I forbindelse med denne
tråden fikk jeg lyst til å starte en diskusjon om hva fritid og fritidsaktiviteter er.
Jeg tenker om fri tid at det er tid til egen disposisjon, der en gjør de en har lyst til. Har en lyst til å ligge på sofaen og stirre i taket, så er det like greit som å spille håndball.
Vår hverdag er så organisert. Det finnes nesten ikke rom for spontane innfall. Dersom en jobber selv, så er hovedrammen alt lagt. Uansett så vil skolen senere sette klare rammer for hva en kan gjøre. Mye av fri tiden forsvinner med lekser og ukeplaner. Det kan ofte bli en kamparena og om all annen tid skal tilbringes hver for seg, eller i selskap med fremmede, blir det ikke mye tid til å vedlikeholde forholdet til hverandre.
Barn utvikler seg så fort og hvis en ikke er fortrolig med seks-åringen, vil det ikke være lettere med fjortisen.
Jeg møter til stadighet foreldre som innrømmer at de puster lettere når barna ikke lenger er med på alt mulig. Ikke først og fremst fordi det koster - tid og penger - men fordi de får en mulighet til å gjennfinne roen, helst i selskap med ungene.
Organsierte fritidsakitiviteter er tidstyver og ferdighetsvindel - en utvikler ikke virkelig sosial kompetanse ved å følge terminlister, trenere og regelverk.
Det er det samme som skjer i skolen. De voksne skal organsiere og administere - det er kun jevnaldrende som får lov å være venner.
Bare tenk på alt maset om at foreldre ikke må fungere som venner overfor barna sine. Hvorfor ikke - et vennskap mellom foreldre og barn kan aldri bli det samme som vennskap mellom jevnaldrene.
Eller er vennskap forhåndsdefinert til å innebære at en kjøper sprit og forteller fyllehistorier og skryter på seg sex?
Vi tar fra barna våre muligheten til å ta del i våre erfaringer og vi mister muligheten til å ta del i deres. Da faller vi lett som offer for mytene om hverandre. Og da vil det holde hardt om en klarer å stå av de stormene som kommer.