It is currently Thu Mar 28, 2024 11:26 am



Post new topic Reply to topic  [ 1 post ] 
Author Message
 Post subject: Utenlandsk film interessert i barnevern, en norsk ikke
PostPosted: Sun May 24, 2015 8:05 am 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Wed Feb 08, 2006 8:48 am
Posts: 6857
Location: Oslo
  

Utenlandske filmfolk interessert i norsk barnevern, en norsk produsent Kjetil Omberg ikke


«Det går rykter om at vi tar barna deres»
Kjetil Omberg merker oppturen for norsk film. For tre uker siden var han hos Universal i Hollywood og diskuterte en idé. Nå leter han etter samarbeidspartnere i Cannes.
Aftenposten, 22 mai 2015


"- Har dere diskutert konkrete ideer?
    - Vi har alle sammen brukt en del tid på å finne ut hvem vi er, hva vi står for og hva vi helst vil lage av film. Den tsjekkiske produsenten her hadde en idé om å lage dokumentarfilm om norsk barnevern.
    - Dette er østeuropeerne altså veldig opptatt av akkurat nå?
    - Ja, produsenten fra Litauen ville også fokusere på barnevern. Der i landet er synet på Norge og barnevern enda verre. Det går rykter om at vi tar barna deres fordi vi har så dårlig fødselsrate og fordi vi trenger friskere gener. Dette var helt klart en trend, men jeg er veldig usikker på om jeg vil lage en dokumentar om akkurat det.
    - For det er sjangerfilm og underholdning du har profilert deg på hittil i karrièren?
   - Ja, det er det jeg føler jeg kan og liker."


Naturligvis kan ingen bebreides for hva de interesserer seg for og liker å gjøre. Det er allikevel symptomatisk for Norge at myndighetene har lykkes så godt i sin propaganda om barnevernet at folk bare våkner, et øyeblikk, når en tsjekkisk president sammenligner vårt barnevern med nazistenes virksomhet og litauere kommer med fantasifulle gjetninger om genetiske og befolkningsstatistiske forklaringer på hvordan barnevernet går frem. Barnevernssystemet i Norge, som er en eneste stor tragedie, med svært mange dramatiske komponenter, interesserer sjelden.

Det må øyensynlig personlig, nær erfaring med barnevernets virkelighet til før folk frigjør seg fra den naïve troen på hva myndighetene sier barnevernet er og gjør.

Utlendinger fester seg også helst ved det som oppfattes som sensasjonelt, men her ligger vel årsaken mest i at de ellers ikke kan tro hva som foregår i vestlige lands barnevern.

   

_________________
Hjemmeside http://www.mhskanland.net


Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 1 post ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum

Search for:
Jump to:  
cron
Theme designed by stylerbb.net © 2008
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
All times are UTC [ DST ]