It is currently Thu Apr 18, 2024 2:30 am



Post new topic Reply to topic  [ 3 posts ] 
Author Message
 Post subject: Mobbeofre er som alle andre
PostPosted: Fri May 18, 2007 10:15 pm 
Offline
Superposter

Joined: Thu Oct 26, 2006 9:47 am
Posts: 1293
Location: Stjørdal
En ny undersøkelse viser at det ikke er noen klare forskjeller mellom mobbeofre og andre.

Det viste seg at de ulike egenskapene de antok gjorde folk utsatt for mobbing, var likt fordelt mellom mobbeofre og kontrollgruppe. Denne undersøkelsen gjelder voksne og mobbing på arbeidsplassen, det er ingen grunn til å tro at det skulle være annerledes på skoler.

_________________
Don't hate the media, become the media!


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sat May 19, 2007 2:30 pm 
Offline
Site Admin
User avatar

Joined: Sun Feb 05, 2006 7:18 pm
Posts: 7442
Location: Mosjøen, Vefsn kommune på Helgeland.
Dette avspeiler seg nok blant barnevernsofrene. Jeg vil tro mange angivere er mobbere. I fylkesnemda kalte jeg det såkalte barnevernet for mobbens forlenga arm.

Langt på vei kan man kalle adferdsindustrien for mobbere, som mobber enkeltindivid og familier for deres livsstil.

_________________
¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯
.
"Vårt" lysebrune-mørkerøde såkalte barnevern stjeler mennesker
> Radikalt forum mot familiedestruksjon: http://forum.r-b-v.net/<


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sat May 19, 2007 6:42 pm 
Offline
Superposter

Joined: Thu Oct 26, 2006 9:47 am
Posts: 1293
Location: Stjørdal
Slik jeg leser undersøkelsen må man søke andre årsaker til at mobbing forekommer enn at noen individer "ber om det", slik mange antar.

Jeg har gjennom grunnskolen opplevd et kassemiljø der det begrenset seg til godlynt erting, en klasse der jeg var anfører i å mobbe lærer og deltaker/tilskuer i en grusom kampanje mot en elev. Tilslutt havnet jeg i en klasse der mobbing var enda mer gjennomført, der jeg som utenforstående endelig forsto hva som virkelig foregikk og prøvde å stoppe mobbingen. Det fikk jeg svi for.

På bakgrunn av dette har jeg en teori om at dette først og fremst er betinget av miljøet rundt. De første årene hadde vi en lærer som ga oss de rammene vi trengte, uten at vi egentlig var klar over det. Men vi visste hva hun sto for, vi ønsket ikke å skuffe henne og vi hadde ingen grunn til det.

Midt i verste slyngelalderen fikk vi ny lærer og hun klarte aldri å vinne vår respekt (kravene var nok også strengere). Her klandrer jeg hennes kollegaer som nødvendigvis måtte forstå hva som foregikk, henne selv som ikke søkte hjelp. Jeg har vanskelig for å klandre elevene. Jeg i det minste, forsto rett og slett ikke hvordan de andre opplevde det. Samtidig hadde vi timer med andre lærere der disiplinen var en helt annen.

Da jeg selv opplevde å være offer, var de som brydde seg enda svakere enn meg og alle de andre så rett og slett en annen veg -akkurat som jeg selv hadde gjort tidligere. Klasseforstander må ha hatt overnaturlige evner til fortrengning - etter at jeg hadde gitt opp å leve med det, og hadde begynt min alternative strategi - erklærte hun i full alvor at hun ikke forsto at jeg, som var så skoleflink, ga f...

I møtet med "hjelpetjenesten" var skolemiljø ikke tema i det hele tatt. Det var visst foreldrene mine (og meg) det var noen galt med. Og vennene mine selvfølgelig, dårlig er jo ikke det motsatte av god, men av "bra".

_________________
Don't hate the media, become the media!


Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 3 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 2 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum

Search for:
Jump to:  
cron
Theme designed by stylerbb.net © 2008
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
All times are UTC [ DST ]