
Posts: 6857
Location: Oslo
  
Hehe, kommentarene til Arild Holta, mater familias og familien-er-samlet satte meg faktisk i godt humør.

Hm, jeg la ut samme lille artikkel på hjemmesiden min, og der kom jeg ved et tilfelle til å kalle den "Sinnsforvirret artikkel og/eller forvirret forskning" istedenfor "-- rapport". Og så kan forskjellen gjerne få stå der. Kanskje det var vel så bra med "forvirret forskning"?

Arild Holta wrote:
Det undrer meg hva som er kompetansen til alle disse som lager underlig forskning.

Jo, de er særs kompetente til å søke og få offentlige forskningsmidler. De har reservert fagområdet for seg selv, som de eneste kompetente, må vite, jf den godeste barneverner herr Jan Storø, førstelektor, som har vært allfaderlig på farten i mange år nå:

"Gruppen kaller seg fagfolk og spesialister. 150 fagfolk, må vite. Aftenposten har fulgt opp ved å utnevne dem til eksperter, og gitt dem status som den gruppen avisen går til for å få kommentarer til barnevernstoff.
    Men de fyller ikke innholdet i disse betegnelsene. Selvsagt er de fagfolk, men hovedsakelig i andre fag enn det barnevernfaglige. Størstedelen er jurister. Det er mye barnevernfaglig kompetanse de ikke har vært innom i sin utdanning."

Når advokatene lyver – og journalisten noterer
Aftenposten, 24 september 2015

Nå er "Skomaker, bli ved din lest!" egentlig ganske alment i Norge, man har tro på "eksperter" og mener samtidig at ekspertise og innsikt er ganske smal. Så barnevernerne kan surfe på en generell, norsk holdning. Og den utnytter de godt!

  

_________________
Hjemmeside http://www.mhskanland.net


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Sinnsforvirret artikkel og/eller forvirret rapport?
PostPosted: Sat Oct 17, 2015 12:30 am 
Offline
Site Admin
User avatar

Joined: Sun Feb 05, 2006 7:18 pm
Posts: 7442
Location: Mosjøen, Vefsn kommune på Helgeland.
MH Skånland wrote:
  
Jo, de er særs kompetente til å søke og få offentlige forskningsmidler.
  


Det skal jo også leses av delvis nyttige idioter. Dermed blir vel presentasjonen deretter. Pdf'en over er vel den som har fanget Forskning.no's...
-rom-

_________________
¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯
.
"Vårt" lysebrune-mørkerøde såkalte barnevern stjeler mennesker
> Radikalt forum mot familiedestruksjon: http://forum.r-b-v.net/<


Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 6 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum

Search for:
Jump to:  
Theme designed by stylerbb.net © 2008
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
All times are UTC [ DST ]