It is currently Thu Mar 28, 2024 10:42 am



Post new topic Reply to topic  [ 7 posts ] 
Author Message
 Post subject: Skal fosterpersoner få foreldrerett?
PostPosted: Mon Jan 15, 2007 10:54 am 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Wed Feb 08, 2006 9:13 am
Posts: 1063
Dette er alarmerende: Skal man gi andre enn biologiske foreldre del i foreldreansvaret? Se denne artikkelen:
Quote:
Et annet eksempel er fosterbarn. Fosterforeldre kan ikke adoptere et fosterbarn uten at de biologiske foreldrene sier fra seg foreldreansvaret.
– I mange tilfeller ønsker et fosterbarn å fortsatt ha kontakt med biologiske foreldre. Det er helt håpløst å be et barn ta et så umulig valg som velge vekk sine biologiske foreldre. Samtidig vil det si at foreldrene barnet lever sammen med ikke har noen juridiske rettigheter eller plikter til å være forelder. Fosterforeldre kan på kort varsel bestemme seg for å avslutte ordningen med fosterbarnet. Det må være vanskelig for et barn å leve med vissheten om at det kommer med returrett.


Man kaller det for å "sikre barnas rettigheter". I realiteten vil en slik mulighet i lovverket likestille fosterpersoner og biologiske foreldre - med alle de negative konsekvenser det vil ha: bryte kontakt med den biologiske familien; kjepper i hjulene for tilbakeføring av bortplasserte barn. Osv.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Konstruerte saker
PostPosted: Mon Jan 15, 2007 11:22 am 
Offline
Rang: Storbruker
User avatar

Joined: Sun Sep 24, 2006 2:11 pm
Posts: 401
Det som jeg synes er påfallende i slike diskusjoner er at argumenter konstrueres på grunnlag av situasjoner som forekommer meget sjelden, som f.eks.:

"....Et eksempel Sibeko nevner er tilfeller der et av barnets biologiske foreldre er fraværende. Barnets andre biologiske forelder har kanskje fått en ny partner som i mye større grad fyller livet og forelderrollen til barnet."

Vi skal bli ledet til å tro at slike "tilfeller" forekommer nesten daglig, og da skal vi kanskje synes synd på de stakkars barna, og gi vårt samtykke til en lovendring som vil være ødeleggende for de samme barna.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Hjermann: adopsjon som barneverntiltak?
PostPosted: Tue Jan 16, 2007 1:29 pm 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Wed Feb 08, 2006 9:13 am
Posts: 1063
Ombud Hjermann uttaler seg i saken om "flere juridiske foreldre" slik:
Quote:
Hjermann påpeker at problematikken rundt fosterbarn er annerledes enn når et barn lever i familier hvor en av to foreldre ikke har juridisk forelderrett. Han forteller at fosterbarns vilkår er høyt prioritert av Barneombudet.
– Fosterhjem skal sikre et barn en tryggere oppvekst for en kortere eller lengre periode. Målet er ofte å tilbakeføre barnet til sine biologiske foreldre, og adopsjon er sjelden sett på som et alternativ. Det er mulig vi burde begynt å diskutere adopsjon som barnevernstiltak, selv imot de biologiske foreldrenes vilje, hvis det er til barnets beste. Men da ved å oppheve forelderskapet til de biologiske foreldrene fordi de er totalt uskikket, ikke ved å gi barnet flere enn to foreldre.

http://www.blikk.no/nyheter/sak.html?kat=9&id=7273


Top
 Profile  
 
 Post subject: Fy søren!
PostPosted: Tue Jan 16, 2007 2:42 pm 
Offline
Rang: Storbruker
User avatar

Joined: Sun Sep 24, 2006 2:11 pm
Posts: 401
Jeg har klart å holde hodet kaldt så langt. Men dette her har gjort meg direkte sint. Jeg er overbevist om at mannen er gal.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Fy søren!
PostPosted: Tue Jan 16, 2007 2:57 pm 
Offline
Site Admin
User avatar

Joined: Sun Feb 05, 2006 7:18 pm
Posts: 7442
Location: Mosjøen, Vefsn kommune på Helgeland.
Rinna wrote:
Jeg har klart å holde hodet kaldt så langt. Men dette her har gjort meg direkte sint. Jeg er overbevist om at mannen er gal.

Er ikke det et annet ord for postmodernistisk platonist, eller noe i den dur?

Jeg fatter ikke at folk som har druknet hodene sine i livsløgner, skal ha inflytelse som bevirker makt over andre mennesker. Det er umoralsk.

_________________
¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯
.
"Vårt" lysebrune-mørkerøde såkalte barnevern stjeler mennesker
> Radikalt forum mot familiedestruksjon: http://forum.r-b-v.net/<


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Hjermann: adopsjon som barneverntiltak?
PostPosted: Tue Jan 16, 2007 4:28 pm 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Wed Feb 08, 2006 9:48 am
Posts: 3979
Location: Sosialdiktaturet Norge
Nina wrote:
Ombud Hjermann uttaler seg i saken om "flere juridiske foreldre" slik:
Quote:
Hjermann påpeker at problematikken rundt fosterbarn er annerledes enn når et barn lever i familier hvor en av to foreldre ikke har juridisk forelderrett. Han forteller at fosterbarns vilkår er høyt prioritert av Barneombudet.
– Fosterhjem skal sikre et barn en tryggere oppvekst for en kortere eller lengre periode. Målet er ofte å tilbakeføre barnet til sine biologiske foreldre, og adopsjon er sjelden sett på som et alternativ. Det er mulig vi burde begynt å diskutere adopsjon som barnevernstiltak, selv imot de biologiske foreldrenes vilje, hvis det er til barnets beste. Men da ved å oppheve forelderskapet til de biologiske foreldrene fordi de er totalt uskikket, ikke ved å gi barnet flere enn to foreldre.

http://www.blikk.no/nyheter/sak.html?kat=9&id=7273


Hvis barna kan dra en liten fordel av å bli tvangsadoptert (adoptivforeldrene har hytte på fjellet, og det har ikke de biologiske foreldrene) så skal det skje i henhold til prinsippet om "barnas beste" uten at de egentlige foreldrene dermed kan sies å være totalt uskikket. Fosterforeldre og biologiske foreldre blir målt opp mot hverandre, og dersom vekten tipper i fosterforeldrenes favør så mister de naturlige foreldrene retten til barna sine.

"Du vil vel at barna dine skal få glede av hytte på fjellet? Ved å motsette deg adopsjon av barna så nekter du dem denne gleden. Det viser at du ikke tar hensyn til barnas beste."

Slik er logikken i praksis.

Fosterforeldre med boblebadkar bør i henhold til ovenstående logikk foretrekkes fremfor naturlige foreldre som kun har dusjkabinett. Barnas beste må veie tyngst, og det er klart det er morsommere med boblebadekar enn dusj. Det trenger man ikke engang være utdannet barnevernspsykolog for å forstå.

Fosterforeldre som kjører firehjulsdrevet bil vil selvfølgelig bli foretrukket dersom de naturlige foreldrene kun har en gammel Polo eller lignende. En slik "klasseforskjell" er god nok grunn til å kreve tvangsadopsjon, ifølge gærningene i barnevernet. De vil selvfølgelig ikke si det høyt, men mangelen på materielle goder gjør de naturlige foreldrene "totalt uskikket".

_________________
“ Whoever may be guilty of abuse of power, be it Government, State,
Employer, Trade Union or whoever, the law must provide a speedy
remedy. Otherwise the victims will find their own remedy. There
will be anarchy.” Lord Denning (1899-1999)


Top
 Profile  
 
 Post subject: En god og en dårlig nyhet.
PostPosted: Tue Jan 16, 2007 5:54 pm 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Mon Aug 21, 2006 4:18 pm
Posts: 1851
Location: Bergen
Quote:
Sersjanten kommer inn i brakken og sier: I dag har jeg en god og en dårlig nyhet til dere. Den gode nyheten er at vi skal skifte undertøy. Den dårlige nyheten er at Olsen bytter med Nilsen, Nilsen bytter med Hansen, Hansen bytter med...


Jeg blir som vanlig alltid like rystet over slike "gode nyheter" fra den kanten. Og alltid like forb.. sint over å høre at barn blir snakket om og behandlet som en kasse bananer.

Tenk å kaste så mye tid og penger vekk på å diskutere hvem og hva og hvor som er "til barnets beste"?

Selvfølgelig er det de biologiske foreldrene som er "til barnets beste". Og selvfølgelig så skulle pengene vært kastet etter deres foreldre, istedetfor å bli brukt på en ny far og en ny mor og nytt boblebadekar og cruise til karibien.

Jeg håper og tror at om hundrede år er disse rollene byttet om, og at de om folk som Hjermann sier: Skal vi denge ham, eller vil dere h... ham? Beklager, jeg klarte bare ikke å motstå fristelsen til å si ifra om akkurat hva jeg mener om den fyren.

_________________
Den som tror at det å være liten ikke gir innflytelse, har aldri lagt i telt med mygg!
Signer OPPROP mot fylkesnemnda her!
Bli med på MASSESØKSMÅL MOT FYLKESNEMNDA!


Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 7 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 2 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum

Search for:
Jump to:  
cron
Theme designed by stylerbb.net © 2008
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
All times are UTC [ DST ]