It is currently Fri Mar 29, 2024 12:19 am



Post new topic Reply to topic  [ 17 posts ]  Go to page 1, 2  Next
Author Message
 Post subject: Fastlegen og barnevernet
PostPosted: Mon Jan 15, 2007 11:03 am 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Wed Feb 08, 2006 9:13 am
Posts: 1063
(Det var litt vanskelig å plassere denne.)

Se her hva Sosial- og Helsedirektoratet skriver:
Quote:
Når det gjelder barn og unge har fastlegen en mindre rolle i oppfølging av psykiske problemer. Andre kommunale deltjenester som barnevern, Pedagogisk-psykologisk tjeneste og helsestasjon, har en mer aktiv rolle i oppfølgingen av barn og unge.

Fastlegene deltar i større grad i oppfølging når voksne pasienter har en lettere lidelse. For barn og unger derimot deltar fastlegen i større grad overfor de med alvorlige psykiske problemer.

- For at fastlegeordningen skal fungere godt for brukere med psykiske problemer, er det nødvendig med økt samarbeid mellom fastlegen og andre instanser, og fastlegene må ha tid til å gi tilfredsstillende behandling og oppfølging til de pasientene de har på listene sine - også de med alvorlige psykiske problemer, sier Forland.
KILDE

Skal fastelgen din "samarbeide" med barnevernet ? Grøss og gru! Husker jeg forresten rett så var det direktoratet som klekket ut planen for hvordan man skal bruke media for å villede folk mht. barnevernets innsats (jr. seminar om åpenhet i barnevernet, som jeg har skrevet om før).


Last edited by Nina on Mon Jan 15, 2007 12:48 pm, edited 1 time in total.

Top
 Profile  
 
 Post subject: Fastlege
PostPosted: Mon Jan 15, 2007 11:40 am 
Offline
Rang: Storbruker
User avatar

Joined: Sun Sep 24, 2006 2:11 pm
Posts: 401
På sikt vil et samarbeid mellom fastlege og barnevernet være til det bedre, mener jeg, av følgende grunner:

Loven om barnevernstjenesten pålegger barnevernstjenesten pålegger barnevernet å samarbeide med andre etater (§ 3-2. Samarbeid med andre deler av forvaltningen). I praksis, som vi alle vet, ynder barnevernet å komme med sine egne kvakksalver-vurderinger av klientenes tilstand og deres omsorgsevne, noe de definitivt ikke har kompetanse til å gjøre.

Et aktivt samarbeid med f.eks. barnelege vil i stor grad komme i veien for barnevernets frie utfoldelse.

Man kan si hva man vil om legestanden, men hvis jeg skulle velge mellom et samarbeid med barnevernet + fastlege og et samarbeid med et ufortynnet barnevern, da tror jeg at jeg ville ha gått for det første alternativet.

I mange tilfeller vet nemlig ikke legene hvor inkompetent barnevernet egentlig er. De får aldri en sjanse til å se med egne øyne, de leser aldri sludderet fra barnevernets journaler, og hvis de bare kunne se barnevernet i action, vil det gå opp for noen leger, om ikke alle, at de har med en gjeng inkompetente, maktsyke gjøglere å gjøre.


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Mon Jan 15, 2007 12:33 pm 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Wed Feb 08, 2006 8:48 am
Posts: 6857
Location: Oslo
  
Mm, jeg tror det er riktig at en almindelig lege i almenpraksis, til nød en barnelege, kan være bedre. Barnepsykiatre, derimot, må for all del unngås.
  

_________________
Hjemmeside http://www.mhskanland.net


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Mon Jan 15, 2007 12:47 pm 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Wed Feb 08, 2006 9:13 am
Posts: 1063
Men vil fastlegene slå alarm når de oppdager hvor inkompetente og moraliserende barnevernstantene er? Vil de bryte samarbeidet hvis det er fastsatt i lov? Eller vil de utelukkende sørge for at deres nærmeste for sikkerhets skyld ikke benytter fastlegetilbudet, men heller velge et privat alternativ?

Nå er det ikke aktuelt for meg, men jeg ønsker ikke barnevernstupper velkommen i min egen sykejournal...


Top
 Profile  
 
 Post subject: Barnepsykiatere
PostPosted: Mon Jan 15, 2007 12:47 pm 
Offline
Rang: Storbruker
User avatar

Joined: Sun Sep 24, 2006 2:11 pm
Posts: 401
MH Skånland wrote:
  
Barnepsykiatre, derimot, må for all del unngås.
  


Sier meg enig der. Psykologer, med noen hederlige unntak, kan være like farlige, med eller uten barnevernet.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Håpet
PostPosted: Mon Jan 15, 2007 12:55 pm 
Offline
Rang: Storbruker
User avatar

Joined: Sun Sep 24, 2006 2:11 pm
Posts: 401
Nina wrote:
Men vil fastlegene slå alarm når de oppdager hvor inkompetente og moraliserende barnevernstantene er? Vil de bryte samarbeidet hvis det er fastsatt i lov?

Nå er det ikke aktuelt for meg, men jeg ønsker ikke barnevernstupper velkommen i min egen sykejournal...


Vi kan bare håpe at det vil komme til å skje. At flere leger refser barnevernet for elendig saksbehandling, til hele legestand oppdager at det er umulig å samarbeide med en etat som forvalter mer makt i forhold til deres kompetanse. Resultatet blir i så fall, at vedkommende lege vil slutte å sende bekymringsmeldinger til bv.

En lege har uansett ikke lov å gi fra seg opplysninger om din helsetilstand uten din samtykke. At loven brytes seint og tidlig av barnevernets lovløse røverpakk er en annen sak. Legeforeningen har lagt merke til denne tendensen, og har kommet med konkrete anbefalinger i forhold til dette. Vi har hatt en tråd om dette:
http://forum.r-b-v.net/viewtopic.php?t=761&highlight=journal


Last edited by Rinna on Mon Jan 15, 2007 2:00 pm, edited 1 time in total.

Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Mon Jan 15, 2007 1:20 pm 
Offline
Site Admin
User avatar

Joined: Sun Feb 05, 2006 7:18 pm
Posts: 7442
Location: Mosjøen, Vefsn kommune på Helgeland.
Nina wrote:
...Nå er det ikke aktuelt for meg, men jeg ønsker ikke barnevernstupper velkommen i min egen sykejournal...


Legen møter et helt miljø av subjektivitet. Det gjør noe med hodene til de fleste... En "diger offentlighet" som skal ha innsyn i det mest private - jeg finner det farlig fascistisk.

_________________
¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯
.
"Vårt" lysebrune-mørkerøde såkalte barnevern stjeler mennesker
> Radikalt forum mot familiedestruksjon: http://forum.r-b-v.net/<


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Mon Jan 15, 2007 4:41 pm 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Wed Feb 08, 2006 8:48 am
Posts: 6857
Location: Oslo
 
Jeg er enig i at også leger er potensielt farlige, men i nøden –– noen av dem er litt bedre enn andre sorts tullinger. I bv-saker i retten hender det man kan få en lege til å uttale seg klart imot bv, naturligvis særlig hvis de selv har stillet en annen diagnose. Det farligste med legene er dog deres høye prestisje og tiltro i samfunnet.

  

_________________
Hjemmeside http://www.mhskanland.net


Top
 Profile  
 
 Post subject: Prestisje
PostPosted: Mon Jan 15, 2007 5:00 pm 
Offline
Rang: Storbruker
User avatar

Joined: Sun Sep 24, 2006 2:11 pm
Posts: 401
MH Skånland wrote:
 
Det farligste med legene er dog deres høye prestisje og tiltro i samfunnet.
  


Prestisje er en viktig grunn til at selv folk som har en anelse om galskapen i system, kvier seg for å gå offentlig ut med kritikk av systemet.


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Tue Jan 16, 2007 11:48 pm 
Offline
Rang: Storbruker

Joined: Wed Feb 08, 2006 8:52 am
Posts: 203
Tenk dere skrekkscenariet:
Ett barn begynner med narko og eller rømmer, skulker skolen eller begynner på en kriminell løpebane.
Nr to trenger hjelp til å bearbeide traumet med søskenets utskeielser. Fastlegen blir oppsøkt, samme som søskenet, hva skjer?
Barnet har problemer på grunn av det andre barnet og vips: Ny sak hos barnevernet!

Scenariet er ikke konstruert! Stole på fastlegen? Nei ikke jeg i alle fall! Og om du må ta tak i problemstillingen, husk at du ikke behøver å ha legen i samme kommune som du selv bor i. Det KAN løse eventuelle lekkasjer til barnevernet!

_________________
Image


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Håpet
PostPosted: Wed Jan 17, 2007 8:22 am 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Wed Feb 08, 2006 9:48 am
Posts: 3979
Location: Sosialdiktaturet Norge
Rinna wrote:
En lege har uansett ikke lov å gi fra seg opplysninger om din helsetilstand uten din samtykke. At loven brytes seint og tidlig av barnevernets lovløse røverpakk er en annen sak. Legeforeningen har lagt merke til denne tendensen, og har kommet med konkrete anbefalinger i forhold til dette. Vi har hatt en tråd om dette:
http://forum.r-b-v.net/viewtopic.php?t=761&highlight=journal


Dersom undersøkelsen er hjemlet i tvangsparagrafen 4-12 så kan barnevernet innhente opplysninger fra fastlegen, også uten din tillatelse.

Barnevernet hjemler rutinemessig undersøkelsene i § 4-12 for å få denne "retten". Grunnlaget trenger ikke være annet enn en falsk melding om "alvorlig bekymring".

_________________
“ Whoever may be guilty of abuse of power, be it Government, State,
Employer, Trade Union or whoever, the law must provide a speedy
remedy. Otherwise the victims will find their own remedy. There
will be anarchy.” Lord Denning (1899-1999)


Top
 Profile  
 
 Post subject: Legen min
PostPosted: Wed Jan 17, 2007 10:27 pm 
Offline
Rang: Ivrig bruker
User avatar

Joined: Fri Jan 12, 2007 1:06 am
Posts: 82
Location: Brønnøy Helgeland
Var hos legen her i Brønnøy og ville ha sykemelding grunnet at jeg er utslitt av saken mot barnevernet.
Vet dere hva jeg fikk til svar at det var ikke en sykdom så jeeg fikk ikke sykemelding.


HVA SLAGS SOVJETSTAT LEVER VI EGENTLIG I.

_________________
HUGO CHARLES OLSEN


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Wed Jan 17, 2007 11:30 pm 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Wed Feb 08, 2006 9:13 am
Posts: 1063
Helsearbeidere viser ingen forståelse for hva det vil si å bli fratatt barn eller truet med det. I en sak jeg kjenner til ble storebroren (15) pågrepet av politi og barnevern på skolen. Han ble tatt med til ungdomshjem. Lillebroren (13) var på samme skole, og var dypt rystet over det han hadde vært vitne til. Dagen etter nektet han å gå på skolen. Han sa at han var redd for å bli hentet. Mamma'n dro ham med til lege, forklarte hva som var skjedd, og ba om noen dagers sykemelding for lillebroren. Men legen nektet, og sa "man må ha tillit til at barnevernet vet hva de gjør". :shock: :shock:


Top
 Profile  
 
 Post subject: Leger må beskytte sine pasienter mot barnevernet
PostPosted: Thu Jan 18, 2007 8:40 am 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Wed Feb 08, 2006 9:48 am
Posts: 3979
Location: Sosialdiktaturet Norge
Nina wrote:
Helsearbeidere viser ingen forståelse for hva det vil si å bli fratatt barn eller truet med det. I en sak jeg kjenner til ble storebroren (15) pågrepet av politi og barnevern på skolen. Han ble tatt med til ungdomshjem. Lillebroren (13) var på samme skole, og var dypt rystet over det han hadde vært vitne til. Dagen etter nektet han å gå på skolen. Han sa at han var redd for å bli hentet. Mamma'n dro ham med til lege, forklarte hva som var skjedd, og ba om noen dagers sykemelding for lillebroren. Men legen nektet, og sa "man må ha tillit til at barnevernet vet hva de gjør". :shock: :shock:


Jeg var ikke en gang klar over at barn nå må ha sykemelding for fravær fra skolen. :!: Har de ikke i det minste rett til en slags tre-dagers egenmelding slik som arbeidstagere? Er det blitt straffbart å skulke også?

Legen er jo helt på jordet når han sier at man må ha tillit til barnevernet. Barnevernet vet nok hva de gjør; De er fullt klar over skadevirkningene av handlingene sine men turer frem likevel. Det er nesten perverst at leger kommer med slike anbefalinger. Jeg kjenner at jeg blir veldig provosert. Leger som anbefaler barnevernet burde miste lisensen sin, for det tyder på sviktende dømmekraft. Leger plikter å beskytte pasientene sine mot skadevolderne i barnevernet, mener jeg.

En 15-åring er så stor at hans mening må tillegges vekt. Dessuten kan han lettere rømme enn et mindre barn. Jeg vil nesten anbefale at ungdommer i den alderen rømmer fra barnevernet, for da vil barnevernet sannsynligvis gi seg. Barnevernssaksbehandleren som omtalte sigøyner-saken sa at det sjelden var vellykket å bruke tvang mot tenårings-gutter.

_________________
“ Whoever may be guilty of abuse of power, be it Government, State,
Employer, Trade Union or whoever, the law must provide a speedy
remedy. Otherwise the victims will find their own remedy. There
will be anarchy.” Lord Denning (1899-1999)


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Leger må beskytte sine pasienter mot barnevernet
PostPosted: Thu Jan 18, 2007 9:00 am 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Wed Feb 08, 2006 9:13 am
Posts: 1063
agrippa wrote:
Jeg var ikke en gang klar over at barn nå må ha sykemelding for fravær fra skolen. :!: Har de ikke i det minste rett til en slags tre-dagers egenmelding slik som arbeidstagere? Er det blitt straffbart å skulke også?


Det var nok det spesielle i situasjonen som gjorde at mamma'n ville ha legens støtte før hun lot sønnen slippe å gå på skolen. De var begge redde for at han kunne bli hentet enten han var på skolen eller holdt seg hjemme...


Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 17 posts ]  Go to page 1, 2  Next

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 2 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum

Search for:
Jump to:  
cron
Theme designed by stylerbb.net © 2008
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
All times are UTC [ DST ]