It is currently Wed May 08, 2024 3:20 pm



Post new topic Reply to topic  [ 1 post ] 
Author Message
 Post subject: Social arv - et upræcist og skadeligt begreb
PostPosted: Fri Feb 20, 2009 10:00 pm 
Offline
Rang: Storbruker
User avatar

Joined: Sat Jan 31, 2009 9:41 am
Posts: 223
Location: Hillerød Danmark
Jaja..- ikke fordi det er nyheter men denne her kan jeg ikke finne på sia i forvejen, og den har synes jeg noen riktig gode pointer
Quote:
Konklusionen er derfor, at begrebet social arv i Jonsson’sk forstand er upræcist; at det fører til overdrevne risikovurderinger; at det ikke indeholder nogen angivelse af de mekanismer eller faktorer, der skulle bevirke, at sociale problemer blev overført fra forældre til børn; at begrebet endeligt rummer en risiko for, at der kan igangsættes selvopfyldende profetier gennem de lave forventninger, der rettes mod både børn og forældre i en familie, der har fået diagnosen social arv. Alt i alt bør begrebet social arv derfor afskaffes som et fagligt begreb både inden for forskning og praktisk socialt arbejde.

http://psykologiensveje.systime.dk/index.php?id=848
Er klar over den er dansk, men se om den ikke skulle inneholde noe brukandes

Desuten "dat" jeg over denne her da jeg skulle leite efter %-data for de forsjellige former for "problematiske" familieforhold, og utover at unger ikke har det godt hos voldelige forældre, narko og overdreven rusing så var forsjellige andre problemer som arbejdsløshet o.l. ikke de store problemer..- problemet er nærmere at å havne i kategorien med vold i hjemmet trak alle de andre former for problemer kraftig ned i statestikken når de blei slåt sammen.
http://www.social.dk/netpublikationer/2 ... pter03.htm
Desuten er det viktig at Mamma og Pappa er gode venner :)

Quote:
Sagt på en anden måde: Børnene led ikke under skilsmissen i de familier, hvor børnene havde hyppig kontakt og nem adgang til samværsforælderen og forældrene indbyrdes havde en samarbejdende kommunikation. Børnene var i stand til at drage fordel af en tæt og hyppig kontakt til samværsforælderen, hvis konflikten imellem forældrene var på et lavt niveau.


(Jeg elsker videnskap og statestik når den blir defragmentiseret til noe brukandes :roll: )

_________________
Mormor Anna Balsgaard
(Eksil i Danmark. Spør dersom du har problem me språket )


Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 1 post ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 4 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum

Search for:
Jump to:  
Theme designed by stylerbb.net © 2008
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
All times are UTC [ DST ]