It is currently Tue Apr 16, 2024 6:40 am



Post new topic Reply to topic  [ 3 posts ] 
Author Message
 Post subject: "Häxornas Tid"
PostPosted: Sun Mar 11, 2007 9:58 pm 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Wed Feb 08, 2006 9:13 am
Posts: 1063
Jeg har tv-kanalen Viasat History. Denne helgen har de sendt dokumentaren "Häxornas Tid", en dokumentar på fem deler basert på Jan Guillous bok "Häxornas Försvarare" (norsk: "Heksenes forvarere"). Det er også Jan Guillou som er forteller i programmet. Programmet er produsert for svensk Tv4. Lenke.

Jeg leste boka for noen år siden, men synes ikke dokumentaren står tilbake for boka. Det er interressant å se hvordan heksehysteriet bredte om seg på 1600-tallet, hvilke elementer som var til stede og som muliggjorde justismordene/de bestialske drapene på uskyldige. Overtro, vitenskap og en overtroisk maktelite er blant forutsetningene, sier Guillou. Noen som ser paralleller til dagens hysteri om omsorgssvikt og overgrep? Ja, det gjør også Jan Guillou. Jeg anbefaler dere å se filmen (eller lese boka). Filmen kan kjøpes fra dvdon.com.


Top
 Profile  
 
 Post subject: hekseforfølgelse
PostPosted: Sun Mar 11, 2007 10:32 pm 
Offline
Superposter

Joined: Wed Sep 27, 2006 2:53 pm
Posts: 1149
Location: Danmark
Nå har vel egentlig ikke myndigetens forfølgelse av kvinner man beskylder for å være hekser tatt slutt. Har en del sort på hvitt eksempler fra egen saksdokumentasjon som jeg planlegger å publisere her inne når jeg får tid.

Det eneste som er forskjell er at tittelen inkvensator er byttet ut med tittelbetegnelsen barnevernskonsulent og psykolog, stammen i historien er den samme.

De går kanskje ikke så langt som å lage bålbrenning med heksen på toppen foran kommunebygningen til offentlig fornøyelse, men forsøker i stedet i herdig å få sin klient/pasient til å forstå at det er til hennes og sønnens beste om hun tar sitt eget liv frivillig. Minner i grunnen mye om den tidligste epoke av hekseforfølgelsen. Liker du dette tema og sammenligningsgrunnlag forslår jeg i tillegg at du leser heksehammeren som startet og ikke minst legetimiserte denne type forfølgelse og folkemord.

_________________
AMA

Skriver på en bokserie under tema "Når barnevernet dreper med loven i hånden"...
Internettside der saksdokumentasjon som benyttes oppdateres regelmessig:

http://www.freewebs.com/amasbvt/


Top
 Profile  
 
 Post subject: Moderne hekseprossesser
PostPosted: Sun Mar 11, 2007 11:16 pm 
Offline
Rang: Storbruker
User avatar

Joined: Sun Sep 24, 2006 2:11 pm
Posts: 401
Flere har sammenlignet dagens "barnevern" med hekseprossessene fra den sene middelalderen:

http://www.onlineopinion.com.au/view.asp?article=3485

Se også:

http://thescotsman.scotsman.com/index.cfm?id=89252004


Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 3 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 6 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum

Search for:
Jump to:  
Theme designed by stylerbb.net © 2008
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
All times are UTC [ DST ]