It is currently Thu Mar 28, 2024 11:13 pm



Post new topic Reply to topic  [ 7 posts ] 
Author Message
 Post subject: Utenlandsadopterte tenåringer overrepresentert
PostPosted: Thu Nov 27, 2008 2:15 am 
Offline
Site Admin
User avatar

Joined: Sun Feb 05, 2006 7:18 pm
Posts: 7442
Location: Mosjøen, Vefsn kommune på Helgeland.

Utenlandsadopterte tenåringer
overrepresentert i "barnevernet"



Nina wrote:
Om adopsjon: http://www.barnasrett.no/tema/adopsjon.htm

Utenlandsadopterte barn og barnevernet:

Quote:
"For en tid tilbake hadde vi en mediedebatt som skapte et inntrykk av at utenlandsadopterte barn var overrepresentert i barnevernet. Dette er ikke korrekt på landsbasis. Bildet er bare riktig når vi ser på tenåringer i barnevernet. Utenlandsadopterte barn under 13 år er svært sjeldne barnevernsklienter.
(...)

Sammenligner vi utenlandsadopterte og norske barn i barnevernet, finner vi at førstnevnte gruppe har klart lavest klientrate. Bare 13 pr. 1000 slike barn under 20 år mottok tiltak fra barnevernet, mot 17 pr. 1000 blant «norske barn». Den lave klientraten må imidlertid ses i sammenheng med at utenlandsadopterte barn i førskolealder knapt er registrert med barneverntiltak, og at svært få i aldersgruppen 7-12 år har tiltak. I tenåra, fra 13- til 17-årsalderen, finner vi derimot en dramatisk økning i klienttallet. Også når det gjelder 18- og 19-åringer, de vi kan kalle «ettervernsklienter» i barnevernet, skiller de utenlandsadopterte seg ut. Her er klientraten noe overraskende nær tre ganger så høy som den vi finner blant de «norske». Overraskende fordi gruppen utenlandsadopterte som helhet som kjent har svært få barnevernsklienter. 47 pr. 1000 utenlandsadopterte 16-åringer hadde barnevernstiltak, mot under halvparten, 21 pr. 1000 blant de «norske» i samme aldersgruppe."

Link: http://www.ssb.no/samfunnsspeilet/utg/9806/6.shtml


Tallene er interessante også mht at de avslører hvem det såkalte barnevernet angriper. Adoptivforeldre er jo ikke blandt de sosialt- og økonomisk svakeste på gruppenivå.

_________________
¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯
.
"Vårt" lysebrune-mørkerøde såkalte barnevern stjeler mennesker
> Radikalt forum mot familiedestruksjon: http://forum.r-b-v.net/<


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Utenlandsadopterte tenåringer overrepresentert
PostPosted: Thu Nov 27, 2008 9:39 pm 
Offline
Rang: Storbruker
User avatar

Joined: Wed Jul 18, 2007 12:31 pm
Posts: 462
Location: Fredrikstad
Arild Holta wrote:
Tallene er interessante også mht at de avslører hvem det såkalte barnevernet angriper. Adoptivforeldre er jo ikke blandt de sosialt- og økonomisk svakeste på gruppenivå.


Når det gjelder adoptivforeldre, så tviler jeg på at det er fordi barnevernet angriper dem.

Jeg leste på nett et sted, at slike adoptivforeldre gjerne blir dritt lei adoptivbarnet sitt og rett å slett gir bort barnet til barnevernet.

Hvorfor? Fordi et adoptivbarn, i tillegg til den traumatiske opplevelsen også gjerne har med seg andre plager.

Det er ikke bedre for et barn å bli adoptert fra utlandet å plassert hos helt fremmede i et annet land og gjerne med en annen hudfarge og religion, som det er for norske barn å bli det.

_________________
Jeg fører ingen krig.
Det er det Fredrikstad kommune v barneverntjenesten som gjør.
Jeg forvarer det som er rettmessig mitt.
Det er kun jeg som har båret mine 4 barn under mitt hjerte i 9 mnd, for så å sette dem til verden.
Jeg krever å få tilbake mitt liv, som Fredrikstad kommune v barneverntjenesten urettmessig har fratatt meg.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Utenlandsadopterte tenåringer overrepresentert
PostPosted: Fri Nov 28, 2008 6:54 am 
Offline
Site Admin
User avatar

Joined: Sun Feb 05, 2006 7:18 pm
Posts: 7442
Location: Mosjøen, Vefsn kommune på Helgeland.
Liv Marit Bakke wrote:
Når det gjelder adoptivforeldre, så tviler jeg på at det er fordi barnevernet angriper dem.


Var det jeg forsøkte å si.

Liv Marit Bakke wrote:
Det er ikke bedre for et barn å bli adoptert fra utlandet å plassert hos helt fremmede i et annet land og gjerne med en annen hudfarge og religion, som det er for norske barn å bli det.


I noen kulturer hadde de barna på dårlige barnehjem til de var 7-9 år. Så var det ut på gata.

Det finnes en mengde solskinnshistorier hvor barn har fått seg kjærlige "foreldre". Likevel må vi være klar over de dystre tallene i statistikk. De forteller mye om enkeltmenneskers lidelse.

Og så har man alle mammaene og andre som for alltid har et sår grunnet barnet de mistet. At det var "frivillig", grunnet umenneskelige omstendigheter, endrer ikke lidelsen, lengselen og savnet.

Husker en historie.
Et foreldreløst barn på et barnehjem var valgt ut. De på barnehjemmet fortalte ungen at nå skulle den få seg en mamma og pappa.

Når det norske paret kom til barnehjemmet, løp barnet mot de ukjente "foreldrene" og ropte "mamma" og "pappa" (sitt språk). Barnet kastet seg i armene på de nybakte gråtene "foreldre".

For disse var det en kraftig vekker av følelser som tilhørighet og samhørighet. Dette varte også i ettertid.

Utrolig rørende!

Men som sagt: Det er slett ikke alltid det går slik!

_________________
¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯
.
"Vårt" lysebrune-mørkerøde såkalte barnevern stjeler mennesker
> Radikalt forum mot familiedestruksjon: http://forum.r-b-v.net/<


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Fri Nov 28, 2008 7:28 pm 
Offline
Rang: Storbruker
User avatar

Joined: Wed Jul 18, 2007 12:31 pm
Posts: 462
Location: Fredrikstad
Du kan si hva du vil om utenlandsadosjon.

Min mening er at barnet har ikke noe godt av å vokse opp i et annet land, med "foreldre" med annen hudfarge, språk og religion.

Da er det bedre å hjelpe barnet i det landet det kommer fra.

_________________
Jeg fører ingen krig.
Det er det Fredrikstad kommune v barneverntjenesten som gjør.
Jeg forvarer det som er rettmessig mitt.
Det er kun jeg som har båret mine 4 barn under mitt hjerte i 9 mnd, for så å sette dem til verden.
Jeg krever å få tilbake mitt liv, som Fredrikstad kommune v barneverntjenesten urettmessig har fratatt meg.


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Fri Nov 28, 2008 8:32 pm 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Sun Jul 06, 2008 6:28 pm
Posts: 1530
Barn har nok best av å få vokse opp i eget land.Dette av flere årsaker. Og at man burde hjelpt folk mer i eget land. Tviler ikke på at adoptivbarn kan være glade for at de ble adoptert noen ser jo heller ikke noe annet.

Noen ville ent opp som tiggere uteliggere og blinde uten den helse som norsk helse har å tilby. Det skulle klart vært mer hjelp til helse og alt i andre land. Slik at barn heller kan få hjelp i sitt hjemland.

Litt utenom tema blir det vel at mødre i fattigdom i andre land ,blir å bære frem barn til rike som ikke kan få selv mot betaling. dette har jeg lest en del indiske kvinner gjør og lever av å selge sine barn. Slik at hun kan forsørge sin familie. Er hun altså leielivmor til noen som vil kjøpe og som har bestilt barnet av henne. Nøden er stor i flere land . Norge har og fattigdom, selv om ikke alle tiggere ser det.

Har og lest om fattige fortvilte damer som kommer springende med sine småbarn å spør om de vil kjøpe den. Når de ser noen hvite, så nøden og døden er stor. Noen ser og eneste mulighet for at deres barn skal overleve ,eller få et værdig liv er å få det bortadoptert.


Men der finns og barnekidnapping og kriminalitet i flere land. Noen adopterte bar er nok glad når alternativet er et usselt barnehjem uten nok til å ta vare på dem. Med flere overgrep og vanskjøtsel. For noen er det himmel på jord å bli adoptert. Endelig noe annet enn barnehjem en mor og far. Noen barn på barnehjem er funnet forlatt på gata etc.


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Fri Nov 28, 2008 9:06 pm 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Sun Jul 06, 2008 6:28 pm
Posts: 1530
Disse luxus problemene som barnevernet evt. snapper opp adopterte barn med. Er ganske sikkert ingenting i forhold til de problem mange av dem ville hatt dersom de aldri hadde blitt adoptert. Sult barneprostitusjon tigging uteliggere Sykdom og annen nød. Disse land treng helt klart hjelp. Hjelp barn i eget land. fF ere adopterte er og foreldreløse med fattig slekt som ei har verken penger eller helse til å ta seg av barna. Man burde hjelpe hele familier det er klart.


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Fri Nov 28, 2008 11:43 pm 
Offline
Rang: Storbruker
User avatar

Joined: Wed Jul 18, 2007 12:31 pm
Posts: 462
Location: Fredrikstad
Ja Norge har jo barnebyer i Afrika... så hvorfor ikke i India?

Appropo

Quote:
Litt utenom tema blir det vel at mødre i fattigdom i andre land ,blir å bære frem barn til rike som ikke kan få selv mot betaling. dette har jeg lest en del indiske kvinner gjør og lever av å selge sine barn.


Hva er forskjellen på hva disse kvinnene gjør, kontra det tyske? paret som ble dømt for det samme.... ingenting annet enn måten det ble gjort på...

_________________
Jeg fører ingen krig.
Det er det Fredrikstad kommune v barneverntjenesten som gjør.
Jeg forvarer det som er rettmessig mitt.
Det er kun jeg som har båret mine 4 barn under mitt hjerte i 9 mnd, for så å sette dem til verden.
Jeg krever å få tilbake mitt liv, som Fredrikstad kommune v barneverntjenesten urettmessig har fratatt meg.


Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 7 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 2 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum

Search for:
Jump to:  
Theme designed by stylerbb.net © 2008
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
All times are UTC [ DST ]