It is currently Thu Mar 28, 2024 2:31 pm



Post new topic Reply to topic  [ 16 posts ]  Go to page 1, 2  Next
Author Message
 Post subject: Rasjonell egoisme | Egoisme omtales ikke i Bibelen
PostPosted: Thu Feb 23, 2006 10:06 pm 
Offline
Site Admin
User avatar

Joined: Sun Feb 05, 2006 7:18 pm
Posts: 7442
Location: Mosjøen, Vefsn kommune på Helgeland.
Ordet "egoisme" finnes ikke i Bibelen
Jeg har for flere år siden gjort lignende. Nå gjorde jeg det igjen.
http://www.bibel.no/ søkte jeg gjennom hele Bibelen med søkeordet "egoisme".

Ordet "egoisme" finnes ikke i Bibelen.


Hvorfor er ordet "egoisme" så veldig viktig for kristne, når det ikke er et bibelsk begrep?!?

Det er vel neppe så veldig feil om jeg påstår at begrepet egoisme er den kollektive maktens mest effektive (u)moralske begrep for å kontrollere og manipulere mennesker.

Å leve ut seg selv er ikke galt om det ikke går på bekostning av andre.

Dersom egoismen innholder manipulering og tvang av vår neste, da er egoisme negativt og galt.


Om det ikke var slik ville det vert galt å nyte maten, gå på do, kle seg varmt og annet som tilfredstiller naturlige egoistiske behov.

Dersom egoismen handler om å utleve varme følelser for andre - som faktisk normale ego har overfor ektefelle, barn og venner - så er egoismen posetiv.

Hos normale mennesker er det smertefullt å ikke få gi sine nærmeste kjærlighet, omsorg og oppmerksomhet. Å leve ut egoet på denne måten er nettopp som det skal være.

Drivkraften i å skape hus, hage og hytte for seg og sine er også en del av våre ego. Det er ingenting galt i denne formen for egoisme heller.

Egoisme er kun galt når den går på tvers av andre sine rettigheter til sitt liv - til seg og sine.

Da er imidlertid ikke egoismen rasjonell. Da går nemlig egoismen ut over ens egne interesser gjennom at samfunnet blir en arena for å kjøre over hverandres rettigheter.

Nettopp grunnet at det er i foreldrenes egoistiske interesse å gi barna sine det aller beste, så er foreldrene de aller beste for sine barn.

Nettopp grunnet denne drivkraften er det mye mer nytte i å gi foreldrene resurser enn å gi andre resurser for å "hjelpe" foreldrene sine barn.

Fosterforeldrene har ikke i seg en egenforvikligelse i å gi barna det aller beste. Derfor vil de kun være dårlige annenrangsforeldre. Egoismen hos disse vil være på tvers av barnas interesser. Dermed vil fosterbarn vokse opp i en større eller mindre grad av unaturlig egoistisk (negativ) interessekonflikt. Interessekonflikten vil være mellom fosterforeldre/fosterbarn og biologiske barn/fosterbarn.

Det gir gjerne skader for livet. I tillegg kommer lengselen etter egne foreldre og familie.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Nok er nok
PostPosted: Fri Feb 24, 2006 1:36 am 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Wed Feb 08, 2006 9:48 am
Posts: 3979
Location: Sosialdiktaturet Norge
Det er interessant at du ikke fant ordet "egoisme", selv ikke i en moderne utgave av Bibelen, som jeg antar www.bibelen.no er.

Bibelen bruker kanskje andre uttrykk for egoisme?

Det står ingenting i Bibelen om at man skal hate seg selv, for det står at man skal elske sin neste like høyt som seg selv. Det står ikke at man skal elske sin neste like lite som man elsker seg selv. Det står at man skal elske seg selv, for har man sann kjærlighet til seg selv så elsker man også sin neste (og Gud).

Det mest egoistiske er kanskje å vende Gud ryggen i den tro at man ikke skylder Gud noen verdens ting. Det er Gud man har å takke for maten på bordet og at man får oppleve en ny dag.

Linda Austnes samler underskrifter for å stoppe avkristningen av Norge.

http://www.vl.no/apps/pbcs.dll/article? ... 8532437872

Dersom vi får stoppet avkristningen får vi også stoppet det onde "barnevernet".

_________________
“ Whoever may be guilty of abuse of power, be it Government, State,
Employer, Trade Union or whoever, the law must provide a speedy
remedy. Otherwise the victims will find their own remedy. There
will be anarchy.” Lord Denning (1899-1999)


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Nok er nok
PostPosted: Fri Feb 24, 2006 1:43 am 
Offline
Site Admin
User avatar

Joined: Sun Feb 05, 2006 7:18 pm
Posts: 7442
Location: Mosjøen, Vefsn kommune på Helgeland.
agrippa wrote:
Det mest egoistiske er kanskje å vende Gud ryggen i den tro at man ikke skylder Gud noen verdens ting. Det er Gud man har å takke for maten på bordet og at man får oppleve en ny dag.


Det kan umulig være egoistisk å skade seg selv med fortapelse! Da er det også egoistisk å slå seg i hode med en hammer.

Kristne må slutte å bruke egoisme som viktig teologisk begrep. Det finnes ikke noe synonym til egoisme i som går gjennom Bibelen som en rød tråd.

Derimot finnes det en rød tråd av mennesker som ikke aksepterer de andres skaperverk, og heller ikke at de selv er Guds skaperverk. Derfor tar de av det som tilhører andre (barn, urimelig høye skatter, biltyverier etc etc) og forkaster å ha Jesus som Herre.

agrippa wrote:
Linda Austnes samler underskrifter for å stoppe avkristningen av Norge.

http://www.vl.no/apps/pbcs.dll/article? ... 8532437872

Dersom vi får stoppet avkristningen får vi også stoppet det onde "barnevernet".


Når Djupedal og andre utøver tvang mot folk bare for å fremme sin ideologi, skulle de vert stilt til rette juridisk. Politikerne har imidlertid laget seg spesialtillatelse til å drive overgrep, med jusen de selv har laget.

Det er bare å rope høyere enn noen gang! Vi kan ikke sove som gårsdagens kristne. De aksepterte at staten skulle ha monopol på den kraftigste formidlingen av informasjon og kultur: NRK og skoler.

Vi kan ikke akseptere at de har makt over informasjonen. Det er slik de kan opprettholde barnevernsovergrep og andre overgrep.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Nok er nok
PostPosted: Fri Feb 24, 2006 1:48 am 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Wed Feb 08, 2006 9:48 am
Posts: 3979
Location: Sosialdiktaturet Norge
Arild Holta wrote:


Det kan umulig være egoistisk å skade seg selv med fortapelse! Da er det også egoistisk å slå seg i hode med en hammer.



Selvfølgelig er det egoistisk å slå seg selv i hodet med en hammer. Å ta sitt eget liv er noe av det mest egoistiske et menneske kan gjøre. Tenk på de som blir igjen! Det strider mot budet om at du ikke skal drepe.

Arild Holta wrote:

Kristne må slutte å bruke egoisme som viktig teologisk begrep. Det finnes ikke noe synonym til egoisme i som går gjennom Bibelen som en rød tråd.


Jeg vet ikke om "egoisme" er et viktig teologisk begrep. "Synd" er ihvertfall et viktig begrep. Det er kanskje "synd" noen kristne mener når de snakker om "egoisme"? Enkelte tror at begrepet synd kun omfatter alvorlige forbrytelser, men det omfatter alt som skader vår neste, selv om "hensikten" er god. Det å plage sin neste synd. Å ta fra et menneske dets frihet er synd. Å plage et menneske med uønskede hjemmebesøk er synd.

Arild Holta wrote:
Derimot finnes det en rød tråd av mennesker som ikke aksepterer de andres skaperverk, og heller ikke at de selv er Guds skaperverk. Derfor tar de av det som tilhører andre (barn, urimelig høye skatter, biltyverier etc etc) og forkaster å ha Jesus som Herre.


Alt er Guds skaperverk. Det du nevner dekkes av budene om at man hverken skal stjele eller misunne sin neste hans gods.

Arild Holta wrote:
Når Djupedal og andre utøver tvang mot folk bare for å fremme sin ideologi, skulle de vert stilt til rette juridisk. Politikerne har imidlertid laget seg spesialtillatelse til å drive overgrep, med jusen de selv har laget.

Det er bare å rope høyere enn noen gang! Vi kan ikke sove som gårsdagens kristne. De aksepterte at staten skulle ha monopol på den kraftigste formidlingen av informasjon og kultur: NRK og skoler.


Djupedal ønsker at staten skal ha monopol på det meste, også utdannelse. Bare offentlige skoler hvor barna blir hjernevasket med ateisme og sosialistisk møl skal få godkjennelse av den vesle diktatoren, som ikke har flertallet i ryggen for sin politikk. De borgerlige partiene fikk omtrent 20,000 flere stemmer enn de brune (grønt+rødt=brunt).

Arild Holta wrote:
Vi kan ikke akseptere at de har makt over informasjonen. Det er slik de kan opprettholde barnevernsovergrep og andre overgrep.


Alle diktaturer er avhengige av sensur for å overleve. Ytringsfriheten er noe av det første som forsvinner når totalitære mennesker tilraner seg makten.

_________________
“ Whoever may be guilty of abuse of power, be it Government, State,
Employer, Trade Union or whoever, the law must provide a speedy
remedy. Otherwise the victims will find their own remedy. There
will be anarchy.” Lord Denning (1899-1999)


Top
 Profile  
 
 Post subject: Tvang eller egoisme?
PostPosted: Fri Feb 24, 2006 1:55 am 
Offline
Site Admin
User avatar

Joined: Sun Feb 05, 2006 7:18 pm
Posts: 7442
Location: Mosjøen, Vefsn kommune på Helgeland.
agrippa wrote:
Selvfølgelig er det egoistisk å slå seg selv i hodet med en hammer. Å ta sitt eget liv er noe av det mest egoistiske et menneske kan gjøre. Tenk på de som blir igjen! Det strider mot budet om at du ikke skal drepe.


Egoisme er å gjøre noe (som er bra) for seg selv. Å ta sitt liv er ikke bra for seg selv. At man gjør det for seg selv er en logisk feil og et selvbedrag - det er løgnen i sin verste form. Fra en vekkelsesteologisk synsvinkel er det Løgneren/Bedrageren/Forføreren som har gjort sin jobb i det lidende mennesket sitt sjelsliv.

Tilsynelatende kan slikt se ut som egoisme. Man gjør det jo tilsynelatende for seg selv. Imidlertid er det en destruktiv handling og jeg vil ikke engang kalle det "irrasjonell egoisme". Da "irrasjonell egoisme" handler om å gjøre godt mot seg på andres bekostning. Å ta sitt liv er det mest selvdestruktive man kan gjøre. Og, sant: Det er forferdelig mot de som blir igjen.

Arild Holta wrote:

Kristne må slutte å bruke egoisme som viktig teologisk begrep. Det finnes ikke noe synonym til egoisme i som går gjennom Bibelen som en rød tråd.


agrippa wrote:
Jeg vet ikke om "egoisme" er et viktig teologisk begrep. "Synd" er ihvertfall et viktig begrep. Det er kanskje "synd" noen kristne mener når de snakker om "egoisme"?


Riktig. Problemet er bare at "egoisme" ikke er et synonym til "synd". Det er heller ikke motsattsen til "kjærlighet". Kristne må velge presise begrep.

Begrepet "egoisme" forvirrer mer enn det opplyser. Det forvirrer en selv og de andre. Bruk heller de klare bibelske begrepene eller klare synonym til dem.

agrippa wrote:
Enkelte tror at begrepet synd kun omfatter alvorlige forbrytelser, men det omfatter alt som skader vår neste, selv om "hensikten" er god. Det å plage sin neste synd. Å ta fra et menneske dets frihet er synd. Å plage et menneske med uønskede hjemmebesøk er synd.


Helt riktig!

Arild Holta wrote:
Derimot finnes det en rød tråd av mennesker som ikke aksepterer de andres skaperverk, og heller ikke at de selv er Guds skaperverk. Derfor tar de av det som tilhører andre (barn, urimelig høye skatter, biltyverier etc etc) og forkaster å ha Jesus som Herre.


agrippa wrote:
Alt er Guds skaperverk. Det du nevner dekkes av budene om at man hverken skal stjele eller misunne sin neste hans gods.


Buden omhandler IKKE TVING. Det de andre har bevirket kan ikke vi bare ta kontrollen over.

De starter med å vise at man kan utøve tvang overfor Guds vilje. (Guds kraft kan man ikke oponere mot. Guds vilje vil man normalt kunne oponere mot. Det kalles "synd".) Budene fortsetter med forkastelse av tvang i mellommenneskelige beliggener. (Angående mellommenneskelige beliggener har øvrigheten sin jobb) De avslutter med at man ikke en gang skal fantasere om (begjære) tvang mot andre.

agrippa wrote:
Djupedal ønsker at staten skal ha monopol på det meste, også utdannelse. Bare offentlige skoler hvor barna blir hjernevasket med ateisme og sosialistisk møl skal få godkjennelse av den vesle diktatoren, som ikke har flertallet i ryggen for sin politikk. De borgerlige partiene fikk omtrent 20,000 flere stemmer enn de brune (grønt+rødt=brunt).


"Den vesle diktatoren"
:lol: :lol: :lol:
Ja det finnes en mengde små som agerer store når de har maktaparatet i ryggen!

Arild Holta wrote:
Vi kan ikke akseptere at de har makt over informasjonen. Det er slik de kan opprettholde barnevernsovergrep og andre overgrep.


agrippa wrote:
Alle diktaturer er avhengige av sensur for å overleve. Ytringsfriheten er noe av det første som forsvinner når totalitære mennesker tilraner seg makten.


De diktatoriske sidene ved barnevernet er med det klart illustrert!


Top
 Profile  
 
 Post subject: Selvbedrag
PostPosted: Fri Feb 24, 2006 9:39 pm 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Wed Feb 08, 2006 9:48 am
Posts: 3979
Location: Sosialdiktaturet Norge
Arild Holta wrote:
Egoisme er å gjøre noe (som er bra) for seg selv. Å ta sitt liv er ikke bra for seg selv. At man gjør det for seg selv er en logisk feil og et selvbedrag - det er løgnen i sin verste form. Fra en vekkelsesteologisk synsvinkel er det Løgneren/Bedrageren/Forføreren som har gjort sin jobb i det lidende mennesket sitt sjelsliv.

Tilsynelatende kan slikt se ut som egoisme. Man gjør det jo tilsynelatende for seg selv. Imidlertid er det en destruktiv handling og jeg vil ikke engang kalle det "irrasjonell egoisme". Da "irrasjonell egoisme" handler om å gjøre godt mot seg på andres bekostning. Å ta sitt liv er det mest selvdestruktive man kan gjøre. Og, sant: Det er forferdelig mot de som blir igjen.


Veldig godt skrevet, Holta. Især dette du skriver om at den store Forføreren (i.e. Satan) har gjort sin jobb i det lidende menneskets sjelsliv. Det å melde nær familie til barnevernet er også selvdestruktivt. Man gjør det tilsynelatende for å hjelpe, men det er Løgneren som har fortalt at dette vil være "til hjelp". Og det rammer melderen, også, for konsekvensene er jo at man kan miste kontakten med sin nærmeste familie når barnevernet griper inn slik de lyster.

Det er nok fristende for mennesker som har det vondt å lytte til Forføreren. Hadde de isteden lyttet til Gud, som i Jesus! Bare Ham kan gi fred i sinnet og lindre lidelsene. Isteden lytter de til Menneskeødeleggeren, som legger alt øde og som utbrer hat mellom menneskene.

Over til noe annet: Når du sier at egoisme ikke er et teologisk begrep, så er vel ikke "tvang" det heller? Har du funnet ordet "tvang" i Bibelen?

_________________
“ Whoever may be guilty of abuse of power, be it Government, State,
Employer, Trade Union or whoever, the law must provide a speedy
remedy. Otherwise the victims will find their own remedy. There
will be anarchy.” Lord Denning (1899-1999)


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Selvbedrag
PostPosted: Fri Feb 24, 2006 10:08 pm 
Offline
Site Admin
User avatar

Joined: Sun Feb 05, 2006 7:18 pm
Posts: 7442
Location: Mosjøen, Vefsn kommune på Helgeland.
agrippa wrote:
Over til noe annet: Når du sier at egoisme ikke er et teologisk begrep, så er vel ikke "tvang" det heller? Har du funnet ordet "tvang" i Bibelen?


Tvang (32 ganger)
http://www.bibel.no/sok.aspx?submit=Vis ... tualsearch

Tving (13 ganger)
http://www.bibel.no/sok.aspx?submit=Vis ... tualsearch

Tvinge (11 ganger)
http://www.bibel.no/sok.aspx?submit=Vis ... tualsearch

Dette vil trolig variere med hvilken bibeloversettelse man bruker.

Det mest interessante med begrepet "tvang" er
hvordan det overenstemmer med de ti bud.


Gud skapte mennesket. Som skaper har han rett til det. Når man bryter budet "du skal ikke ha andre guder enn meg" så kan man kalle det å utøve tvang mot Guds vilje.

Du bevirker/skaper ditt liv også. Ved å gi deg selv mat, varme, drikke etc velger du å opprettholde din kropp. Som den som forvalter og bevirker kroppen er du kroppens eier. Når noen bryter budet "Du skal ikke drepe" utøver de tvang mot den menneskelige eieren av kroppen. (I tillegg til Guds vilje).

Når noen bruker tvang for å ta noe annet som tilhører deg, bryter de budet "du skal ikke stjele".

Lyving er å påTVINGE andre feil informasjon. Dette da det vil være mot deres vilje å få "skræpet" inn i sjelslivet.

Å begjære er foranledningen til å bruke tvang for å ta det som tilhører andre. "Du skal ikke begjære..."

Da summen av Guds lov er kjærlighet, hevder jeg at tvang er motsatts til kjærlighet.

Jeg opplever meg på svært trygg bibelsk grunn i dette.

En "tvinger" er en ikke-kjærlig person.

Barnevernet er en "tvinger". De utøver TVANG mot foreldre og barn.


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Fri Feb 24, 2006 10:28 pm 
Offline
Rang: Storbruker

Joined: Wed Feb 08, 2006 8:52 am
Posts: 203
Til både Agrippa og Arild:

Jeg har tatt ut en liten bit av deres innlegg om selvmorf og vil gjerne kommentere dette:


--------------------------------------------------------------------------------

Arild Holta wrote:


Det kan umulig være egoistisk å skade seg selv med fortapelse! Da er det også egoistisk å slå seg i hode med en hammer.



Selvfølgelig er det egoistisk å slå seg selv i hodet med en hammer. Å ta sitt eget liv er noe av det mest egoistiske et menneske kan gjøre. Tenk på de som blir igjen! Det strider mot budet om at du ikke skal drepe.

Først vil jeg henvise til BARNASRETT. NO og artikkelen En mors valg.
Særlig du Arild burde vite hva overgrepene utført av barnevernet innebærer.

Ja, vel selvmord er traumatisk for de som sitter igjen, men noen ganger er man så psyket ut at man ikke øyner andre "utveier".
Man tror at bare jeg er død, blir alt så mye bedre for mine barn.
Jeg er jo intet verd! Det har jo barnevernet prentet inn i lengre tid og dermed må det jo være sant!
Hvor mange av oss har ikke vært der?

Hvor jeg vil er enkelt: Ikke legg sten til byrden for alle de som ligger nede.
Ha en strålende helg begge to


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Fri Feb 24, 2006 10:36 pm 
Offline
Site Admin
User avatar

Joined: Sun Feb 05, 2006 7:18 pm
Posts: 7442
Location: Mosjøen, Vefsn kommune på Helgeland.
Jeg skrev:
Det kan umulig være egoistisk å skade seg selv med fortapelse! Da er det også egoistisk å slå seg i hode med en hammer.


Agrippa skrev:
Selvfølgelig er det egoistisk å slå seg selv i hodet med en hammer. Å ta sitt eget liv er noe av det mest egoistiske et menneske kan gjøre. Tenk på de som blir igjen! Det strider mot budet om at du ikke skal drepe.


Nulle wrote:
Først vil jeg henvise til BARNASRETT. NO og artikkelen En mors valg.
Særlig du Arild burde vite hva overgrepene utført av barnevernet innebærer.


Jeg vet det veldig godt, ja.

Nulle wrote:
Ja, vel selvmord er traumatisk for de som sitter igjen, men noen ganger er man så psyket ut at man ikke øyner andre "utveier".
Man tror at bare jeg er død, blir alt så mye bedre for mine barn.
Jeg er jo intet verd! Det har jo barnevernet prentet inn i lengre tid og dermed må det jo være sant!
Hvor mange av oss har ikke vært der?



Det er dette jeg kalle å være bedradt, forført etc. Man psykes ned av trusler og forkastelse til døden virker være den eneste riktige utvei.

DET ER IMIDLERTID IKKE DEN RIKTIGE UTVEI.
GRUNNET ET EKSTREMT PRESS TREKKER MAN FEIL KONKLUSJONER.

Nulle wrote:
Hvor jeg vil er enkelt: Ikke legg sten til byrden for alle de som ligger nede.


Når det gjelder klassisk kristen tro på himmel og fortapelse, må dere akseptere at vi ytrer vår tro - om det skal være vekkelseskristne i dette forum.

DET ER IKKE "STEN TIL BYRDEN" Å HEVDE SELVMORD IKKE ER NOEN UTVEI. DET ER REDNINGEN Å HEVDE DET IKKE ER EN UTVEI.

Om man forstår og føler med den som tenker på selvmord?
JA. Mange vil kunne det.
Om man er enig i personens livsfarlige konklusjoner:
NEI, selvsagt ikke! Selvmord er ingen løsning. Verken for en selv eller for de som er glad i en.

Så kan psykologene, teologene og "alla andre" mene forskjellig om hva som fører til den destruktive tenkningen... Ofte tror jeg at barnevernere og andre som går løs på familiene er inspirert av helvete i bokstavelig forstand.

Vekkelseskristne, andre religioner, parapsykologi, forskning på "nær-døden-opplevelser" etc tror det er mer mellom himmel og jord enn bare materie. Gar man inn på Antipsykopatenes forum vil man finne at han som kalles Norges mest rasjonelle filosof, også tror tilværelsen er mer enn "atomer".

Blant annet grunnet dette "mer" ber vi kristne for mennesker. Om beskyttelse mot alt mulig ondt. I "Fader-våret" ber vi "beskytt oss fra det/den onde"


("det/den": Grunnspråket Bibelen oversettes fra skiller ikke mellom "det" og "den".)

Uten egne bønner og andres forbønner vet jeg ikke hvordan jeg skulle ha kommet igjennom det verste helvetet. Ingen ting er mer fantastisk enn å oppleve kontakten med Gud og løftene om "mer enn seier".

Psykiatrien kom med flere groteske beskyldninger; barnevernet gjorde det; politiet gjorde det; en mengde mennesker gjorde det. Vi vant imidlertid over hele linjen, bare ikke overfor politiet - en kamp jeg aldri gir opp.

Det å oppleve vissheten om at Gud er med når det er regelrett helvete rundt, er veldig styrkende og stabiliserende.

Denne troen kan også andre mennesker få. Det er mer mellom himmel og jord. Det kan man finne ut på mange måter. Jeg anbefaler den trygge gode gamle vekkelsesmåten:

Å oppleve Jesus og dåpen i Den Hellige Ånd.

Når livets kamper blir for harde, har jeg noen som kan kjempe de for meg: Min Far i himmelen.

Selvmord er altså en feil konklusjon fra en kristen synsvinkel.
I tillegg er det en feil konklusjon fra en logisk eller rasjonell synsvinkel.

Å forstå dette, er ikke stein til byrden, men redning.

Håper dette fikk deg til å forstå oss litt bedre.


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Fri Feb 24, 2006 10:59 pm 
Offline
Rang: Storbruker

Joined: Wed Feb 08, 2006 8:52 am
Posts: 203
Usj, jeg ordla meg litt dumt! Jeg mente ikke å komme med noen fordømmende kommentarer.
Min egen histoie bør tale for det. Jeg har hatt ett selvmord tett innpå kroppen. (for privat til å legge det ut her, men ansikt til ansikt kan vi snakke om det)
Selv ble jeg så hjernevasket at jeg trodde at jeg var til skade for mine barn til tross for at jeg også hadde arbeidet med barn og fått en utdannelse den veien. Dermed kom jeg da til å si at det ble sten til byrden for de som nå er kommet like langt ut som jeg var! Man ser bare selvmord som "løsning" og klarer ikke å se hva dere skriver en redning. det er noe med en løgn som gjentas, til slutt tror man på den.
Jeg vet ikke hvor du er forankret og egentlig skjeller det meg ikke, men jeg får en Pinsevennfølelse. Det du skriver oppleves veldig som min egen barn og ungdomstid i Filadelsfia.
Jeg følte i hvert fall at det ikke fantes noen gud da det røinet som verst!

Nok om min og andres tro. Vi bør trå varsomt slik at de som sliter slik jeg gjorde ikke får enda flere problemer å hanskes med.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Selvbedrag
PostPosted: Fri Feb 24, 2006 11:02 pm 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Wed Feb 08, 2006 9:48 am
Posts: 3979
Location: Sosialdiktaturet Norge
Arild Holta wrote:
Det mest interessante med begrepet "tvang" er
hvordan det overenstemmer med de ti bud.


Gud skapte mennesket. Som skaper har han rett til det. Når man bryter budet "du skal ikke ha andre guder enn meg" så kan man kalle det å utøve tvang mot Guds vilje.

Du bevirker/skaper ditt liv også. Ved å gi deg selv mat, varme, drikke etc velger du å opprettholde din kropp. Som den som forvalter og bevirker kroppen er du kroppens eier. Når noen bryter budet "Du skal ikke drepe" utøver de tvang mot den menneskelige eieren av kroppen. (I tillegg til Guds vilje).

Når noen bruker tvang for å ta noe annet som tilhører deg, bryter de budet "du skal ikke stjele".

Lyving er å påTVINGE andre feil informasjon. Dette da det vil være mot deres vilje å få "skræpet" inn i sjelslivet.

Å begjære er foranledningen til å bruke tvang for å ta det som tilhører andre. "Du skal ikke begjære..."

Da summen av Guds lov er kjærlighet, hevder jeg at tvang er motsatts til kjærlighet.

Jeg opplever meg på svært trygg bibelsk grunn i dette.

En "tvinger" er en ikke-kjærlig person.

Barnevernet er en "tvinger". De utøver TVANG mot foreldre og barn.



Meget interessant, Holta. En tvinger er en ikke-kjærlig person, skriver du. Jeg kunne ikke vært mer enig.

Jeg må finne tid til å lese i Bibelen hvor tvang er nevnt.

For en tid tilbake drev jeg og fant motsatser i Bibelen. Da valgte jeg hat som det motsatte av kjærlighet. Hatet er drivkraften til "tvingerne". Du kjenner sikkert Bibelen mye bedre enn meg. Mange mennesker leter etter sannhet alle andre steder enn Bibelen, men det er den som er kilden til all visdom.

Det å påtvinge andre falsk informasjon er å lyve. Du, hvor vondt det er å bli løyet for og om. Denne påtvingingen av falsk informasjon "skræper" sjelslivet mitt. Har du et godt råd for hvordan man skal rense seg for denne tvangen?

_________________
“ Whoever may be guilty of abuse of power, be it Government, State,
Employer, Trade Union or whoever, the law must provide a speedy
remedy. Otherwise the victims will find their own remedy. There
will be anarchy.” Lord Denning (1899-1999)


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Selvbedrag
PostPosted: Fri Feb 24, 2006 11:05 pm 
Offline
Site Admin
User avatar

Joined: Sun Feb 05, 2006 7:18 pm
Posts: 7442
Location: Mosjøen, Vefsn kommune på Helgeland.
agrippa wrote:
For en tid tilbake drev jeg og fant motsatser i Bibelen. Da valgte jeg hat som det motsatte av kjærlighet. Hatet er drivkraften til "tvingerne"....


Begjæret, som budene skriver, er en klar drivkraft. Begjær over hva dine barn påvirkes med.

Likegyldighet overfor smerten de påfører er en annen motsatts til kjærlighet.

Det er naturligvis et uttrykk for likegyldighet hos de som ignorerte den skadde mannen som "den barmhjertige samaritan" forbarmet seg over.

(Angående hat: Bibelen sier Gud hater synd og urettferdighet :wink: )

agrippa wrote:
Det å påtvinge andre falsk informasjon er å lyve. Du, hvor vondt det er å bli løyet for og om. Denne påtvingingen av falsk informasjon "skræper" sjelslivet mitt. Har du et godt råd for hvordan man skal rense seg for denne tvangen?


Nærhet til Gud og åndsfylte venner. I en atmosfære av sannhet, kjærlighet og lojalitet (trofasthet) leges sårene og man lar løgnene fare.

Blant dagens menger med frafalne eller sovende kristne er det ikke alltid så enkelt å finne dette... Det er helst i de nyeste vekkelsesmiljøene det er mest av dette. Man finner imidlertid en del eldre som har levd i dette hele livet.

Før man betror seg bør man imidlertid kjenne dem, så man vet hvor de har sine religiøse reaksjoner. Utrolig så fort lojalitet kan fare om man treffer et ømt punkt av død religion...

En mulighet jeg har benyttet meg av er å snakke ut med mennesker i vekkelsesmiljø i Sverige. Sjelesørgere har full taushetsplikt. Å gjøre dette i en atmosfære av kjærlighet og Guds nærhet er - for å bruke et bilbelsk uttrykk - balsam for sjelen! Jeg har noen svært sterke opplevelser fra det, som jeg ikke har lyst å dele her.

Når livet blir for hardt er det herlig å ha en god Gud.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Selvmord har min medfølelse
PostPosted: Sun Feb 26, 2006 4:23 am 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Wed Feb 08, 2006 8:48 am
Posts: 6857
Location: Oslo
*
Jeg kan ikke få meg til å oppfatte selvmord som egoistisk. Selv de som ikke selv har stått oppe i det, tror jeg kan forstå at det gjøres av mennesker som er så ulykkelige, så langt nede, så lidende at begreper som egoisme og uselviskhet er langt langt borte.

Jeg føler sympati og vemod med dem som ikke orker å leve lenger, og med deres familier. La oss tenke på dem med kjærlighet og forsøk på forståelse.

Derimot har jeg ingen slike følelser overfor et barnevern - mennesker i offentlig stilling - som driver både foreldre og barn til selvmord fra tid til annen.

Jeg skal finne frem noen referanser.


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Mon Nov 10, 2008 4:27 pm 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Sun Jul 06, 2008 6:28 pm
Posts: 1530
Det var mye intresangt her. Og jeg er enig med Skånland i det hun skriver. Mennesker kan falle så langt ned at totalmørke omtåker dem. Anklag ikke dem som har det vondt. Ellers skriver både Agrippa og Arild svært mye intresangt og godt her. :D


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Rasjonell egoisme | Egoisme omtales ikke i Bibelen
PostPosted: Mon Jan 28, 2013 12:31 am 
Offline
Rang: Ivrig bruker
User avatar

Joined: Fri May 14, 2010 9:41 pm
Posts: 179
Hva med medisinering av fortvilede foreldre? Jeg er i det lengste mot såkalte "psykofarmaka", men hvis det ikke er noen andre måter å klare seg på, er nok medisinering den eneste utveien.

Leser i en bok at egoisme kan komme innunder avgudsdyrkelse. I stedet for å tilbe Gud kan man komme dithen at man tilber sitt eget jeg.
Dette kan være at man kjøper alt man har lyst på, eller har oppgaver i menigheten for å vise seg fram (av gale motiver).
Disse tankene kommer fra M. Basilea Schlink.


Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 16 posts ]  Go to page 1, 2  Next

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 9 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum

Search for:
Jump to:  
Theme designed by stylerbb.net © 2008
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
All times are UTC [ DST ]