It is currently Sat Apr 27, 2024 5:56 pm



Post new topic Reply to topic  [ 8 posts ] 
Author Message
 Post subject: 80% av lykkefølelsen er arv, men bv vil inn over alt
PostPosted: Thu Dec 20, 2007 2:22 pm 
Offline
Site Admin
User avatar

Joined: Sun Feb 05, 2006 7:18 pm
Posts: 7442
Location: Mosjøen, Vefsn kommune på Helgeland.
[face=Arial]
80% av lykkefølelsen er arv,
men såkalt barnevern vil inn over alt
[/face]

Et nytt forskningsprosjekt med mange tusen tvillinger, avdekker at lykkefølelsen er medfødt. Det er altså ikke miljøet som avgjør barns fremtidige lykke.

(Kilde for sitatene.)

Quote:
- Vi påvirkes hele tiden av det som skjer oss. Men forbausende raskt vil de fleste tilpasse seg den nye situasjonen, og vende tilbake til sitt naturlige lykkenivå, sier den 37 år gamle forskeren ved Nasjonalt Folkehelseinstitutt i Oslo.
Quote:
Til grunn for studien er flere omfattende undersøkelser av norske tvillinger. I én av studiene ble 4 400 tvillinger fulgt gjennom en seksårsperiode. Tvillingene var mellom 18 og 31 år gamle. I to andre undersøkelser deltok en annen gruppe med over 8000 norske tvillinger.
Quote:
- Det har ikke tidligere vært gjort tilsvarende undersøkelser med et så omfattende datamateriale, og med så avanserte metoder sier Bang Nes.
Quote:
- Studien viser at noen er mer utsatt for psykologiske problemer enn andre, og at denne forskjellen er relativt stabil og påvirket av gener. Det samme gjelder positive følelser – noen synes å være i stabilt bedre humør enn andre, sier forskeren.

Undersøkelsen viser også at de ytre faktorene spiller en svært kortvarig rolle for lykkefølelsen.

[face=Arial]
Beviser enda en gang at det
såkalte barnevernet lever i fortiden
[/face]

For 60 år siden kunne man hevde at det meste var miljøbetinget. For 20 år siden var det vanlig å hevde at halvparten var arv. Så kom 90-tallet og hjerneforskningen fikk helt nye muligheter. Genforskingen tok også av. Man økte raskt til at 60% av adferdsavvik var arv.

Etter en tid måtte man innse at heller ikke 40% var miljø. Det var i vert fall en gruppe på 10% hvor man ikke visste årsakene for adferd eller adferdsavvik.

Nå er det altså dokumentert at 80% av lykkefølelsen skyldes arv eller gener. Hvor stor "vet-ikke-gruppen" er, kommer ikke fram av artikkelen. Men man kan altså tenke at rundt 10% av lykkefølelsen skyldes miljø.

Miljøet vil være fordelt på skole, kjærester, venner, naboer, barnehage, ulykker, søsken, foreldre.

Spør du imidlertid en såkalt barneverner, så er det meste foreldrene sin feil. Barne- og likestillingsminister Manuela Ramin-Osmundsen hevdet nylig at myndighetene svek tre hundre tusen (300000) norske barn. Barnevernet og myndighetene har altså totalt parkert en plass i fortiden, og roper ut 50 år gammel ideologi som skal liksomredde den oppvoksende generasjonen, fra framtidig ulykke.

I følge forskningen påvirker miliardene deres nesten ingen ting.

(Du kan kopiere og bruke artikkelen eller deler av den uten å vise til artikkelforfatter. Forskning.no må man imidlertid vise til, om man siterer fra dem.)

_________________
¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯
.
"Vårt" lysebrune-mørkerøde såkalte barnevern stjeler mennesker
> Radikalt forum mot familiedestruksjon: http://forum.r-b-v.net/<


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Fri Dec 21, 2007 9:48 am 
Offline
Superposter

Joined: Thu Oct 26, 2006 9:47 am
Posts: 1293
Location: Stjørdal
Jeg er fortsatt like skeptisk til å bruke biologi som vern mot atferdsindustrien - jeg er redd det bare flytter manipuleringen over på andre områder.

Om biologisk arv er avgjørende kan fristelsen til å tukle med den bli like uimotståelig som trangen til å endre den sosiale arven er i dag.

Jeg har akkurat hørt et fordrag av en ledende amerikansk forsker om dette temaet og det skremte vannet av meg.

_________________
Don't hate the media, become the media!


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Fri Dec 21, 2007 11:45 am 
Offline
Site Admin
User avatar

Joined: Sun Feb 05, 2006 7:18 pm
Posts: 7442
Location: Mosjøen, Vefsn kommune på Helgeland.
Hva kan vel ikke misbrukes?!

Jeg velger likevel å forholde meg til virkligheten. Og virkligheten er den at man forsøker å endre ne ved hjelp av sosial påvirkning - noe som ligger i genene og som er som man ønsker å få det.

Det er omtrent som å kjøpe hund fordi man vil ha cd-spilleren som man har. :shock:

Hvorfor skal adferdsindustrien gjøre lyklige folk lyklige? Og hvorfor skal de gjøre lyklige folk lyklige med biologi, når det er meningsløst med sosial trening?

Poenget her er å informere om at det er meningsløst med storstilte forsøk på reperasjoner av noe som ikke er ødelagt.

_________________
¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯
.
"Vårt" lysebrune-mørkerøde såkalte barnevern stjeler mennesker
> Radikalt forum mot familiedestruksjon: http://forum.r-b-v.net/<


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sat Dec 22, 2007 10:05 am 
Offline
Superposter

Joined: Thu Oct 26, 2006 9:47 am
Posts: 1293
Location: Stjørdal
Arild skrev:

Quote:
Poenget her er å informere om at det er meningsløst med storstilte forsøk på reperasjoner av noe som ikke er ødelagt.


Nå følger jeg deg. Allikevel vil jeg hevde at det er er ikke debatten om vi styres av biologisk eller sosial arv som er vesentlig, men selv tanken om at vi skal tukle med skaperverket/evolusjonen.

Det er jakten på "supermennesket" og "det friksjonsfrie" samfunnet som skremmer meg - så lenge noen arbeider mot dette vil mennske og natur være under stadig angrep.

jeg tenker at det er mer enn ironisk at vi - som de imperfekte skapninger vi er, skal ha noen som helst forutsetninger for å skape det "perfekte" -
uansett om vi tror på skaperen eller evolusjonen er dette like absurd.

_________________
Don't hate the media, become the media!


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sat Dec 22, 2007 1:01 pm 
Offline
Site Admin
User avatar

Joined: Sun Feb 05, 2006 7:18 pm
Posts: 7442
Location: Mosjøen, Vefsn kommune på Helgeland.
Jeg ser ikke det store problemet i at individet jager etter det bedre for seg. Problemet oppstår når kollektivet eller sterke individ jager etter å påtvinge det man mener er bedre, på de andre.

Det være seg om det er kommersielle interesser, som påprakker oss "det perfekte", eller om det er statlig/kommunal ideologi som med makt tvinger på oss "det perfekte".

Vi har retten til våre liv, uavhengig av (kriminelle) lover.

_________________
¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯
.
"Vårt" lysebrune-mørkerøde såkalte barnevern stjeler mennesker
> Radikalt forum mot familiedestruksjon: http://forum.r-b-v.net/<


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sun Dec 23, 2007 9:52 am 
Offline
Superposter

Joined: Thu Oct 26, 2006 9:47 am
Posts: 1293
Location: Stjørdal
Nå åpnes det for "nyfødt- screening" for en rekke "skavanker" - i Storbritannia sjekkes prøverørsfostere for anlegg for skjeløydhet - hva når de kan lese gener slik at ADHD og andre "atferdsavik" kan avdekkes -

da kan det være fristende å gjøre det som er mulig for å bekjempe "avviket" allerede på fosterstadiet eller enda tidligere.
Men det er klart - det kan jo hende at vi slipper å ha en atferdsindustri dersom det ikke blir født noen som avviker fra normene.

Vidunderlige nye verden

_________________
Don't hate the media, become the media!


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sun Dec 23, 2007 2:13 pm 
Offline
Site Admin
User avatar

Joined: Sun Feb 05, 2006 7:18 pm
Posts: 7442
Location: Mosjøen, Vefsn kommune på Helgeland.
Man bruker andre sine penger til å finansiere dette med. Hadde man fått levet ut retten til egne penger, så hadde ikke galskapen blitt finansiert. Heller ikke propagandaaparatet ville blitt finansiert.

Vi har ikke sjekket noen barn for down syndrom. Ikke hadde vi valgt abort om vi hadde visst noe slikt på forhånd. Min kone har en bror med down syndrom, og hadde en onkel med dette. Problemene rundt dette virker overdrevne på meg.

_________________
¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯
.
"Vårt" lysebrune-mørkerøde såkalte barnevern stjeler mennesker
> Radikalt forum mot familiedestruksjon: http://forum.r-b-v.net/<


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Mon Dec 24, 2007 10:30 am 
Offline
Superposter

Joined: Thu Oct 26, 2006 9:47 am
Posts: 1293
Location: Stjørdal
Den som lever får se...

Men en konsekvens av at en får tilbud om å screene kan være at dersom en velger å ikke gjøre det - eller å bære fram et barn som ikke fyller normaliteteskravet - kan en bli holdt ansvarlig og i ytterste konsekvens bli straffet for det.

jeg tror heller ikke at mange så for seg de konsekvenser "vitenskapen" har hatt på samfunnet - blant annet alt det vi diskuterer her på forumet.

Det er vel slik at all kunnskap kan misbrukes og så lenge vi ikke har kommet lenger enn til å følge økonomistisiske vurderinger er alle muligheter til å manipulere skaperverket svært farlig.

Men dersom ingen opplever det som et problem vil det allikevel være det?

_________________
Don't hate the media, become the media!


Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 8 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 24 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum

Search for:
Jump to:  
Theme designed by stylerbb.net © 2008
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
All times are UTC [ DST ]