It is currently Thu Mar 28, 2024 12:18 pm



Post new topic Reply to topic  [ 3 posts ] 
Author Message
 Post subject: Lederen for partiet "De Kristne" med klar uttalelse
PostPosted: Wed Apr 13, 2016 10:49 am 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Wed Feb 08, 2006 8:48 am
Posts: 6857
Location: Oslo
  

Lederen for partiet "De Kristne" med klar uttalelse


Jan Simonsen refererer i en artikkel på sin blogg et åpent brev som Erik Selle, leder for partiet De Kristne, har skrevet til barneministeren.

Barnevernet trenger en kritisk gjennomgang
Frie Ytringer, Jan Simonsens blogg, 13 april 2016


Simonsen:
Partiet ber blant annet om at statsråden gir en umiddelbar instruks til alle barnevernstjenester om å reelt implementere både det biologiske prinsipp og minste inngripens prinsipp i enhver sak fra dags dato.

Selle:
"Loven må evalueres, og ukulturen i barnevernet må fjernes. I tillegg må man skille økonomiske interesser mellom aktørene, og snarest opprette en uavhengig ankeinstans som også må skape troverdighet for barnevernet internasjonalt."

".... Da må vi spørre: Er det ”bygdetrollet” som totalt har overtatt skole, politi og barnevern i en liten bygd?"

*

Simonsen:
"Partiet De Kristne ber også barneministeren om umiddelbart å opprette en uavhengig kommisjon som kan se på alle saker i barnevernet som foreldre og barn ønsker å gjenoppta. Deretter vil vi be ministeren starte et arbeid med loven slik at den blir klar og begrenset for å unngå ideologiske vurderinger etter egne preferanser i barnevernstjenesten."

Det er utmerket at partiet De Kristne ser det. Men det blir noe i retning av umulig å finne nok mennesker i Norge som er tilnærmet "uavhengige" av statsservilitet, overtro og egeninteresse til å ta seg av alle de tusener av saker som familier naturligvis vil ha gjenopptatt. Jeg kjenner også til tidligere fosterbarn som skummer av raseri og både vil ha store erstatninger fordi de i det hele tatt ble tatt av barnevernet (altså ikke bare for overgrep og vanskjøtsel under oppholdet i institusjon eller fosterhjem), og vil ha alle, på alle nivåer i forvaltning og domstoler, som i alle år har avvist deres rettigheter, i fengsel.
   Det skulle bli litt av en kommisjon som maktet å bringe rettferdighet inn i dette systemet.
  

_________________
Hjemmeside http://www.mhskanland.net


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Lederen for partiet "De Kristne" med klar uttalelse
PostPosted: Wed Apr 13, 2016 11:04 am 
Offline
Rang: Ivrig bruker

Joined: Wed Dec 16, 2015 7:14 pm
Posts: 82
Quote:
".... Da må vi spørre: Er det ”bygdetrollet” som totalt har overtatt skole, politi og barnevern i en liten bygd?"


Dette er ikke noe å spørre om en gang. Det er faktum. Som innflytter i min x-manns lille kommune, som igjen er stykket opp i små tettsteder har jeg opplevet de merkeligste ting fra alle instanser. Her er alle enten barnsomsvenner i generasjoner eller i slekt med hverandre (helst det siste faktisk). Den siste tiden opplevet jeg at enkle beskjeder pr telefon fra skole f.eks. ble loggført til og inneholde helt andre ting og tema enn det som faktisk var tilfelle.

Da ekteskapet opphørte opplevde jeg å stå med mitt yngste barn i barnehagen og ikke bli tatt i mot av personalet. Flere ganger sto jeg der så lenge at jeg bare måtte gå igjen, med barnet. En kan ikke bare sette et lite barn fra seg i gangen å løpe alt en makter å slenge igjen døren.

Den første uttalelsen fra dem da den første meldingen tikket inn var "mor ser ikke ut til å greie å være konsekvent med barnet. Om barnet ikke vil være i barnehagen den dagen, så tar hun med seg barnet hjem igjen."

Hører med til historien at 1/3 av personalet var symøte venninner av min x-svigermor.

Husker likevel hvor vanntro jeg var når jeg sto der og ble frøset ut, og de behandlet meg som luft. Jeg trodde at Barnehagen var en profesjonell instans. I min egen by ville noe slikt aldri ha hendt.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Lederen for partiet "De Kristne" med klar uttalelse
PostPosted: Thu Jun 01, 2017 6:40 am 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Wed Feb 08, 2006 8:48 am
Posts: 6857
Location: Oslo
  

Det har øyensynlig vært et møte i Partiet De Kristne: PDK Convention. Herfra:


Veldig vanskelig å få gehør
Norge IDAG, 30 mai 2017

"Bjørg Sølvi Refvik, 2. nestleder i PDK, kjenner den mye omtalte Naustdal-saken godt. Hun ledet bolken om norsk barnevern på PDK Convention, lørdag formiddag.
....
– PDK er ikke konsekvent mot norsk barnevern. Av og til gjør de mye bra, men barn blir tatt fra foreldre uten forvarsel og tiltak, sa Refvik og fortsatte.
    – I Naustdalsaken ble et barn på 3 måneder tatt fra sine foreldre. Barna ble plassert i tre ulike hjem. Vi bad, og hele verden protesterte. En av anklagene var at bestemora var for religiøs. Foreldrene fikk barna tilbake, men barnevernet kunne komme når som helst på besøk, også etter frifinnelsen. De følte at de måtte rømme til Romania. Dette er ikke Norge verdig, sa Refvik."


*

Det fremgår ikke hundre prosent klart av artikkelen, men det ser ut til at psykolog Einar Salvesen har vært til stede på samme møte:

"Salvesen viste også til Christoffer-saken, der Christoffer ble drept av sin stefar.
    -Vi ønsker verken Christoffer-saken eller Naustdal-saken. Mengden av slike saker øker. Før var det snakk om vold, overgrep og rus. Nå er det om finmåling av omsorgsevnen og oppdragervold."


Nei, dette stemmer ikke med historien.
   Før ca 2003 var det tvert imot psykobabbelsak på psykobabbelsak som preget bildet, blant annet en rekke horrible saker om påstått sex-overgrep, hvor uskyldige mennesker – ihvertfall flere dusin – satt lenge i fengsel. Grunnlaget var ofte "diagnoser" basert på psykologisk tull. Så fikk myndighetene en god del motbør, og fant at psykolog-fantasteriene fra barnevernet og andre etater som benyttet psykologisk ekspertise ble så vanskelige å forsvare. Derfor ble det blant annet gjort kjent på et symposium i ca år 2003 at nå ville de gå over til å hevde at det var så ustyrtelig mye vold og rus blant foreldre og derfor måtte barna måtte tas. – Samtidig har etatene aldri holdt opp med psykobabbel-saker angående "omsorgsevne", "mentaliseringsevne", "tilknytning" og lignende. De holdt bare opp å argumentere med slike saker i spiss.
   Så har sexovergreps-påstander kommet i skuddet igjen. Og folk har glemt, eller har ikke oppdatert seg, på hva som ble bedrevet fra psykobabbel-hold på 1980- og 90-tallet. Våre myndigheter har heller aldri tatt noe som helst oppgjør med det; derfor står vi hvor vi står i dag. Det stemmer at det øker på med barnevernssaker og barnevernsrelaterte saker, men sakenes innhold var akkurat like skrekkelig på 1980- og 90-tallet som i dag. Naustdalsaken er jo ikke noe særsyn; den er en helt almindelig sak, som svært mange familier opplever. De er bare uheldigere enn Naustdal-familien Bodnariu, som har slekt og forbindelser i utlandet som aksjonerte for å få saken frem i lyset.


"Salvesen mener barnevernet har for dårlig kompetanse.
    – Det er helt vilt at vi tror vi kan trekke konklusjoner ved å observere en familie et par timer, særlig når man ikke klarer skape tillit. Man kan gå inn med enkle tiltak hvis man bygger tillit. Foreldre opplever at fagfolkene sitter og stirrer på dem. Det er helt umenneskelig. Det er kulturen, ikke den enkelte personen, som er problemet. Oppgaven er vanskelig. Loven er så spesiell. Vi klarer ikke vurdere hvilke ressurser familier har, sier Salvesen og konkluderer:
    – Det er mangel på diskusjon og empati. Men det er veldig vanskelig å få gehør."


Salvesen vil ha flere psykologer og mere observasjon og hersing med familier. Psykologene har en dårlig merittliste å vise til, og det er ikke kompetanse eller diskusjon som mangler. De må settes til veggs, både barnevernerne og psykologene. Familiene har ikke bruk for deres aktiviteter. Familiene må få tilbake sin autoritet og sin frihet fra kvakksalveri og maktbruk. Virkelig vold og vanskjøtsel av barn må til politiet, slik som annen kriminalitet.

_________________
Hjemmeside http://www.mhskanland.net


Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 3 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum

Search for:
Jump to:  
cron
Theme designed by stylerbb.net © 2008
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
All times are UTC [ DST ]