It is currently Fri Mar 29, 2024 12:11 am



Post new topic Reply to topic  [ 22 posts ]  Go to page Previous  1, 2

Er det bedre å bli plassert i fosterhjem enn å bli adoptert?
Ja, da kan barna beholde et visst kjennskap til sine naturlige foreldre 0%  0%  [ 0 ]
Nei, fosterhjemsbarn har færre rettigheter enn adopterte barn 0%  0%  [ 0 ]
Begge deler er en dårlig løsning når barnet har naturlige foreldre 100%  100%  [ 7 ]
Total votes : 7
Author Message
 Post subject: Om åpenhet
PostPosted: Fri Mar 16, 2007 4:03 pm 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Wed Feb 08, 2006 9:48 am
Posts: 3979
Location: Sosialdiktaturet Norge
Anne Brit Raaen wrote:
Det jeg mente, var at du ikke taper noe på å være åpen om slike ting, til venner, familie og andre som vil lytte. Den støtten du kan finne her, kan som på den skotske øya, være akkurat det - hjelp!


Det eneste stedet man kan være åpen om hvilke overgrep man har blitt utsatt for av barnevernet, er her på forumet. Det er ikke akkurat mange som har forståelse for barnevernets sanne natur. Det finnes mange fordommer om barnevernet, og de aller, aller fleste holder fast på den politiske korrekte myten om at barnevernet er til for å beskytte de svakeste blant oss, bla, bla, bla.

Angående åpenhet så har jeg tenkt tanken at det kanskje ville vært bedre med gamle dagers lukkethet. Det er et relativt moderne fenomen at mennesker er åpne. Før i tiden var mennesker langt mer lukkede om sine personlige liv. Det kan ha vært en beskyttelsestrategi. Kanskje er det på tide at vi slutter å være så åpne om alt mulig og heller lukker oss til som østers slik at det vi sier ikke senere dukker opp (tatt ut av sin sammenheng) i en bekymringsmelding eller barnevernsjournal?

_________________
“ Whoever may be guilty of abuse of power, be it Government, State,
Employer, Trade Union or whoever, the law must provide a speedy
remedy. Otherwise the victims will find their own remedy. There
will be anarchy.” Lord Denning (1899-1999)


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Fri Mar 16, 2007 8:55 pm 
Offline
Superposter

Joined: Thu Oct 26, 2006 9:47 am
Posts: 1293
Location: Stjørdal
Agrippa skrev:

Quote:
Angående åpenhet så har jeg tenkt tanken at det kanskje ville vært bedre med gamle dagers lukkethet. Det er et relativt moderne fenomen at mennesker er åpne. Før i tiden var mennesker langt mer lukkede om sine personlige liv.


Før levde folk mye tettere på hverandre, privatliv slik vi kjenner det i dag, var nesten fraværende.Folk gikk fritt inn i hjemmene til hverandre. Svigerbestemora fortalte at hun fikk en oppstrammer av sin mor fordi hun lukket ytterdøra om vinteren. Det så ut som om ingen var hjemme, hevdet hun.

Da hadde de ikke behov for å si noe, for alle visste det raskt allikevel.

Jeg lever selv i et samfunn som fortsatt preges av denne kulturen, og min erfaring er at informasjon med fordel kan styres. Ta kontroll over historien om deg, den er der allikevel! Klassekameratene,foreldrene, naboene og slekningene dine - de vet det nok og de snakker om det - gi dem din versjon!

_________________
Don't hate the media, become the media!


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Om åpenhet
PostPosted: Sat Mar 17, 2007 8:50 pm 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Wed Feb 08, 2006 9:13 am
Posts: 1063
agrippa wrote:
Anne Brit Raaen wrote:
Det jeg mente, var at du ikke taper noe på å være åpen om slike ting, til venner, familie og andre som vil lytte. Den støtten du kan finne her, kan som på den skotske øya, være akkurat det - hjelp!


Det eneste stedet man kan være åpen om hvilke overgrep man har blitt utsatt for av barnevernet, er her på forumet. Det er ikke akkurat mange som har forståelse for barnevernets sanne natur. Det finnes mange fordommer om barnevernet, og de aller, aller fleste holder fast på den politiske korrekte myten om at barnevernet er til for å beskytte de svakeste blant oss, bla, bla, bla.

Angående åpenhet så har jeg tenkt tanken at det kanskje ville vært bedre med gamle dagers lukkethet. Det er et relativt moderne fenomen at mennesker er åpne. Før i tiden var mennesker langt mer lukkede om sine personlige liv. Det kan ha vært en beskyttelsestrategi. Kanskje er det på tide at vi slutter å være så åpne om alt mulig og heller lukker oss til som østers slik at det vi sier ikke senere dukker opp (tatt ut av sin sammenheng) i en bekymringsmelding eller barnevernsjournal?

En bekjent av meg er født og vokst opp i Ukraina (og bor der fremdeles). Hun var barn under Den kalde krigen. Bl.a. fortalte hun meg om hvordan de ble oppdratt til å ikke fortelle noe hjemmefra. Ikke til lærere, ikke til venners foreldre eller noen andre. For staten hadde angivere overalt, og de barna som var løsmunnet kunne risikere at foreldrene ble fengslet.

Under kommunist-styret vokste de opp med frykt for staten. Barna var trygge kun på sine helt nære slektninger, mens skole-folk ble ansett som farlige. Sånn er det jo i realiteten her og, men folk innbiller seg at statens representanter vil oss vel. Barn oppmuntres til å snakke med helsesøster om alt mulig, og videre sitter det sosiallærere på alle skoler, og de gjør ikke annet enn å spørre ut barn/unge om forholdene hjemme. Osv. osv.

En professor i psykologi som jeg engang hadde som foreleser sa: "Man blir paranoid av å være forfulgt". Kanskje er det på høy tid at vi begynner å innse at vi er forfulgte, og dermed hente frem en smule paranoia...


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sat Mar 17, 2007 9:33 pm 
Offline
Site Admin
User avatar

Joined: Sun Feb 05, 2006 7:18 pm
Posts: 7442
Location: Mosjøen, Vefsn kommune på Helgeland.
Jeg har gått fra å være et menneske med for mye tillit og stor tro på andre, til å bli nærmest kynisk logisk mht hva folk kan finne på.

_________________
¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯
.
"Vårt" lysebrune-mørkerøde såkalte barnevern stjeler mennesker
> Radikalt forum mot familiedestruksjon: http://forum.r-b-v.net/<


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sun Mar 18, 2007 4:26 pm 
Offline
Superposter

Joined: Thu Oct 26, 2006 9:47 am
Posts: 1293
Location: Stjørdal
Arild skrev:

Quote:
Jeg har gått fra å være et menneske med for mye tillit og stor tro på andre, til å bli nærmest kynisk logisk mht hva folk kan finne på.


Jo, jeg forstår deg. Om vi ikke er der helt ennå, går vi med raske skritt mot det totalitære samfunnet som vi liksom kjempet mot i så mange år.
Forskjellen er at vi tror vi er frie, fordi vi kan fråtse i varer og tilsynelatende har ytringsfrihet.

For min egen del har jeg imidlertid erfart at åpenhet har vært gitt meg respekt og tillit, som har vært uvurderlig i en vanskelig tid (dette var i forhold til noe annet enn BV, men ellers en ganske lik situasjon).

_________________
Don't hate the media, become the media!


Top
 Profile  
 
 Post subject: Åpenhet
PostPosted: Sun Mar 18, 2007 7:19 pm 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Wed Feb 08, 2006 9:48 am
Posts: 3979
Location: Sosialdiktaturet Norge
Anne Brit Raaen wrote:
For min egen del har jeg imidlertid erfart at åpenhet har vært gitt meg respekt og tillit, som har vært uvurderlig i en vanskelig tid (dette var i forhold til noe annet enn BV, men ellers en ganske lik situasjon).


Mange som har vært åpne, for eksempel Trygve Hegnar som fortalte om sin mors alkoholisme, har senere angret.

_________________
“ Whoever may be guilty of abuse of power, be it Government, State,
Employer, Trade Union or whoever, the law must provide a speedy
remedy. Otherwise the victims will find their own remedy. There
will be anarchy.” Lord Denning (1899-1999)


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Tue Mar 20, 2007 10:28 pm 
Offline
Superposter

Joined: Thu Oct 26, 2006 9:47 am
Posts: 1293
Location: Stjørdal
Agrippa skrev:

Quote:
Mange som har vært åpne, for eksempel Trygve Hegnar som fortalte om sin mors alkoholisme, har senere angret.


Det er mulig det, jeg har aldri hørt om det. Men det er klart at dette kan brukes av mennesker som ikke vil deg vel. Allikevel har du ingen garanti for at det ikke blir gjort selv om du selv prøver å skjule det. Da har du i realiteten overlatt til de andre å lage fortellingen og ingen av dine venner har en mulighet til å korrigere den.
Jeg er også blitt straffet for min ærlighet av mennesker som trodde de hadde noe å vinne på det, og det var spesielt min åpenhet de reageret på.
De ville sensurere meg og min versjon. Hadde jeg gått med på det, hadde de i dag hatt makten over meg, nå er de bare et fjernt minne....

_________________
Don't hate the media, become the media!


Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 22 posts ]  Go to page Previous  1, 2

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 7 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum

Search for:
Jump to:  
cron
Theme designed by stylerbb.net © 2008
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
All times are UTC [ DST ]