http://www.forskning.no/Artikler/2006/j ... 8611479.83
Quote:
Det er ikkje slik at dersom du har hatt ein «dårlig barndom» så vil du automatisk få problem seinare i livet.
Her snakkar vi om kompliserte samanhengar, i følge førsteamanuensis på Det psykologiske fakultet ved Universitetet i Bergen, og psykologspesialist Bente Storm Mowatt Haugland.
Hvilke faktorer påvirker?
Om et barn av alkoholikere blir alkoholisert, skyldes det da:
a. Alkoholiserte venner
b. Arv. 60% avvik skal skyldes arv. Forsvinner gener som faktor om foreldrene er noen alkoholiserte surrehuer?
c. Fordømmelsen og stigmatiseringen fra miljøet omkring, gjerne også det barnevernet forårsaker gjennom undersøkelser og forfølgelse.
d. Hvordan påvirker læreres mobbing på situasjonen?
e. Hvordan påvirkes barna av at andre unger mobber dem i påtvungne barnehager (bv-tiltak) og skoler.
f. Hvordan påvirkes barna av at barnehagepersonellet ser på dem med kritikk og nedlatenhet overfor foreldre og barn?
g. Hvordan påvirkes situasjonen av den opinionen moraliserende forskere står for når de uttrykker seg mot alkoholisme?
Etc etc
Quote:
Haugland deler familiene inn etter fire typar: Beskyttande familiar, emosjonelt ustabile familiar, eksponerande familiar og kaotiske familiar.
I dei to første typane fungerer dagleglivet nokonlunde normalt, og dersom far melder seg ut kompenserer mor. Det er i dei to sistnemnde familietypane at vi i første rekke finn barna med problem.
Her roper intuisjonen min FARE!
Hva er eksponerende familier? Var det FrP-familier som på 80-tallet fikk mobbet sine barn fordi foreldrene ikke var politisk korrekte?
Er det muslimer som går offentlig ut med sin tro og opplever at dette blir barna mobbet for?
Er det predikantfamilier fra Livets Ord?
Er det de som er anderledes? Dersom barna blir mobbet av samfunnet, stigmatisert i skoler, etc slik at barna tar skade - da er det ikke familiene som er problemet. Det er intolleransen i samfunnet!
En annen er den filosofiske tilnærmingen:
Opphører barna å tilhøre foreldrene om foreldrene ikke tilfredstiller samfunnets krav.
Skal man forholde seg til konsekvensetikk - som er så inn i vårt samfunn: Har det ingen betydning at foreldre lider, tar sine liv, knekker sammen, blir uførepensjonerte etc.
Per i dag ser vi at en mulig
tenkt bedring for barn kan koste foreldres liv og helse. Da er selv en konsekvensetisk politikk på jordet.