It is currently Tue Apr 23, 2024 2:14 pm



Post new topic Reply to topic  [ 4 posts ] 
Author Message
 Post subject: Høyere utdannig
PostPosted: Mon Mar 26, 2007 9:58 am 
Offline
Superposter

Joined: Thu Oct 26, 2006 9:47 am
Posts: 1293
Location: Stjørdal
Jeg holder fortiden på å prøve å skaffe meg en bachelor i sosiolog.
Det er en selsom erfaring.

Jeg visste i utgangspunktet at det ikke er noen sammenheng mellom intelligens og høyere utdannelse. Allikevel hadde jeg en forestilling om at en i det minste ble oppmuntret til å bruke hodet konstruktivt.
Ennå har jeg ikke sett noe særlig til det.

Jeg opplever at vi først og fremst utdannes til best mulig intrumenter for det bestående. Fagene er så snevre at det er så godt som umulig å sette lærdommen inn i en større sammenheng.

Foreleserne opptrer som om det skulle finnes en objektiv samfunnsvitenskap, og at det er det vi skal videreføre.

Språk og begreper bærer preg av en stammekultur, slik at selv om det er diskusjon innad i faget, vil det bli med det. Verden utenfor er ekskludert.
Dette fører til at vi, som borgere ikke kan gjøre oss nytte av kunnskapen, og heller ikke kritisere den.

Betegnende er det at vi oppmuntres til å skrive på engelsk og vi vet jo at publisering i vitenskapelige tidsskrifter belønnes, mens publisering i fora som vanlige folk leser hverken gir penger eller respekt.

Men det som bekymrer meg mest er hvor vi havner etterpå. De flinkeste (best tilpassete) havner i det private næringsliv - og reklamebransjen er f.eks full av folk med samfunnsvitenskaplig utdannelse - sterke rent faglige, men uten moralsk ballast. Samme kan sies om de som "yter tjenester" til det offentlige.

_________________
Don't hate the media, become the media!


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Mon Mar 26, 2007 4:58 pm 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Wed Feb 08, 2006 8:48 am
Posts: 6857
Location: Oslo
  
Hvis du har interesse av å diskutere nettopp sånne synspunkter, vil jeg anbefale deg å ta kontakt med Joar Tranøy (hvis du ikke har det allerede?). Han har god innsikt i det faget også. Han finnes ikke dominerende eller pågående, derfor er det en fryd å snakke med ham. Hvis du forteller ham at du er aktiv på dette forumet, vil det interessere ham. Kanskje han kan gi deg noen interessante impulser til forskningsprosjekter?

Marianne
  

_________________
Hjemmeside http://www.mhskanland.net


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Høyere utdannig
PostPosted: Mon Mar 26, 2007 5:30 pm 
Offline
Site Admin
User avatar

Joined: Sun Feb 05, 2006 7:18 pm
Posts: 7442
Location: Mosjøen, Vefsn kommune på Helgeland.
Anne Brit Raaen wrote:
Jeg opplever at vi først og fremst utdannes til best mulig intrumenter for det bestående. Fagene er så snevre at det er så godt som umulig å sette lærdommen inn i en større sammenheng.

Foreleserne opptrer som om det skulle finnes en objektiv samfunnsvitenskap, og at det er det vi skal videreføre.


Jeg har aldri opplevet et større ubehag ved lesing, enn når jeg tappert har forsøkt lese sosiologi! :roll:

_________________
¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯
.
"Vårt" lysebrune-mørkerøde såkalte barnevern stjeler mennesker
> Radikalt forum mot familiedestruksjon: http://forum.r-b-v.net/<


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Mon Mar 26, 2007 8:54 pm 
Offline
Superposter

Joined: Thu Oct 26, 2006 9:47 am
Posts: 1293
Location: Stjørdal
Akkurat nå strever jeg med 2.fordypning i samfunnsøkonomi, det er verre!
Så jeg har bestemt meg for å hoppe av, og heller sjekke ut andre fag. I hvertfall historie og kanskje geografi. Jeg skulle vel ha snuset litt i pedagogikken, men psykologi styrer jeg unna, der holder det masse med sunn fornuft og erfaring, mener nå jeg.

Når det gjelder forskning hadde jeg en drøm om det da jeg startet, men det blir i hvertfall ikke innenfor et etablert miljø!
Jeg ville savne arbeiderklassen og bondelandet altfor mye!

Jeg vil snakke med folk og ikke til dem, jeg vil bruke mitt eget språk og jeg vil utvikle meg som menneske.

_________________
Don't hate the media, become the media!


Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 4 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 5 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum

Search for:
Jump to:  
cron
Theme designed by stylerbb.net © 2008
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
All times are UTC [ DST ]