It is currently Tue Apr 23, 2024 7:01 pm



Post new topic Reply to topic  [ 20 posts ]  Go to page 1, 2  Next
Author Message
 Post subject: "Rabbit-proof Fence"
PostPosted: Wed Feb 28, 2007 12:05 pm 
Offline
Superposter

Joined: Thu Oct 26, 2006 9:47 am
Posts: 1293
Location: Stjørdal
Jeg har nevnt den et annet sted her, og anbefaler alle å se filmen. den handler om tre aboriginerbarn som rømmer fra sin "fosterfamilie" og følger det kaninsikre gjerdet på tvers av det australske kontinentet for å finne igjen foreldrene sine. Viktig og relevant film. Peter Gabriel står for musikken, en opplevelse i seg selv!

_________________
Don't hate the media, become the media!


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: "Rabbit-proof Fence"
PostPosted: Wed Feb 28, 2007 12:31 pm 
Offline
Rang: Storbruker
User avatar

Joined: Sun Sep 24, 2006 2:11 pm
Posts: 401
Den ble vist på NrK2 for en tid tilbake. Den kommer sikkert til å bli vist igjen.

I dette landet er vi blitt oppdratt til å tro at brudd på menneskerettigheter kun skjer i fjerne strøk. Folk har glemt de ca. 40000 tvangssteriliseringene etter krigen som var en videreføring av nazistenes eugenikk, barnerovene og lobotomiseringene.

Det mest kvalmende utspillet jeg noengang har hørt fra noen politiker må vel være Gro Harlem Brundtlands "Det er typisk norsk å være god".


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Fri Mar 02, 2007 3:05 pm 
Offline
Superposter

Joined: Thu Oct 26, 2006 9:47 am
Posts: 1293
Location: Stjørdal
Jeg tror på mange vis at vi hadde gått enda lenger i vår søken etter genetisk fullkommenhet, hadde det ikke vært for Hitler og hans skrekk-regime.

Men denne kampen vil nok aldri ende, spesielt med tanke på bio-teknologi og fosterdiagnostistikk.

Jeg lurer på om det er "pasilurken" (ryddedyret) i oss, som gjør at vi ikke tåler å se avvik.

_________________
Don't hate the media, become the media!


Top
 Profile  
 
 Post subject: Sosial arv
PostPosted: Sat Mar 03, 2007 8:29 pm 
Offline
Rang: Storbruker
User avatar

Joined: Sun Sep 24, 2006 2:11 pm
Posts: 401
Anne Brit Raaen wrote:
Men denne kampen vil nok aldri ende, spesielt med tanke på bio-teknologi og fosterdiagnostistikk.


Jeg er ikke så sikker på at bioteknologi er en så skremmende tanke, men det er selvsagt viktig at folk er på vakt. På den annen siden har vi i barnevernet en gal teoretisk tilnærming til menneske som ikke bygger på genetikk, nærmere bestemt den såkalte sosiale arven.

Det kan virke som vi i Norden er blitt eksperter på å importere patologier, men vi misliker å importere kritikk av de samme patologiene.


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Mon Mar 05, 2007 12:37 pm 
Offline
Superposter

Joined: Thu Oct 26, 2006 9:47 am
Posts: 1293
Location: Stjørdal
Om bio-teknologi - det jeg frykter er at dersom det blir mulig å manipulere med gener, vil det også normaliseres, og til slutt forventes at det gjøres - akkurat som med tidligere tiders "renovasjonsforsøk".
Jeg er også litt redd for at dersom det skal bli en selvfølge å "trikse" med naturen (at homofile får rett til å lage barn ved statens hjelp), varer det ikke lenge før vi aksepterer at biologi ikke har noe med familie å gjøre. neste skritt kan bli at vi får statautoriserte foreldre og da har de vi kjemper mot vunnet!

_________________
Don't hate the media, become the media!


Top
 Profile  
 
 Post subject: Biologi
PostPosted: Mon Mar 05, 2007 1:33 pm 
Offline
Rang: Storbruker
User avatar

Joined: Sun Sep 24, 2006 2:11 pm
Posts: 401
Anne Brit Raaen wrote:
Jeg er også litt redd for at dersom det skal bli en selvfølge å "trikse" med naturen (at homofile får rett til å lage barn ved statens hjelp), varer det ikke lenge før vi aksepterer at biologi ikke har noe med familie å gjøre. neste skritt kan bli at vi får statautoriserte foreldre og da har de vi kjemper mot vunnet!


Jeg er overbevist om at vi kjemper mot en utbredt holdning i samfunnet som går ut på at biologien ikke nødvendigvis er grunnlaget for familien. Men jeg er ikke så sikker at de vi kjemper mot har vunnet, eller kommer til å vinne.


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Tue Mar 06, 2007 8:03 pm 
Offline
Superposter

Joined: Thu Oct 26, 2006 9:47 am
Posts: 1293
Location: Stjørdal
Vi får håpe det...., men jeg får en stadig sterkere følelse av at vi er på full fart mot "A Brave New World" akkurat som Aldous Huxley beskrev det.

_________________
Don't hate the media, become the media!


Top
 Profile  
 
 Post subject: Ikke ennå
PostPosted: Tue Mar 06, 2007 10:05 pm 
Offline
Rang: Storbruker
User avatar

Joined: Sun Sep 24, 2006 2:11 pm
Posts: 401
Anne Brit Raaen wrote:
Vi får håpe det...., men jeg får en stadig sterkere følelse av at vi er på full fart mot "A Brave New World" akkurat som Aldous Huxley beskrev det.


Jeg tror at de som avviser biologien som grunnlag for familien tenker ikke på seg selv, men på andres familier. Det er også grunnen til at barnevernet kan uhemmet terrorisere familier. Ingen tror at de selv kan bli rammet.

Huxleys roman synes jeg er gått ut på dato, av nettopp samme grunn. Når en tenker seg at biologien kan underlegges kultur og ideologi, blir dette resultat. Men i virkeligheten er det vi kaller kultur sterkt begrenset av våre biologiske drifter.


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sat Mar 10, 2007 3:03 pm 
Offline
Superposter

Joined: Thu Oct 26, 2006 9:47 am
Posts: 1293
Location: Stjørdal
Jeg synes absolutt ikke at boka er gått ut på dato, jeg mener at den beskriver et helvete/en himmel som ligger nærmere vestlige verdier, enn f.eks Orwells 1984.

Et av poengene i Huxleys bok var nettopp å gjøre menneskegrupper genetisk ensartede ved kloning, og utviklingsmessig på samme nivå, slik at de lettere skulle gli inn i de roller som var tiltenkt dem. I tillegg ble de oppdratt inn i en kultur som skulle sikre "harmoni". Noe nær maktelitens våte drøm.

Det er på dette grunnlaget jeg bekymrer meg for hva vi egentlig kommer til å bruke bio-teknologien til.

Men naturen er mangfoldig og kan slå tilbake, så det mest effektive er vel å fortsette å "ta ut" avvikerne, og holde de andre i sjakk slik det effektivt gjennomføres allerede.

_________________
Don't hate the media, become the media!


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: "Rabbit-proof Fence"
PostPosted: Sun Mar 11, 2007 4:19 pm 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Mon Aug 21, 2006 4:18 pm
Posts: 1851
Location: Bergen
Rinna wrote:
Den ble vist på NrK2 for en tid tilbake. Den kommer sikkert til å bli vist igjen.


Jeg satt som klistret og teipet filmen på video. Det er en rystende og sann beretning fra Australia, som nøyaktig beskriver hvordan barnevernet opererer i Norge i dag. Den eneste forskjellen er som sagt - årstallet.

BraFilm.no wrote:


Hvis du mener at jeg tar for hardt i nå, så bare sier jeg "IKKE KØDD MED MEG", for jeg vet hva jeg snakker om. Det gjør ikke du.

_________________
Den som tror at det å være liten ikke gir innflytelse, har aldri lagt i telt med mygg!
Signer OPPROP mot fylkesnemnda her!
Bli med på MASSESØKSMÅL MOT FYLKESNEMNDA!


Top
 Profile  
 
 Post subject: Huxley
PostPosted: Sun Mar 11, 2007 8:32 pm 
Offline
Rang: Storbruker
User avatar

Joined: Sun Sep 24, 2006 2:11 pm
Posts: 401
Anne Brit Raaen wrote:
Et av poengene i Huxleys bok var nettopp å gjøre menneskegrupper genetisk ensartede ved kloning, og utviklingsmessig på samme nivå, slik at de lettere skulle gli inn i de roller som var tiltenkt dem. I tillegg ble de oppdratt inn i en kultur som skulle sikre "harmoni". Noe nær maktelitens våte drøm.


Tror du har et viktig poeng. Kloning er absolutt egnet til å misbrukes.


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sat Mar 24, 2007 12:16 pm 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Wed Feb 08, 2006 8:48 am
Posts: 6857
Location: Oslo
|
Jeg bestilte "Rabbit Proof Fence" i en dvd/video/cd-butikk, den ankom kvikt, og nå er jeg begynt å se på den (jeg fikk tid til bare 10 minutter i formiddag). Den ser ypperlig ut, allerede de første scenene gjør helt klart hvordan de hvite australierne herjer med aboriginerne, for å "redde" barna.

Det serut til å være en blåkopi av den måten vårt hjemlige barnevern farer frem, både i ord og handling.

Denne filmen bør gjøres til pensum i all sosialfags-utdannelse. Så takk for denne tråden om den; det var nyttig.

MHS

_________________
Hjemmeside http://www.mhskanland.net


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: "Rabbit-proof Fence"
PostPosted: Sat Mar 24, 2007 6:21 pm 
Offline
Site Admin
User avatar

Joined: Sun Feb 05, 2006 7:18 pm
Posts: 7442
Location: Mosjøen, Vefsn kommune på Helgeland.
Rinna wrote:
...I dette landet er vi blitt oppdratt til å tro at brudd på menneskerettigheter kun skjer i fjerne strøk. Folk har glemt de ca. 40000 tvangssteriliseringene etter krigen som var en videreføring av nazistenes eugenikk, barnerovene og lobotomiseringene.

...mest kvalmende... "...typisk norsk å være god".


Arbeiderpartiet drev aktivt med respektive mer eller mindre psykiatriske tvang lenge før krigen. I samarbeid med "kristne".

Det er altså ikke "videreføring av nazistenes eugenikk". Det var maktmisbruk som var "in" i tiden. Nasjonalsosialistene var "bare" en ekstrem variant av det.

_________________
¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯
.
"Vårt" lysebrune-mørkerøde såkalte barnevern stjeler mennesker
> Radikalt forum mot familiedestruksjon: http://forum.r-b-v.net/<


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sat Mar 24, 2007 10:20 pm 
Offline
Superposter

Joined: Thu Oct 26, 2006 9:47 am
Posts: 1293
Location: Stjørdal
Arild skrev:

Quote:
Det er altså ikke "videreføring av nazistenes eugenikk". Det var maktmisbruk som var "in" i tiden. Nasjonalsosialistene var "bare" en ekstrem variant av det.



Det kan være grunnlag for å anta at hadde det ikke vært for nazismen, ville dette ha blitt normalen i alle vestlige land. Motstanden hadde lett blitt redusert til et abstrakt moralsk spørsmål, overlatt til den intellektuelle eliten å bekymre seg for.
Så lenge vi husker det konkrete resultatet av denne ideologien har vi en viss beskyttelse, men kampen mot nazismen blir i stadig større grad et spørsmål om jødenes holocaust og lite annet.
Det bekymrer meg.

_________________
Don't hate the media, become the media!


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sun Mar 25, 2007 12:27 am 
Offline
Site Admin
User avatar

Joined: Sun Feb 05, 2006 7:18 pm
Posts: 7442
Location: Mosjøen, Vefsn kommune på Helgeland.
Anne Brit Raaen wrote:
Det kan være grunnlag for å anta at hadde det ikke vært for nazismen, ville dette ha blitt normalen i alle vestlige land. Motstanden hadde lett blitt redusert til et abstrakt moralsk spørsmål, overlatt til den intellektuelle eliten å bekymre seg for.
Stygt redd for at du har rett.

Anne Brit Raaen wrote:
Så lenge vi husker det konkrete resultatet av denne ideologien har vi en viss beskyttelse, men kampen mot nazismen blir i stadig større grad et spørsmål om jødenes holocaust og lite annet.
Det bekymrer meg.
I død var krigsofrene ti ganger flere enn drapene på jøder. Mitt poeng er imidlertid at noen med makt prakker sine ideer på andre. Uavhengig av lidelse og død. Da kan man ta barn og hva som helst fra mennesker. Min grunnleggende kamp er mot alle som tror de kan prakke sine ideer på andre bare de har makt nok. Det gjør vel hele det politiske etablisementet i større og mindre grad på forskjellige måter.

_________________
¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯
.
"Vårt" lysebrune-mørkerøde såkalte barnevern stjeler mennesker
> Radikalt forum mot familiedestruksjon: http://forum.r-b-v.net/<


Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 20 posts ]  Go to page 1, 2  Next

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 7 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum

Search for:
Jump to:  
cron
Theme designed by stylerbb.net © 2008
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
All times are UTC [ DST ]