Antipsykopaten skrev:
Quote:
Det er vel dette som bl.a de to siste tiår med forskning (f.eks tvillingforskning) mener seg å ha bevist med sikkerhet: Arv betyr mye mer enn tidligere trodd.
Så derfor er det jeg spør etter her uinterressant?
Det er bare arv som har betydning, og derfor kan vi i prinsippet vokse opp hvor som helst og prinsen og fattigutten vil bli det den genetiske arven bestemmer?
Rinna skrev:Quote:
Judith Rich Harris ("The Nurture Assumption") skriver at en grunn til at hun ble tvunget til å revidere det tradisjonelle synet på barns utvikling (som innebar at foreldrenes påvirkning nesten utelukkende bestemte hvordan et barn ville utvikle seg) var at hun observerte at engelske overklassesgutter begynte å snakke og oppføre seg som sine fedre selv om de hadde gått på kostskole, og ikke hadde vokst opp sammen med sine fedre.
Men hadde de fått den samme oppdragelsen? I kostskoler?
Arne Næss skal ha sagt at det var en barnepike han hadde som var barndommens menneskelige ansikt, men da foreldrene oppdaget det fikk hun fyken.
Det jeg hovedsakelig er opptatt av er overgangen fra å ha en personlig lærer og stor grad av frihet, til det som til tider virker som et terrorvelde, der det ble praktisert "kameratoppdragelse". Sjekk for eksempel "Ondskapen" av Jan Guillou.