It is currently Sun Apr 28, 2024 11:21 am



Post new topic Reply to topic  [ 7 posts ] 
Author Message
 Post subject: Re: Hva kan gjøre?
PostPosted: Mon Feb 26, 2007 12:45 pm 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Wed Feb 08, 2006 9:48 am
Posts: 3979
Location: Sosialdiktaturet Norge
Rinna wrote:
r-b-v wrote:
  
Bien entendu. Mais que tu voudras qu'on fait?
  


Vel , det var egentlig ment som et retorisk spørsmål. Vi vet jo at de såkalte hjelpetiltak er noe tull, og at fosterhjemsplasseringer er skadelige, men nå har vi fått det bekreftet fra offisielt hold. Oppdragsgiveren for rapporten er Barne- og likestillingsdepartementet.


Likefullt hadde nesten 32,150norske barn såkalte hjelpetiltak i 2005, og barnevernet bruker mye ressurser på å presse foreldrene til å akseptere hjelpetiltak som foreldrene anser som unødige og uønskede. I NIBR's rapport Hjelpetiltak i barnevernet - virker de? står følgende hjelpetiltak oppført:

    Økonomisk stønad
    Besøkshjem/avlastningstiltak
    Støttekontakt
    Tilsyn
    Barnehage
    Skolefritidsordning (SFO)
    Fritidsaktiviteter
    Hjelp til bolig
    Hjelp til utdanning og arbeid
    Foreldre-/barneplasser (inkl. mødrehjem)
    Poliklinisk barne- og ungdomspsykiatrisk behandling
    Medisinsk undersøkelse og behandling


Faktum est er at alle disse tiltakene bidrar til å sysselsette de ansatte i barnevernet samt føre kontroll med befolkningen.

_________________
“ Whoever may be guilty of abuse of power, be it Government, State,
Employer, Trade Union or whoever, the law must provide a speedy
remedy. Otherwise the victims will find their own remedy. There
will be anarchy.” Lord Denning (1899-1999)


Top
 Profile  
 
 Post subject: "Andre tiltak"
PostPosted: Mon Feb 26, 2007 1:11 pm 
Offline
Rang: Storbruker
User avatar

Joined: Sun Sep 24, 2006 2:11 pm
Posts: 401
Sitat fra SSB:

...Andre tiltak ligg framleis på toppen av lista over registrerte barnevernstiltak. I dette samlebegrepet inngår både til dømes råd og rettleiing, deltaking i ansvarsgruppe, hjelp med lekselesing o.l.
Nær 18 600 barn og unge, eller 47 prosent av alle barn med tiltak, var registrerte med andre tiltak i 2005. Det er nær 1 500 fleire enn året før, og ein auke på 9 prosent. Vel 13 700 tok imot økonomisk stønad - det vil seie 35 prosent av alle barnevernsklientane i 2005.

sitat slutt

Økonomisk stønad som blir kanalisert gjennom barnevernet bør ikke regnes som tiltak under barnevernet. Pengene kunne like godt ha kommet fra en annen velferdsetat. Når sånt regnes som "tiltak" under barnevern, blir dette en fjær i hatten for barnevernet.

Hjelp med lekselesning er heller ikke noe som krever spesialkompetanse fra barnevernet. Råd og veildning er oftest påtvungne tiltak, som de aller fleste foreldrene godt vil kunne klare seg uten, når de engang ser hvor banale og dumme de rådene de får fra barnevernet er.

Spørsmålet er da hvor mange av disse sakene krever spesialkompetansen barnevernet mener seg å ha: For oss som kjenner systemet er svaret innlysende.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: "Andre tiltak"
PostPosted: Mon Feb 26, 2007 1:29 pm 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Wed Feb 08, 2006 9:48 am
Posts: 3979
Location: Sosialdiktaturet Norge
Rinna wrote:
Råd og veildning er oftest påtvungne tiltak, som de aller fleste foreldrene godt vil kunne klare seg uten, når de engang ser hvor banale og dumme de rådene de får fra barnevernet er.


Råd og veiledning tilhører de såkalte frivillige hjelpetiltakene, og det kan virke nokså harmløst. I virkeligheten er "råd og veiledning" et svært skummelt hjelpetiltak, for formålet er, i tillegg til overvåkning, å "overtale" foreldrene til å godta andre og mer inngripende tiltak. Det kan dreie seg om psykiatrisk behandling samt opphold på såkalte mødrehjem. Det sier seg selv at dette vil stramme barnevernets grep om familien. Ved hjelp av psykologiske og psykiatriske utredninger vil barnevernet få det verktøyet det trenger for å fremme vedtak om tvangsfjerning for fylkesnemnda.

Det er verdt å merke seg at de som i praksis henviser barn og foreldre til psykiatrien ikke er leger men relativt svakt utdannete mennesker.

_________________
“ Whoever may be guilty of abuse of power, be it Government, State,
Employer, Trade Union or whoever, the law must provide a speedy
remedy. Otherwise the victims will find their own remedy. There
will be anarchy.” Lord Denning (1899-1999)


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: "Andre tiltak"
PostPosted: Mon Feb 26, 2007 1:32 pm 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Wed Feb 08, 2006 9:13 am
Posts: 1063
Rinna wrote:
Økonomisk stønad som blir kanalisert gjennom barnevernet bør ikke regnes som tiltak under barnevernet. Pengene kunne like godt ha kommet fra en annen velferdsetat. Når sånt regnes som "tiltak" under barnevern, blir dette en fjær i hatten for barnevernet.


Men er økonomisk bistand noe som er gått til foreldre for å bedre familiens totale situasjon? Jeg er ikke så sikker på det. Jeg kan tenke meg at herunder ligger ferieturer for fosterfolk når de tar med seg barnet de er fangevoktere for, samt betalt avlastning til fosters slik at de kan "være sammen som en familie uten fosterbarnet" og uten at barnets naturlige familie får barnet på besøk, som de ønsker. Videre gis det tilskudd til alt mulig: trampoline i hagen (vedtak om en sånn en foreligger i vår sak) og sykkel til fosterbarnet og oppussing av soverom (i virkeligheten er det familiens egne barn som rustes opp mens fosterbarnet arver gammelt, har jeg sett) mm. Så skal fosterfolk bo på hotell hvis de må kjøre en hel time med fosterbarnet slik at det får en smule samvær med familien sin, og det fattes det vedtak om økonomisk hjelp til. Videre ruller det ut store summer til institusjons-ungdommer som skal kjøpes til å akseptere å bo hjemmefra. De får dyre merkeklær og annet utstyr som hjemmeboende søsken må se langt etter. Her kan nok mye mer tilføyes.


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Tue Feb 27, 2007 1:53 pm 
Offline
Superposter

Joined: Thu Oct 26, 2006 9:47 am
Posts: 1293
Location: Stjørdal
Ha, det går nok mye pæng til å kjøpe institusjonsungdoms lojalitet i hvertfall. Jenta "mi" ønsket å tilbringe høstferien hjemme hos oss, det lot seg visstnok ikke gjøre (vi er nok ikke så populære hos BV) så hun ble tilbudt opphold på spa-hotell i Sverige (sammen med en av personalet).
Det ble allikevel til at hun var hos oss (men de latet som hun bodde i en leilighet på institusjonen), så sparte BV de pengene og jenta var fornøyd- mens BV helst hadde sett det omvendt :D

_________________
Don't hate the media, become the media!


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Fri Aug 24, 2007 2:55 am 
Offline
Rang: Storbruker

Joined: Tue Jul 31, 2007 2:05 am
Posts: 206
Location: Haugesund
Som en kommentar til dette med økonomisk stønad:

Jeg fikk innvilget stønad til ny sommergarderobe til barna i vår, da jeg ikke hadde råd til å kjøpe en komplett garderobe til to barn. Dette inkluderte blant annet regntøy.

Så snart barne"vernet", etter ett års mas og trygling fra min side, endelig klarte å ordne med besøkshjem (jeg har ikke avlastning fra familie, de er mildt sagt uvillige til å støtte meg), ga de beskjed om at klærne skulle bli i besøkshjemmet. Altså: Barna mine skulle ikke kunne leke ute i hjemmet om det var dårllig vær. Og dette har de selvsagt brukt mot meg, ved å si at "mor holder barna innendørs, isolert, andre mennesker får ikke se dem"...

Så det er fullt mulig å få økonomisk stønad fra barne"vernet". Du får bare ikke se noe til den.


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Tue Aug 28, 2007 1:19 pm 
Offline
Rang: Storbruker

Joined: Sun Oct 08, 2006 9:57 am
Posts: 265
Location: 4380 HAUGE I DALANE
Det hørtes veldig rart ut at tøyet måtte bli i besøks hjemmet. Så smålig og halv hjertet virker dt på meg.Det med tøy er jo en bagatell bv kan bare ordne så ungene har nok tøy i hjemmet sitt og. stå på!

_________________
MAY-BRITT TYSNES


Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 7 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 29 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum

Search for:
Jump to:  
Theme designed by stylerbb.net © 2008
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
All times are UTC [ DST ]