It is currently Fri Mar 29, 2024 12:44 am



Post new topic Reply to topic  [ 2 posts ] 
Author Message
 Post subject: Rune Fardal intervjuer Tonje Omdahl
PostPosted: Fri Oct 13, 2017 7:48 pm 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Wed Feb 08, 2006 8:48 am
Posts: 6857
Location: Oslo
  

Rune Fardal intervjuer Tonje Omdahl

Sauda barnevern
Tonje Omdahl blir intervjuet av Rune Fardal

Familiekanalen (via facebook), 12 oktober 2017

Rune Fardal skriver:
"Tonje ble mobbet på skolen som ikke gjorde noe for å stoppe det. Når de sendte klage på skolen, ble barnevernet koblet inn og har trakassert Tonjes familie i 6-7 år.
    Sauda kommune, rådmann og hans kone hos fylkesmann har henlagt alle klager. Lærere som lyver og lurer barna, lensmann som beskytter rådmann og skremmer familier. En helsesøster som bryter løfte om taushet. Sauda granskes nå av BLD. Dette er offentlig mobbing og trakassering av verste sort."


  

_________________
Hjemmeside http://www.mhskanland.net


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Rune Fardal intervjuer Tonje Omdahl
PostPosted: Sun Oct 15, 2017 11:34 am 
Offline
Rang: Storbruker

Joined: Fri May 29, 2015 2:49 pm
Posts: 906
Det er nok ganske krevende for Tonje å bli intervjuet av en person som på en grundig måte får frem alle detaljene i saken hennes. Jeg er imponert over at en 14-åring klarer å redegjøre for saken sin såpass bra som hun gjør. Rune Fardal bruker også endel "voksne" ord og uttrykk som Tonje åpenbart klarer å henge med på.

Min egen eldstedatter er ett år yngre enn Tonje. Jeg ser at Tonje beskriver møtene med barnevernet på skolen nokså likt det min datter gjør: Barnevernet som forstyrrer skolehverdagen, og som forsøker å få barna til å komme med negative opplysninger om foreldre, delvis ved å legge ordene i munnen på barna, og ved å få barna til å fortelle at de ikke har det bra hjemme.

Det er så primitivt at man kan le, men barnevernets ansatte er for farlige til å være morsomme.

Formelle avhør av barn skal skje etter veldig strenge regler, og både barn og voksne skal være informert om sine rettigheter.

Barnevernet opererer i en juridisk gråsone hvor de i realiteten driver etterforskning av familier, og hvor alle samtaler inngår som bevis i saken.

Det har blitt nokså klart for meg at det til dels er rene avhør som foregår når barnevernet kommer på besøk i skoletiden. Etter min mening er disse samtalene både etisk og juridisk betenkelige.

Vi foreldre blir ganske eksponert når barna åpenhjertig forteller barnevernet om våre sterke og svake sider, hvorav barnevernet bare noterer det negative.

Denne gangen er det barnevernet som eksponeres, og for Tonje er det helt naturlig å gjøre dette med fullt navn på de aktuelle personene. Det er ganske interessant å høre en ungdom fortelle åpent og fritt om sine opplevelser med de barnevernsansatte. Jeg merker meg at Tonje har mistet tilliten til både barnevern og skole.

Tonje har også en svært treffende bemerkning mot slutten av intervjuet: "Vi hadde jo planer om å saksøke Sauda kommune, men det koster jo en del. Det vil jo si det samme som at vi er rettsløse."


Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 2 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 5 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum

Search for:
Jump to:  
cron
Theme designed by stylerbb.net © 2008
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
All times are UTC [ DST ]