It is currently Thu Mar 28, 2024 11:11 pm



Post new topic Reply to topic  [ 12 posts ] 

Er det verdt tiden å lese bøker om hvordan barnevernet tråkker ned familier?
Ja, vel verdt det, ny informasjon for meg 7%  7%  [ 1 ]
Ja, men jeg orker nesten ikke å lese om flere saker 33%  33%  [ 5 ]
Nei, vi vet alt sammen fra før 0%  0%  [ 0 ]
Ja, vi trenger å kunne vise noe håndfast til dem som tror på bv 60%  60%  [ 9 ]
Total votes : 15
Author Message
 Post subject: John Hollens "Formynderterror"
PostPosted: Tue Feb 13, 2007 7:23 pm 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Wed Feb 08, 2006 8:48 am
Posts: 6857
Location: Oslo
 
Som Nina gjorde obs på i en annen seksjon, er John Hollens utmerkede bok nå på mammut-salg. Jeg ringte opp den bokhandelen jeg pleier å bestille fra, og de hadde 30 ex, så jeg bestilte flere. Den koster ca 90 kroner bare!

Vel verdt å lese!. Se bildet på forsiden av BarnasRett samt i BR's sekjon "Enkeltsaker": Averøy-saken.

  

_________________
Hjemmeside http://www.mhskanland.net


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Tue Feb 13, 2007 9:20 pm 
Offline
Rang: Ivrig bruker
User avatar

Joined: Wed Feb 08, 2006 10:08 am
Posts: 124
Jeg har lest den.Det var grusomt å lese om hvordan saksbehandlerne torturerte familien.Kamilla Fagereng døde jo nesten p.g.a påkjenningene de utsatte henne for.
Utrolig at de ikke er blitt straffeforfulgt i ettertid ,men det ser ut til at det gis amnesti for kriminalitet i forhold til yrkesutøvelse når det gjelder barnevernsansatte.

_________________
Charlotte Marie Eriksen


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Wed Feb 14, 2007 10:45 am 
Offline
Rang: Storbruker
User avatar

Joined: Tue Oct 10, 2006 11:54 am
Posts: 224
Location: ei lita bygd på vestlandet
Neida Charlotte,i stedet for å straffeforfølge det PAKKET der er det innbyggerne i Kristiansund som har fått svineriet.Solveig kvernen karlsvik er blitt sendt over fjorden og bedriver det samme her.


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Wed Jun 06, 2007 6:37 am 
Offline

Joined: Sat May 19, 2007 4:18 pm
Posts: 43
Noen som vet eller har kontakt med de folka? For meg var iallfall den boka den endelige spkern i likkista til barnevernet. Nå skjønner jeg ikke at noen kan være noe i tvil om hva barnevernet er. Ren og skjær ondskap.

Lurte på hun Sæthre eller noe. Er det hun samme som er i Asker nå?


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Wed Jun 06, 2007 7:36 am 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Wed Feb 08, 2006 8:48 am
Posts: 6857
Location: Oslo
  
Du har kanskje lest Averøy-mappen på BarnasRett? Averøy-saken (den ligger i seksjonen Enkeltsaker).

Her finner du blant annet en mail sendt av en av aktørene der oppe til BR, hvor skriveren hevder at det er så urettferdig å bli hengt ut, fordi alle er sluttet nå. Det viste seg for det første at det hadde de ikke – les mitt svar. For det andre: Jada, som Langora skrev så driver flere samme slags virksomhet i Kristiansund etc isteden.

Boken kan lånes på Deichman eller annet bibliotek. Har de den ikke på ditt nærmeste almenbibliotek, så spør om de kan låne den inn. Hvis det ikke fins ett og annet restex i noen bokhandel, da. Prøv Cappelens antikvariat i Oslo eller på antikvariat.no . Den er vel verdt å lese.
  
  

_________________
Hjemmeside http://www.mhskanland.net


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Thu Jun 07, 2007 12:11 am 
Offline

Joined: Sat May 19, 2007 4:18 pm
Posts: 43
MH Skånland wrote:
  
Du har kanskje lest Averøy-mappen på BarnasRett? Averøy-saken (den ligger i seksjonen Enkeltsaker).

Her finner du blant annet en mail sendt av en av aktørene der oppe til BR, hvor skriveren hevder at det er så urettferdig å bli hengt ut, fordi alle er sluttet nå. Det viste seg for det første at det hadde de ikke – les mitt svar. For det andre: Jada, som Langora skrev så driver flere samme slags virksomhet i Kristiansund etc isteden.

Boken kan lånes på Deichman eller annet bibliotek. Har de den ikke på ditt nærmeste almenbibliotek, så spør om de kan låne den inn. Hvis det ikke fins ett og annet restex i noen bokhandel, da. Prøv Cappelens antikvariat i Oslo eller på antikvariat.no . Den er vel verdt å lese.
  
  



Som sagt har jeg lest boken. Fikk faktisk tak i den i en bokhandel midt i Oslo sentrum til en billig penge. Den var det endelige beviset for meg i synet på barnevenet. Boka engasjert meg voldsomt, men den var ganske heavy.

Det er derfor jeg gjerne skulle ha formidlet min fulle støtte. Jeg gleder meg over at det endte godt, at det kan skje i virkelighetens verden.

På den andre siden håpe på at de får den hjelpen med de belastningene de vil slite med resten av livet.


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Thu Jun 07, 2007 3:38 am 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Wed Feb 08, 2006 9:48 am
Posts: 3979
Location: Sosialdiktaturet Norge
Torkill Berge wrote:
På den andre siden håpe på at de får den hjelpen med de belastningene de vil slite med resten av livet.


En klekkelig erstatning og de ansvarlige bak murene hadde nok hjulpet godt. Såvidt jeg vet, går de ansvarlige barnevernerne fritt ute i samfunnet. De har sågar tatt seg nye jobber innen samme geskjeft. Det må være bittert for familien å tenke på. De barnevernsansatte burde i det minste dømmes til tvunget psykisk helsevern slik at de kunne få behandling for sin sykelige trang til å dominere og kontrollere andre mennesker.

_________________
“ Whoever may be guilty of abuse of power, be it Government, State,
Employer, Trade Union or whoever, the law must provide a speedy
remedy. Otherwise the victims will find their own remedy. There
will be anarchy.” Lord Denning (1899-1999)


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Thu Jun 07, 2007 4:08 am 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Wed Feb 08, 2006 8:48 am
Posts: 6857
Location: Oslo
  
Familien har heller ikke fått erstatning – hadde ihvertfall ikke fått det for 2-3 år siden. Myndighetene sørger selvfølgelig for at de ikke får det, for det ville være det samme som å innrømme terroren, og det later de jo fortsatt som om det ikke var. Med andre ord: Det var virkelig en helt vanlig barnevernssak.

Til Torkill: Beklager, jeg var ikke helt klar over at du hadde lest selve boken, derav mitt noe forvirrede og forvirrende innlegg. Jeg mente ikke å være hverken gjentagende eller kommanderende, men hadde ikke festet meg klart nok ved hva som sto i innleggene foran også (inklusive mitt eget som startet tråden). Jeg får dukke hodet i saltvann, det virker stabiliserende. – Det med at jeg ikke tenkte på at du hadde lest selve boken, skyldtes kanskje at det er så uventet gledelig at folk leser hele bøker! Vel, selv har jeg noen stabler med bøker jeg skulle lese, liggende på gulvet og på stoler.
  

_________________
Hjemmeside http://www.mhskanland.net


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Thu Jun 07, 2007 10:00 pm 
Offline

Joined: Sat May 19, 2007 4:18 pm
Posts: 43
MH Skånland wrote:
  
Vel, selv har jeg noen stabler med bøker liggende på gulvet og på stoler jeg skulle lese.
  



Hvilke bøker da? Veldig interessert i relevant litteratur,


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sat Jul 07, 2007 4:24 pm 
Offline
Rang: Storbruker
User avatar

Joined: Tue Oct 10, 2006 11:54 am
Posts: 224
Location: ei lita bygd på vestlandet
Torkild spurte:"Lurte på hun Sæthre eller noe. Er det hun samme som er i Asker nå?"

Tror hun har havna inne på Frei.

Solveig Kvernen Karlsvik har blitt fløta over fjorden til Kristiansund og har ikke forbedret seg det minste.....

Ellers så kommer det j på ett ut hvilket bv de tilhører....Averøy,Kristiansund og Frei bv blir slått sammen fra nyttår.


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sat Jul 07, 2007 9:29 pm 
Offline

Joined: Sat May 19, 2007 4:18 pm
Posts: 43
langora wrote:
Torkild spurte:"Lurte på hun Sæthre eller noe. Er det hun samme som er i Asker nå?"

Tror hun har havna inne på Frei.

Solveig Kvernen Karlsvik har blitt fløta over fjorden til Kristiansund og har ikke forbedret seg det minste.....

Ellers så kommer det j på ett ut hvilket bv de tilhører....Averøy,Kristiansund og Frei bv blir slått sammen fra nyttår.


Helt enig. Bare vannvittig at de fortsetter. Bare et annet sted. Ja, ja. Sånn er jo barnevernet.

Håper det kommer masse sånne bøker som "Formyndereterror". De er meget viktige.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Formynderterror kr 49
PostPosted: Wed Jan 16, 2008 8:13 pm 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Wed Feb 08, 2006 9:13 am
Posts: 1063
Boken Formynderterror av John Hollen selges nå for kr 49,- (Haugen Bok)
Se også Averøy-saken.


Quote:
Formynderterror
historien om en barnevernssak
Forfatter: John Hollen
Pris: Veil. kr 298,-
Nå kun kr 49,- Kjøp


ISBN: 9788292400166
(8292400168)
Katalognr: 80462
Forlag: Communicatio forl.
Språk: Bokmål
Format: Innbundet
Trykket: 2005
Utgitt: 2005
Sider: 153
Nivå: Voksen
Status: På lager
Emner: Barnevern, Personlige betraktninger
Forlagsentralens omtale:
Boka skildrer et ungt pars dramatiske møte med barnevernet i hjemkommunen. Til slutt går det på livet løs for moren, som lider av epilepsi. © FS Informasjonstjenester
Forlagets omtale:
Dette er en historie fra virkelighetens verden. Den handler om to unge mennesker, som på et tidlig tidspunkt ba hjemkommunen om hjelpetiltak når de kom hjem med sin nyfødte baby. Det de fikk var noe helt annet. ”Formynderterror” skildrer et ungt pars dramatiske møte med barnevernet i hjemkommunen. Til slutt går det på livet løs for moren, som lider av epilepsi. Denne boken fører oss inn i en skremmende og autoritær verden, der vi også kan følge barnevernets arbeid fra innsiden. Den unike med denne historien, er at forfatteren har hatt innsyn i barnevernets egne journaler. De byr på rystende lesning. Boken er altså ikke et partsinnlegg, men en helhetlig historie der forfatteren ser de ulike aktørene i kortene. En slik offentlig innsikt i en barnevernsak finnes ikke tidligere på norsk. Forfatteren John Hollen har tidligere skrevet en rekke skjønnlitterære bøker, barnebøker og dramatikk for radio, fjernsyn og scene. Dette er hans første dokumentarbok. Levert av © FS Informasjonstjenester

http://www.haugenbok.no/katverk.cfm?kpr ... cid=158488


Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 12 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 2 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum

Search for:
Jump to:  
Theme designed by stylerbb.net © 2008
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
All times are UTC [ DST ]