It is currently Tue Apr 23, 2024 9:20 am



Post new topic Reply to topic  [ 20 posts ]  Go to page Previous  1, 2
Author Message
 Post subject:
PostPosted: Sun Mar 25, 2007 8:22 pm 
Offline
Superposter

Joined: Thu Oct 26, 2006 9:47 am
Posts: 1293
Location: Stjørdal
Arild skrev:

Quote:
Min grunnleggende kamp er mot alle som tror de kan prakke sine ideer på andre bare de har makt nok. Det gjør vel hele det politiske etablisementet i større og mindre grad på forskjellige måter.



Har så godt som aldri opplevd noe annet, men ofte er det ingen klar ideologi bak. I det minste ikke en de tør vedkjenne seg. "Never underestimate the power of denial"

_________________
Don't hate the media, become the media!


Top
 Profile  
 
 Post subject: Moral og tidsånden
PostPosted: Mon Mar 26, 2007 8:56 am 
Offline
Rang: Storbruker
User avatar

Joined: Sun Sep 24, 2006 2:11 pm
Posts: 401
Anne Brit Raaen wrote:
Det kan være grunnlag for å anta at hadde det ikke vært for nazismen, ville dette ha blitt normalen i alle vestlige land. Motstanden hadde lett blitt redusert til et abstrakt moralsk spørsmål, overlatt til den intellektuelle eliten å bekymre seg for.
Så lenge vi husker det konkrete resultatet av denne ideologien har vi en viss beskyttelse, men kampen mot nazismen blir i stadig større grad et spørsmål om jødenes holocaust og lite annet.
Det bekymrer meg.


Enig med deg. Den største faren er å se på nazismen og kommunismen som avvik fra normalen. Dermed blir det lettere å kjøpe idéen om at vi lever i en frigjort tid, hvor overgrep fra makthaverne ikke skjer.

Jeg mener forøvrig å ha lest en del artikler om sosialistenes interesse for evgenikk i begynnelse av det 20. århundre. Evgenikk ble sett på som et nyttig redskap i utformingen av et sosialistisk samfunn. Å gjøre motstand mot tidsånden krever en evne til å være kritisk, og en mot til å stå oppreist som få vanlige mennesker besitter.

Kommer på et sitat av Friedrich von Schiller: Lebe mit deinem Jahrhundert, aber sei nicht sein Geschöpf. Det finnes i sannhet veldig få mennesker i verden som har en god grunn til å være mostrøms. De aller fleste lever lykkelig som skapninger av sin tid, helt uvitende om overgrep som ikke rammer dem selv.


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Mon Mar 26, 2007 11:19 am 
Offline
Superposter

Joined: Thu Oct 26, 2006 9:47 am
Posts: 1293
Location: Stjørdal
Rinna skrev:

Quote:
De aller fleste lever lykkelig som skapninger av sin tid, helt uvitende om overgrep som ikke rammer dem selv.


Jeg tror den største faren er at den moralske debatten er abstrahert og løsrevet fra virkeligheten, og i stor grad overlatt til intellektuelle - som lett blir definert som virkelighetsfjerne og uvesentlige.

Vi kan hente nok informasjon til å sette ting i en større sammenheng, men vi vet ikke hvordan. Vi får ikke hjelp av mediene, og vi treffes sjelden for å diskutere slik ting (kun for spesielt interesserte). Samtidig har vi lært i fra barnsben av at det er tryggest å holde kjeft og være mest mulig usynlig. De som protesterer straffes.

Vi har stadig mer, og derfor mer å tape - slik bindes vi mentalt til et system vi nok ikke tror på, men som er til å leve med så lenge vi er "usynlige".

_________________
Don't hate the media, become the media!


Top
 Profile  
 
 Post subject: Intellektuelle
PostPosted: Mon Mar 26, 2007 12:08 pm 
Offline
Rang: Storbruker
User avatar

Joined: Sun Sep 24, 2006 2:11 pm
Posts: 401
Anne Brit Raaen wrote:
Jeg tror den største faren er at den moralske debatten er abstrahert og løsrevet fra virkeligheten, og i stor grad overlatt til intellektuelle - som lett blir definert som virkelighetsfjerne og uvesentlige.

Vi får ikke hjelp av mediene, og vi treffes sjelden for å diskutere slik ting (kun for spesielt interesserte)


Av erfaring vet jeg at mange såkalte intellektuelle er altfor feige til å ta opp viktige samfunnsdebatter, og foretrekker en abstrahert skrivebordsdiskusjon. Kroneeksemplet på denne tendensen er, etter min mening, ukeavisen Morgenbladet. Både Joar Tranøy og Sverre Kvilhaug har hatt innlegg om tilstander innen barnevernet i denne avisen, uten at det har ført til noen større debatt.

At vi ikke treffes er nå vel intet hinder for at vi ikke kan utveksle meninger. :)

Internettet er som skapt for å diskutere ting som media ikke viser interesser for, og som makthavere misliker blir diskutert i det hele tatt.


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Mon Mar 26, 2007 2:20 pm 
Offline
Superposter

Joined: Thu Oct 26, 2006 9:47 am
Posts: 1293
Location: Stjørdal
Rinna skrev:

Quote:
At vi ikke treffes er nå vel intet hinder for at vi ikke kan utveksle meninger.

Internettet er som skapt for å diskutere ting som media ikke viser interesser for, og som makthavere misliker blir diskutert i det hele tatt.


Dette er nok makthaverene veldig klar over, og de jobber med saken jfr. sensurforsøk og overvåkningen.

_________________
Don't hate the media, become the media!


Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 20 posts ]  Go to page Previous  1, 2

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 5 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum

Search for:
Jump to:  
cron
Theme designed by stylerbb.net © 2008
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
All times are UTC [ DST ]