It is currently Thu Mar 28, 2024 9:10 am



Post new topic Reply to topic  [ 3 posts ] 
Author Message
 Post subject: "Elsk deres fiender"
PostPosted: Sat Mar 30, 2013 11:47 am 
Offline
Rang: Ivrig bruker
User avatar

Joined: Fri May 14, 2010 9:41 pm
Posts: 179
Elsk deres fiender

"Men jeg sier eder: Elsk eders fiender, velsign dem som forbanner eder, gjør vel imot dem som hater eder, og be for dem som forfølger eder". Matt. 5,44.


Dette med å elske våre fiender er et ord som møter en sterk motvilje hos meg, det virker så ubegripelig. Samtidig må det være noe helt sentralt i kristendommen.

I boka "Landstryker for Herren" av Corrie Ten Boom har jeg funnet flere lærerike ting. Hva kan det være med denne boka - en gammel dame som reiser rundt og forteller om sin tid i konsentrasjonsleiren? Kan det være noe? Men boka er mye mer enn det også.
Hun har skrevet ned samtaler med mennesker med ulike erfaringer. Som denne:

Lys fra det mørkeste Afrika

Thomas var en høy svart mann som bodde i en rund hytte sammen med sin familie i Sentral-Afrika. Han elsket Herren og han elsket sine medmennesker. Det er en kombinasjon som i sannhet gjør en uovervinnelig.

Thomas' nabo som bodde på skrå på den andre siden av den skitne gaten hatet Gud - og hatet også dem som elsket Gud slik som Thomas gjorde. Hatet ble sterkere og sterkere inntil mannen begynte å snike seg over gaten om natten og sette ild på stråtaket på hytta til Thomas. Det var jo livsfarlig for dem alle, men særlig for de små barna hans. Tre netter på rad hendte dette, og hver gang greide Thomas å styrte ut og slukke ilden før den hadde ødelagt tak og vegger. Men han sa aldri et uvennlig ord til sin nabo. Han viste ham bare kjærlighet og tilgivelse, og dette fikk naboen til å hate ham enda mer.

En natt snek naboen seg over gata og satte ild på Thomas' hyttetak igjen. Men denne natten blåste det plutselig opp en sterk vind, og da Thomas styrtet ut for å slukke ilden, blåste gnistene over veien og antente hytta til naboen. Thomas klarte å slukke flammene også på naboens hytte, men han ble stygt forbrent på både hender og armer.

Andre naboer fortalte høvdingen for stammen hva som hadde hendt. Høvdingen ble så rasende at han sendte ut sine politifolk og arresterte naboen og kastet ham i fengsel.
Den kvelden kom Thomas til møtet der jeg skulle tale, slik som han hadde kommet også de tidligere kveldene. Jeg la merke til de stygt forbrente hendene hans og spurte hva som hadde hendt. Motvillig fortalte han meg historien.
"Det er da godt at denne mannen er kommet i fengsel", sa jeg. "Nå er ikke barna dine i fare lenger, og han kan ikke prøve å sette fyr på hytta di igjen".
"Det er sant nok", svarte han. "Men jeg har så vondt av den mannen. Han er en usedvanlig dyktig mann, og nå må han være sammen med en masse forbrytere i et forferdelig fengsel".
"Så la oss be for ham", sa jeg.
Thomas falt på kne, strakte sine forbrente hender i været og begynte å be.
"Herre, jeg legger min nabo fram for deg. Herre, gi ham friheten tilbake, og gjør det mirakel at han og jeg en gang kan arbeide sammen for å bringe evangeliet til vår stamme. Amen."
Det var en underlig bønn.

To dager senere skulle jeg besøke dette fengselet. Jeg talte til fangene om Guds glede og Guds kjærlighet. En av de fangene som stod og lyttet oppmerksomt var også Thomas' nabo. Da jeg spurte om det var noen som ville la Jesus komme inn i sitt hjerte, var han den første som rakte hånda i været.
Etter møtet fortalte jeg ham hvordan Thomas elsket ham, hvordan han hadde forbrent hendene sine da han forsøkte å slukke flammene for å redde huset hans, og hvordan han hadde bedt til Gud om at de en gang skulle arbeide sammen for å spre evangeliet. Store tårer rant nedover kinnene hans da han nikket på hodet og sa: "Ja, slik skal det bli."
Dagen etter fortalte jeg Thomas dette. Han priste Gud og sa;
"Der ser du, Gud har gjort et mirakel! Vi kan aldri vente for mye av Ham!"
Og så løp han nedover stien mens ansiktet hans strålte av glede.


Min kommentar: En ganske oppsiktsvekkende oppførsel fra denne kristne mannen, som elsket Gud og sine medmennesker. Han møtte onde handlinger med kjærlighet og tilgivelse, enda familien var truet og hendene og armene hans ble stygt forbrent. Han kom aldri med anklager mot sin nabo.

Bibelens Moses var visst som ung en veldig utålmodig mann, og en gang slo han ihjel en egyptisk fangevokter, i flammende vrede.
Men dette mordet var ikke Guds vilje.
Senere utviklet Moses seg til å bli en av de mest saktmodige og tålmodige lederne som fantes.

Tror kanskje vi har blitt lært opp til at det er greit å hate sine fangevoktere, for eksempel i filmer om 2. verdenskrig. Kunne man klart å få sin fangevokter på tomannshånd og drepe ham, ville det være en stor suksess. Man ville kun beklage at man ikke klarte å gjøre det av med alle sammen.
Men denne historien fra "Landstryker for Herren" gir meg en bitteliten forståelse av hva det vil si å elske sine fiender.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: "Elsk deres fiender"
PostPosted: Sat Mar 30, 2013 3:42 pm 
Offline
Site Admin
User avatar

Joined: Sun Feb 05, 2006 7:18 pm
Posts: 7442
Location: Mosjøen, Vefsn kommune på Helgeland.
-rom-
Å elske er ikke å legge bort ansvar. Vi har ansvar for våre barn og medmennesker, og må stoppe også de vi elsker. Det gjør vi med ord og handlinger. I NT blir dette beskrevet som en jobb Gud har insatt "øvrigheten" for å fullføre.

Det er ikke sikkert den kriminelle føler seg elsket av å bli stoppet. Men de som slipper å leve i frykt for den kriminelle vil oppleve det som kjærlighet. De vil også oppleve det at man ikke stopper de kriminelle som likegyldighet - motsattsen til kjærlighet.

Som kristen har jeg tenkt grundig igjennom dette, og kommet frem til at en del evangeliske kristne er mer opptatt av å vise ødeleggere sin kjærlighet, enn å stoppe ødeleggerne i kjærlighet og rettskaffenhet (les gjerne redelighet eller rettferdighet) overfor de som blir ødelagt.

Den misforståtte snillismen - likegyldighet og sløvhet - tror jeg er en av grunnene til at kristenheten har gått tilbake.
-rom-

_________________
¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯
.
"Vårt" lysebrune-mørkerøde såkalte barnevern stjeler mennesker
> Radikalt forum mot familiedestruksjon: http://forum.r-b-v.net/<


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: "Elsk deres fiender"
PostPosted: Sat Mar 30, 2013 10:36 pm 
Offline
Rang: Ivrig bruker
User avatar

Joined: Fri May 14, 2010 9:41 pm
Posts: 179
Den største grunnen er nok at de ikke skjønner. Bv går ut i avisene flere ganger i året, og snakker om alle barna de redder fra vold og rus, og at de trenger flere ansatte.
Det stemmer også at en del kristne er redde for å si noe opprørende.
I stedet for å be om godt og tjenlig vær, kan presten en søndag be for foreldrene og barna som lider angstfylte kvaler under en kommunal etat.
Hva ville skjedd? Ville presten blitt oppsagt?


Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 3 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 3 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum

Search for:
Jump to:  
cron
Theme designed by stylerbb.net © 2008
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
All times are UTC [ DST ]