It is currently Thu Mar 28, 2024 9:42 am



Post new topic Reply to topic  [ 3 posts ] 
Author Message
 Post subject: Debatt på Verdidebatt
PostPosted: Tue Oct 25, 2011 7:17 pm 
Offline
Site Admin
User avatar

Joined: Sun Feb 05, 2006 7:18 pm
Posts: 7442
Location: Mosjøen, Vefsn kommune på Helgeland.
-rom-
Jeg er kristen og skal være den første til å innrømme at kristne kan være en sann prøvelse! ;)

Nå har jeg atter forsøkt å debattere på en kristen måte på påstått kristne Verdidebatt. Det er en sann prøvelse, både med hensyn til en del ignorante og arrogante motdebattanter som leker forstå-seg-påere og debattledelsens uredelige favorisering av det såkalte barnevernet. Debatten ble stengt av den nye debattlederen Johannes Morken.

Her er debatten:
http://www.verdidebatt.no/debatt/cat19/ ... ost_198759

Alf Magne Henriksen og Øyvind Bremnes hjalp til i debatten. Fint var det også å se at den radikalt kristne Odd Arne Lande var så klar i sin vurdering av det såkalte barnevernet (sit): Barnevernet er en eneste lang og sammenhengende skandale, og kunne vel aldri bli noe annet.

Etter stengingen kontaktet jeg Johannes Morken med følgende ord:
Quote:
Feil i din beskyttelse av den sterke part

(Sitat fra Morken:)
Eg stengjer denne
Publisert 5 timer siden Kommentar #16 (http://www.verdidebatt.no/debatt/post198759.zrm)

tråden som strengt tatt ikkje er nokon debatt, men sterke åtak på ein etat som ikkje kan forsvare seg mot desse åtaka. (Sitat slutt)

1. "ikkje er nokon debatt, men sterke åtak"
Siden disse ikke opphever hverandra, så er utsagnet en logisk glipp, såkalt tankefeil.

2. "etat som ikkje kan forsvare seg mot desse"
Det er i hovedprinsipp feil. Prinsipielle problemstillinger kan de forsvare. Hvordan de kan forsvare seg i enkelsaker handlet faktisk førsteinnlegget mitt om.

Jeg kan bare ikke se en etisk (sannferdig, idealistisk eller edel) mening med dette lavmålet. Siden det ikke forklares logisk og faktaorientert, så er man overgitt til spekulasjoner og risikoen for å bygge stråmenn mht Vårt Lands og dine motiver. For å motvirke slikt har man åpen debatt, hvor fakta legges på bordet. Også om fakta er fryktelige. Skulle man følge samme "logikk" med jødedrapene til nazistene, så måtte man nekte debatt om det.

Det burde ikke være vanskelig å se de prinsipielle problemstillingen som oppstår og at det er dobbelmoral ute å går (en regel/moral for nazister, hutsier og tutsier, Pol Pot, etc. En annen for barnevernsovergrepene.). Det krever imidlertid mer enn føleri. Debattledere skal ha den kompetansen etter min mening. Det sier jeg vel vitende om at redaktører ofte mangler den. Barnevernet plasseres i en særstilling og beskyttes for kritikk. Det er uredelig.
-rom-

_________________
¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯
.
"Vårt" lysebrune-mørkerøde såkalte barnevern stjeler mennesker
> Radikalt forum mot familiedestruksjon: http://forum.r-b-v.net/<


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Debatt på Verdidebatt
PostPosted: Wed Oct 26, 2011 9:18 am 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Wed Feb 08, 2006 9:48 am
Posts: 3979
Location: Sosialdiktaturet Norge
Arild Holta wrote:
(Sitat fra Morken:)
Eg stengjer denne
Publisert 5 timer siden Kommentar #16 (http://www.verdidebatt.no/debatt/post198759.zrm)

tråden som strengt tatt ikkje er nokon debatt, men sterke åtak på ein etat som ikkje kan forsvare seg mot desse åtaka. (Sitat slutt)


Så myndighetene er en etat som ikke kan forsvare seg? Det er meget mulig at "barneverns"-tantene mangler gode motargumenter, for de viser alltid og uten unntak til den berømmelige "taushetsplikten", men det fritar dem da ikke for kritikk?

Lysbakken, herværende barnevernsminister, har fri tilgang til media og kan komme med sine diverse innspill akkurat når han måtte ønske, og det gjør han da, også. Sist han var ute var det for å informere oss om at mødre bør prioritere jobb fremfor amming av barn, for i løpet av sin "svangerspermisjon" har han kommet frem til at bryster og amming er totalt overflødig, åpenbart fordi han mangler dette selv. Intelligens, moral og redelighet er tilsynelatende også egenskaper som er overflødige i vårt "åpne, demokratiske" samfunn.

Redaktør Johannes Morken i Verdidebatt fremstår som en sann fariseer. Det er en del blant dem også blant de sanntroende. Det er de som liker at andre ser på dem mens de banker hodet i Klagemuren og kun gjør gode gjerninger hvis de har vitner. Jesus har sagt fra hva han mener om slike. Johannes Morken overbeviser ikke med sin argumentasjon når han påstår at "barnevernet" ikke kan forsvare seg. Er det noen som nettopp ikke kan forsvare seg, er det ofrene for "barnevernet", først og fremst alle barna som er urettmessig fratatt sine foreldre. Ingen hører deres svake stemmer, minst av alle dem som er gitt jobb å beskytte dem mot overgrep. Når foreldrene holdes unna med politimakt, kan Barne- og ungdompsykiatrien og alle de andre "faglige" tantene få herje fritt med de sakesløse barna. Overgrep mot barna skal ties ihjel, mener Johannes Morken. Slik taler en mann som står på de sterkestes side. Det gjorde ikke Jesus. Han tok alltid de svakestes parti og sa at Hans rike tilhører de undertrykte. Johannes Morken har mye å be om tilgivelse for. Hans falske form for kristendom vil nok bli gjennomskuet på dommens dag.

_________________
“ Whoever may be guilty of abuse of power, be it Government, State,
Employer, Trade Union or whoever, the law must provide a speedy
remedy. Otherwise the victims will find their own remedy. There
will be anarchy.” Lord Denning (1899-1999)


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Debatt på Verdidebatt
PostPosted: Mon Nov 07, 2011 4:06 am 
Offline
Rang: Storbruker
User avatar

Joined: Sun Mar 11, 2007 12:06 am
Posts: 478
Johannes Morken vil kanskje finne seg selv igjen blant de fariseerne Jesus kastet ut av templet.


Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 3 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum

Search for:
Jump to:  
Theme designed by stylerbb.net © 2008
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
All times are UTC [ DST ]