It is currently Thu Mar 28, 2024 9:19 pm



Post new topic Reply to topic  [ 3 posts ] 
Author Message
 Post subject: Frankenstein
PostPosted: Tue Feb 26, 2008 9:31 pm 
Offline
Superposter

Joined: Thu Oct 26, 2006 9:47 am
Posts: 1293
Location: Stjørdal
Her er lenker til to britiske tv-serier som tar for seg viktige elementer ipsykologiens og samfunnsvitenskapenes bidrag til å skape det samfunnet vi opplever i dag:

Selvets århundre (psykologiens rolle i markedsføring og propaganda):

1.episode
- Hovedsakelig om Sigmund Freuds nevø Edward Bernays - moderne markedsførings gudfar.

2.episode -også her er Bernays sentral, i tillegg til Anna Freud - datter av Sigmund - som var sentral i utviklingen av den nye konformiteten etter 2. verdenskrig.

3. episode - Om Wilhelm Reich (elev av Freud og senere kritiker) og reaksjonene på konformiteten på 60-tallet.

4.episode - om hvordan de nye "frie" individene ble de perfekte konsumenter.

Se så hva matematikken og behovet for enkle løsninger (tallene lyver ikke) angrep oss fra en annen vinkel:

Fellen (the Trap)

1. episode -
Om hvordan spillteori ble tatt i bruk under den kalde krigen og hvordan den ble benyttet også utenfor det militære.

2.episode - om den nye psykiatriens metoder og hvordan dette har ført til en eksplosjon i psykiske lidelser.

3.episode - om positiv og negativ frihet og det bildet som psykologene har bidratt til å skape av oss som paranoide, nyttemaksimerende individer uten sosiale bånd.

De to seriene gir et nyttig innblikk i samfunnsvitenskapenes sanne natur og de premisser de legger til grunn (mange av dem skapt av den samme vitenskapen).

jeg har sluttet å se på meg selv som bachelorstudent i sosiologi og fortsetter som spion :twisted:

_________________
Don't hate the media, become the media!


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Frankenstein
PostPosted: Wed Feb 27, 2008 6:44 am 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Wed Feb 08, 2006 8:48 am
Posts: 6857
Location: Oslo
Anne Brit Raaen wrote:
jeg har sluttet å se på meg selv som bachelorstudent i sosiologi og fortsetter som spion :twisted:

Du kan bli "nyttigst" dersom du er / gjennomfører begge deler!

_________________
Hjemmeside http://www.mhskanland.net


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Wed Feb 27, 2008 10:50 am 
Offline
Superposter

Joined: Thu Oct 26, 2006 9:47 am
Posts: 1293
Location: Stjørdal
Joda, jeg vet at papirer teller - i stadig større kretser.

verdier utover det får spionrollen ivareta :wink:

Jeg hopper ikke av - ennå - men det er vanskelig for en gammel rev å lære noe særlig når alt er styrt av andre.
jeg kjenner stadig vekk at "nå trenger jeg å vite mer om noe" og så har det ingen som helst relevans til de kursene jeg tar eller har tilgang til.

Ofte viser det seg også at de kursene jeg tror jeg skal få noe ut av handler om noe helt annet - som samfunnsøkonomikursene jeg tok i fjor.

Selvfølgelig har jeg fått noe ut av det - men det gjør meg bare mer kynisk og det er ikke den vegen jeg ønsker å gå.

Litt skrivetrening får jeg jo, men det er jo blitt mindre av det også etter at NTNU har begynt å spare ved å kutte ut semesteroppgavedelen av eksamen.

_________________
Don't hate the media, become the media!


Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 3 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 2 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum

Search for:
Jump to:  
cron
Theme designed by stylerbb.net © 2008
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
All times are UTC [ DST ]