It is currently Fri Mar 29, 2024 12:11 am



Post new topic Reply to topic  [ 12 posts ] 
Author Message
 Post subject: Enda lettere å tvangsinnlegge/tvangsbehandle folk?
PostPosted: Thu Mar 15, 2007 7:09 am 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Wed Feb 08, 2006 8:48 am
Posts: 6857
Location: Oslo
  
Enda lettere å tvangsinnlegge og tvangsbehandle folk?

Vil styrke tilgangen til helsehjelp for personer med psykiske lidelser
Tidsskrift for Den norske lægeforening, nr 6, 15.03.07

Hvis jeg ikke har misforstått, blir det enda lettere for myndighetene å tvangsinnlegge folk de mener har en psykiatrisk lidelse, å omgjøre frivillig behandling til tvungen, å holde folk tilbake i tvang, å holde folk fysisk fast, og å få også barn til å gå med på å behandles.

Og alt dette presenteres altså som "styrket tilgang til helsehjelp".

*

Til det siste, om barn/unge som selv samtykker :
"Loven er endret slik at barn under 16 år, kan gi samtykke til behandling innen psykisk helsevern slik de kan det innenfor somatikken. Tidligere var det nødvendig med samtykke fra den eller de som hadde foreldreansvaret."

Det vi vet om hvordan fosterbarn blir hjernevasket til å gå med på hva som helst fosterpersoner og barnevern vil, gjør det ikke vanskelig å forestille seg hvordan dette maktmiddelet kan brukes, og vil bli brukt.

  

_________________
Hjemmeside http://www.mhskanland.net


Top
 Profile  
 
 Post subject: Ja, dette kommer til å bli gode greier
PostPosted: Thu Mar 15, 2007 8:19 am 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Mon Aug 21, 2006 4:18 pm
Posts: 1851
Location: Bergen
Ja, dette kommer til å bli gode greier, Marianne.

Og ja, jeg har engasjert meg litt på WSOs vegne, og ja, jeg har møtt en del, ganske mange forresten, som har fått sine liv ødelagt av den frivillige tvangen. Og den frivillige tvangsmedisineringen.

Den er vellykket for yrkesutøverne, men for dem som blir utvalgt, er det skikkelig ille. Jeg mener SKIKKELIG ILLE.

Jeg har sett tvangspsykiatritjenesten in action på nært hold. Jeg har sett hvor uthult og utslettet de blir som mennesker. Jeg har sett angsten, for overgriperne, - men jeg har faktisk også sett hvordan folk friskner til når de blir kvitt parasittene.

Folk tar livet av seg. En mann som alltid kom på møtene mine, og ringte ofte til meg, gjorde det. Tvangspsykiatrien og tvangspillene, og tvangsinnleggelsene hjalp ham slettest ikke, tvert imot bidro den nedverdigende behandlingen å forverre hans situasjon.

Jeg var i rettsaken hans også, en av mange, hvor han krevde å slippe å bli tvangsbehandlet. Den tapte han. Mot slutten av sitt liv, vant han faktisk saken, under spesielle vilkår, men da var det for seint.

Jeg hadde nettopp vært på besøk hjemme hos ham, og så bare forsvant han. Vi var drit-nervøse. Så ble han meldt savnet av familien. Og ennå tok det tid før han ble funnet. Jeg var i begravelsen. Han hadde en fin familie. Men, psykiatrien var dessvrre ikke til noen hjelp. -Verken pillene eller behandlingen.

Så, jeg bare sier: LIGG LANGT UNNA DEM, HVIS DU HAR LIVET KJÆRT!

_________________
Den som tror at det å være liten ikke gir innflytelse, har aldri lagt i telt med mygg!
Signer OPPROP mot fylkesnemnda her!
Bli med på MASSESØKSMÅL MOT FYLKESNEMNDA!


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Thu Mar 15, 2007 10:31 am 
Offline
Site Admin
User avatar

Joined: Sun Feb 05, 2006 7:18 pm
Posts: 7442
Location: Mosjøen, Vefsn kommune på Helgeland.
Quote:
Kommunelegen kan beslutte undersøkelser med tvang. Prosedyrene for tvangsinnleggelse er nå forenklet ved at kravet om å ha en tutor ved tvangsinnleggelse er fjernet. Tutor vil si at det måtte foreligge en begjæring om bruk av tvang fra offentlig myndighet eller fra pasientens pårørende.


Det betyr vel at når psykiatrien i Vefsn og spesialist i almenmedisin, Reidun Kismul fantaserte om at jeg var psykotisk, så kunne de fått meg tvangsinnlagt.

Vel, jeg er trygg etter professor Kirsten Rasmussen sin utredning.

Det er imidlertid de ferreste som kan vise til en utredning av en professor. De nye reglene er galskap.

_________________
¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯
.
"Vårt" lysebrune-mørkerøde såkalte barnevern stjeler mennesker
> Radikalt forum mot familiedestruksjon: http://forum.r-b-v.net/<


Top
 Profile  
 
 Post subject: Må site meg selv, igjen.
PostPosted: Thu Mar 15, 2007 8:32 pm 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Mon Aug 21, 2006 4:18 pm
Posts: 1851
Location: Bergen
Jeg må site meg selv igjen,

Mona Lygre wrote:
Ja, dette kommer til å bli gode greier, Marianne.

Så, jeg bare sier: LIGG LANGT UNNA DEM, HVIS DU HAR LIVET KJÆRT!


Det som jeg glemte å få med meg i første runde, var denne:

Men hva med barna våre, for ikke å snakke om tenåringer?

Jeg vet jo det at fosterforeldre får skrevet ut beroligende medisiner til fosterbarna, for å holde dem i sjakk,

og i neste runde som sagt, så kan de også kanskje begynne å tvangsinnlegge barn, og tvangsmedisinere dem ytterligere?

Jeg vet ikke hvordan det er med deg, men jeg blir dårlig på nervene av disse folkene. Kanskje den grå kommunebilen snart står her på døren hos meg i kveld, bare pga det siste utsagnet? De er jo ikke mer som skal til.

_________________
Den som tror at det å være liten ikke gir innflytelse, har aldri lagt i telt med mygg!
Signer OPPROP mot fylkesnemnda her!
Bli med på MASSESØKSMÅL MOT FYLKESNEMNDA!


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Thu Mar 15, 2007 8:33 pm 
Offline
Rang: Ivrig bruker
User avatar

Joined: Wed Feb 08, 2006 10:08 am
Posts: 124
Dette gjør det jo enda farligere for barn og unge og ha kontakt med skolehelsetjenesten(som forøvrig er en del av den bv-infiserte "tjenesten" helsestasjonen). Her kan helsesøster manipulere,true og presse barn og unge inn i barne og ungdomspsykiatrien mens foreldrene står maktesløse.Fælt å tenke på når man vet at yngre mennesker ikke har like
stort erfaringsgrunnlag og modenhet nok til å kunne motstå press ,manipulering og trusler.Ekstra vanskelig vil det jo være siden det er såkalte "fag"-personer som står bak presset og som derfor av den grunn kanskje virker troverdige/autoritære på barnet eller ungdommen.

Helsestasjon for ungdom er jo nesten etablert over alt og reklamerer med utsagn ala typen "vi er deres støttespillere ta bare kontakt dersom du sliter med spiseforrstyrrelser,kjærlighetsorg eller dersom du lurer på noe angående prevensjon eller kjønnsykdommer".

På denne utspekulerte måten lurer denne instansen ungdommen inn i systemet(samt at de grafser i ungdommens privatliv) og nå gis instansen makt og anledning til å presse de videre inn i psykiatrien uten foreldrenes viten og samtykke.Svært skremmende. :evil: Sannsynligvis kan de lure og presse yngre barn inn i systemet også. :evil: :x
Jeg er også enig i at dette er skummelt i forhold til fosterhjems og institusjonsplasseringer.Her kan fosterforeldre og institusjonspersonale true barn og unge til å godta "frivillig" psykiatrisk behandling uten at foreldrene kan forhindre dette.

Når det gjelder tvangspsykiatri rettet mot voksne så er vel dette forøvrig et typisk brukt maktmiddel for å kue og uskadeliggjøre gjerne i forbindelse med bv-saker.((Husker saken som verserte i mediene om mannen som ble fratatt datteren og tvangsinnlagt blandt annet fordi han pusset opp huset :shock:), Tvangspsykiatri kan forøvrig brukes i andre tilfeller også der hvor f.eks psykopater og andre avvikere blir "bekymra" fordi de ønsker makt eller andre fordeler.

_________________
Charlotte Marie Eriksen


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sun May 13, 2007 1:10 pm 
Offline

Joined: Fri May 11, 2007 4:06 pm
Posts: 45
Det som må gjøres er å få behandlingskriteriet bort fra kriteriene som tillater tvang i psykiatrien. Kun farekriteriet burde være grunnlag for tvangsinnleggelse, for å hindre selvmord. Det er alvorlig at tvang, som loven er ment å redusere, har økt med nærmere 40% de siste årene. Tvangsinnleggelse er et meget alvorlig inngrep i det enkelte menneskes rett til å bestemme over seg selv. Jeg ser på tvangsinnleggelse for å hindre selvmord er respekt for mennesket, slik at dette mennesket, når man blir bedre, kan ta selvstendige valg på alle områder i sitt liv. Men kun med selvmordsfare, aldri ellers.

I tillegg er det ille at et menneskes foreldreegenskaper skal dømmes utfra hvordan man var i en alvorlig krise, og ikke slik man egentlig fungerer.

Ille er vel altfor mildt sagt, det er et overgrep. Som jeg har skrevet tidligere, man er ikke sin sykdom


Top
 Profile  
 
 Post subject: "Fare for selvmord"
PostPosted: Sun May 13, 2007 4:59 pm 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Wed Feb 08, 2006 9:48 am
Posts: 3979
Location: Sosialdiktaturet Norge
Sørlandsjente wrote:
Kun farekriteriet burde være grunnlag for tvangsinnleggelse, for å hindre selvmord. Det er alvorlig at tvang, som loven er ment å redusere, har økt med nærmere 40% de siste årene.


Barnevernerne har lav terskel for å varsle "fare for selvmord". De tror øyensynlig at foreldre er troendes til å begå harakiri og gjøre sine barn foreldreløse dersom barnevernskonsulenten ser litt stygt på dem. Foreldre er så enormt hjelpesløse og bedrøvelige skapninger som når som helst kan ramle overende uten barnevernets "nødvendige hjelpetiltak".

Barnevernets misbruk av "fare for selvmord" skyldes antagelig enten 1) projeksjon av egen følelse av hjelpesløshet over på foreldrene eller 2) ønske om å hersje litt ekstra med foreldre som nekter å suge dem.

_________________
“ Whoever may be guilty of abuse of power, be it Government, State,
Employer, Trade Union or whoever, the law must provide a speedy
remedy. Otherwise the victims will find their own remedy. There
will be anarchy.” Lord Denning (1899-1999)


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sun May 13, 2007 5:11 pm 
Offline

Joined: Fri May 11, 2007 4:06 pm
Posts: 45
Jeg har aldri blitt vurdert av BV, så sånn sett kan jeg ikke si så altfor mye om det. Men jeg har vært innlagt sammen med mennesker som mistet retten til å ha sine barn.

Selv om det kanskje ikke høres slik ut, så er det at sosialtjenesten ikke lengre kan be om tvangsinnleggelse av folk, positivt

Men da jeg leste AMAs historie så stod det jo en hel del om frivillig tvang, her er det veldig mye dritt. Nesten et enda større problem enn ved tvangsinnleggelser, fordi man blir nødt å føye seg ellers så truer de med konsekvenser.

Skummelt det der, men å lese AMAs historie, så er det så likt meg, med unntak av at jeg ikke enda har barn


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sun May 13, 2007 5:13 pm 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Wed Feb 08, 2006 9:48 am
Posts: 3979
Location: Sosialdiktaturet Norge
Sørlandsjente wrote:
Jeg har aldri blitt vurdert av BV....

.... jeg ikke enda har barn


De to tingene henger sammen! :D

_________________
“ Whoever may be guilty of abuse of power, be it Government, State,
Employer, Trade Union or whoever, the law must provide a speedy
remedy. Otherwise the victims will find their own remedy. There
will be anarchy.” Lord Denning (1899-1999)


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sun May 13, 2007 5:21 pm 
Offline

Joined: Fri May 11, 2007 4:06 pm
Posts: 45
Hahaha, ja det er akkurat det de gjør :)


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sun May 13, 2007 9:27 pm 
Offline
Superposter

Joined: Thu Oct 26, 2006 9:47 am
Posts: 1293
Location: Stjørdal
Fra lovteksten -trur eg.

Reglane om samtykke på vegne av barn finst i pasientrettighetslova § 4-4, og i § 4-5 når det gjeld ungdom som ikkje har samtykkekompetanse.


Hva ligger i begrepet samtykkekompentanse da? Kan noen svare meg på det?

_________________
Don't hate the media, become the media!


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sun May 13, 2007 9:57 pm 
Offline

Joined: Fri May 11, 2007 4:06 pm
Posts: 45
Samtykkekompetanse innebærer for voksne ihvertfall, at de har sykdomsinnsikt. Har barnet verge f eks så har de ikke samtykkekompetanse

Jeg er svært skeptisk til det der samtykkekompetanse-greiene. Det blir til og med foretatt aborter utfra en verges mening selv om den gravide er imot det.


Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 12 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum

Search for:
Jump to:  
cron
Theme designed by stylerbb.net © 2008
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
All times are UTC [ DST ]